Dynavoice M85 - merkelig fasefeil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynavoice M85 - merkelig fasefeil

Sliter med at jeg får melding om fasefeil på frontene når jeg kjører autosetup på receiveren min (Denon 2807), selv om det er koblet riktig. Har tatt opp dette en gang tidligere for noen år siden her på forumet, og jeg ble så vidt jeg kan huske rådet til å koble slik at receiveren ikke meldte fasefeil, selv om frontene da var koblet motsatt.

Nå er problemstillingen nok en gang i tankene selv om oppsettet har fungert bra i dedikert kinorom - til film vel og merke. Ved musikkavspilling i stereo har jeg ikke vært fornøyd med lyden, selv tatt i betraktning at dette er billighøytalere. Det har ikke vært mulig å få bass av betydning ut av dem, og det har vært nødvendig å bruke subbene (XTZ12") for å fylle ut i den nedre enden av skalaen.

Oppsettet har stått i stua samt i dedikert kinorom, biampet med surround back kanalene og uten biamp. I alle tilfellene har det vært nødvendig å koble frontene motsatt for at receiveren ikke skal gi melding om feil fase.

I kveld prøvde jeg å koble opp to (små) høytalere istedet for M85`ene og lot de stå med samme plassering. Denne gangen rapporterte ikke receiveren om fasefeil, selv om høytalerene fysisk var koblet opp riktig.

Det får meg til å spekulere på om ett eller flere elementer i en eller begge M85`ene kan være feilkoblet internt i høytaleren, slik at det gir seg utslag i at receiveren gir feilmelding (for ikke å snakke om dårlig lyd)... noen som har vært borti noen lignende tilfeller eller har forslag til hva annet som skal kunne forårsake dette?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har like godt sendt problemstillingen over til Surround. Kunne tenke meg å skru ut ett og ett element og sjekke, men det er greit å ha velsignelse før jeg går i gang.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intern kabling sjekket, og begge høytalerene er koblet likt. Har testet med et par høytalere til, og nå er støa slik:

Gale 3010s - ingen fasefeil
    Dynavoice F6 - ingen fasefeil
    Dynavoice M85 - fasefeil

Har et par Dali Lektor 2 som jeg ikke har prøvd, men jeg ser ikke helt hensikten. To av tre bør være god nok indikasjon.

Det burde vel utelukke feil på receiveren, men jeg har en til som jeg kan teste. Er det tenkelig at det kan være feil på ett av delefiltrene som kan lage problemet?

Uansett er informasjonen sendt over til forhandler som forhåpentligvis videreformidler til rette vedkommende.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fikk dette på min yamaha også, men det var på min venstre bakhøytaler. merkelige greier, var noen som mente at det bare var rommet som gjorde dette så jeg har bare latt den være sånn, har fint med lyd og respons ut av den så er nok ikke noe galt. Det som er rart er at det skjedde ikke før men bare plutselig en dag jeg tok RK igjen :P

Mulig feil på reciever, si ifra hva yamaha eller butikk sier

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en Denon 2807 som er i bruk her da. Opplevde problemet i stua før utstyret ble flyttet ned i kinorommet også, det skal vel godt gjøres at man får problemet i to av to rom hvis det skulle være rommet som lager problemet?

Heller litt mot å koble "feil" slik at fasesjekken passeres for deretter å koble riktig før resten av autosetup`en fullføres. Hvis denne feilmeldingen er et "falsk positiv", om man kan bruke det uttrykket, og jeg i realiteten kjører med høytalerene i motfase ved å følge dette er det ikke så rart at lyden blir slapp.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle hatt en fase tester og sjekket det opp med. Siden du ikke har det kan du bruke et 9volt batteri. Da tar du batteriet å kobler - til - på høyttaleren, så kobler du en kabel til + på høyttaleren, den andre enden tar du av og på + på batteriet fort, da skal elementene poppe utover vis fasen er korrekt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du skulle hatt en fase tester og sjekket det opp med. Siden du ikke har det kan du bruke et 9volt batteri. Da tar du batteriet å kobler - til - på høyttaleren, så kobler du en kabel til + på høyttaleren, den andre enden tar du av og på + på batteriet fort, da skal elementene poppe utover vis fasen er korrekt.
    Synes dc inn på en høytaler høres litt skummelt ut, men det gjør kanskje ingen skade så lenge man er kjapp å koble fra igjen? I så fall er dette et godt tips som skal prøves. Når jeg blir overbevist om at det er trygt

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Synes dc inn på en høytaler høres litt skummelt ut, men det gjør kanskje ingen skade så lenge man er kjapp å koble fra igjen? I så fall er dette et godt tips som skal prøves. Når jeg blir overbevist om at det er trygt
    Det er helt trygt så lenge du ikke holder den for lenge.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Det er trygt ja !!
    Er jo ikke snakk om akkurat store strømstyrker fra et lite lommelyktbatteri:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 9volt høres skummelt ut, går det helt fint med 1,5volt også :-D
    Men får du beskjed om fasefeil på den ene eller begge frontene?

Et eller flere av elementene kan være koblet i motfase i filteret for å summere korrekt, og om senter da ikke har samme konstruksjon kan slike feilmeldinger komme.
    Det er altså ikke helt korrekt å si at med pluss fra batteriet på pluss på høyttalerterminalen så SKAL elementene poppe utover. Poenget er å sammenligne begge frontene og se at både basser og mellomtoner oppfører seg likt.
    En annen årsak kan være avstanden fra sweetspot til senter ifht fronter.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også bekrefte at det er helt ufarlig for HT, prøvde dette på min RC 64, null problem

De poppet forøvrig ut

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel flere her som har opplevd det samme.. Mye av rommet har skylden. Du har prøvd flere høytallere og 2/3 opplever du det samme, er pga. at disse har ulike lydsignatur dermed også hvordan lyden blir i rommet. Tor neppe at forsterkeren er noe galt med. Du kan jo prøve ulike vinkler/retning på den ene høytaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig fase "tweek"

Det er for meg kjent at en del ingeniører fra fabrikantene kan finne på å sette noen av høytalerelementene i motfase. Enkelt å greit fordi de mener dette låter bedre.
    Dette resulterer i at receiveren gjenkjenner fasefeil, selv om man har koblet riktig.

En mer avansert romkorrigering av dagens modell KAN kunne avsløre dette, uten å love noe.

Du kan egentlig gi blaffen i om receiveren mener det er fasefeil, så lenge du er SIKKER på at du har koblet riktig, og det ikke låter som om du har koblet motfase.
    Eventuelt kan du skru opp elementene å se til at de er riktig tilkoblet i kabinettet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Det er vel flere her som har opplevd det samme.. Mye av rommet har skylden. Du har prøvd flere høytallere og 2/3 opplever du det samme, er pga. at disse har ulike lydsignatur dermed også hvordan lyden blir i rommet. Tor neppe at forsterkeren er noe galt med. Du kan jo prøve ulike vinkler/retning på den ene høytaleren.
    Jeg hadde dette problemet når anlegget stod i stua, og det ble med når jeg flyttet ned i det nybygde kinorommet. Er det sannsynlig at rommet har skylden da? Alle praktisk mulige plasseringer og vinkler er prøvd, riktignok ikke med hensikt i å komme dette til livs, men like fullt med uendret resultat.

Det er for meg kjent at en del ingeniører fra fabrikantene kan finne på å sette noen av høytalerelementene i motfase. Enkelt å greit fordi de mener dette låter bedre. Dette resulterer i at receiveren gjenkjenner fasefeil, selv om man har koblet riktig.
    Som Norcad skriver lenger oppe, enkelte elementer står i motfase fordi konstruksjonen krever det for at høytaleren skal summere riktig. Dette bør ikke gi fasefeil all den tid det er gjort likt på begge høytalere. Autosetup i receiveren sammenligner jo høyre/venstre og ikke elementene i hver enkelt kanal. M85 har for øvrig mellomtonen koblet motsatt av basselementene. Hos meg forsvinner meldingen om fasefeil hvis jeg kobler frontene motsatt, altså feil.

Du kan egentlig gi blaffen i om receiveren mener det er fasefeil, så lenge du er SIKKER på at du har koblet riktig, og det ikke låter som om du har koblet motfase. Eventuelt kan du skru opp elementene å se til at de er riktig tilkoblet i kabinettet.
    Dette er jeg helt enig i, og det blir nok det som blir enden på visa. Som jeg skriver lenger oppe i tråden, jeg har skrudd opp og sjekket alle koblinger, og de er like i begge høytalere. Videre har jeg testet med 9v batteri og kan slå fast at det ikke er fasefeil på basselementer eller mellomtone da de oppfører seg likt på begge.

om senter da ikke har samme konstruksjon kan slike feilmeldinger komme. En annen årsak kan være avstanden fra sweetspot til senter ifht fronter.
    Senter er en Dynavoice C6, og er laget for å matche disse frontene. Ellers har feilen vært til stede selv om avstanden til senteren har vært endret med ca. 60 cm sideveis.

Altså, jeg har gått igjennom smørbrødlista uten å finne en klar årsak til dette. Imidlertid prøvde jeg noe som gav et interessant resultat - etter å ha koblet opp for biamping av frontene med surround back-kanalene (feilen er tilstede unsett biamp eller ei) kjørte jeg autosetup med power amp assign satt til surround back. Det medførte at receiveren oppfattet basselementene som fronthøytalere, og mellomtone/diskant som surround back. Da får jeg "caution: sbr/sbl phase". Altså, faseproblemet ligger i mellomtone/diskant-delen av høytalerene. Ved å snu polariteten på kabelen som går dit på en av høytalerene, forsvinner feilen. Mellomtonene er jo testet med 9v batteri til å være riktig og dermed står jeg igjen med diskanten - som jeg har sjekket er likt koblet til delefilteret i begge høytalerene. Kan jo bli småsprø av dette...

Edit: Ved å bytte ledningene på begge sidene forsvinner feilmeldingen. Altså: ingen feil på mellomtone/diskant ved å koble dem forskjellig eller begge feil. Ved å koble begge feil og gjøre det samme med basselementene får jeg melding om fasefeil på basselementene, men ikke på diskantene. Ved å beholde denne koblingen og sette power amp assign til front slik at det blir biampet får jeg faktisk ingen feilmelding...

Kan det være så enkelt at frontene skal kobles motsatt av resten av høyttalerene? Enkel løsning i så fall, men hvorfor i alle dager får jeg ikke fasefeil når de er koblet motsatt av hverandre?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •