Hoytaler tilpassning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hoytaler tilpassning

Er ny inn i detta men viss jeg finner ut at jeg vil ha denne forsterkeren :
    http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=...6|5348|pdetail
    Hvordan finner jeg da noen hoytalere som kan fa yti maks med denne forsterkeren ?

Og omvendt, hvordan finner jeg en reciever som klarer a dra feks disse hoytalerene ?
    http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=...120|85|pdetail

Feks Hva ma jeg se etter ??

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ha produkter i omtrent samme prisklasse om man vil at høyttalerene/forsterkeren skal yte fullt. (litt billigere forsterker skader ikke)

Ellers så må man se litt på hvor mye effekt en forsterker klarer å levere til høyttaleren. Eventuelt strømforsyninga.

Klangen må passe, en forsterker med lys klang sammen med høyttaler med skarp diskant er dømt til å mislykkes :roll:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    703 kan jeg si med en gang at krever sitt med krefter. Den NADen har garanter nok med krefter, men lydsignaturen i NAD appellerer hvertfall ikke til meg. Du kan jo evt. prøve selv og se hva du synes, det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Hadde jeg vært deg ville jeg bestemt meg for om jeg skulle hatt NADen eller 703, og valgt enten forsterker eller høyttaler ut fra det. Eller så kan du jo teste ut noen forskjellige kombinasjoner.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hoytaler tilpassning

Sitat Opprinnelig postet av hifikare
    Feks Hva ma jeg se etter ??
    Når du først er på klubben......må du se etter en hyggelig ekspeditør som er villig til å bære mye! Sett deg godt til rette og LYTT til forskjellige kombinasjoner av høytalere og forsterker. Ta ALLTID med egne plater, som du har spillt mange ganger og derfor er godt kjent med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Ellers så må man se litt på hvor mye effekt en forsterker klarer å levere til høyttaleren. Eventuelt strømforsyninga.

Klangen må passe, en forsterker med lys klang sammen med høyttaler med skarp diskan1t er dømt til å mislykkes :roll:
    Hvordan finner du ut detta det ?
    Hvor leser du hvor mye effekt forsterkeren leverer til h;ytaleren ?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på specs på strømforsyning. Det gir de beste indikasjonene på hvor strømsterk den er.

Hvor lyst eller mørk en forsterker eller høyttaler låter kan du ikke lese av. Det må du lytte selv for å finne ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si at det star 360w pa recieveren da, hvordan ser du om det er nok strom a levere til hoytalerene ?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ihvertfall valgt høyttalere først! Grunnen er at det er mye større variasjoner mellom lydsignaturen for ulike høyttalere enn for ulike forsterkere. Finner du en høyttaler du liker, så er det ikke så vanskelig å finne en forsterker som passer.

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eksempel som i mine ører ikke passet. APB FX10 og H/K DPR 2005. Kunne ikke spille høyt da både diskanten på høytalerne og diskanten på H/K ble for dominerende. Musikk i høyere volum var rett og slett en lidelse for ørene. Med PSB Gold ble lyden bra.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Så på specs på strømforsyning. Det gir de beste indikasjonene på hvor strømsterk den er.
    Dette varierer VOLDSOMT fra produsent til produsent hva som oppgis. Det er faktisk ikke så mange som oppgir maksimal kapasitet for selve strømforsyningen. Tallet som oppgis for strømforbruk er villedende, siden den ofte er et slags antatt gjennomsnittsforbruk som sier noe om hvordan forsterkeren belaster strømnettet.
    Du KAN lese litt ut av hvor kraftig transformatoren er og evt. hvor kraftige kondensatorbanker forsterkeren har. Men det er det svært få som oppgir.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De "ærlige" oppgir ofte stømforsyning.
    Men det er mange som oppgir effekt i 8ohm og 4ohm, hvis effekten dobbles i 4ohm (eller nesten) tyder det på en stor og kraftig strømforsyning.

Men det er hvordan annlegg i praksis funker som har noe å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan 360W hvere et ca tall pa en billig reciever ?
    Viss ikke ta et ca tall.

Hvordan tar du da det tallet pa stromforsyningen og finner ut hvordan hoytaler som passer ?

Og hvordan finner du ut om effekten dobbles i 4ohm ?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan 360W hvere et ca tall pa en billig reciever ?
    Viss ikke ta et ca tall.

Hvordan tar du da det tallet pa stromforsyningen og finner ut hvordan hoytaler som passer ?

Og hvordan finner du ut om effekten dobbles i 4ohm ?
    360 watt er sikkert strømforbruket og hvis du leser Roffes innlegg så sier han det samme som meg: At det kan bety mye rart..

Strømforsyningen oppgis i VA (volt/ampere, Volt x Ampere = effekt (watt) strømforsyningen på min cayin 252B er 750 VA som er ganske så respektabelt for en stereo forsterker i den prisklassen.
    Om de ikke hadde oppgitt hvor stor transformatoren var, hadde den eneste ledetråden til at den har stor strømforsyning og at den klarer å drive vansklige høyttalere vært at den skal levere 150 watt i 8ohm og 270 watt i 4ohm. (den hadde ikke klart å nesten dobble effekten om den ikke hadde hatt kraftig nok strømforsyning).

Det eneste strømforsyninga på en forsterker har å si på hvor godt høyttaler og forsterker passer sammen er hvor godt den klarer å drive høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ogsa en annen ting.
    Er hoytalere som har hoy impedanse 8ohm, Enkle eller enklere a drive enn hoytalere pa 4 ohm for en forsterker ?
    Viss evt ja, hvorfor ?
    Er hoytalere med lav impedanse bedre da, siden de er vanskelige a drive ?
    Er det fordi de krever mere strom ?
    Hvor mye strom W krever evt en reciever til ca 5k i uteffekt for a drive en ca 5k hoytaler, 8ohm i motesetning til en hoytaler pa 4ohm ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bliver litt forvirrende for dig når du tenker slik, da får du jo aldrig valgt noe. Se på hjemmekino anleggene på forummet her, de vil give dig klare indikationer på hvad der funker, se blandt andet på hvorfor mange har ekstra effekt forsterkere. At nogle bruker 8 watt rør forsterkere på 20 kg med elektrostater er ikke noe du trenger tenke på hvorfor.
    Der blev sagt at prisene skal passe nogenlunde sammen, der blev sagt at strømforsyningens størrelse ( apparatets max. strømtrekk ) har noe å si og at de med store strømforsyninger leverer dobbelt effekt i 8 ohm. ( = meget dyrt !) Da kan du starte med det. Tenk logisk, at en pc høyttaler har 800 watt pmpo og frekvensgang 60-20000 hz, og veier 140 gram siger jo en hel del om markedsføringen av dette produktet.
    Hvis jeg var dig ville jeg se på mit rum, hvad trenger jeg av utstyr ? Hvor stort er rummet ? Hvilke features må receiveren ha ? Hvilke fabrikater liker jeg ? Skal jeg ha receiver eller separate komponenter ?
    Du er noe gearet på data og vil velge ut ifra det, det kan næsten bare gå galt. Leser du tester i bladene, og på nettet lærer du fort. Etter det må du jo lytte til noen emner.
    Impedansen har kun noe å si dersom receiveren siger 8-16 ohm bak, og du bruker 4 ohms høyttalere, da bruker du jo noe receiveren ikke er konstrueret til å tackle.
    Har du vært i HiFi Klubben og hørt på kombinationen du nevnte først ? Det er jo en kanon bra måte og starte på....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ogsa en annen ting.
    Er hoytalere som har hoy impedanse 8ohm, Enkle eller enklere a drive enn hoytalere pa 4 ohm for en forsterker ?
    Viss evt ja, hvorfor ?
    Er hoytalere med lav impedanse bedre da, siden de er vanskelige a drive ?
    Er det fordi de krever mere strom ?
    Hvor mye strom W krever evt en reciever til ca 5k i uteffekt for a drive en ca 5k hoytaler, 8ohm i motesetning til en hoytaler pa 4ohm ?
    Impedans er motstanden i spolen til høyttaler elementet.
    Motstand, ja det ligger i ordet. Etter mindre motstand etter mer strøm kreves/trekkes fra forsterkeren.
    Om man skal være veldig pirken så er 8ohms høyttalere teoretisk sett bedre enn 8ohms høyttalere. Men dette skal du ikke bry deg om.
    Om en forsterker til 5k klarer å drive høyttalere til 5k må man enten høre eller få vite mer om forsterker/høyttaler.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Etter mindre motstand etter mer strøm kreves/trekkes fra forsterkeren.Om man skal være veldig pirken så er 8ohms høyttalere teoretisk sett bedre enn 8ohms høyttalere
    ????????????????? :shock:

Javel.................!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med 8ohm vs 4ohms høyttalere er etter min mening en av de minst viktige forskjellene å ta i betraktning når man skal sette sammen et lydanlegg. Har man en god forsterker, så er hverken 8 eller 4 ohms impedans noe problem. Når man i tillegg vet at NOMINELL impedans bare er et slags gjennomsnitt av en svært varierende impedanskurve, så er det etter min mening helt klart at dette er omtrent like interessant for en høyttalers ytelser som felgdimensjonen på en personbil er for den.

Det som kunne vært viktig, hadde vært å vite den laveste impedansen for høyttaleren (som ofte går ned under 4 ohm for enkelte høyttalere spesifisert til 8 ohms impedans), den bratteste fasevinkelen osv. Men slikt er jo sjelden opplyst for en ferdig høyttaler.

Jeg synes derfor det letteste for å bedømme om en høyttaler er en enkel eller vanskelig last er å se på membranarealet kombinert med anbefalt forsterkerkraft (!), nominell impedans, følsomhet etc.

Til syvende og sist er det egentlig ganske enkelt: Jo mer luft du skal flytte, jo større utslag må membranene i høyttalerne gjøre, og desto mer strøm må gå gjennom høyttalerspolen. En 4ohms høyttaler krever mer strøm ved samme spenning (samme innstilling på volumkontrollen), men da leverer også forsterkeren mer effekt enn ved samme voluminnstilling i en 8ohms høyttaler, og mer effekt betyr høyere lyd ut av høyttaleren (gitt samme følsomhet).
    Så forskjellen ligger mest i at man skal være litt mer forsiktig med å skru opp volumet mot skalaens ytterpunkter når man har en 4 ohms høyttaler. Da kan det hende man ber forsterkeren levere mer strøm enn den har til rådighet... Ellers blir det mye det samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg synes derfor det letteste for å bedømme om en høyttaler er en enkel eller vanskelig last er å se på membranarealet kombinert med anbefalt forsterkerkraft (!), nominell impedans, følsomhet etc.
    Hvordan er det du maaler og sammenlikner folsomhet osv, det du skrev.
    Kan du si litt om det du skrev over, gi noen eks ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvordan maaler du folsomhet og det du skrev over da ?
    Kan du gi noen eks pa det ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •