To Suber. En DSPeaker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To Suber. En DSPeaker

Heisann. Jeg har, som tittelen sier, to Suber og en DSPeaker. Jeg lurer på hvordan jeg best skal kalibrere subene. tar meg ikke råd til å kjøpe en DSPeaker til.

Det jeg har gjort er å justere gain på subene så de spiller likt på 50 hz. Så har jeg koblet de til DSPeaker og kjørt kalibreringen der. Til slutt har receiveren fått gjøre sitt.

Er dette den beste måten å gjøre det på? det bør kanskje legges til at rommet mitt har en vanvittig respons på 50hz. DSPeakeren justerer den ned nesten 10 db...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jupp det e veien og gå med kalibrering på Dspeaker

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du subbene på samme sted/ samme avstand fra lytteposisjon, feks en på hver side av av benken?

Føler du at noe er galt eller syns du det høres bra ut ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det låter ikke så aller verst, men balansen har endret seg litt siden jeg gjorde det sist. Men når jeg tenker meg om er ikke den ene suben ferdig spilt inn.

Burde jeg justere gain på subene etter at DSPeaker har gjort sitt, slik at de da låter 87 db ved -20? Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor alle snakker om disse 87 db...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av åsmund_teodor
    Det låter ikke så aller verst, men balansen har endret seg litt siden jeg gjorde det sist. Men når jeg tenker meg om er ikke den ene suben ferdig spilt inn.

Burde jeg justere gain på subene etter at DSPeaker har gjort sitt, slik at de da låter 87 db ved -20? Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor alle snakker om disse 87 db...
    Har du justert fasen på subene før DSPeaker gjør sitt?
    Den børe vere på plass:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om de er på lik linje plassert "likt" i rommet så er det bare sette phasen til null også gjøre det du har gjort igjen.

Om du syns det høres bra ut er det nok riktig Tror ikke jeg ville stilt gain til du hadde 87 db, hvertfall ikke med avspilling av 50hz sinustone, vil jo ende opp med at du kanskje får noen andre toner alt for høyt ett eller annet sted som kan bli tull, er bedre at begge subbene spiller likt, og gir deg en fin økning i lavere toner hvor frontene ruller av

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det til at jeg gjort det på den beste måten, så da gjentar jeg bare prosessen når den nyeste suben er ferdig innspilt. Hadde jeg bare klart å Bli enig med meg selv om hvilke plugger jeg skal bruke i portene. Har xtz 10.16...

Alltid et eller annet :-D

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det til at jeg gjort det på den beste måten, så da gjentar jeg bare prosessen når den nyeste suben er ferdig innspilt. Hadde jeg bare klart å Bli enig med meg selv om hvilke plugger jeg skal bruke i portene. Har xtz 10.16...

Dette kan du finne ut hva som er best ved hjelp av målinger i feks REW, du trenger da en ordentlig mic eller en DB måler.
    Her kjører jeg med 1propp i hver på mine xtz 12

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg hadde to sånne selv for en stund siden,og jeg fant ut at jeg fikk både den dypeste og strammeste bassen med begge porter plugget!
    Da unngår du også blådelyder fra portene, noe som disse subbene leverer hvis dem blir presset litt i dype frekvenser!

Du mister litt maks trykk,men det burde du kunne leve med når du har to stk. , og du må nok kompansere litt med gain på subene et lite knepp!

Ikke sikkert dette passer best i ditt rom,men det burde ikke vere uprøvd hvertfall:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •