"Flate", rimelige vegghøyttalere som bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Flate", rimelige vegghøyttalere som bakhøyttalere

Jeg har nylig solgt ut både senter og gulvstående bakhøyttalere, og sitter nå temmelig ribbet igjen med kun fronter. Grunnen til dette er først og fremst at jeg skal oppgradere, men jeg ønsker ikke å gjøre de aller største investeringene der jeg bor nå, men heller vente til huskjøp forhåpentligvis er på plass om noen måneder. Senteren vil nok riktignok kunne bli kjøpt inn om ikke så alt for lenge (Sonus Liuto Smart), men en mer seriøs bakhøyttalerinvestering vil jeg vente med på grunn av et ikke altfor godt egnet rom og nevnte flytteplaner. Likevel trenger jeg noe til filmlyd nå!

Situasjonen er også den at jeg har et par smådyr (de er akkurat dyr ja, som i "katt") som synes små gulvstående bakhøyttalerne er morsomme å velte, både med fare for sitt eget og høyttalernes liv og helse. Derfor ønsker jeg meg i denne omgang noen bakhøyttalere til å montere på vegg.

Siden jeg vil oppgradere på nytt når jeg flytter fra nåværende plass ønsker jeg som sagt ikke å bruke voldsomme summer på bakhøyttalere i denne omgang. Jeg tenker at 4000 er et absolutt maksimum, og jo mindre jo bedre. Nytt eller brukt spiller forsåvidt ingen rolle, jeg kjøper gjerne pene brukte. Det er også et poeng at sofaen står helt inntil bakvegg i dette rommet. Et annet er at jeg ønsker meg relativt små høyttalere som ikke bygger voldsomt fra bakvegg. Tak-/hjørnemontering er mulig, sofaen står inn mot et hjørnet på den ene siden.

Jeg har lest diverse tråder, tester ol. for å prøve og bli klokere, og noe har jeg vel fått med meg. Blant annet registrer jeg at Focal Dome blir anbefalt nettopp hvis sofaen står inn mot bakvegg, så jeg ser på denne som aktuell. Nypris går over budsjett, så da vil det isåfall bli aktuelt med brukt hvis det dukker opp.

Jeg har også sett på og lest om Gallo Nucelus Micro (ikke Ti). Denne er jo veldig liten og snerten, så spørsmålet er jo selvsagt om den til tross for sin beskjedne størrelse evner å yte på film i dette anlegget. Jeg ser isåfall for meg at den kan monteres i hjørnet/taket over lytteposisjon.

Et annet alternativ jeg har sett på et Dali Fazon. Denne er også over budsjett, og jeg må nok være heldig hvis den dukker opp på brukten. Likevel ser jeg den som interessant, og jeg regner med den kan monteres på vegg? I Fazon-serien er jo også LCR. Jeg ser at HiFi-klubben selger ut noen modeller som jeg skjønner er helt tilsvarende men fortsatt bærer navnet Motif.

B&W M-1 er kanskje også interessant, og jeg ser at denne også kan la seg veggmontere og rettes mot lytteposisjon.

System Audio Talent kan kanskje også være noe? Jeg har derimot lest at de får til dels svært blandede tilbakemeldinger, og nypris for et par ligger jo på nærmere 5000.

Jeg kom over en model fra Waterfalls som heter Serio. Små saker som jeg ikke hadde hørt om før, men kanskje noen andre har?

Et billigalternativ jeg har sett på er Cerwin-Vega HD63. Dette blir jo noe ganske annet enn noen jeg har nevnt - den er jo ikke like snerten -, men den er rimelig og bygger i alle fall lite, så spørsmålet her blir jo hva jeg kan forvente av lyd.

Tannoy Mercury VR er også en rimelig sak med et stilrent og greit design som jeg godt kan se for meg på veggen min.

Jeg har egentlig bare ramset opp litt her, og spørsmålet er jo selvsagt om det er noen som har erfaringer med en eller helst flere av disse og kan si noe om hva som kan anbefales og hvilke egenskaper/fordeler/mangler de ulike høyttalerne har. Bakhøyttalerne jeg skal kjøpe nå vil nesten utelukkende bli brukt til film. Andre forslag som ikke står her tas selvsagt imot med takk!

På forhånd takk for hjelpen

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ,

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg Focal Dome med stort hell. Disse fikk jeg tak i nye gjennom Elkjøp for kr 3.500.- (de er nokså sjelden å se på bruktmarkedet). Ellers såg jeg på reklamebanneret her inne at surround.no har Dynavoice magic fx-4 EX til kr 990.- i både svart og hvitt: Surround.no - Høyttaler-spesialisten.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mean69
    Selv bruker jeg Focal Dome med stort hell. Disse fikk jeg tak i nye gjennom Elkjøp for kr 3.500.- (de er nokså sjelden å se på bruktmarkedet). Ellers såg jeg på reklamebanneret her inne at surround.no har Dynavoice magic fx-4 EX til kr 990.- i både svart og hvitt: Surround.no - Høyttaler-spesialisten.
    Takk for tilbakemelding! Det må jo ha vært en hyggelig pris...? Hvor lenge siden er det du kjøpte disse, og hvilken Elkjøp var det fra? Jeg har opplevd at de har ganske ulik praksis med tanke på HiFi - Ullevaal har jeg skjønt har en ganske godt utviklet avdeling på det området.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv disse:

http://www.bmh.no/shop/index.php?pag...mart&Itemid=15

Utrolig god lydspredning! Hater å kunne lokalisere lydkilden fra bak/surroundkanaler under filmer og kunne derfor ikke bruke vanlige stativht. Men Mirage er helmax til dette bruket:-D

Finnes i både rimeligere og dyrere versjoner og veggfeste følger med!

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Bruker selv disse:

http://www.bmh.no/shop/index.php?pag...mart&Itemid=15

Utrolig god lydspredning! Hater å kunne lokalisere lydkilden fra bak/surroundkanaler under filmer og kunne derfor ikke bruke vanlige stativht. Men Mirage er helmax til dette bruket:-D

Finnes i både rimeligere og dyrere versjoner og veggfeste følger med!
    Dette ser utvilsomt ut som en god løsning i et 5.0-system. Jeg antar spredningsegenskapene gir en svært god surroundeffekt? Problemet mitt er selvsagt at den kommer opp i 5000 kroner parret, og det er litt typisk om jeg skal bli fristet til en budsjettsprekk igjen... Hvordan er disse generelt på lydgjengivelse nedover i frekvensområdet? Jeg leste også et sted at de ikke passet hvis de ble plassert i et hjørnet, og hos meg står som sagt sofaen inn mot et hjørnet på ene siden. Har du den på fri vegg?

Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Takk for tipset, denne har jeg ikke vært klar over. Du har selv bestilt denne på Amazon eller? Er prisen som oppgis her også per stykk eller per par...? Ser jo ut som den benevnes i entall. Hvordan oppleves forøvrig spredningsevene til denne synes du?

Newcomer Morex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CAMBRIDGE MIN 20 Høyttalere

Jeg bruker selv et par med CAMBRIDGE MIN 20 Høyttalere fra HIFI-klubben som bakhøyttalere. Veldig fornøgd med dem i forhold til pris, og plasseringsvennlighet.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Dette ser utvilsomt ut som en god løsning i et 5.0-system. Jeg antar spredningsegenskapene gir en svært god surroundeffekt? Problemet mitt er selvsagt at den kommer opp i 5000 kroner parret, og det er litt typisk om jeg skal bli fristet til en budsjettsprekk igjen... Hvordan er disse generelt på lydgjengivelse nedover i frekvensområdet? Jeg leste også et sted at de ikke passet hvis de ble plassert i et hjørnet, og hos meg står som sagt sofaen inn mot et hjørnet på ene siden. Har du den på fri vegg?

Takk for tipset, denne har jeg ikke vært klar over. Du har selv bestilt denne på Amazon eller? Er prisen som oppgis her også per stykk eller per par...? Ser jo ut som den benevnes i entall. Hvordan oppleves forøvrig spredningsevene til denne synes du?
    Jeg importerte 3 stk fra Amazon, og det er stykkpris er jeg redd, så med moms og frakt er du på ca 3500,- per enhet.
    De er definetivt værdt pengene!
    De gir kjempegod spredning og låter bra.
    Jeg sitter selv tett på bakvegg så denne typen dipol løsning og teknologi som Martin Logan benytter seg av passer meg bra.
    At de er pene og diskre gjør heller ikke noe

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg importerte 3 stk fra Amazon, og det er stykkpris er jeg redd, så med moms og frakt er du på ca 3500,- per enhet.
    De er definetivt værdt pengene!
    De gir kjempegod spredning og låter bra.
    Jeg sitter selv tett på bakvegg så denne typen dipol løsning og teknologi som Martin Logan benytter seg av passer meg bra.
    At de er pene og diskre gjør heller ikke noe
    Bah, de sprenger jo budsjettet så det holder disse sakene her, men så absolutt fristende! Bare det å teste ut Martin Logan hadde vært litt artig, men nå tror jeg for en gang skyld at jeg må bruke hodet. 7000,- blir rett og slett for mye i denne omgangen. Undersøkte du pris her hjemme? Jeg har prøvd å sjekke ut forhandlere, men det er få treff på denne FX-modellen.

Sitat Opprinnelig postet av Morex
    Jeg bruker selv et par med CAMBRIDGE MIN 20 Høyttalere fra HIFI-klubben som bakhøyttalere. Veldig fornøgd med dem i forhold til pris, og plasseringsvennlighet.
    Takk for tipset! Det ser ut som en rimelig løsning jeg kan undersøke nærmere.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Bah, de sprenger jo budsjettet så det holder disse sakene her, men så absolutt fristende! Bare det å teste ut Martin Logan hadde vært litt artig, men nå tror jeg for en gang skyld at jeg må bruke hodet. 7000,- blir rett og slett for mye i denne omgangen. Undersøkte du pris her hjemme? Jeg har prøvd å sjekke ut forhandlere, men det er få treff på denne FX-modellen.
    Er ikke å få tak i her til lands, resonans i stavanger skal visstnok ta inn disse. Jeg tipper de blir en god del dyrere en å importere..

Et alternativ til som ikke er nevnt enda er Cambridge WS30:

Specifications / WS30 slimline on-wall speaker / S-Series speakers / Products / Cambridge Audio

Disse er mulig å få tak i på klubben, koster vel 2k for paret eller noe..

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke å få tak i her til lands, resonans i stavanger skal visstnok ta inn disse. Jeg tipper de blir en god del dyrere en å importere..

Et alternativ til som ikke er nevnt enda er Cambridge WS30:

Specifications / WS30 slimline on-wall speaker / S-Series speakers / Products / Cambridge Audio

Disse er mulig å få tak i på klubben, koster vel 2k for paret eller noe..
    Du har nok antakelig rett i at det neppe blir billigere gjennom Ressonans eventuelt. For dyrt er det nok dessverre uansett for meg på dette tidspunktet, for tro ikke at det ikke frister å tømme sparegrisen for mer enn den er verdt...
    Har aldri sett disse Cambridge-høyttalerne heller, men hvis de har dem inne på klubben så er det jo enkelt å få testa dem ut.

Et annet konkret produkt jeg nevner over som jeg lurer veldig på om noen har erfaringer med er Tannoy Mercury VR. Dette er jo faktisk - med unntak av CV - den billigste høyttalern av de som har vært nevnt, og det fra en produsent jeg har litt sansen for. Noen som har hørt? Blir det for "pinglete" og tamt eller er det faktisk rett og slett et veldig godt kjøp til prisen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •