7.1 vs 5.1 , verdt pengene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

7.1 vs 5.1 , verdt pengene?

Hei , eg sitter nå og skal bestille ny forsterker, har eit 5.1 system men synest 7.1 høres spennedes ut, eg har Dynavoice F-serien, noen som vet om det er verdt pengene og invistere i ein side høgtaler? eller er dette bortkastet penger?

Dynavoice Magic FX-4 EX Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

På forhånd, Takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo flere høyttalere jo bedre vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, joda men hører man stor forskjell, er det verdt pengene :P? er film opplevelsen og lyden er er ute etter, plasseringene

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer litt ann på rommet, og hvor gode plasseringsmuligheter man har for sidehøyttalerne.

Stort sett syntes jeg det er bortkastede penger.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som er er at rommet mitt er helt perfekt, rektangel, blir at bak høgtalerene blir 1 meter bak sofaen, side høytalerene 1 meter framfor sofaen med tanke på veggen, center/front med tv'en, er det verdt 1000lappen ?

rommet mitt er litt smalere en dette, men blir prikk likt ellers bare at subben må flyttes på.
    AVshop.no / Høyttalere

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det et verdt 1000 lappen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært utfor akkurat samme problemstilling, jeg har prøvd front high og 7.1, 7.1 var best i mitt tilfelle. Merker ikke så mye til det til vanlig, men merker med en gang når de ikke er der, får en mye mer diffus surroundeffekt so er mye mer troverdig, lyden kommer liksom ikke fra to dedikerte høyttalere men heller som en vegg rundt deg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min mening er at det er rått med 7.1 , høres ut som det blir 7.1 på meg har veldi bra rom til gog gjør det på, det er 4 kanta, noe rektangelt , sooe har ein god mulighet

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "vanlig" receiver har ofte en tendens til å klappe helt sammen når man går fra 5 til 7 kanaler.Må vel nesten være bedre å ha "grei" effekt på 5 kanaler enn "dårlig" effekt på 7...
    Har ikke prøvd det selv i praksis,så det blir jo en teori.
    Jeg mener,det er jo ganske stor forskjell fra f.eks: 2x140w til 5 x 100w til 7 x 30w som ikke er helt uvanlig når det blir målt og ikke data fra produsenten.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    En "vanlig" receiver har ofte en tendens til å klappe helt sammen når man går fra 5 til 7 kanaler.Må vel nesten være bedre å ha "grei" effekt på 5 kanaler enn "dårlig" effekt på 7...
    Har ikke prøvd det selv i praksis,så det blir jo en teori.
    Jeg mener,det er jo ganske stor forskjell fra f.eks: 2x140w til 5 x 100w til 7 x 30w som ikke er helt uvanlig når det blir målt og ikke data fra produsenten.

Det skader jo ikke å prøve for så å selge videre eller oppgradere effekt i front (om mulig) skulle effektproblem oppstå. Dette kan jo en ta som det passer.

En receiver som reelt gir 5x100w høres fantastisk ut. At samme ville gitt 7x30 blir feil, det ville i så fall blitt nærmere 7x70, som også blir misvisende. Når det i hovedsak kjøres lite lyd i side og bak vil front og senter ha tilgang på hele strømforsyningen og kondensatorbanker avhengig av konstruksjonen. Det er ikke mange minuttene alle kanaler er i full drift i løpet av en film og når det er tilfelle blir rommet såppass fyllt med lyd fra alle kanter at man vil nok ikke legge stort merke til svakere effekt i front og senter.

EDIT: Vil anbefale trådstarter å kjøpe en receiver med pre-out, nå som du først skal bestille ny.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Det skader jo ikke å prøve for så å selge videre eller oppgradere effekt i front (om mulig) skulle effektproblem oppstå. Dette kan jo en ta som det passer.

En receiver som reelt gir 5x100w høres fantastisk ut. At samme ville gitt 7x30 blir feil, det ville i så fall blitt nærmere 7x70, som også blir misvisende. Når det i hovedsak kjøres lite lyd i side og bak vil front og senter ha tilgang på hele strømforsyningen og kondensatorbanker avhengig av konstruksjonen. Det er ikke mange minuttene alle kanaler er i full drift i løpet av en film og når det er tilfelle blir rommet såppass fyllt med lyd fra alle kanter at man vil nok ikke legge stort merke til svakere effekt i front og senter.

EDIT: Vil anbefale trådstarter å kjøpe en receiver med pre-out, nå som du først skal bestille ny.
    Jeg tok det ikke fra løse luften.
    Hifi klubben hadde jo et 2 siders skriv om hvor falske målinger Onkyo og de andre hadde.Snakk om å drite seg ut når en Onkyo 608 til noen få tusen makter mer i 7 kanaler enn dette dyre beistet.Se her :
    Legg merke til 2,5 og 7 kanaler :

Denon AVR-4810CI A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater

Active dottidott sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg tok det ikke fra løse luften.
    Hifi klubben hadde jo et 2 siders skriv om hvor falske målinger Onkyo og de andre hadde.Snakk om å drite seg ut når en Onkyo 608 til noen få tusen makter mer i 7 kanaler enn dette dyre beistet.Se her :
    Legg merke til 2,5 og 7 kanaler :

Denon AVR-4810CI A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater

Da er det bare å se på de fra Nad på de sidene da....

Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du pengene til det. Gå for 7.1. Har du egentlig bruk for det spør du meg, nei.

Invisterer heller i gode bak,front,center,sub høytallere. Tror du vill bli mer fornøyd da

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stadt96
    Hei , eg sitter nå og skal bestille ny forsterker, har eit 5.1 system men synest 7.1 høres spennedes ut, eg har Dynavoice F-serien, noen som vet om det er verdt pengene og invistere i ein side høgtaler? eller er dette bortkastet penger?
    Ingen tvil ...gå for 7.1
    Blir det ikke 7.1 så velg i det minste 6.1
    alt er bedre enn 5.1

(husk at surround er sidehøytaler i 5.1 eller 7.1 ....surround back er bakhøytaler i 7.1)

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ingen tvil ...gå for 7.1
    Blir det ikke 7.1 så velg i det minste 6.1
    alt er bedre enn 5.1
    Japanerne går for 22.2 :-D Det er vel ingen grunn til å satse på noe mindre? 8)

NHK digital broadcasting.

(selv har jeg 5.1 og ser ingen behov for oppgradering ...foreløpig.)

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stadt96

Dynavoice Magic FX-4 EX Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

På forhånd, Takk
    Ja, min erfaring er at det blir bedre på film...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Japanerne går for 22.2 :-D Det er vel ingen grunn til å satse på noe mindre? 8)

NHK digital broadcasting.

(selv har jeg 5.1 og ser ingen behov for oppgradering ...foreløpig.)
    Vil tro at om noen spurte om man burde beholde sin mono høytaler eller satse på stereo så ville noen mene at stereo er tull å helt unødvendig.

Hvorfor vi pr i dag ikke har flere enn 7.1 discrete lyd kanaler er fordi det er slik bd standaden er satt .
    (Dolby ThrueHD kan ha 14 (13.1) , DTS HD kan ha over 2000 discrete kanaler)

selv om ørene peker stort sett fremover så hører man bakover , for å få den lyden bak er alternativene 6.1 eller 7.1

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Vil tro at om noen spurte om man burde beholde sin mono høytaler eller satse på stereo så ville noen mene at stereo er tull å helt unødvendig.

Hvorfor vi pr i dag ikke har flere enn 7.1 discrete lyd kanaler er fordi det er slik bd standaden er satt .
    (Dolby ThrueHD kan ha 14 (13.1) , DTS HD kan ha over 2000 discrete kanaler)

selv om ørene peker stort sett fremover så hører man bakover , for å få den lyden bak er alternativene 6.1 eller 7.1
    De som ikke vet hva de går glipp av, savner jo intet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •