Ny høytaller og forsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny høytaller og forsterker.

Jeg har tenkt til å gå til innkjøp av endten RF-83 eller RF-7

Men vet ikke helt hvilken..
    rommet er vell på ca 11 m2, rektangulært.

men hvem av dem og hvilken forsterker?

sett på
    Xindak XA8800MNE - Audiofoni - Høykvalitets HiFi produkter

Xindak V30 - Audiofoni - Høykvalitets HiFi produkter

eller

Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier

Litt skeptisk til rør da jeg ikke tror den vill klare å spille like høyt som de andre klarer?

Greia er att jeg vill ha det mest mulig dynamisk i bass/mellom bass ommerådet, og att det skal være behagelig og klart i toppen ved høye volum.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch og rør lager jo vistnok veldig bra lyd Tror ikke den der skal ha noe problem med å dra de, men himmel og hav, RF-83 eller 7 inni et 11m^2 rom?

Litt overkill vel?

Kan også undertegne om at Emotiva spiller veldig bra på klipsch, masse mer en nok krefter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    overkill, njaa da har jeg godt med headrom og høytallerene må jo jobbe mindre, bedre lyd?

Er det no merkbar forskjell mellom rør og transistor da? eller er det mest ved finlytting jeg merker det?

Kan ikke se for meg att 50watt er nok, 300watt må jo spille så mye mer.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simengj
    overkill, njaa da har jeg godt med headrom og høytallerene må jo jobbe mindre, bedre lyd?

Er det no merkbar forskjell mellom rør og transistor da? eller er det mest ved finlytting jeg merker det?

Kan ikke se for meg att 50watt er nok, 300watt må jo spille så mye mer.
    Tror nok de er best for finlytting men jeg er ingen rørperson så aner ikke. 50 rørwatt er nok for å vekke liv i klipsch, de er så lettdrevne, hvertfall med et rom på 11m^2 :P

Om du skal sitte finlytte til musikk ville jeg valgt rør, skal du se på film gå for transistor

EDIT: Må forsåvidt ikke legge deg altfor mye opp i antall watt. Var på messe i vinter og der hørte jeg på et Swans oppsett, med mer tungdrevne høytalere en klipsch, de spilte begge med 1000watts Mcintosh blokker, og var aldri over 140watt med HØYT volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja, jeg har lyst på rør. Hører egentlig mest på musikk, men film er også prioritert. Har hjemmekino nå.

Hvis jeg klarer 115 db+ med den rørforskerkeren så kanskje jeg går for den.
    Jeg er ute etter trøkket som er på konsert, men med behagelig lyd som ikke er forvrengt.

Ingen som har litt erfaring med rør da? er de fleste rørforsterkere like i lyden?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja, jeg har lyst på rør. Hører egentlig mest på musikk, men film er også prioritert. Har hjemmekino nå.

Hvis jeg klarer 115 db+ med den rørforskerkeren så kanskje jeg går for den.
    Jeg er ute etter trøkket som er på konsert, men med behagelig lyd som ikke er forvrengt.

Ingen som har litt erfaring med rør da? er de fleste rørforsterkere like i lyden?
    prøv å spør i forsterker tråden, eller kanskje søke opp konkret på navnet til rør forsterkeren du tenker på å se hva folk sier om den

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF83/7 vil IKKE gi deg god lyd på 11Kvm. Du vil bli sittende for nærme høyttaleren og den opplevde lydstyrken fra hornet vil mest sannsynlig bli fryktelig skjærende.

I denne prisklassen bør du heller se deg om etter ett sett prukte P17b. Da kan du virkelig få godlyd.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra hva jeg har lest fra folk bør du holde deg unna disse rørforsterkerene til dei høyttalerne, da dei kan skape en litt for skarp og slitsom lyd, MEN eneste billige som funker knall til Klipsch, er Music Angel XD-MKIII, den såkalte MA kt88. 8) Ved å bytte smårøra på den, (dra ut og dytt inn nye) hever du den til hegel kvalitet, for å si det på den måten.

Det skal vistnok vere svært bra på dei høyttalerne.
    Har en MA selv, men ikke fått komt så langt at jeg har fått drasset den med inn til en jobbkompis for test på rf83, men det kommer.

Men dette har jeg alså ikke fått hørt selv enda, men kjøper du dei nyeste høyttalerne, MKII så skal dei ikke vere slik fare for skarp lyd, ifølge lyd og bilde, så da vet jeg ikke, blir et skudd i blinde.

Men igjen anbefaller MAen vis du skal kjøpe en billig rørforsterker, ellers finnes jo Mcintosh 275, som faktisk noen kniver om, virkelig er bedre en MAen.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    RF83/7 vil IKKE gi deg god lyd på 11Kvm. Du vil bli sittende for nærme høyttaleren og den opplevde lydstyrken fra hornet vil mest sannsynlig bli fryktelig skjærende.

I denne prisklassen bør du heller se deg om etter ett sett prukte P17b. Da kan du virkelig få godlyd.
    Har du erfart dette? vill diskanten bli mer forsterket enn bass mellomtone da?

sitter vell ca 2m i fra dem.

stativ vill jeg ikke ha, er jo ikke noe sikkelig trøkk ved 30-50 hertz på de. er ute etter konsert trøkk på rommet mitt.
    har patos b-500 nå, men føler det mangler litt, får vell prøve med mer effekf først. Har rundt 100w nå.

hva tror dere om rf 63 og rør da?
    blir vell samme som dobbel 8"

Jeg vill egentlig bare ha noe som spiller dynamisk rundt 100-115 db til musikkbruk på mitt rom, som jeg kan evnt ha i en større stue når jeg flytter ut. må jo spille like høyt da.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra timc kommer med dette inlegget. Mente selv at det ville bli litt for mye overkill.

For å komme med et eksempel, jeg har Klipsch RF-82 i min stue som er på kanskje en 20kvm. Jeg har yamaha 2067 og emotiva effektrinn (budsjett variant av effekt) og jeg spilte med MV på -18DB her om dagen på konsert bluray og målte over 110db, en konsert spiller med 120db. Og jeg hadde masse mer igjen å gå på, men jeg ville ikke presse mer fordi det rett og slett er på grensen til ubehagelig på det volumet, og da kan du jo tenke deg hvordan det blir med RF-83 eller 7 i ditt rom som er dobbelt så lite :P

Med feks RF-82 og et emotiva effektrinn får du noe til langt billigere pris og du vil kunne guffe på til konsert stemningen du trenger UTEN problem

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det diskanten som ble ubehagelig høy da? eller bassen?

Høy diskant er ubehagelig, høyt dynamisk basstrykk er bare gøy

rf 82 og 83 har vell lik diskant? ser ikke noe problem med en 8" til, det skal jo litt membran areal til for å spille 115 db+ på feks 40 hertz.

men hvorfor går det dorlig med en så stor høytaller? hvis feks rf 82 og rf 83 spiller 115 db på mitt rom, vill virkelig rf 82 spille så mye bedere? høytalleren skal jo spille like høyt på alle frekvenser uavhengi av størrelse.
    ser for meg att feks rf 62 vill kanskje spille like høyt, men med langt i fra det samme trøkket i bass mellom bass.

2. løsning er jo å beholde mine patos b500 å kjøpe 2 stykk epik bassere med 2* 12"
    + en emotiva effekt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Bra timc kommer med dette inlegget. Mente selv at det ville bli litt for mye overkill.

For å komme med et eksempel, jeg har Klipsch RF-82 i min stue som er på kanskje en 20kvm. Jeg har yamaha 2067 og emotiva effektrinn (budsjett variant av effekt) og jeg spilte med MV på -18DB her om dagen på konsert bluray og målte over 110db, en konsert spiller med 120db. Og jeg hadde masse mer igjen å gå på, men jeg ville ikke presse mer fordi det rett og slett er på grensen til ubehagelig på det volumet, og da kan du jo tenke deg hvordan det blir med RF-83 eller 7 i ditt rom som er dobbelt så lite :P

Med feks RF-82 og et emotiva effektrinn får du noe til langt billigere pris og du vil kunne guffe på til konsert stemningen du trenger UTEN problem
    +1 rotel og parasound effekt er absolutt verdt å vurdere. Har meget god erfaring med beggedeler selv. Kanon sammen med klipsch, rør og klipsch er også flotte greier.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv RF-7 for noen år siden i et 16kvm rom og det ble overkill, de spillte bedre når de kom seg i et større rom.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det diskanten som ble ubehagelig høy da? eller bassen?

Høy diskant er ubehagelig, høyt dynamisk basstrykk er bare gøy

rf 82 og 83 har vell lik diskant? ser ikke noe problem med en 8" til, det skal jo litt membran areal til for å spille 115 db+ på feks 40 hertz.

men hvorfor går det dorlig med en så stor høytaller? hvis feks rf 82 og rf 83 spiller 115 db på mitt rom, vill virkelig rf 82 spille så mye bedere? høytalleren skal jo spille like høyt på alle frekvenser uavhengi av størrelse.
    ser for meg att feks rf 62 vill kanskje spille like høyt, men med langt i fra det samme trøkket i bass mellom bass.

2. løsning er jo å beholde mine patos b500 å kjøpe 2 stykk epik bassere med 2* 12"
    + en emotiva effekt.

rett og slett diskanten som ble for høy, basstrykk er jo bare deilig, men det begynte bli litt for skjærende høyt i toppen

2x epik med rf-82 og en emotiva hadde jo vært konge

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du erfart dette? vill diskanten bli mer forsterket enn bass mellomtone da?

sitter vell ca 2m i fra dem.

stativ vill jeg ikke ha, er jo ikke noe sikkelig trøkk ved 30-50 hertz på de. er ute etter konsert trøkk på rommet mitt.
    har patos b-500 nå, men føler det mangler litt, får vell prøve med mer effekf først. Har rundt 100w nå.

hva tror dere om rf 63 og rør da?
    blir vell samme som dobbel 8"

Jeg vill egentlig bare ha noe som spiller dynamisk rundt 100-115 db til musikkbruk på mitt rom, som jeg kan evnt ha i en større stue når jeg flytter ut. må jo spille like høyt da.
    Det er aldri en god ide å sette for store høyttalere i ett rom. De vil komme for nærme veggene, og du vil få noen vanvittige refleskjoner (som gir skapr lyd). De stående bølgene i rommet vil også komme lengre opp i frekvens, og gi en midbass med berg og dalbaner. Dette bare blir værre jo høyere du spiller.

Er du klar over hvor høyt 115db er? Ved dette lydtrykket ødelegger du hørselen på kort tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Utfra hva jeg har lest fra folk bør du holde deg unna disse rørforsterkerene til dei høyttalerne, da dei kan skape en litt for skarp og slitsom lyd, MEN eneste billige som funker knall til Klipsch, er Music Angel XD-MKIII, den såkalte MA kt88.
    Har hørt flere kombinasjoner med Klipsch og Xindak, og det har fungert helt utmerket. Har derfor liten tro på at RF-83 eller RF-7 i samme kombinasjon skulle skjære seg. Da snakker jeg om lydsignaturen.
    Men hvis man er lidenskapelig opptatt av å spille avsindig høyt bør man sørge for plenty effekt. Da vil jeg heller anbefale transistor, eller rør-pre + transistor effekt hvis man ønsker det beste fra begge teknologier. I så måte kan nevnte XA8800MNE med tilhørende pre være et spennende alternativ. God kvalitet og god pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det er aldri en god ide å sette for store høyttalere i ett rom. De vil komme for nærme veggene, og du vil få noen vanvittige refleskjoner (som gir skapr lyd). De stående bølgene i rommet vil også komme lengre opp i frekvens, og gi en midbass med berg og dalbaner. Dette bare blir værre jo høyere du spiller.

Er du klar over hvor høyt 115db er? Ved dette lydtrykket ødelegger du hørselen på kort tid.
    ja, jeg legger merke til det med de høytallerene jeg har nå også egentlig..
    men er dette pga lydtrykket eller størrelsen på høytalleren? så med en mindre høytaller vill jeg kunne spille like høyt med samme trøkk men med mindre
    stående bølger og refleksjoner?

hva tror du om rf 63 da? disse har litt mindre diskant mellomtone?
    rf 82 har jo samme diskant som rf-83 så dette blir vell det samme.

eller hva med de stativhøytallerene og to stykk epik 12" delt på 180 hertz?
    eller kan de deles lavere og fortsatt spille dynamisk?

115 db er høyt ja, men ønsker dette lydtrøkket i bass mellom bass da jeg liker det, ørepropper kan benyttes om det skal guffes på en gang i blandt.

noen andre forslag?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et så lite rom er det langt mer fornuftig å gå for stativhøyttalere og to suber med et et bra integreringsverktøy/DSP.
    Og da vill jeg valgt en sub som virker i midbassområdet og en i dypbassområdet.
    HSU MBM-12 Mid-bass Module

Liker selv godt Tannoy sine høyttalere.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    I et så lite rom er det langt mer fornuftig å gå for stativhøyttalere og to suber med et et bra integreringsverktøy/DSP.
    Og da vill jeg valgt en sub som virker i midbassområdet og en i dypbassområdet.
    HSU MBM-12 Mid-bass Module

Liker selv godt Tannoy sine høyttalere.
    Hmm, spenstig liten sak :P

Mitt forslag er fortsatt RF-82 og 2 stk epiks Kanskje RB-81 om det skal være stativHT.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-82 og 2 stykk epik virker gøy ja, men det blir jo fortsatt like mye nivå i diskant kontra rf-83 daa?

kanskje den nye vers av rf-82 denne har 1" diskant istedenfor 1,25".

Men lurer også litt på rf 63 med 2 stykk epik også, her er det jo mindre horn og mellomtonen er på 6,5" som i en typisk stativhøytaler.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •