Hva er greia med B&W 804 Diamond - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 85
    Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Jeg synes det er merkverdig å påstå at det er som å sammenligne epler og bananer. Det er samme musikk som kommer ut av høyttalerne, og begge regnes som forholdsvis nøytrale og av seriøs hifi-kvalitet. Hvem bør velge B&W og hvem bør velge Klipsch? Som sagt: denne Klipsch-modellen er ikke en partyhøyttaler a la RF-7 eller CW.
    Alle høyttalerprodusenter har sin mening om "hvordan lyd skal være". Hadde de ikke hatt noen mening rundt dette, ville det ikke vært stor vits i å lage noe. Her har det kommet frem ved flere anledninger tidligere at mange som liker Klipsch, mer eller mindre hater B&W og motsatt. Det finnes selvfølgelig unntak, men dette har vært den generelle oppfatningen uavhengig av modeller inad i merkene. Disse sees på som mer eller mindre rake motsetninger. Søker du opp Klipsch vs B&W-tråden finner du mange innspill fra begge leirer

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo stille dette innenfor alt av samme merke. Som har ca samme bestykning. Men du merker selv forskjellen når du hører de forskjellige modellene. Alt er gjort bedre på de dyrere modellene. Vil også tro at det er mye mer arbeidstimer i en 800 serie, kontra en av de billigere seriene.

800 serien er også eksklusiv og regnet som øvre klasse. Altså du betaler for merket "B&W 800 series".

Du vil både se og høre at alt er gjort mye bedre på 800 serien, kontra billigere modeller. Om det er verd det, er opp til kjøperen.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Her har det kommet frem ved flere anledninger tidligere at mange som liker Klipsch, mer eller mindre hater B&W og motsatt. Det finnes selvfølgelig unntak, men dette har vært den generelle oppfatningen uavhengig av modeller inad i merkene. Disse sees på som mer eller mindre rake motsetninger. Søker du opp Klipsch vs B&W-tråden finner du mange innspill fra begge leirer
    Jeg har ikke opplevd at Palladium-serien har blitt sammenlignet så mye med 800-serien her inne. Det jeg derimot har fått med meg, er de store forskjellene mellom de lavere seriene til Klipsch og B&W. Men noe av poenget med Palladium var vel nettopp å lage en mer "korrekt" høyttaler, som samtidig hadde basstrykk og dynamikk?

For å spørre på en annen måte:
    Hva er det som får en B&W-elsker til å mislike Palladium? Hva går man glipp av på Palladium 37F som man får med den prislike 804 D?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. De første punktene dine høres absolutt bra ut. Når det gjelder det siste du nevner blir jeg mer skeptisk. Er 804 en så "korrekt" høyttaler at alt annet enn perfekte innspillinger høres jævlig ut? For jeg opplever nemlig ikke CM slik. Med litt bassboost fra forforsterkeren og sub blir selv tynne og flisete innspillinger peiskos med CM. Er det mulig å få til det samme med 804?
    Det er ikke nødvendigvis korrekt-heten i lyd som gir meg gåsehud. Heller storheten. Imponator-faktor om du vil.

804 er vel heller ikke den aller snilleste høyttaleren mot dårlige innspillinger. Men opplever det ikke som noe problem, selv om jeg hører på mye søppel Hadde 802 på test her for litt siden, og selv dem klarte gammel rock, og andre diverse dårlige innspillinger uten problem. De kan selvfølgelig ikke lage gull av gråstein heller, men tar utgangspunktet slik det er, og legger sitt behagelige B&W-preg på det. Klipsch kan i mange tilfeller være spisse i lyden sammenlignet med B&W. Dette mye pga horn-diskant. Men her er vi i fare for å skli inn i en lang, drøy diskusjon vi allerede har hatt i Klipsch vs B&W-tråden

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spørre på en annen måte:
    Hva er det som får en B&W-elsker til å mislike Palladium? Hva går man glipp av på Palladium 37F som man får med den prislike 804 D?
    Det enkle svaret for min del her er: Horn er horn. Nesten uavhengig av pris, størrelse og fasong. Liker du ikke horn-lyden vil Klipsch og JBL være feil uansett. Men dette går selvfølgelig på smak.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke nødvendigvis korrekt-heten i lyd som gir meg gåsehud. Heller storheten. Imponator-faktor om du vil.

804 er vel heller ikke den aller snilleste høyttaleren mot dårlige innspillinger. Men opplever det ikke som noe problem, selv om jeg hører på mye søppel Hadde 802 på test her for litt siden, og selv dem klarte gammel rock, og andre diverse dårlige innspillinger uten problem. De kan selvfølgelig ikke lage gull av gråstein heller, men tar utgangspunktet slik det er, og legger sitt behagelige B&W-preg på det. Klipsch kan i mange tilfeller være spisse i lyden sammenlignet med B&W. Dette mye pga horn-diskant. Men her er vi i fare for å skli inn i en lang, drøy diskusjon vi allerede har hatt i Klipsch vs B&W-tråden
    Du skulle ikke nevnt spiss lyd med Klipsch. Nå blir det bråk
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch kan i mange tilfeller være spisse i lyden sammenlignet med B&W. Dette mye pga horn-diskant. Men her er vi i fare for å skli inn i en lang, drøy diskusjon vi allerede har hatt i Klipsch vs B&W-tråden
    Blir det ikke litt vel generaliserende å trekke alle horn over samme kam? Kvalitetshorn, slik man finner på Palladium er vel ikke like ubehagelige som billigere horn?

Er det ikke også slik at horn har en fordel når det gjelder refleksjon fra rommet osv.? Jo mer spredning jo mer kreves av akustiske tiltak?

At B&W har en særdeles behagelig diskant i forhold til torturinstrumenter som Dali og lignende, er det ingen tvil om

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkle svaret for min del her er: Horn er horn. Nesten uavhengig av pris, størrelse og fasong. Liker du ikke horn-lyden vil Klipsch og JBL være feil uansett. Men dette går selvfølgelig på smak.
    Samtidig blir jo B&W ofte sett på et merke som virker sterile og kjedelige i forhold til prisen. Hvordan er din opplevelse av 804 i så måte?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du skulle ikke nevnt spiss lyd med Klipsch. Nå blir det bråk
    Hehe, tenkte på det :P

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 320 er en helt annen bil størrelsesmessig og vektmessig enn 520, og brukes dessuten til andre ting (singel mann vs. familiemann). Og her sies det jo nettopp fra øvrige debattanter at "motoren" slett ikke er den samme i CM9 som i 804, så sammenligningen din holder ikke - ei heller ditt forsøk på latterliggjøring som moderator burde slå knallhardt ned på. Eller er forumet forbeholdt folk som vet alt fra før?

At noe er påkostet er sikkert morsomt for dem som er opptatt av det, men jeg er opptatt av den konkrete forskjellen for lytteren.

Det var langt fra noe forsøk på latterliggjøring.

Jeg skrev heller ikke at det direkte kunne sammenlignes. Det var heller det at ting som kan på en måte sammenlignes (som du nevner CM9/804) kan være LANGT forskjellige, selvom det ser likt ut på papiret.

Jeg er meget enig med deg i at prisforskjellen kan virke merkelig, men komponenter tatt i betraktning er prisen "korrekt". B&W kan ikke selge med tap for at differansen ikke skal være så stor.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss oppsummere:

Påstanden er altså et B&W 804 er et godt valg fordi den er plasseringsvennlig og passer i mindre stuer, gir utrolig god lyd, og trenger ikke allverden av forsterkerkraft. Supplert med en velkalibrert sub bør denne være gull hvis det er snakk om under 20 kvm, eller hva?

En høyttaler som vel kan minne en del om disse egenskapene i samme prissjikt er Tannoy DC10T. Noen som drister seg til en sammenligning?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    B&W kan ikke selge med tap for at differansen ikke skal være så stor.
    Nei, det er klart. Men som kunde gir jeg i grunnen blaffen i B&Ws økonomi. Det jeg er opptatt av er hvorvidt jeg får valuta for pengene, og det var i den forbindelse jeg lurte på om forskjellen i lydkvalitet virkelig er så stor at prisforskjellen kan forsvares.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke litt vel generaliserende å trekke alle horn over samme kam? Kvalitetshorn, slik man finner på Palladium er vel ikke like ubehagelige som billigere horn?

Er det ikke også slik at horn har en fordel når det gjelder refleksjon fra rommet osv.? Jo mer spredning jo mer kreves av akustiske tiltak?

At B&W har en særdeles behagelig diskant i forhold til torturinstrumenter som Dali og lignende, er det ingen tvil om
    Du kan si hva du vil om horn for min del desverre. Som sagt horn er horn. Har hørt høyttalere i prisklasser fra ca1500,- til nærmere millionen med horn i kontruksjonen, og nesten samtlige gir meg en i mangel av et bedre ord "horn-følelse". Kanskje med unntak av de største fra Avantgarde

At de kan ha fordeler også er det ingen tvil om. Men jeg er ikke fan av denslags.

At du kaller Dali tortur-instumenter er vel i drøyste laget. Men skjønner hva du mener. Men diskant-messig er Dali og Klipsch litt i samme gata(!) Minus horn-lyden

At B&W er kjedelig, er ord som ofte kommer fra Klipsch-leiren. Jeg er uenig, men igjen dette med smak. Nåværende 800-serie er noe av det råeste jeg har prøvd

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåværende 800-serie er noe av det råeste jeg har prøvd
    Det er temmelig stor forskjell på den største og den minste modellen. Men du mener altså at 804 også er rå? Hvordan er mellombassen i denne?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er temmelig stor forskjell på den største og den minste modellen. Men du mener altså at 804 også er rå? Hvordan er mellombassen i denne?
    Jeg har ingen problemer med å kalle 804 rå, nei Har sammenlignet dem endel med 805D. Og da er det ingen problemer med å forsvare pris-hoppet opp til 804 i alle fall.

Ang mellombassen? Kommer ikke på noen mangler ved den (Edit: om mulig kan mellomtonen være litt for fremtredende på noen typer musikk). Noe av det fine med 800-serien er sømløsheten mellom driverne. Grensene mellom diskant/mellomtone, og mellomtone/bass blir i mine ører visket litt ut. Noe som får meg til å konsentrere meg mere om musikken, og ikke anlegget/høyttalerne.

Om det skal være noe å nevne i denne sammenheng rundt 804 må det vel være den eksepsjonelt gode toppen. Da tenker jeg både mellomtone og diskant. Bass-elementene dems er også absolutt med i gamet, og håndterer det meste bra, bortsett fra det aller dypeste. Der vil 803 være bedre. En sub vil jo også kunne utfylle bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mellombassen i en 804D er ikke mye å skryte av sånn sett i det store og hele. I forhold til bestykning og pris, er den helt på det jevne. Her er nok 800D den beste (fra B&W), men også MYE dyrere. Eventuelt siste generasjon 801. Den krever noe helt hinsides av forsterkeren dog.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til TS: Syntes du kverrulerer med alle svar du får, Mye av det som blir forklart i postene i tråden har med fysikk å gjøre. Og det vil si at sånn er det bare.

At noen høyttalere koster 40000 og kanskje 10 ganger dette har ikke bare med kvaliteten på høyttalerne å gjøre. Focal Grand Utopia EM koster omtrendt like mye for paret som det du betaler for en liten leilighet på Østkanten i Oslo.. Det blir litt som å bestille seg en bmw316 uten noe ekstra fordi det er det du har råd til.. så kommer naboen med en bmw 323 med alt mulig tenkelig utstyr. er i grunnen ikke noe tvil om hvorfor bilen er dyrere.. slik er det med høyttalere. det er utstyrsnivået som bestemmer prisen. ikke like synlig for sluttbruker men helt klart hørbart.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Til TS: Syntes du kverrulerer med alle svar du får, Mye av det som blir forklart i postene i tråden har med fysikk å gjøre. Og det vil si at sånn er det bare.
    Så det er kverulering når jeg ikke slår meg til ro med "sånn er det bare"-påstander om fysikk, men isteden utfordrer ved å spørre om hvordan man konkret merker forskjell som lytter?

Da har du ikke forstått forskjellen mellom å være ingeniør og å være musikkelsker.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Mellombassen i en 804D er ikke mye å skryte av sånn sett i det store og hele.
    Det var synd, for sånn ellers begynte dette å høres ut som en interessant høyttaler for en stue på 20 kvadrat.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er kverulering når jeg ikke slår meg til ro med "sånn er det bare"-påstander om fysikk, men isteden utfordrer ved å spørre om hvordan man konkret merker forskjell som lytter?

Da har du ikke forstått forskjellen mellom å være ingeniør og å være musikkelsker.
    Hvor tekniske svar er du egentlig ute etter? Er flere som har prøvd seg på svar her nå, som bør dekke en del av det du tenker på... Er du ute etter spesifik data på hva eksempelvis en kevlar-mellomtone gjør kontra det materialet man finner i en Klipsch? Berylium kontra diamant? Da er vi isåfall på et såpass teknisk nivå at det er få brukere som kan stille med denne typen info. Samt at man sikkert kan skrive en roman om det. Eller mattebok for den saks skyld.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •