Høytalere i "fase"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere i "fase"?

Noen som kan forklare hva det vil si at høytalerne er i "fase"? Sub wooferen har "Phase" (XTZx2) instilling, men jeg aner ikke hvordan denne riktig aplikeres?

Vil det ha mye å si om man har 2meter signalkabel til sub sammenliknet med 12m?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at høyttalermembranene for hhvis høyre og venstre høyttaler beveger seg ut og inn i samme takt.
    Snur man fasen på den ene høyttaleren, vil mebranene i den bevege seg motsatt i forhold til den andre høyttaleren.
    Resultatet gir et lite definertbart lydbilde, samtidig som det meste av bass forsvinner.

De aller fleste subwoofere har en eller annen form for fasejustering. Enten via en bryter, eller en trinnløs regulering.
    Hensikten med denne, er å få sub til å spille i samme fase som hovedhøyttalerne.
    Sub og høyttalere er ikke bestandig ideelt plassert i forhold til hverandre, og da må man benytte seg av faseregulering for å få sub og høyttalere til å spille sammen / i fase.
    Samtidig kan også en faseregulering åpne for en fintuning av bass, men det blir litt mer omstendelig å forklare.

Det har ellers ingenting å si for fasen, om lengden på signalkabelen er 2 eller 20 meter.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om 2 høyttalere er i motfase (ene har 0 grader i fase, den andre 90), så vil det være mer eller mindre helt stille (i teorien). Siden de jobber mot hverandre.
    Se for deg to sinuskurver. Ene går ifra +10 til -10, den andre ifr -10 til +10. Om de er helt motsatt av hverandre, så vil resultatet ligge på 0 hele tiden.

Phase skal man normalt sette til 0, da det vanligvis ikke er noe problem.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan høre hva det betyr at høyttalere er i fase og ikke i fase.

Dem er i fase når høyttalerkabler er koblet korrekt ( + på + og - på minus).

Du får dem ut av fase ved å ha den ene høyttaleren - på + og + på -.

Du merker fort at bassen ikke stemmer og du får en ekkel ekkolyd eller lignende.

Denne stilles da på subben for å sammkjøre den med høyttalere.
    La phasehjulet stå der du hører mest lyd fra subben, ofte en god begynnelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Var klar over at dette hadde med bevegelsen av subben... Og jeg er med på at den enten slår innover eller utover alt etter om +/- er rett eller feil koblet på høytalerne. Hvor det blir vanskelig er når man har en trinnløs justering av fase på subben. For på en vanlig høytaler uten fasejustering så er det vel enten eller? Mens på subben har man hele spekteret å jobbe med...

For eks hva skjer om man setter sub på 30? Vil den da slå litt mindre utover? Og justeres dette normalt sett via "gefylen" og hva man hører?

Vi programmer som XTZ Room analyzer kunne måle om ting er i fase eller ikke? Eventuelle andre programmer som vil kunne gjøre en slik jobb?

Ang dette med lengden på subkabelen så tenkte jeg kansje litt mer på delay tiden. Men den er vel kansje mest påvirket av plassering og ikke lengden på kabelen? Har hørt at jo lengre kabel jo lengre vekke fra forsterkeren oppleves den, men vi lærte jo på elektro for 20år siden at elektrisitet er som en vannslange...Skru den på og det renner i enden med en gang? Så da er der ikke noe delay pga kabelen? Eller?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Takker

Var klar over at dette hadde med bevegelsen av subben... Og jeg er med på at den enten slår innover eller utover alt etter om +/- er rett eller feil koblet på høytalerne. Hvor det blir vanskelig er når man har en trinnløs justering av fase på subben. For på en vanlig høytaler uten fasejustering så er det vel enten eller? Mens på subben har man hele spekteret å jobbe med...

For eks hva skjer om man setter sub på 30? Vil den da slå litt mindre utover? Og justeres dette normalt sett via "gefylen" og hva man hører?

Vi programmer som XTZ Room analyzer kunne måle om ting er i fase eller ikke? Eventuelle andre programmer som vil kunne gjøre en slik jobb?

Ang dette med lengden på subkabelen så tenkte jeg kansje litt mer på delay tiden. Men den er vel kansje mest påvirket av plassering og ikke lengden på kabelen? Har hørt at jo lengre kabel jo lengre vekke fra forsterkeren oppleves den, men vi lærte jo på elektro for 20år siden at elektrisitet er som en vannslange...Skru den på og det renner i enden med en gang? Så da er der ikke noe delay pga kabelen? Eller?
    Subben vil ikke slå mindre med 30* faseforskyvning, dette er det bare å eksperimentere med, skru til det høres bra ut. Det å "snu fasen er det samme som å vende 180 grader. Elektriske signaler beveger seg med noe sånt som 150000 km/s. Altså må du ha kabel rundt jorden for å oppnå betydelig forsinkelse. Romkorrigeringsutstyr registrerer ofte om høyttalere er i feil fase, men kjenner ikke til XTZ's system.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her inne som kan svare meg på hvorfor jeg får opp fasefeil på venstre og høyre fronthøyttaler etter autokalibrering? Jeg har en Denon 3808A som nylig er oppdatert sammen med to stk Cambridge Audio 840W/840 E pre amp som driver fronthøyttalerene ( B&W dm683) Forforsterkeren er satt opp som fixed input med 22 dB forsterkning. Hadde ikke dette problemet tidligere når jeg kjørte med en 840A integrert forsterkere sammen med det samme oppsettet.
    Har sjekket at koblingene har rett polaritet på både forsterkerene og i høyttalerene.

Effektforsterkerene er koblet opp som bridged mono med bi wiring. Side 9 i cambridge manualen viser bridged mono koblingen.
    http://www.cambridgeaudio.com/assets...al-English.pdf

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt polaritet på den ene høyttaleren og ta kalibreringen igjen.

Ble det OK da..?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketil83
    Noen her inne som kan svare meg på hvorfor jeg får opp fasefeil på venstre og høyre fronthøyttaler etter autokalibrering? Jeg har en Denon 3808A som nylig er oppdatert sammen med to stk Cambridge Audio 840W/840 E pre amp som driver fronthøyttalerene ( B&W dm683) Forforsterkeren er satt opp som fixed input med 22 dB forsterkning. Hadde ikke dette problemet tidligere når jeg kjørte med en 840A integrert forsterkere sammen med det samme oppsettet.
    Har sjekket at koblingene har rett polaritet på både forsterkerene og i høyttalerene.

Effektforsterkerene er koblet opp som bridged mono med bi wiring. Side 9 i cambridge manualen viser bridged mono koblingen.
    http://www.cambridgeaudio.com/assets...al-English.pdf
    Det kan i skjeldene tilfeller være effektforsterker som er koblet i motfase innvending. Da blir det "feil" når man bruker disse sammen med noe fra annet merke. Conrad Johnson bl.a. kobler slik. Da må man sette + på - og - på + for å få det riktig.

Man kan også ha en så grov fasefeil i høyttalere at romkorreksjon tror det er feil fase. Delefilter generer fasefeil i større eller mindre grad og integrasjon av elementer kan også skape problemer.

Det som derimot er mest vanlig er at refleksjoner gjør at romkorreksjon sliter litt. Dette kan korrigeres med ny plassering eller litt demping av refleksjoner.

Var det slik at du ikke fikk denne feilmeldingen før du tok i bruk Cambridge effektforsterkerne?

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Om 2 høyttalere er i motfase (ene har 0 grader i fase, den andre 90), så vil det være mer eller mindre helt stille (i teorien). Siden de jobber mot hverandre.
    Se for deg to sinuskurver. Ene går ifra +10 til -10, den andre ifr -10 til +10. Om de er helt motsatt av hverandre, så vil resultatet ligge på 0 hele tiden.
    Som automatiker bør man vite at 180 grader er motfase, ikke 90. Men regner med det bare var en liten skrivefeil.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ikke bli helt feil om jeg bytter polaritet på fasene når jeg spiller stereo med bare Cambridge oppsettet? Ved 80% av bruken av anlegget er bare Cambridge 840C/840E/840W*2 i bruk.

Jeg fikk ikke den feilmeldingen opp under autokalibrering men den gamle 840A intergrert sammen med Denon 3808.Høyttalere,plassering og rommet ellers er identisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Bytt polaritet på den ene høyttaleren og ta kalibreringen igjen.

Ble det OK da..?
    Har ikke prøvd ut dette enda... tenkte jeg først skulle finne ut om det faktisk er en feil eller om det bare er denon som roter det til for meg!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mest sannsynlig som ganilsen er inne på, at rommet og refleksjonene spiller Denon-en et puss. Hvis det låter bra i stereo, så trenger du ikke bytte polaritet.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketil83
    Vil det ikke bli helt feil om jeg bytter polaritet på fasene når jeg spiller stereo med bare Cambridge oppsettet? Ved 80% av bruken av anlegget er bare Cambridge 840C/840E/840W*2 i bruk.

Jeg fikk ikke den feilmeldingen opp under autokalibrering men den gamle 840A intergrert sammen med Denon 3808.Høyttalere,plassering og rommet ellers er identisk.
    Eksprimenter. Bytt om på ene høyttaleren, og se om det låter bedre eller ikke. Velg det du syntes er best. Mest sannsynlig vil det være best når begge har samme fase. Gitt at plassering er "normal".
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundispower
    Du kan høre hva det betyr at høyttalere er i fase og ikke i fase.

Dem er i fase når høyttalerkabler er koblet korrekt ( + på + og - på minus).

Du får dem ut av fase ved å ha den ene høyttaleren - på + og + på -.

Du merker fort at bassen ikke stemmer og du får en ekkel ekkolyd eller lignende.

Denne stilles da på subben for å sammkjøre den med høyttalere.
    La phasehjulet stå der du hører mest lyd fra subben, ofte en god begynnelse.
    Ikke helt enig der. Jeg er langt fra noen ekspert på dette området. Men snur du fasen på begge høyttalerene vil dette neppe være spesielt hørbart i et vanlig oppsett.
    Det er når du kobler feil på den ene høyttaleren at det høres helt "balla" ut, og det blir uutholdelig å høre på.

Focal, i dette tilfellet Electra 946 og 1027 Be er 2 høyttalere som har snudd fase innvendig. Elementene slår innover i stedet for utover. Snur man så + og - på høyttalerene så slår de utover.
    Etter litt research ble jeg forklart at Focal (og noen andre) selv hevder at bassen vil integreres lettere i mindre lytterom (som er mer vanlig i små leiligheter i f.eks Sør Europa), hvis bassene slår innover.

I stereo med bare høyttalerene (946 og 1027 be) var forskjellen svært liten i mitt gamle oppsett / lytterom. Merkelig nok ble integreringa med subben, den gang SVS PB12Plus, mye lettere og bedre når bassene slo utover.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil det å endre fasen bli det samme som å justere delay?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er nok mest sannsynlig som ganilsen er inne på, at rommet og refleksjonene spiller Denon-en et puss. Hvis det låter bra i stereo, så trenger du ikke bytte polaritet.
    +1

Får fasefeil på min venstre bakhøyttaler selvom det er koblet riktig, er bare rommet mitt som spiller RK et puss virker det som.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    vil det å endre fasen bli det samme som å justere delay?
    Det er to sider av samme sak. Og kan brukes delvis om en annen, men er alikevell forskjellig. Delay endrer når lyden sendes ut, ikke hvordan*. Fase endrer hvordan* lydbølgen sendes ut, ikke når.

*Hvordan = retningen elementet slår. f.eks "i fase" = Alle elementene slår samme retning.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er to sider av samme sak. Og kan brukes delvis om en annen, men er alikevell forskjellig. Delay endrer når lyden sendes ut, ikke hvordan*. Fase endrer hvordan* lydbølgen sendes ut, ikke når.

*Hvordan = retningen elementet slår. f.eks "i fase" = Alle elementene slår samme retning.
    +1

Virker som det er en del missforstålser angående dette.

Forskjell på fase + og - på høyttaleren og fase i tid altså i rommet. Hvor du kan ha utfasinger i sweetspot selvom høyttalerene spiller "likt"

Om det virket noe som helst logisk? :P

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hvor du kan ha utfasinger i sweetspot selvom høyttalerene spiller "likt"
    kan også skrive hva som er galt da :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg snudd fasene på begge høyttalerene og testet litt her..
    Klarer ikke å finne ut om dette ble mer riktig eller galt
    Bassen sitter bra enda og lydbildet er bra sentrert inn mot midten som det var før. Denon autokalibrering viser ikke lenger fase feil heller nå.
    Men liker ikke tanken på at dette er "feil" koblet nå!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •