Forskjell på rekone og refoam?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på rekone og refoam?

Hei.

Hva er forskjellen på å rekone og å "refoame" ?
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikaelft
    Hei.

Hva er forskjellen på å rekone og å "refoame" ?
    Ved å rekone bytter du coilen i midten av elementet. Den som refereres til som Voice Coil i bildet under.
    Man bytter som regel også spider, cone og surround når man først gjør denne jobben.

Refoam er den fleksible ringen rundt elementet. Kalt Surround på bildet under.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk
    Har et par Cerwin-Vega DC12 som har litt slappe basser. Tenker at en foam vil gjøre susen.
    ---

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bytta opphenga på mine dc12 det hjalp en god del. de var produsert i 1992 så de begynte å morkne. lett jobb gjort på noen få timer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bekger og dra denne opp igjen. Men trenger og refoame mine dc12 bassere, hvor får jeg tak i kit til det, eller hvor kan man sende de for å få det gjort? Bor i Telemark btw.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å hør med HFK. Skulle tro de kunne gjøre noe siden de har CV-agenturet.

Har et par Canton-høyttalere fra 1985 som hadde et deffekt basselement. Kontaktet bare importøren og de fikset resten med produsenten. Null problem:wink:
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man finner oppheng på ebay. 300spenn eller noe slikt for oppheng til dc12.
    men dobbelt sjekk med selger att de passer til dcw12

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar opp denne igjen

Er det vits å refoame dersom opphenget er like helt? Mulig at de er mykere nå enn hva de var nye...

Er det vitså recone, vil dette gjør bassen mer stram?

Mener å huske at det var en norsk nettside som solgte reconing etc i Norge... spesialist på Cerwin Vega.. noen som husker denne? / fant det ut: soundpressure.no
    ---

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å bytte oppheng og spider vil elementet alltid føles mer stivt og "tight", men dette er akkuratt som når det var nytt, at det også må spilles inn på nytt igjen for å myknes opp. Man kan derfor å inntrykk med det samme at det virkelig var en forkjeld på lyden etter å recone. derimot, om du etter å ha reconet, setter de på inspilling noen dager uten at du hører på de, og SÅ kommer for å sammeligne før og etter, er det neppe veldig store forskjelden å høre.

så personlig vil jeg vel kanskje si at det skal nok være ganske ekstremt slitt for at det vil lønne seg å recone noe som i utgangspunktet ikke er ødelagt eller begynner å morkne.
    men selvfølgelig, unntak finnes nok. både oppheng og spider kan bli såpass slitt i teori at både spolen kommer ut av senter, eller at elementet høres/oppfører seg andeledes da oppheng og spider ikke "holder igjen" elementet mot senter i serlig grad lenger.

Jeg har sett alt fra liming på spider gå opp, sett liming på spolen gå opp, sett oppheng som var 99% borte pga morkning, støvhetter fly av, sett membraner av papir som har gått i oppløsning osv. Men oppheng og spider som måtte byttes pga ren slitasje så de var blitt så "slappe" at de hadde mistet fungsjonen sin har jeg fremdeles tilgode å se.
    Men klart, er de veldig slitte skal jeg absolutt ikke nekte for at det kan være hørbar forskjeld å bytte de, det er jo tross alt 2 "slitedeler", om man kan gå så langt som å kalde de det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •