M-65 eller Jamo 608 (eller noe annet?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

M-65 eller Jamo 608 (eller noe annet?)

Blir koblet til:
    En 42” LG plasma, som igjen er tilkoblet:
    • reciver fra Canal Digital kabel-tv
    • mediasenter pc (musikk og film). m/blueray
    • Eventuelt ps3/wii

Bruksområde:
    Musikk og film (90% film)

Plassering:
    Stue/kjøkken på 37m2

Har fra før:
    Det skal erstatte et Samsung HT-THQ25 surround anlegg. En slik plastikkpakke med dvd/forsterker i ett. Da jeg synes lyden på er for dårlig spesielt på musikk.

Har sett og lest mye og sitter med følgende valg:

Valg 1
    Jamo S608 HCS3 Surroundpakke 5995,- (elkjøp.no)(Bilde)
    Yamaha RX-V767B [s]3790,-[/s] 2995,-(elkjøp.no)
    XTZ 99 W12.16 Sort Matt 3990,- (Surround.no - Høyttaler-spesialisten)
    Totalt : 12 980,-

Valg 2
    Jamo S606 HCS3 Surroundpakke 4995,- (elkjøp.no)(Bilde)
    Yamaha RX-V767B [s]3790,-[/s] 2995,-(elkjøp.no)
    XTZ 99 W12.16 Sort Matt 3990,- (Surround.no - Høyttaler-spesialisten)
    Totalt : 11 980,-

Valg 3
    Yamaha RX-V767B
    Dynavoice M-65 EX (Bilde)
    XTZ 99W12.16
    Surround.no - Høyttaler-spesialisten.
    Totalt : 12 990,- (11 975,- om reciver fra elkjøp)

Spørsmålene:
    1. 608 verdt de ekstra 1000,- i forhold til 606?
    2. Hvilken synes dere er best?
    3. Ser det er 3 db i forskjell i følsomhet mellom f.eks Jamo 608 og Dynavoice M-65, utgjør dette mye for hvor høyt/kraftig jeg kan spille?
    4. Klipsch noe jeg bør vurdere? (som f.eks disse)
    5. Hvilke kabler osv trenger jeg?
      mediasenterpcen har:
      1 x lyd - SPDIF-utgang – RCA
      1 x lyd - SPDIF-utgang – TOSLINK
      5-delt minijack 3,5 mm

Har lest mye, om ser at noen synes M-65 er glimrende høytalere, men også lest mange steder at s-606 spiller mye bedre (derav må vell 608 spille enda bedre..)

Ekstra info om:
    Fant ut forskjellen mellom 606 HCS3 og 606 HCS6. Var en sub : Jamo SUB 250.
    Info om 608 HCS3

Edit:
    Ny pris på rx-767, da den er på tilbud på elkjøp.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Du legger jo helt klart opp til et anlegg som vil gi utrolig mye spilleglede for pengene.

Av pakkene hadde jeg uten tvil gått for M65, men jeg håper du er klar over at det er ganske store høyttalere - begge deler. Hvis du ikke har test så kan jeg anbefale å sjekke målene og måle opp i luften der de skal stå så får du et visst bilde av det hele. M65 og XTZ-subben i front er ikke lette å skjule for å si det slik

Ellers er det utrolig mange greie oppsett på brukten f.eks. for det er ikke tvil om at kvaliteten øker raskt for hver tusenlapp du legger på bordet oppover da de du velger nå.

Hvis det er en frue inne i bildet så hadde hun kanskje satt pris på litt mindre massive fronter f.eks.?

Jeg ser Lsound har god pris på denne pakken for tiden, ganske slanke fronter og center, men meget overbevisende på film. Ikke det råeste på Diana Kralls fraseringer, men du skriver jo at film er 90% av bruken og det systemet leverer der. Finishen er jo ikke flott tre, men er god kvalitet på den sorte vinylen og de glir ganske greit inn i ei stue. Frontene har ikke det samme draget som M65 i bunn, men skal du bruke sub er ikke det noen stor sak. Dette er en serie som skal fornyes nå og jeg ser de ikke har sin vanlige 45 dagers returrett bare så du er klar over det.

Håper det var noe hjelp i dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    ....
    Håper det var noe hjelp i dette?
    Hei, takk for svar
    Ble jeg enda mer usikker, da jeg hadde nesten bestemt meg for Jamo'ene, da jeg har lest en del som skriver at de liker disse over M-65..

Størrelsen på frontene er ikke noe problem, er nesten verre med XTZ'en, men det får bare gå :-D

Hva mener du er bedre med M-65? Det jeg har lest er at diskant er bedre på Jamo og at den er mer dynamisk/har mer trøkk.
    Samme spørsmål om SVS settet du linker til (dog er jeg litt usikker på utsende på de, for det er en frue i huset )

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av dem er vel utpreget "dynamiske", S606 opplevde jeg som nokså diffuse i lyden og de laget "mye lyd" uten at jeg helt følte de hadde grepet på det de gjorde. M65 er mer kontante i lyden og låter i grunnen meget bra til prisen. Centeren til Jamo er også stusselige saker.

Jeg syntes selv at M65 er en bedre høyttaler, (Da forrige versjon av M65 jeg sammenlignet med) Jamoene er jo pene, men litt "plastic-fantastic" over det hele.

SVSene er jo langt nettere enn de to andre, men du må se helt selv. Kan godt være du elsker Jamo S606 - vi har alle forskjellige ører. :-D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med cybervision her. M65 er veldig mye for pengene. Men som med ham, så har jeg kun testet 'førsteutgaven'.

Men om du skulle komme over et par Patos Basic 310, så erfarte jeg at disse presenterte lyden mere dynamisk og med bedre holografi (dimensjon) enn M65. De var hakket bedre allround, passet bedre til klassisk/chill/blues/jazz, mens M65 var hakket bedre på rock på 'partyvolum'.

Det var mine inntrykk ihvertfall.

Står litt om dem på forumet her, f.eks:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...made-kina.html
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...ice-f-6-a.html

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, Supertramp, det er som sagt mye bra på brukten om dagen som lett overgår alternativene dine. Subwoofer kan du jo ta på sikt - gode høyttalere er etter min mening 1. prioritet uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    ......
    Men om du skulle komme over et par Patos Basic 310, ...
    slik som :
    Patos Basic og Denon Reciever selges - FINN Torget
    og
    HØYTTALERE - SURROUND - NY PRIS! - FINN Torget
    ?

Ser dog ut som noen mener dette er svært dårlige høyttalere: http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...tml#post936090

og er mer rock/trance/pop en klassisk/jazz/blues osv

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, mange mener mye om disse. Det er kinamodeller, dvs at de holder lav pris grunnet lave produksjonskostnader. Diskantelementet kunne kanskje vært byttet ut, men i det store og hele fant jeg dem bedre enn M65.

Det kan skrives mye, veldig mye, om Patos sin historie; konkurser, Ertzeid, kinakopier osv osv. Om man velger å heller lytte til dem enn å krangle om gamle uoverensstemmelser, så er dette bang-for-bucks. Mange er nok dessverre forutinntatt pga navnet og rykte, men egen erfaring tilsa at dette var svært habile høyytalere.

Først hadde jeg M65, dernest QLN Qubic II F og så så Patos Basic 310. Før jeg oppgraderte til Dali Suite 2.8 som står i stuekinoen nå.

Alle tre førstnevnte er rimelige fronthøyttalere med hver sin karakteristikk, hver sine begrensninger og fordeler. Totalt sett var Patos de beste.

Du gjør ikke noe bomkjøp, ei heller noe dyrt kjøp, ved å gå for Patos basic 310 (forutsatt at selger har stelt pent med dem). Både mine QLN og Patos er i dag i daglig bruk hos sønnen min i hans "game- & moviezone" rom. Jeg hører dem veldig godt

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patosene er fine, jeg ordnet slike til en kamerat for noen år siden og han er superfornøyd. Han har samme sub som deg også. De er mye mindre enn M65 og de andre og har ditto mindre å gå på i anslag og volum. Skal du ha "max ragnarock" så er nok M65 en bedre vei å gå. Min bror plaget livet av de eldre i mange år med slike før han oppgraderte.

Et annet alternativ er jo å droppe subben nå og spytte alt i center og fronter og få maks ut av de pengene og heller investere i en subwoofer på sikt.

Du er som sagt i en prisklasse der kronene betaler seg godt oppover.

En løsning kunne f.eks. vært PSB T5 + C5 Center fra f.eks. Komplett.no. Det er meget habile høyttalere som spiller virkelig mye bedre enn f.eks. M65. De er mindre og har langt mindre bass, men måler veldig bra og har svært gode elementer i en lekker kasse. Tipper du får pakken for ca 8500 + frakt. Da er du akkurat på 12 000 med en Yamaha 767 som nok passer pakken som hånd i hanske. Så kan subwoofer og bakhøyttalere komme på sikt?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....eller gå for Yamaha RX-V667 til 2490 på Lefdal.
    Så dår du vel center "på kjøpet" i forhold til 767. Kraftmessig er 667 og 767 nærmest helt like; likeså med pre-out osv. 767 har flere punkters-romkorreksjon og litt annerledes design, ellers kliss like.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....eller gå for Yamaha RX-V667 til 2490 på Lefdal.
    Så dår du vel center "på kjøpet" i forhold til 767. Kraftmessig er 667 og 767 nærmest helt like; likeså med pre-out osv. 767 har flere punkters-romkorreksjon og litt annerledes design, ellers kliss like.
    sparer bare 500,- nå da pga tilbud.. (2995,- for Rx-767)

Men har lyst på komplett anlegg nå, erstatter ett som dere ser fra første posten et Samsung 5.1..

Har i alle fall bestemt meg at et blir Yamaha Rx-767 og XTC 99 w12.16.
    Så er resten som er usikkert.
    Derfor har jeg ca 6000,- å bruke på resterende 8)

Vet ikke om jeg har blitt klokere så langt, eller enda mer usikker.
    Ser at dere 2 i alle fall liker M-65 best av mine valg, men at dere også mener dette kun er "ok" og at jeg kan få mye mer for 6000,- ?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Suite 2.8 på brukmarkedet:

kr 3000: Dali høytalere, Thule forsterker mm - FINN Torget

Og passende center, C0.8:
    kr 1500: Dali Suite C0.8 center høyttaler - FINN Torget

LØP å kjøp, sier jeg bare

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Suite 2.8 på brukmarkedet:
    ..
    LØP å kjøp, sier jeg bare
    Fruen hadde kun 1 krav. Det var at høyttalerne skulle være svarte
    Men størrelsen gikk greit

Takk for at dere hjelper så mye forresten, setter stor pris på det!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BILDE

Blir vakkert ?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, jeg hadde aldri lakkert mine Suite 2.8 da cherry fargen/finishen er nydelig.

Men smak og behag - og en god lakkerer vil få et flott resultat.

Og lyden da, den er ubeskrivelig deilig

"Product Strengths: Bi-amp extremely well with sound precision primarily limited by electronics and speaker cables (also bi-wire well). Space filling sound, broad soundstage, clear placement of instruments and voices. Consistent performance across all listening levels and most listening positions. Front porting allows flexible room placement.

Product weaknesses: Basically none. Some congestion at minimum impedance frequency of 217Hz during breakin. Best results require buying another US <$1k power amp and connecting a few more cables instead of spending an extra US $5k on higher end speakers."

Flere som liker dem:
    Ben Shyman of Audio/Video Revolution (US) wrote; "..the DALI Suite performed like a system way beyond its price, even in the lower octaves."

"I was impressed by the DALI´s ability to reproduce drums that had the attack and aggressiveness of a live drum kit."

"...the DALI Suite never wavered, burped or distorted, even at what I consider irritating listening levels."

Og i Norge (fant ikke den norske teksten):

Lyd & Bilde (Sound & Vision) Magazine (Norway) wrote; "The soundstage is extremely open and wide, and it spreads into the room and backwards disappearing beyond the horizon."

"...Yes indeed, Suite 2.8 can be pushed far, and they do not say "no thanks" to a party or ten. There is spark, speed and the "fun" factor is rather high."

"The first thing I noticed was that the sound was very easy-flowing and relaxed. DALI proved to be a good match with exceptionally pleasant sound across a wide frequency band..."

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av danif86
    sparer bare 500,- nå da pga tilbud.. (2995,- for Rx-767)

Men har lyst på komplett anlegg nå, erstatter ett som dere ser fra første posten et Samsung 5.1..

Har i alle fall bestemt meg at et blir Yamaha Rx-767 og XTC 99 w12.16.
    Så er resten som er usikkert.
    Derfor har jeg ca 6000,- å bruke på resterende 8)

Vet ikke om jeg har blitt klokere så langt, eller enda mer usikker.
    Ser at dere 2 i alle fall liker M-65 best av mine valg, men at dere også mener dette kun er "ok" og at jeg kan få mye mer for 6000,- ?
    Mitt poeng er:

Kjøp så dyr frontrekke som du klarer - vent gjerne med subben og få best mulig høyttalere i front. Høyttalerne har klart mest å bety for lyden - forsterkere og det foran langt mindre så sant de jobber i sin komfortsone.

Var det meg så tror jeg at jeg ville gått for en skikkelig frontrekke og ventet med sub hvis budsjettet er så spikret. Et par PSB av typen jeg hintet om, eller modellen over (T6 - 8490,- før pruting) er svært mye bedre høyttalere enn de to andre og hver krone brukt der gir mye valuta for pengene.

Å kjøpe virkelig gode fronter og center vil du ikke angre på.

Var jeg deg hadde jeg begynt med noe ala dette:

- Yamah 767 (2990,-) + frakt
    - PSB T5 + C5 (Tipper ca 8300 om du spør etter pris + frakt på cirka 6-700,-)

Totalt ca 12 000,-

Du burde selvsagt høre sakene selv, men jeg kan gå god for at PSBene er noe av det bedre du får til prisen og låter ganske nøytralt og viker ikke spesielt i noen retning. Størrelsen er også ganke passelig. Eneste er om kanskje T5 blir et kaliber små til 37 kvm... De har fått meget god omtale i Hjemmekino også og da spesielt til kino ifølge dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    ....
    Har nå med meg Klipsch F 20 hjem, sammen med RX-767.
    Synes så langt det låter bra. Fikk testa de på elkjøp mot Jamo S606 , Jamo S608 og et par Yamaha NS-F700.

Var liten tvil om at Yamaha NS-F700 låt enda litt bedre enn F 20, men var mye dyrere.. Jeg kjøpte settet så får snart center og bakhøytalere også. Tror jeg beholder settet, det var i alle fall bedre enn Jamo sitt.. Så er spørsmålet om de er verdt det jeg har betalt, eller om jeg burde kjøpt et par brukte RF-82/RF-62?

Her er var jeg betalte:
    2795x2 for frontene
    1495 for center
    2295 for bak høyttalerne
    499 for en audio hdmi kabel (dette tror jeg var ripoff :|)
    180+156 kabler
    2995,- Rx-767
    - 1385 i rabatt.
    Totalt: 11 825,-

Ok kjøp? eller bør jeg vurdere angreretten? (synes dog de låter bra, men kanskje litt lite bass..)

Hver kjøpet og ender med:

Så det ble til slutt:
    Front: RF-82
    Senter: RC-62 (venter på svar på sms, men regner med den er i boks).
    Bak/surround: (hva er korrekt betegnelse egentlig?): Klipsch KSP-S6
    Sub: XTZ 99 W12.16 Sort Matt
    Forsterker: Yamaha RX-767B

Takk for hjelpen alle som har svart på maset

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •