Høytalere i "fase"? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hadde samme problem som deg når jeg kjøpte abrahamsen V4. fikk fasefeil på begge frontene når jeg kjørte RK, byttet så om + og - bak på V4'en og har ikke dette problemet lenger. lyden er ogso bedre nå enn når jeg kjørte de på denonen
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo veldig rart at det skal bli rett når kablene er krysset ??

Her er bilde fra baksiden av 840W effektforsterker. Når denne er koblet opp i bridged mono viser koblingsklemmene tydelig at + skal koblet til på venstre side av bakpanelet og - på høyre side

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketil83
    Nå har jeg snudd fasene på begge høyttalerene og testet litt her..
    Klarer ikke å finne ut om dette ble mer riktig eller galt
    Bassen sitter bra enda og lydbildet er bra sentrert inn mot midten som det var før. Denon autokalibrering viser ikke lenger fase feil heller nå.
    Men liker ikke tanken på at dette er "feil" koblet nå!
    ..meh, da er du jo like langt sånn sett ift fasen mellom fronthøyttalerne dine. prøv bare å bytt på en, kjør kalibrering og se.

HVIS det blir riktig, og du er sikker på du har i utgangspunktet koblet rikitg, kan du begynne å feilsøke på hvorfor det ble slik; det være seg feil på polaritet på høyttaler eller forsterker(lite sannsynlig) eller akustikken i rommet(mer sannsynlig).

høyttalernes polaritet kan du teste vha "batteritesten", søk her på forumet så vil du få svar.

HVIS det så viser seg å muligens være akustikken i rommet og du ikke vil/kan gjøre noe med det, må du lytte og føle deg frem til hvilket oppsett du liker best. her er det fort gjort å 'lytte seg blind'

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    kan også skrive hva som er galt da :-D
    Mistet du meg? Det som er galt er jo at en utkansellering fra feks høyre høyttaler kontra en topp fra feks vesntre høyttaler i sweetspot gjør at du får en lavere verdi en mulig på det punktet?

Eller var det du mente?

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytt HT lengre fra bakvegg og sidevegg.
    Virker som RK som er litt forvirra.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ..meh, da er du jo like langt sånn sett ift fasen mellom fronthøyttalerne dine. prøv bare å bytt på en, kjør kalibrering og se.

HVIS det blir riktig, og du er sikker på du har i utgangspunktet koblet rikitg, kan du begynne å feilsøke på hvorfor det ble slik; det være seg feil på polaritet på høyttaler eller forsterker(lite sannsynlig) eller akustikken i rommet(mer sannsynlig).

høyttalernes polaritet kan du teste vha "batteritesten", søk her på forumet så vil du få svar.

HVIS det så viser seg å muligens være akustikken i rommet og du ikke vil/kan gjøre noe med det, må du lytte og føle deg frem til hvilket oppsett du liker best. her er det fort gjort å 'lytte seg blind'
    Jeg har en slik fasefeil på min bakhøyttaler grunnet noe jeg tror er akustikken som spiller RK et puss. Dette har jeg bare ignorert. Om det er den ene fronthøyttaleren din er det vel fort gjort og høre om det er riktig eller ikke? Kobler du feil pluss på minus blir jo lydbildet forvrengt og det høres grusomt ut med engang. (Bare lytte inntil ht med avspilling av musikk)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som sagt snudd begge fasene nå slik at det er koblet "feil" i forhold til fargekoder ut fra amp og høytaler. Fasefeil meldingen forsvant når jeg tok en ny test med denon micen. Men sliter veldig med å høre om lyden er blitt bedre eller verre i stereo uten reciver inne i bildet. Er redd for at jeg har laget meg en feil med denne omkobingen! Er det noen som kan bekrefte mine tanker om koblingen bakpå Cambridge 840W ( på bildet) i bridged mono modus

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skjønner ikke helt hva du mener egentlig. Jeg har det samme rommet,samme høyttaler og samme plassering av høyttaler som jeg alltid har hatt. Sist jeg kjørte RK hadde jeg Cambridge 840A intergrert forsterker som effektforsterker for B&W dm683 frontene. Da fikk jeg ikke opp denne feilmeldingen om fasefeil som nå dukker opp etter at jeg har byttet ut 840A med forforsterker 840E og to stk effektforsterkere 840W.
    Det betyr at det ikke er polaritetsproblemer på B&W fronter eller (i teorien) ikke er problemer med akustikken i rommet. Jeg heller litt mot at utgangene på 840W er byttet om... eller?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener egentlig.
    Det var i referanse til:
    Nå har jeg snudd fasene på begge høyttalerene og testet litt her..
    Det betyr at det ikke er polaritetsproblemer på B&W fronter eller (i teorien) ikke er problemer med akustikken i rommet. Jeg heller litt mot at utgangene på 840W er byttet om... eller?
    Det kan være det. Det kan også være at du kjører RK på et (for) lavt volum, eller er det kanskje alltid på et fast (høyt) nivå? Eller at du faktisk har kobla feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være det. Det kan også være at du kjører RK på et (for) lavt volum, eller er det kanskje alltid på et fast (høyt) nivå? Eller at du faktisk har kobla feil.[/QUOTE]

Såvidt jeg vet vet så er det volumet på RK på et fast nivå.

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du vet at du hadde kobblet rett tidligere så kan det være nok å flytte den HT du får fasefeil på en cm eller to fram eller tilbake.

Fikk fasefeil selv på høyre front da jeg biampet frontHT.
    og gjorde som skrevet over.

Tror fasen kan forskyve seg litt med forsjellig elektronikk

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pagan
    Tror fasen kan forskyve seg litt med forsjellig elektronikk
    er en STOR produksjonsfeil hvis elektronikken gjør det ulikt på høyre og venstre kanal.

Sitat Opprinnelig postet av Pagan
    Viss du vet at du hadde kobblet rett tidligere så kan det være nok å flytte den HT du får fasefeil på en cm eller to fram eller tilbake.
    Wavelength of Sound

du skal endel opp i frekvens før 'en cm eller to' har noe å si. ved 10 Khz er bølgelengden 3,44 cm, halve avstanden (1,72cm) gir teoretisk fullstending kansellerering av akkurat den bølgelengden.

Han prater jo om problemer med bassen (< 100 hz), stereoperspektiv og sentrering(mest i presensområdet rundt 4-8khz) i "sahweet spot".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg koblet høyttalerene med forskjellig polaritet. Det vil forhåpentligvis si at en av dem rett koblet
    Er det noen som har noen gode tips om hva jeg skal høre etter??
    Kan forøvrig si at det er veldig lett å høre at noe ikke stemmer når de spiller med forskjellig polaritet! Det er bare å finne ut hva som er rett her

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er en STOR produksjonsfeil hvis elektronikken gjør det ulikt på høyre og venstre kanal.

Wavelength of Sound

du skal endel opp i frekvens før 'en cm eller to' har noe å si. ved 10 Khz er bølgelengden 3,44 cm, halve avstanden (1,72cm) gir teoretisk fullstending kansellerering av akkurat den bølgelengden.

Han prater jo om problemer med bassen (< 100 hz), stereoperspektiv og sentrering(mest i presensområdet rundt 4-8khz) i "sahweet spot".
    Okay du.... trodde det var fasefeil det var snakk om!!! :-D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •