Flere bakhøyttalere? (5/6/7.1)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flere bakhøyttalere? (5/6/7.1)

Hei!

Jeg har ikke sidevegger å henge flere bakhøyttalere på, og stativer er utelukket med en ettåring i hus. For øyeblikket har jeg 5.1, begrenset litt av en sofa som foreløpig står inntil bakveggen.

Er det noe å vinne på å gå opp til 6.1?

Vil 7.1 være bedre dersom alle 4 bakhøyttalerene står på samme vegg? Sidehøyttalerne kan stå en meter lengre ut til siden fra der bakhøyttalerene i dag står, men de vil fortsatt være på samme (bak)vegg. Bakhøyttalerne kan evt trekkes nærmere midten.

Si gjerne noe om hvordan høyden og evt vinkling bør justeres.

Håper at noen kan gjøre meg litt klokere, jeg ønsker å utnytte de nye HD-surround formatene best mulig men rommet (stuen) setter sine begrensninger.

Mvh Bagde

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at du vil få minst like stor "nytte" av å kjøre front hight isteden for 4 bakhøytalere med din plassering. Har selv samme situasjonen å valgte bort 4 bakhøytalere og kjører nå front hight/presence istedenfor. Dette gir et lite men viktig løft i lydbilde. Front hight høytalerne trenger ikke å være store. Noen små satelitter gjør nytten! De skal plasserers høyt opp på vegge mot taket over fronthøytalerene:

Dolby Pro Logic IIz

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å avspille 6.0 , 6.1 , 7.1 lyd vil du altid få den lyden bedre ved 6.1/7.1 høytalere fremfor 5.1

Fordi reduserer man antall høytalere så de ikke dekker alle discrete kanalene en HD lyd kan ha.....vil ikke et mindre antall kunne fremføre samme opplevelsen
    (andre høytalere vil overta de kanaler som mangler som da vil si ferre lyttepunkter med discrete lyd)
    Med surround back kan man også fake til ekstra lyd med reciver fra 5.1 så det blir mere lyd bak i 7.1 høytalere (når man har valg for dolby pro logic IIx)

Altid noe håpløst å skulle utnytte surround med sweetspot klint opp til en bakvegg

Høyden/vinkling
    Dette vil variere litt ut fra type høytalere
    (direkte eller spredningshøytalere)

Presence
    Kan jo være er bedre valg men man bør jo prøve ut.

Vanskelig med bakvegg
    Når man ikke vet hva du har der hjemme (helst en målsatt tegning) + type høytalere og plassering pr i dag + type reciver er det vanskelig å formene stort om presence eller type , plassering 6.1/7.1

Skal jeg ut fra minimal info anbefale noe
    Du bør i 6.1 eller 7.1 velge høytalere som ikke er direkte pga du sitter ved bakvegg.
    En blanding av direkte og diffuse er bra.
    De kan du plassere helt oppunder tak på veggen eller montere i taket.
    eksempel....http://www.bmh.no/shop/index.php?pag...mart&Itemid=15

Det er uendelig mange som har en stue der de har sofa inntill bakvegg å må slite med det (når de skal plassere høytalere)
    Er mange tråder her på forumet ang plasseringer/valg av bakhøytalere
    (ikke så mange 6.1 men selv ville jeg valgt 6.1 om 7.1 ikke ble aktielt.)

Dolby Home Theater Speaker Placement and Setup Guide

Litt info om 6.1 som er bra valg men lite brukt
    7.1 lyd til 6.1 blir høyre/venstre surround back legges sammen til en center back
    6.0/6.1 lyd blir riktig i forhold til 6.1 høytelaere
    (6.0/6.1 er på enkelte bd disc , 6.1 er feks på ganske mange DVD (DTS ES)
    Dolby Digital 5.1 EX er ikke discrete center back men faker til litt lyd bak
    Spiller man 5.1 med 6.1 høytalere kan man utvide til 6.1 med ES/EX eller dolby pro logic IIx

(har du en eller 2 små høytalere er det jo bare å prøve

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •