Inspilling av høytalere... Hva endres?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Inspilling av høytalere... Hva endres?

Ved inspilling av høytalere, hva er det som "spilles inn"? Har nylig hatt en diskusjon på dette hvorpå jeg ville tro det var de bevegelige delene som membranen osv som myknes opp etter hvert og gir en mer kontrollert lyd av den grunn?

Kansje jeg tar feil? Hva er det som spilles inn og som endrer "lyden" noe??

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Ved inspilling av høytalere, hva er det som "spilles inn"? Har nylig hatt en diskusjon på dette hvorpå jeg ville tro det var de bevegelige delene som membranen osv som myknes opp etter hvert og gir en mer kontrollert lyd av den grunn?

Materialet i elementet og/eller opphenget til elementet myknes noe. Men i praksis er også mye av forskjellen at man blir vant til lyden i sine nye høyttalere, og opplever dette som en forandring.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil tro at det er gummiopphenget rundt membranen som "spilles inn" og mykes opp når det kommer i bevegelse ved bruk av høyttaler.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Materialet i elementet og/eller opphenget til elementet myknes noe. Men i praksis er også mye av forskjellen at man blir vant til lyden i sine nye høyttalere, og opplever dette som en forandring.
    Høres fornuftig ut....:-) Har bettopp fått nye høytt. og det er bare gøy :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytta for en tid tilbake ut noen Dantax P-2500 med Klipsch RF-82 (mk I).
    Jeg syntes de spilte bra rett ut av boksen, men etterhvert så har lydbildet endra seg noe. Mer detaljert og mer fylde.
    Kan bare beskrives med ett eneste ord: MORO!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener der er liten eller ingen forskjell på en innspillt høytaler og en ny?

Kjøpte nylig et XTZ hjemmekino sett med 99.36 osv.... De oppleves foreløpig som litt "tynne" i bassen, men har kun kjørt de på 0db til nå... Vet ikke om jeg liker ideen å sette de opp i db.... Men det blir nok prøvd underveis om de ikke "løsner" litt... Er jo flere bassport muligheter også... Får finne den som passer for meg :-)

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mine høyttalere så ble diskanten mye mer behagelig etter en stund. Slet med veldig skarp diskant som gjorde at jeg regelmessig måtte skru ned volumet, men plutselig en dag så var den bare perfekt..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Husk at også
    -høyttalerkabler må spilles inn
    -signalkabler må spilles inn
    -strømkabler må spilles inn
    -spikes og rack må spilles inn
    Dette tar ca. 500 timer tilsammen.

Imens kan man ta seg en tur ut og snakke med gresset.
    Da blir det grønnere.

Og glem nå ikke fredagsbønnen for anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    På mine høyttalere så ble diskanten mye mer behagelig etter en stund. Slet med veldig skarp diskant som gjorde at jeg regelmessig måtte skru ned volumet, men plutselig en dag så var den bare perfekt..
    Du tror ikke det var ørene som ble innspillt da? :-)

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er primært fjærstivheten til opphenget på elementer som endrer seg noe den første tiden de brukes.

Hvis du søker på fx "speaker burn-in" så kommer det opp mye informasjon om dette, mange som har gjort praktiske forsøk og målt innspillingstid på forskjellige elementer, så dette er et reelt fenomen.

Hvor mye dette har å si kommer an på.
    Enkelte elementer krever lenger innpilling enn andre, og forskjellige design påvirkes forskjellig av elementets fjærstivhet.
    Mange design vil ikke endre respons nevneverdig selv om elementet mykner opp.
    Det er ganske mange andre faktorer som har mye større betydning for hvordan en høyttaler låter.

For å få spilt til et basselement så helper det ikke å spille forsiktig noe slags musikk.
    En måte er å sette på lavfrekvent sinus som gir utsving nært xmax, og så la det stå slik en del timer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tror ikke det var ørene som ble innspillt da? :-)
    De ble vel innspillt de x1000 timene jeg så film/hørte musikk på andre høyttalere opp gjennom årene vil jeg tro
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    De ble vel innspillt de x1000 timene jeg så film/hørte musikk på andre høyttalere opp gjennom årene vil jeg tro
    Jeg regner med vi alle har forskjellig innspillte ører og dermed varierende oppfattning av lyd. Min tid med Kadett C og Pioneer 6/9 + 15"CW sub har formet min oppfattning av lyd. Dette sammen med en Elendig Slade konsert i et visst bytelt, har formet min hørsel :-)

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mekaniske komponenter trenger inspilling, det er det ingen tvil om. Elektriske derimot er heftig omdiskutert på lik linje med kabler, etc...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener der er liten eller ingen forskjell på en innspillt høytaler og en ny?

Kjøpte nylig et XTZ hjemmekino sett med 99.36 osv.... De oppleves foreløpig som litt "tynne" i bassen, men har kun kjørt de på 0db til nå... Vet ikke om jeg liker ideen å sette de opp i db.... Men det blir nok prøvd underveis om de ikke "løsner" litt... Er jo flere bassport muligheter også... Får finne den som passer for meg :-)
    99.36 har ribbon tweeters, som er godt kjent for å ha svært lang innspillingstid, som kjennetegnes med betydelig hardhet i gjengivelsen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg mener den er liten ja. Mengden bass vil neppe forandre seg nevneverdig, så det er nok bare å justere med en gang.
    --
    Thorbjørn

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener den er liten ja. Mengden bass vil neppe forandre seg nevneverdig, så det er nok bare å justere med en gang.
    Har hatt en del subelementer, og erfaringen min(og andres) er stikk motsatt!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Har hatt en del subelementer, og erfaringen min(og andres) er stikk motsatt!
    Hvor mye opphenget mykner varierer sikkert fra element til element - men helt uavhengig av om det tar 3 timer eller 300 timer, så er det jo bare å justere hvis han ikke er fornøyd med lyden nå. Hvis den mot all formodning plutselig skulle gi 3-6dB mer i bassen når elementet er spilt inn (??), så er det jo å bare å justere ned igjen.

Liten vits å sitte der å være misfornøyd.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan selvfølgelig ikke vente med justeringer til etter at høyttalere har spilt seg inn. Min erfaring tilsier at man merker det når det faller på plass, og kan så enkelt foreta en ny kalibrering..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •