Hjelp til valg av stereoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 81
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av stereoanlegg

Hei!

Jeg elsker musikk! Har klart meg lenge med noen små Kirksaeter-høyttalere og en gammel Nikko-forsterker. For noen måneder siden kjøpte jeg meg noen dyre hodetelefoner. Dette førte til flere oppgraderinger på den fronten. Sitter nå med en dyr hodetelefonforsterker, Hegel DAC og Sennheiser HD800. Dette høres helt utrolig bra ut, og vil nå kjøpe meg et skikkelig stereoanlegg også. Har blitt interessert i god lyd og man kan vel kanskje si at jeg begynner å bli litt avhengig. Spørsmålet er først og fremst hvilke høyttalere som kan passe mine behov. Trenger også en forsterker som matcher disse. Skal spille musikk fra iMac-en min som er tilkoblet en Hegel HD2. DAC-en kan eventuelt oppgraderes til noe dyrere ved en senere anledning. Har sett for meg å bruke rundt 30 000,- på høyttalere og forsterker.

Mange av dere entusiaster vet jo nøyaktig hvilken lyd dere liker. Jeg er ikke helt der. Liker mine HD800 veldig godt, men for alt jeg vet er det mulig at T1, LCD-2 etc. hadde passet meg enda bedre. Jeg liker detaljer i musikken. Synes også det brede lydbildet til HD800 er helt fantastisk. Har blant annet eid Denon AH-D5000, men synes de ble for basstunge. Mye bass har jeg aldri vært spesielt begeistret for. Kan vel si at jeg liker ideen om et nøytralt og ”riktig” lydbilde uten at jeg kan begrunne det i konkrete erfaringer. Om en slik høyttaler er midt i blinken for meg i praksis aner jeg ikke.

Hører mest på metal, progrock og postrock. Spiller noen ganger litt klassisk også. Her er noen av favorittbandene mine: Katatonia, Anathema, Pain of Salvation, Godspeed You! Black Emperor, Porcupine Tree og Sigur Ros.

Vet at plasseringen av høyttalere er veldig viktig. Bor nå i en tomannsbolig som jeg etter planen skal bo i rundt ett år til. Kjøper derfor ikke høyttalere etter rommet de skal stå i nå, men det er jo greit at det vil fungere ok også dette året. Legger derfor med et bilde av stua høyttalerne skal stå i. Har markert hvor jeg kommer til å lytte mest med to røde kryss. Høyttalerne er de to blå firkantene. Er dette en grei løsning? Andre forslag? Høyttalerne må stå i den høyre delen av stua.

Over til hvilke høyttalere som kan være noe for meg. Jeg har sett ganske mye på nettet de siste dagene. Planen er at jeg skal ta turen til Oslo og prøve et lite utvalg. Den eneste høyttaleren på listen min så langt er B&W CM9 til 20 000. Elsker utseende på denne. Liker også alt jeg har lest om hvordan den høres ut. Ble litt skeptisk etter å ha lest tråden ”Rockefoten ble borte med B&W CM9” her på forumet, men det virket som om han som startet tråden ble fornøyd til slutt. Noen tanker om hvordan CM9 vil passe i stuen min? Andre tanker rundt denne? Synes Hegel H100SE ser spennende ut til CM9.

Hvilke andre høyttalere bør jeg høre i Oslo? Andre tips?

Tusen takk for all hjelp! Jeg vet at jeg sikkert har mange dumme spørsmål, men er rimelig blank på dette området.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umiddelbart mens jeg leste innlegget ditt så slo CM serien til B&W meg med en eneste gang.Noe av den sentrale profilen til B&W som lydsignatur går jo på at de ønsker en nøytral lydgjengivelse, som tar bort og legger til så lite som overhode mulig på innspillingene. Og med tanke på hvor kritikerrost CM modellene til B&W er så kan du vanskelig gjøre dårlig kjøp med denne serien,- personlig eier jeg CM7 og er storfornøyd.

Angående CM9 til 20 000 kr ville jeg vurdert lillebroren CM8 som ligger hele 6 lapper mindre i pris. Da får du mer penger til forsterkeri, noe jeg finner fornuftig i denne sammenheng/prisklasse. B&W som høyttalere er generelt kresne på forsterkeri, og går du for CM9 til 20 laken har du kun 10 laken igjen av budsjettet til forsterker noe jeg finner for snaut til CM9. CM8 fikk også en kanontest i Lyd og bilde, og er såvidt jeg har forstått deres referansehøyttaler i midprisklassen. Spesielt når du sier at du aldri har vært spes opptatt av bass, kan jeg vanskelig se at du taper spesielt mye ved å spare deg selv 6 lapper ved å eventuelt gå for CM8. Iallfall verd å sjekke ut

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du først er innom hifiklubben burde du høre på Dali Mentor 6 også, de har noe av åpenheten som jeg innbiller meg at HD800 har (Har ikke hørt HD800). Min erfaring er at CM9 er ganske vrien å plassere. Men de spiller vanvittig når man først får de til å fungere. Fikk de ikke til i min stue, endte derfor opp med CM8 som spiller utmerket (som også fikk noen ekstra WAF-poeng pga. mindre størrelse).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour: Takk for tipset. Trenger jeg mer penger til forsterker da? Vil ikke for eksempel Hegel H100SE være bra nok til CM9? Hvor stor forskjell er det egentlig på CM8 og CM9? Er det kun snakk om bass?

streeter: Skal undersøke litt om Dali Mentor 6. Takk for tipset! Hvorfor fikk du ikke CM9 til å fungere i din stue? Tror du det vil fungere i min stue? Er det enklere å få CM8 til å fungere?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde inntrykk av at høyttaleren var for stor for rommet hvis det går an å si det på den måten. Prøvde meg fram med forskjellige plasseringer, men pga. samboer er utvalget av plasseringer ganske begrenset Føler at CM8 gjør en bedre jobb i mitt rom, og når den er 6k billigere er jo det bare greit. Ang. forsterker, så tror jeg at den hegelen kan være midt i blinken til CM8, men være i minste laget på CM9.

Mentor 6 som er på samme størrelse som CM9 fungerte også mye bedre enn CM9 i min stue. Så dersom ikke Cm8 hadde innfridd hadde jeg nok landet på den.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qweac
    Gilmour: Takk for tipset. Trenger jeg mer penger til forsterker da? Vil ikke for eksempel Hegel H100SE være bra nok til CM9? Hvor stor forskjell er det egentlig på CM8 og CM9? Er det kun snakk om bass?

Hvis du går for CM8 som koster 14000 kr, så har du igjen 16000 kr av budsjettet ditt på 30000 kr til forsterker. Jeg mener dette er en løsning å foretrekke fremfor å velge CM9 til 20000 og da ha "kun" 10 lapper igjen til forsterkeri. Jeg har selv hørt både Cm8 og 9 på hifiklubben og syns forskjellene mellom dem var relativt små. Forskjell i forhold til dypbass syns jeg er den mest relevante forskjellen. Men for å få frem disse forskjellene godt trenger du også en kraftig forsterker fordi CM9 er en god del større enn CM8. Men forskjellen forsvarer etter mitt skjønn absolutt ikke 6000 kr mer i pris. CM9 er i min bok noe overpriset, eventuelt så er CM8 underpriset

Jeg er generelt fan av en mindre høyttaler og en kraftigere forsterker for så optimal kontroll som mulig. I ditt tilfelle og det du beskriver syns jeg det virker svært klokt med mitt tips om å gå for CM8 for å frigjøre mer penger til forsterkeri I all beskjedenhet, hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg er generelt fan av en mindre høyttaler og en kraftigere forsterker for så optimal kontroll som mulig. I ditt tilfelle og det du beskriver syns jeg det virker svært klokt med mitt tips om å gå for CM8 for å frigjøre mer penger til forsterkeri I all beskjedenhet, hehe.

+1

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye hjelp å få her!

CM8 blir ikke for liten til mitt rom?

Ser Fidelity valgte HD100 og CM9 til årets anlegg i blad 42. H100 koster 16000, men er jo samme greia som H100SE som jeg snakket om. "Hegel H100 SE er basert på Hegel H100 men leveres uten USB-tilkobling og en noe enklere fjernkontroll. Effekt og kvalitetsmessig er den tilsvarende Hegel H100 slik at du kan nyte den utrolige lydkvaliteten til en enda hyggeligere pris."

Hvilken forsterker vil dere eventuelt anbefale til CM8 eller CM9? Kan sikkert utvide budsjettet litt om det trengs. Skal utvilsomt sammenligne CM8 og CM9 hos hifiklubben.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye hjelp å få her!

CM8 blir ikke for liten til mitt rom?

Ser Fidelity valgte HD100 og CM9 til årets anlegg i blad 42. H100 koster 16000, men er jo samme greia som H100SE som jeg snakket om. "Hegel H100 SE er basert på Hegel H100 men leveres uten USB-tilkobling og en noe enklere fjernkontroll. Effekt og kvalitetsmessig er den tilsvarende Hegel H100 slik at du kan nyte den utrolige lydkvaliteten til en enda hyggeligere pris."

Hvilken forsterker vil dere eventuelt anbefale til CM8 eller CM9? Kan sikkert utvide budsjettet litt om det trengs. Skal utvilsomt sammenligne CM8 og CM9 hos hifiklubben.

Med mindre du har en over gjennomsnittlig stor stue blir ikke CM8 for liten, den spiller ekstremt bra til å være såpass liten av fysisk størrelse. Spesielt med en god forsterker. HFK kommer antagelig til å forsøke selge deg Nad forsterker til CM8/9 hvis du drar til de på lytting, men det vil jeg personlig fraråde. Nad låter lite musikalsk på disse høyttalerne er min erfaring, mer i retning det kalde og noe harde. Forøvrig er det som nevnt tidligere svært viktig at forsterkeren har forholdsvis godt med krefter når man spenner for CM serien. Har du noen preferanser for hvilke merker /hva slags type elektronikk du liker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut. Har veldig lite preferanser på dette området. Liker Hegel ut fra ting jeg har lest. Har skrevet litt om hvordan jeg vil at ting skal låte tidligere i tråden.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut. Har veldig lite preferanser på dette området. Liker Hegel ut fra ting jeg har lest. Har skrevet litt om hvordan jeg vil at ting skal låte tidligere i tråden.

Jepp, mtp de lydpreferansene du har oppgitt kan fort Hegel som du liker være en innertier faktisk og noe du bør sjekke ut nærmere I tillegg ser jeg det forholdsvis ofte er gode Hegelforsterkere til salgs her på avtorget og brukten på hifisentralen, både integrerte og pre/effektløsninger så et råd er å følge med på bruktmarkedet på disse to sidene. Brått kommer det noe for salg midt i din gate

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut. Etter å ha lest litt rundt har jeg sett flere som skryter av Hegel H100 sammen med CM9. Da blant annet brukere her på forumet og nevnte Fidelity. Denne kombinasjonen er med andre ord fortsatt et alternativ.

"Gå for CM8 for å frigjøre mer penger til forsterkeri." Hmmm, hva vil for eksempel låte best av kombinasjonene under?

CM9 + H100SE til 32 000,-
    CM8 + H200 til 37 000,-

Ganske stor prisforskjell!

Noen som vil tippe hva som vil fungere best av CM8 og CM9 i min stue? Tenkte jeg skulle høre begge hos hifiklubben på torsdag.

Noen andre høyttalere jeg bør vurdere? Andre forsterkere som kan passe godt?

Hadde også vært fint om noen kunne kommentert min planlagte plassering av høyttalerne. Er dette en grei løsning? Gjør det noe at det blir så mye rom bak lytterne på tegningen? Kan eventuelt sette høyttalerne på siden av TV-en på langsiden. Da vil i såfall den ene høyttaleren bli stående i hjørnet av stua. Det er kanskje ikke helt heldig?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut. Etter å ha lest litt rundt har jeg sett flere som skryter av Hegel H100 sammen med CM9. Da blant annet brukere her på forumet og nevnte Fidelity. Denne kombinasjonen er med andre ord fortsatt et alternativ.

"Gå for CM8 for å frigjøre mer penger til forsterkeri." Hmmm, hva vil for eksempel låte best av kombinasjonene under?

CM9 + H100SE til 32 000,-
    CM8 + H200 til 37 000,-

Ganske stor prisforskjell!

Noen som vil tippe hva som vil fungere best av CM8 og CM9 i min stue? Tenkte jeg skulle høre begge hos hifiklubben på torsdag.

Noen andre høyttalere jeg bør vurdere? Andre forsterkere som kan passe godt?

Hadde også vært fint om noen kunne kommentert min planlagte plassering av høyttalerne. Er dette en grei løsning? Gjør det noe at det blir så mye rom bak lytterne på tegningen? Kan eventuelt sette høyttalerne på siden av TV-en på langsiden. Da vil i såfall den ene høyttaleren bli stående i hjørnet av stua. Det er kanskje ikke helt heldig?

En ting du skal være oppmerksom på er at CM9 krever overraskende mye kraftressurser av forsterkeriet, dette har flere erfart her på forumet med sine CM9. Den er en kraftsluker slik sett, og jeg tror og mener CM8 er vesentlig mer lettdrevet grunnet mindre kabinet/elementer og således enklere/billigere å få bedre lydkvalitet ut av. Personlig syns jeg Hegel H100 høres for snau ut til å yte CM9 rettferdighet, hvor mye yter denne forsterkeren eksakt pr kanal igjen? Alternativet ditt med CM8 og H200 er min klare favoritt her grunnet min grunnfilosofi med mindre høyttaler kombinert med kraftig forsterkeri, og er en kombinasjon jeg gjerne ville hørt selv

Angående alternativ plassering av høyttalere vil jeg tro det finnes andre enn meg på forumet med mer kompetanse på det feltet. Romtweeking og slikt er ikke mit felt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Soundgarden om H100SE: "Output power: 120W + 120W in 8 ohms, dual mono."

For meg som amatør virker det rart å legge nesten 10 000,- mer i forsterkeren enn i høyttalerne. Spesielt ettersom H100SE på akkurat dette området yter like bra som H100 til 16 000.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For meg som amatør virker det rart å legge nesten 10 000,- mer i forsterkeren enn i høyttalerne. Spesielt ettersom H100SE på akkurat dette området yter like bra som H100 til 16 000.

Jeg kan forstå at det virker rart. Men husk at CM8 er ansett som et kupp til prisen, den kunne fint forsvart en pris på 16-18 000 kr etter min oppfatning. Dessuten er den som nevnt lyd og bildes referansehøyttaler i midklassen, spør du meg får du ikke bedre høyttaler enn denne for tiden. 120 W i 8 ohm tror jeg blir for snaut på CM9, inntrykket er at flere bruker store effektblokker på disse for å få de til å skinne godt. Slik sett syns jeg det er noe merkelig at det skrytes så mye av denne kombinasjonen. (CM9 og H100).

Hva syns andre her på forumet? Jeg er ikke i tvil om at CM8 og H200 vil være det soleklart beste valget av de to alternativene du satte opp i forrige innlegg. CM8 vil spille sinnsvakt med H200 vil jeg tro

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble vanskelig dette. :P Flere innspill hadde vært supert!

Hvis jeg kjøper H200 fra Soundgarden får jeg jo HD10 med gratis. Uansett for dyrt for min del. Hvis CM8 og H200 er den beste av de to nevnte kombinasjonene er det mulig jeg går for dette selv om det er litt for dyrt. Håper jeg liker CM8 like godt som CM9 i butikken!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble vanskelig dette. :P Flere innspill hadde vært supert!

Hvis jeg kjøper H200 fra Soundgarden får jeg jo HD10 med gratis. Uansett for dyrt for min del. Hvis CM8 og H200 er den beste av de to nevnte kombinasjonene er det mulig jeg går for dette selv om det er litt for dyrt. Håper jeg liker CM8 like godt som CM9 i butikken!

Jeg tror at CM8 vil ose spilleglede av en annen verden med de kraftressursene og klassen H200 kan stille med. Kommer gjerne på en demo hos deg hvis du faller ned på den kombinasjonen

Forskjellen mellom CM8 og 9 er ikke stor, jeg har selv hørt begge to. Iallfall syns ikke jeg forskjellen var stor. I tillegg mener jeg at CM8 er estetisk vakrere, og ikke minst 6 lapper billigere.

Syns du CM8 og H200 blir for dyr for deg ville jeg vurdert CM8 og H100SE også som et meget habilt alternativ.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis jeg var deg så ville jeg (spandert en øl på meg) prøvd å følge med på brukten etter en H200, det er ikke BARE watt som skiller H100 og H200 og hvis folk her som har erfaring med B&W sier at de trenger mye strøm for å virkelig skinne ville jeg helt klart ha gått for en H200.
    De dukker jo opp på brukten til fornærmende lave priser rett som det er...
    Ja, jeg har denne selv og er veldig fornøyd

Jeg synes det er merkelig når noen anbefaler å legge mer penger i høyttaler enn forsterker, jeg har en tendens til å gå andre veien (forsterker blir min neste store oppgradering, på tross av at jeg er veldig fornøyd med H200 til prisen).
    Jeg fikk direkte sjokk når jeg koblet opp mine gaaaamle selvbygde høyttalere til H200 og fant ut hvor mye som egentlig bodde i dem, den gamle NADen som drev dem før i tida fikk dem også til å spille høyt, men hallo for en forskjell i kontroll og detaljer!

Har du bestemt deg for høyttalere er det jo greit, kjøp dem og test dem på både H100 og H200, bor du på østlandet stiller jeg med H200 for testing for 2 pils og ei pølse i lompe, sikkert noen som har en H100 her som blir med og tester og skravler stereo også

Edit: Tror ikke du trenger å bytte DAC med det første hvis du ikke trenger flere innganger!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Hvis jeg var deg så ville jeg (spandert en øl på meg) prøvd å følge med på brukten etter en H200, det er ikke BARE watt som skiller H100 og H200 og hvis folk her som har erfaring med B&W sier at de trenger mye strøm for å virkelig skinne ville jeg helt klart ha gått for en H200.
    De dukker jo opp på brukten til fornærmende lave priser rett som det er...
    Ja, jeg har denne selv og er veldig fornøyd

Jeg synes det er merkelig når noen anbefaler å legge mer penger i høyttaler enn forsterker, jeg har en tendens til å gå andre veien (forsterker blir min neste store oppgradering, på tross av at jeg er veldig fornøyd med H200 til prisen).
    Jeg fikk direkte sjokk når jeg koblet opp mine gaaaamle selvbygde høyttalere til H200 og fant ut hvor mye som egentlig bodde i dem, den gamle NADen som drev dem før i tida fikk dem også til å spille høyt, men hallo for en forskjell i kontroll og detaljer!

Har du bestemt deg for høyttalere er det jo greit, kjøp dem og test dem på både H100 og H200, bor du på østlandet stiller jeg med H200 for testing for 2 pils og ei pølse i lompe, sikkert noen som har en H100 her som blir med og tester og skravler stereo også

Legg gjerne ut H200 for salg på avtorget når du skal oppgradere da jeg med tid og stunder er dødskeen på å teste H200 på mine egne CM7 også. Forøvrig meget relevant innspill i forhold til at det er mer enn kun effektressurser som skiller H100 og 200. I forhold til B&W er dog effekten det mest relevante og nærmest nøkkelen for å få de til å skinne etter min oppfatning.

Edit: Forøvrig mener jeg det å legge penger i forsterker kontra høyttalere er noe undervurdert, og ikke minst er det etter mitt skjønn altfor mange som kjøper for _store_ høyttalere kontra den forsterkeren de har tenkt å spenne for.

Edit 2: Ingenting er som å høre gode høyttalere med en forsterker spent for som har stålkontroll på alt og bare øser ut krefter,- det er alldeles fantastisk

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører Hegel h2a mk2 effekt og hegel p4a mk2 pre, og det fungerer meget bra, føler ikke jeg mangler effekt på mine cm9

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •