Hjelp til valg av stereoanlegg - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 81
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Artige synspunkter ang. Lyd og Bilde og ref-ht...

Hovedsaken er at en selv skal ta et valg, og ikke la blader eller andre gjøre det for dere...

Magnepan, er ikke et dumt valg 8-)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Artige synspunkter ang. Lyd og Bilde og ref-ht...

Hovedsaken er at en selv skal ta et valg, og ikke la blader eller andre gjøre det for dere...

Magnepan, er ikke et dumt valg 8-)

Ingen har da snakket om at man skal la et fagblad som lyd og bilde ta høyttalervalget for en, da har du misforstått fullstendig. Poenget er naturligvis at i det mylderet av subjektive meninger og synsing rundt høyttalervalg som forekommer på dette forumet så er det faktum at CM8 er referansehøyttaler i prisklassen et mye mer håndfast argument i så måte.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig et tips til trådstarter: Det har nylig blitt lagt ut en Hegel H200 forsterker som bare er få måneder gammel til salgs på sentralen for rundt 14 000 kr. Dette er jo endel tusinger under nyprisen du må ut med hos Soundgarden isåfall hvis du var keen på denne forsterkeren

Hegel H200 integrert forsterker

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Edit: Med det seriøsitetsnivået som har blitt vist av deg timc så stopper jeg dialogen med deg her.
    Beklager forøvrig til trådstarter med denne avsporingen som også jeg har deltatt i, men med slikt idioti på trykk er det vanskelig ikke reagere.

Jeg har vært i bransjen som aktør i 5-6 år, og vet utmerket godt hvordan ting fungerer når det gjelder tester og skribenters referanseutstyr.

Det er bare sånn det er. At det ikke passer inn i din virkelighetsoppfatning er jo synd.

Du har enda ikke gitt noe svar på mine eksempler det blader generelt viser en total mangel på forståelse hva de driver med.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det pga at horn har mindre spredning enn en vanlig diskant og dermed mindre refleksjoner fra sidevegg osv at horn selger så godt i Japan ?
    Mener å ha observert dette om Klipsch i Norge også.
    Mer sweetspot avhengige og mister mye energi hvis man går bort fra sweetspot ut i mot sidene.

Focal er vel 1 blant mange produsenter som designer mange av sine høyttalere i mot fase.Folk tror at dette er en produksjonsfeil.
    Elementene slår innover mot normalt utover.Har bare fått 1 forklaring på dette og den virket for meg sannsynlig.
    De har prøvd å tilpasse høyttalerene sine til å fungere i mindre rom og leiligheter siden folk flest ikke har et dedikert,dempet rom på f.eks 30 kvm.

Man tester fasen med et batteri.Hvis man ønsker det selv snur man bare + og - bak på høyttalerene,men ikke bak på forsterkeren.Jeg hørte forøvrig ikke forskjell når jeg gjorde det på mine Focal Electra 946.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... så er det faktum at CM8 er referansehøyttaler i prisklassen et mye mer håndfast argument i så måte.
    Kan du forklare til en som meg som ikke har peil på hva som er bra ?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange hjelpsomme svar! Har lest mye om det dere har tipset meg om. Har avtale om å kjøpe Hegel H200 brukt i morgen. Takk for linken Gilmour! Skal også teste noen høyttalere på Hifiklubben. Får se hvor veien går videre etter det.

Noen som vet om Hifiklubben har en enkel løsning for rentefri betalingsutsettelse? Trenger ikke mer enn en måned. Har for øvrig ikke noe Hifiklubben-kredittkort.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qweac
    Takk for mange hjelpsomme svar! Har lest mye om det dere har tipset meg om. Har avtale om å kjøpe Hegel H200 brukt i morgen. Takk for linken Gilmour! Skal også teste noen høyttalere på Hifiklubben. Får se hvor veien går videre etter det.

Noen som vet om Hifiklubben har en enkel løsning for rentefri betalingsutsettelse? Trenger ikke mer enn en måned. Har for øvrig ikke noe Hifiklubben-kredittkort.

Suverent, utrolig flott at du fikk hånden på den Hegel forsterkeren. Tror du vil få fantastisk mye moro med den forsterkeren for hånden Kom gjerne med oppdateringer her i tråden når du får forsterkeren/høyttalere i hus, spennende å følge med på hva du syns med anskaffelsene vettu

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Kan du forklare til en som meg som ikke har peil på hva som er bra ?

Du har 6000 innlegg, men har ikke peiling? Er dette et elendig forsøk på å være sarkastisk eller lurer du seriøst på hva som er bra med CM8?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suverent, utrolig flott at du fikk hånden på den Hegel forsterkeren. Tror du vil få fantastisk mye moro med den forsterkeren for hånden Kom gjerne med oppdateringer her i tråden når du får forsterkeren/høyttalere i hus, spennende å følge med på hva du syns med anskaffelsene vettu
    Ja, var supert det!

Kom nettopp tilbake fra Oslo. Turen gikk først til Hifiklubben. I motsetning til mitt forrige besøk der fikk jeg i dag super service. Hørte på CM8 og CM9 på en NAD-forsterker. Hadde brent ut en CD med diverse godsaker som jeg har hørt mye på tidligere. Først ut var CM8. For å være helt ærlig ble jeg raskt skuffet. Det var noe som overhodet ikke stemte med bassen. Lydbildet føltes dessuten ikke så åpent som jeg hadde håpet. Tenkte at jeg nok var bortskjemt av mine glitrende HD800-hodetelefoner. Noe som helt sikkert også er tilfelle. Jeg prøvde flere av sjangrene jeg liker, men det ble ikke bedre.

Ble så spurt om jeg ønsket å høre CM9. Forventet meg mer av det samme med mer av bassen jeg ikke likte. Har jo lest mye om at det skulle være liten forskjell på disse. Ble sjokkert da CM9 kom på. Plutselig låt alt utrolig bra! Bassen var riktig og lydbildet var herlig åpent. Alle sangene som tidligere hørtes skuffende ut imponerte stort. Godspeed You! Black Emperor med Storm overbeviste meg. Dette måtte jeg ha! Nå venter jeg i spenning på hentelapp i postkassa.

Etter et strålende besøk hos Hifiklubben kjøpte jeg Hegel H200 brukt. Får ikke testet den skikkelig før CM9 kommer, men måtte selvsagt prøve den på mine små Kirksaeter-høyttalere. Forskjellen fra den gamle forsterkeren var enorm. Samboeren, som overhodet ikke er interessert i lyd, påpekte at lyden var mye bedre da hun såvidt var innom stua. Herlig!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var supert det!

Kom nettopp tilbake fra Oslo. Turen gikk først til Hifiklubben. I motsetning til mitt forrige besøk der fikk jeg i dag super service. Hørte på CM8 og CM9 på en NAD-forsterker. Hadde brent ut en CD med diverse godsaker som jeg har hørt mye på tidligere. Først ut var CM8. For å være helt ærlig ble jeg raskt skuffet. Det var noe som overhodet ikke stemte med bassen. Lydbildet føltes dessuten ikke så åpent som jeg hadde håpet. Tenkte at jeg nok var bortskjemt av mine glitrende HD800-hodetelefoner. Noe som helt sikkert også er tilfelle. Jeg prøvde flere av sjangrene jeg liker, men det ble ikke bedre.

Ble så spurt om jeg ønsket å høre CM9. Forventet meg mer av det samme med mer av bassen jeg ikke likte. Har jo lest mye om at det skulle være liten forskjell på disse. Ble sjokkert da CM9 kom på. Plutselig låt alt utrolig bra! Bassen var riktig og lydbildet var herlig åpent. Alle sangene som tidligere hørtes skuffende ut imponerte stort. Godspeed You! Black Emperor med Storm overbeviste meg. Dette måtte jeg ha! Nå venter jeg i spenning på hentelapp i postkassa.

Etter et strålende besøk hos Hifiklubben kjøpte jeg Hegel H200 brukt. Får ikke testet den skikkelig før CM9 kommer, men måtte selvsagt prøve den på mine små Kirksaeter-høyttalere. Forskjellen fra den gamle forsterkeren var enorm. Samboeren, som overhodet ikke er interessert i lyd, påpekte at lyden var mye bedre da hun såvidt var innom stua. Herlig!

Flott stemningsrapport Merkelig at du ble så skuffet over CM8, men noen syns forskjellene er større enn andre mellom CM8/9. Moro at du fikk bra service på klubben, min erfaring er at de stort sett er flinke på service. Dog er det merkelig at de tydeligvis nærmest har Nad elektronikk som standard på CM8/9 demonstrasjoner. Min oppfatning er at Nad (med 150 watteren som ligger på 9000 kr)ikke yter disse høyttalerne rettferdighet. Det låter spist, noe tynt og lite sprudlende.

Siden det ble CM9 på deg så kan du prise deg selv for at du gikk for Hegel H200, den kommer til å sparke godt med liv i CM9 Og ikke minst gratiss med fantastiske høyttalere!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!

Ser forresten frem til fyldig lytterapport fra deg når du får hørt grundig på H200 på CM9 Hegel H200 er nemlig en forsterker jeg selv med tid og stunder kan tenke meg på mine egne CM78-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en liten oppdatering. Hifiklubben fikk høyttalerne på lager torsdag. Posten skulle hente dem allerede samme dag, men det gjorde de ikke. I dag hadde fortsatt ikke posten hentet høyttalerne, så jeg hentet dem selv.

Så langt er jeg veldig fornøyd. Blir spennende å se hva innspilling, plassering etc. vil gjøre med lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fortsatt veldig fornøyd, men har dessverre ikke fått brukt oppsettet så mye enda. Dette fordi jeg har vært litt plaget med ubehagelig kløe i ørene ved lytting.

Kan supertynne gardiner være en årsak? Har vinduer bak høyttalerne og på den ene sideveggen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fortsatt veldig fornøyd, men har dessverre ikke fått brukt oppsettet så mye enda. Dette fordi jeg har vært litt plaget med ubehagelig kløe i ørene ved lytting.

Kan supertynne gardiner være en årsak? Har vinduer bak høyttalerne og på den ene sideveggen.
    Tynne gardiner foran vinduer lager uønskede refleksjoner og gjør at toppen blir mindre dempa.

Små justeringer som å vinkle de mer inn eller ut kan gjøre stor forskjell for deg der.Jeg har f.eks ikke mine diskanter vinklet rett mot ørene mens andre liker det.Mye avhengig av høyttalernes spredning osv.

Høyttalerene dine er ikke innspilt enda og håper at du har mer å gå på der.
    Slik jeg kjenner CM9 har de en varm og behagelig spillestil.

Når det kommer til Hegel H200 så fulgte jeg anbefalingene til Hegel om å kjøre balansert (XLR) fra Hegel Dac-en til H200.Jeg måtte gå over til RCA igjen.Samme merke kabel (VDH) og ikke så stor prisforskjell.XLR-ene kostet 2200 og RCA-ene ca 1.000.
    Dette var på Monitor Audio GS60.Allerede på 60-70 db fikk jeg en stikkende ubehagelig diskant som fullstendig tok bort lysten om å skru opp mer.Det hjalp en god del med RCA.

Med de spillevillige og frempå MA-ene parret med Hegel`s like spillestil ble det fullstendig kræsj.

Vent til høyttalerene er ferdig innspilt,prøv med noen tykkere gardiner og ikke minst plassering.Hvis ikke det hjelper kan du jo prøve en annen forsterker ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leste starten på innleggett ditt tenkte jeg CM9(!) Du liker gjerne samme lyden som meg, har selv CM9, og det som er med denne høyttaleren er at jo mer effekt jo bedre. Skal du holde deg innenfor 30 000 så må du gå for den integrerte NAD'en til 10 000, kjører selv med NAD M3, den spiller mye mer raffinert, detaljert og mer åpent og sammenhengen mellom bass, mellomtone og diskant blir meget naturlig uten farging og lyden blir VELDIG HIFI!! Med M3 har du også muligheten til å kjøre på med XLR kabler hvis du går for en større Hegel Dac. HD2 er knall da og du kommer til å glede av den til du får oppgradert til en større en

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo nå at du faktisk har kjøpt dem gled deg med mange gotimer framover!!!!

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flott nytt utstyr!
    Ser på tegningen du la ut i første post at du kommer til å sitte ett stykke til siden for midtlinjen mellom høytalerene. Har du mulighet til å justere på dette? Det vil nok gi deg ett bredere og mer presist lydbilde, men vil ikke hjelpe på kløingen i ørene. Da hjelper det nok mer med tykke gardiner. Hvor mange m2 er rommet du spiller i?

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •