Hva er greia med B&W 804 Diamond - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 85
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Hvor tekniske svar er du egentlig ute etter?
    Jeg var ute etter den type beskrivelse du ga av forskjellene for lytteren. Poenget mitt var jo nettopp at det tekniske for så vidt interesserer meg midt i ræva sammenlighet med hva lytteropplevelsen gjør.

At det i en tråd hvor to høyttalere diskuteres skal karakteriseres som kverulering at man ber om en beskrivelse av de lydmessige forskjeller mellom disse, er absurd.

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Det var synd, for sånn ellers begynte dette å høres ut som en interessant høyttaler for en stue på 20 kvadrat.
    Om du vurderer å kjøpe høyttalere i denne prisklassen anbefaler jeg virkelig å høre på de alternativene du kan. Etter det er gjort, kan man begynne å velge vekk de man ikke likte. Om du deler opp alt i småbiter og analyserer dem separat vil du alltids finne noen "epler" som ikke er milevis bedre enn alle konkurentene. Mellomtonen og diskanten er nok B&W kjent for å være blant de beste på. Øvre/Nedre bass er de kanskje heller "middelmåldig" i sin prisklasse. Men vi snakker fortsatt en eksklusiv prisklasse her. Derav så er den ikke dårlig...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ute etter den type beskrivelse du ga av forskjellene for lytteren. Poenget mitt var jo nettopp at det tekniske for så vidt interesserer meg midt i ræva sammenlighet med hva lytteropplevelsen gjør.
    Ah Da er jeg med

Newcomer Hobben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du ikke forstått forskjellen mellom å være ingeniør og å være musikkelsker.
    Men det er da teknisk og fysisk data du har spurt etter hele veien ???
    Gjentar bare det jeg sa istad. Gå å ta en lytt, det er ikke værre ;-)

OBS. her var jeg sent ute, beklager missforståelsen

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vurderer å kjøpe høyttalere i denne prisklassen anbefaler jeg virkelig å høre på de alternativene du kan. Etter det er gjort, kan man begynne å velge vekk de man ikke likte. Om du deler opp alt i småbiter og analyserer dem separat vil du alltids finne noen "epler" som ikke er milevis bedre enn alle konkurentene. Mellomtonen og diskanten er nok B&W kjent for å være blant de beste på. Øvre/Nedre bass er de kanskje heller "middelmåldig" i sin prisklasse. Men vi snakker fortsatt en eksklusiv prisklasse her. Derav så er den ikke dårlig...
    Bra svar igjen. Som sagt er ikke dypbassen noen bekymring for meg, for det bruker jeg en egen høyttaler til. Men mellombass er jo kult å ha litt trøkk i da. Hvordan er mellombassen i 804 sammenlignet med i CM9?

Jeg er naturligvis enig i at man bør teste ut flere høyttalere i prisklassen, men spørsmålet er hvor mange det egentlig er av dem? Jeg har nevnt Tannoy, men hvilke andre snakker vi om? Problemet med høyttalere til 60 000 er ofte at de er for store for middels stuer. Har du noen bestemte modeller i tankene?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra svar igjen. Som sagt er ikke dypbassen noen bekymring for meg, for det bruker jeg en egen høyttaler til. Men mellombass er jo kult å ha litt trøkk i da. Hvordan er mellombassen i 804 sammenlignet med i CM9?

Jeg er naturligvis enig i at man bør teste ut flere høyttalere i prisklassen, men spørsmålet er hvor mange det egentlig er av dem? Jeg har nevnt Tannoy, men hvilke andre snakker vi om? Problemet med høyttalere til 60 000 er ofte at de er for store for middels stuer. Har du noen bestemte modeller i tankene?
    Om det er liv i midbassen på 804 vil jeg egentlig absolutt påstå. Har en bedre kamerat som hadde 804 sammen med en 13" SVS-sub og Cerwin Vega HFA21. Dette fikk vi til å spille helt vanvittig Dempet "dypbassen" på frontene, og lot subbene ta seg av resten.

Høyttalere i denne klassen som er greie å nevne kan være Dali Helicon 800 (som jeg har selv, og derav er ukvalifisert til å anbefale, da jeg er fanboy i henhold til uskrevne regler her på forumet) Om du liker horn-lyd har vel JBL en som heter Array 1000 som ligger i nærheten prismessig som 804D.

Andre merker som jeg setter meget høyt er: Martin Logan, Usher og ikke minst Sonus Faber. Vedder på at alle disse har høyttalere i tilnærmet prisklasse.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere i denne klassen som er greie å nevne kan være Dali Helicon 800 (som jeg har selv, og derav er ukvalifisert til å anbefale, da jeg er fanboy i henhold til uskrevne regler her på forumet) Om du liker horn-lyd har vel JBL en som heter Array 1000 som ligger i nærheten prismessig som 804D.

Andre merker som jeg setter meget høyt er: Martin Logan, Usher og ikke minst Sonus Faber. Vedder på at alle disse har høyttalere i tilnærmet prisklasse.
    Dali er et grusomt merke. Sonus Faber har jeg inntrykk av at tar seg godt betalt for merkevare og design. Array er for party. Logan er vel i overkant "pene" i lyden? Usher kan jeg dog ha en viss tro på.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er kverulering når jeg ikke slår meg til ro med "sånn er det bare"-påstander om fysikk, men isteden utfordrer ved å spørre om hvordan man konkret merker forskjell som lytter?

Da har du ikke forstått forskjellen mellom å være ingeniør og å være musikkelsker.
    Det er noe som heter å akseptere de fysiske lovene. Lover man ikke kan gjøre noe med. selv ikke ingeniører får til det. De må akseptere det likefullt som oss.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg tuller ikke. Jeg stiller noen spørsmål uten å være verdensmester. Er det lov? Og jeg er takknemmelig for svarene. Det er mulig at det bare er meg, men jeg synes det virker stusselig å bla opp 57000 for høyttalere på 27 kilo med to små basselementer i hver.

Jeg hører forskjellene i elementer beskrevet her, men lite om hva som utgjør den konkrete forskjellen i lydkvalitet.

Kan du fortelle meg på hvilken måte Klipsch P37F og B&W 804D tilhører to helt forskjellige markeder? Du har vel fått med deg at denne Klipsch-modellen er mer enn en CV-partyhøyttaler? Og den er vel også regnet som en ganske god allrounder? Jeg ser at RF-7 og CM9 tilhører ulike markeder, men vil gjerne ha en mer konkret forklaring på hvorfor det samme er tilfelle med P37F vs. B&W 804D. Man må ikke se seg blind på merkenavn heller, når merkene tross alt har modeller med ganske diverse egenskaper.
    Oppfattet 1. innlegget ditt som en latterligjøring av 804, og da svarte jeg kanskje litt krasst. Beklager dette.

Med at P37F og 804 tilhører forskjelliger markeder mener jeg at det gode på hver sine ting, men det skillet er visket noe ut med siste generasjon 804. Uansett, P37F har en veldig god dynamikk, særlig oppover i de hornladede elementene. Dette er noe jeg selv liker veldig godt da man kan ha god men uanstrengt dynamikk. Med horn følger også en mer snever spredning og alt blir litt "in your face" og live-aktig men kanskje ikke fullt så bredt og stort. Morsomt på rock og slikt hvor det er morsomt å "sitte på 1. rad". Sammenhengen mellom elementen her er veldig god, men syntes 804 er enda bedre. 804 i siste generasjon har blitt mye mer dynamisk, heldigvis. Syntes også FST er ganske sprek, men ikke på samme nivå som mellomtonen i Klipsch når det kommer til ren dynamikk. 804 har i motsetning til P37F et veldig bredt og fint off-axis spredningsmønster. Dette er det jeg tipper gjør 804 veldig "stor" i lydbildet. FSTen gir en sømløshet i bassen, men minst like viktig i delingen mot diskant. Det har sin naturlige forklaring når man leser litt om FSTen. En annen sak jeg liker med FST-mellomtonen er at den har veldig god egendemping, noe som gjør at den oppleves som veldig ren. Kombiner dette men diamanten på topp og man får en utrolig "ren" gjengivelse av musikken med mindre "spisse kanter". Syntes også 804 egner seg best til litt roligere musikk, og særlig akustisk og vokal. Man har også en mer behagelig fremføring og man føler men blir dratt litt bakover i salen. Ikke nødvendigvis en negativ egenskap det heller, men det koker ned til preferanser.

Kunne sikkert skrevet masse mer, men tror du skjønner hva jeg mener.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. De første punktene dine høres absolutt bra ut. Når det gjelder det siste du nevner blir jeg mer skeptisk. Er 804 en så "korrekt" høyttaler at alt annet enn perfekte innspillinger høres jævlig ut? For jeg opplever nemlig ikke CM slik. Med litt bassboost fra forforsterkeren og sub blir selv tynne og flisete innspillinger peiskos med CM. Er det mulig å få til det samme med 804?

En dårlig høytaler maskerer vel ikke en dårlig innspilling. Blir uansett en forbedring med bedre høytalere.

Edit: malplassert post, leste ofc kun første siden, så svarte jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er greia med denne tråden??
    Det lurer jeg på... Makan har jeg jaggu ikke sett...

Hva er det egentlig du vil frem til?

Søker du en liste over høyttalere til +/- 60 000kr?

ref:

Listen er lang...

Dali er et grusomt merke. Sonus Faber har jeg inntrykk av at tar seg godt betalt for merkevare og design. Array er for party. Logan er vel i overkant "pene" i lyden? Usher kan jeg dog ha en viss tro på.
    Hva basserer du disse inntrykkene på?

Array har gitt meg noen av de beste stereo opplevelsende noensinne. Selv har jeg hatt Dali, Sonus Faber Cremona, Quadral med mer. Logan er bare helt fantastiske! (...om du sitter midt i sweetspot...) Personlig ville jeg valgt bort Usher. Til tross for at alle nevnte merker har gitt meg gode opplevelser.

Om du er i søken etter nye høyttalere bør du lytte. Dra rundt på så mange sjapper som overhode mulig og gjør deg opp ett bilde av hva som er der ute. Så får du selv bedømme om prisen som er satt gjennspeiler en verdi i lyd du kan si deg førnøyd med.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du og jeg kommer nok mao aldri til å bli enig om hva som er en bra høyttaler. Jeg liker 804D, og da bør du sikkert holde deg langt unna :P

At Dali er et grusomt merke er å generalisere (tviler på at de aldri har laget en eneste høyttaler du kunne ha likt), akkurat som du mente jeg gjorde med horn. Men jeg har egentlig ikke noen intensjoner om å gjøre dette om til en "somebody`s wrong on the internet"-tråd. Smak får være smak. Om du ikke liker Dali-lyden ville jeg ment det var rart om du likte Klipsch, forøvrig...

At Sonus Faber tar seg godt betalt for merkevare/design kan sikkert stemme. Men tviler på at de har noen særlig høyere fortjeneste enn noen annen høyttaler-produsent med respekt for seg selv. Det har en tendens til å bli dyrere om du ønsker at finishen skal være eksepsjonell.

Usher er et merke som til dels kan sammenlignes med B&W spør du meg (lydmessig). Men Usher står vel for at de er "High end høyttalere laget på billigst mulig måte" (av billigst mulig arbeidskraft?) Men her syns jeg tendenser til kjedelig lyd kan være enda større. Kommer selvfølgelig an på elektronikk, men dog.

Forresten... Array for party? Tror den kan brukes til mere :P

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er du voldsomt på villspor!

Dali har mange veldig gode modeller. Nevnte Helicon 800 er en av disse.

Array er definitivt mer enn party. Det er virkelig en RÅ høyttaler-serie.

ML låter veldig transperent og her en ekstrem detaljering.

Men dritt inn = dritt ut.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Det er noe som heter å akseptere de fysiske lovene. Lover man ikke kan gjøre noe med. selv ikke ingeniører får til det. De må akseptere det likefullt som oss.
    Så dermed er ikke de lydmessige forskjellene interessante? God bedring a.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Dali har mange veldig gode modeller. Nevnte Helicon 800 er en av disse.
    Geir Arne
    Har Helicon en helt annen diskant enn Mentor?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Helicon en helt annen diskant enn Mentor?
    Samme prinsippet bak, men de er ikke like.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er nettopp det jeg prøver å få deg til å forstå. det er akkurat de lydmessige forskjellene man må akseptere. det er dette som menes med de fysiske lovene i forhold til matrialvalg etc. trenger ikke være ingeniør for å skjønne dette.

Du trenger forøvrig ikke være frekk og ønske folk god bedring. Jeg har ikke sagt noe som skulle tilstøte deg på noen måte.

Blir bare oppgitt over folks spørsmål. spesielt når spørsmålene er så tekniske at du burde hatt konstruktøren av høyttalern på hurtigtast på mobilen.

Jeg ville som flere her inne sier; ta deg en tur i butikkene som har høyttalere i den aktuelle prisklassen og lytt. ta med deg en variert blanding av musikk. og test til øra dine begynner å blø. Lyd er individuelt og kan ikke sies å være sånn og sånn. Har du vurdert Monitor Audio ? Jeg har GS serien. og kan skrive under på at de spiller ekstremt bra i forhold til pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så klart, men dersom man forstår de fysiske lovene, og hva de innebærer er det enklere å plukke ut potensielle kandidater man kan like.

PS: Du har en forferdelig måte å diskutere på. Først stiller du ett spøsmål som ekte amatør. Deretter har du fryktelig bastante meninger om hvordan en haug med høyttalere låter, og hva de kan brukes til. Henger ikke sammen.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Det er nettopp det jeg prøver å få deg til å forstå. det er akkurat de lydmessige forskjellene man må akseptere. det er dette som menes med de fysiske lovene i forhold til matrialvalg etc. trenger ikke være ingeniør for å skjønne dette.

Du trenger forøvrig ikke være frekk og ønske folk god bedring. Jeg har ikke sagt noe som skulle tilstøte deg på noen måte.

Blir bare oppgitt over folks spørsmål. spesielt når spørsmålene er så tekniske at du burde hatt konstruktøren av høyttalern på hurtigtast på mobilen

Du skjønner ikke bæret. Det er ikke tekniske spørsmål jeg har stilt i det hele tatt. Det er vel og bra at folk har forklart meg forskjeller i design, materialer og produksjonsmåte, men det er de lydmessige forskjellene jeg primært ville ha beskrivelse av. At dette ennå ikke har kommet frem til hjernebarken din er rimelig utrolig. Det er totalt uinteressant å bare utbasunere "du må godta lydforskjeller". Hvem pokker har sagt at jeg ikke gjør det? Jeg bare spør andre brukere, som har hørt høyttalerne, hva disse består i.

Du inntok en særdeles nedlatende tone, og det er ganske morsomt at du "blir oppgitt av andres spørsmål", samtidig som det viser seg at du ikke har forstått noe som helst av spørsmålet.

Monitor Audio er for frempå og skarp i toppen. Dessuten er den norske importøren en idiot som jeg aldri skal legge igjen en krone hos.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    PS: Du har en forferdelig måte å diskutere på. Først stiller du ett spøsmål som ekte amatør. Deretter har du fryktelig bastante meninger om hvordan en haug med høyttalere låter, og hva de kan brukes til. Henger ikke sammen.
    Jo, det henger veldig godt sammen, for jeg kan uttale meg om høyttalere jeg har hørt. Selv om jeg ikke har peiling på materialer, bestykning og oppbygning av høyttalere har jeg peiling på musikk og hvordan det låter. Og jeg har vært på en god del lytterunder.

Når det gjelder 804 har jeg aldri hørt denne. Derfor stilte jeg spørsmål som "en ekte amatør" som du på særdeles nedlatende vis omtaler det som.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •