Hjelp til valg av stereoanlegg - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 81
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg syns det er vesentlig flere drawback med stativhøyttalere og sub. Mer "sprekk" i lydbildet enn med en kompakt gulvhøyttaler, og ikke minst flere komponenter og dermed dyrere pris for å holde kvaliteten oppe. Når CM8 er skrytt opp i skyene i alle tester, og som nevnt er referansen til lyd og bilde i prisklassen så skal man ha ekstremt gode argumenter for hånden for å mene dette ikke er en tilfredstillende løsning. Spesielt når trådstarter selv har gitt intrykk av å like B&W meget godt.

Referanse i L&B bør ikke vektlegges noe særlig. Vi vet alle hvordan annonsekronene styrer det gamet der.

Dersom man har ett godt rom er jeg enig med deg. Da er en stor fullrange høyttalere å foretrekke. Dersom rommet er vanskelig derimot kan det å skille ut lavfrekventkilden (sub), i en egen enhet gjøre det enklere å få bukt med de lavfrekvente dippene og toppene, som alle vanlige rom har.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Referanse i L&B bør ikke vektlegges noe særlig. Vi vet alle hvordan annonsekronene styrer det gamet der.

Dersom man har ett godt rom er jeg enig med deg. Da er en stor fullrange høyttalere å foretrekke. Dersom rommet er vanskelig derimot kan det å skille ut lavfrekventkilden (sub), i en egen enhet gjøre det enklere å få bukt med de lavfrekvente dippene og toppene, som alle vanlige rom har.

Referansehøyttaler i lyd og bilde bør absolutt vektlegges,- CM8 fikk kanontest der og har blitt skrytt hardt av andre steder også. Det er slik sett liten tvil om at CM8 er blant det beste du kan riste opp i prisklassen opptil 20 000 kr, og er å annse som et lite kupp til de 14 lappene klubben skal ha for et par. Sår du tvil om habiliteten til lyd og bilde her med utsagnet ditt? Det er isåfall noe du bør begrunne ganske kraftig hvis du angriper de på det viset.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sår du tvil om habiliteten til lyd og bilde her med utsagnet ditt?
    Så klart. Man skal være ganske naiv for å tro at en reklamefinansiert blekke i lille Norge er nøytrale.

Argumenter finner du ved å lese hifiblader (gjelder de aller fleste). Det som får kjempekritikk i år, blir dømt nord og ned om ett år eller to. Selv om produktet ikke har endret seg. De flommer også over av faktafeil, og håpløse tekniske beskrivelser. Alt maset om watt RMS er ett godt eksempel.

Søk opp begrepet "watt RMS" så ser du hva jeg mener

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så klart. Man skal være ganske naiv for å tro at en reklamefinansiert blekke i lille Norge er nøytrale.

Argumenter finner du ved å lese hifiblader (gjelder de aller fleste). Det som får kjempekritikk i år, blir dømt nord og ned om ett år eller to. Selv om produktet ikke har endret seg. De flommer også over av faktafeil, og håpløse tekniske beskrivelser. Alt maset om watt RMS er ett godt eksempel.

Søk opp begrepet "watt RMS" så ser du hva jeg mener

Det er ikke klart,- lyd og bilde er i mine øyne langt mer enn en "blekke" og de innehar meget god erfaring etterhvert på området. Spesielt gjennom de mangeårige erfarne medarbeiderne Lasse Svendsen og Geir Nordby. I den grad man skal legge relevant argumentasjon bak høyttalervalg på dette forumet utover personlig synsing vil jeg påstå at å være referansehøyttaler hos Lyd og bilde er meget habilt. At du kommer med udokumentert sprøyt som tilsier at de ikke er troverdige i sine tester forteller vel forsåvidt like mye om din seriøsitet.

Du nærmest avfeier et meget fornuftig forslag fra meg om å gå for referansehøyttaleren CM8 til en som selv sier han er for amatør å regne innen hifi, for så å komme opp med en mye mer dristig stativhøyttaler/sub variant som jeg betrakter som svært tvilsom samtidig som du farer med tvilsomme påstander om kompetansen til lyd og bilde uten snev av seriøst grunnlag for påstandene. I rest my case.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke et "reklameblad" som inntekt for sine meninger er på bærtur. B&W har ikke et spredningsmønster som passer de fleste norske stuer. Og det samme gjelder mange andre høyttalere. Slike høyttalere låter ikke spesielt bra uten tiltak.

Kombinasjonen stativer og sub gir en langt bedre romintegrering til stuer hvor man ikke gjør tiltak. Litt mer krav setter det til brukeren, men det er ikke verre at man f.eks kan kjøpe en surround receiver med Audyssey MultiEq som gjør hele jobben automatisk og meget bra i følge en del brukere. En receiver/prosessor med MultiEq koster riktig nok en del.
    Dessuten kan man få god hjelp her på forumet om man er en nybegynner.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Å bruke et "reklameblad" som inntekt for sine meninger er på bærtur. B&W har ikke et spredningsmønster som passer de fleste norske stuer. Og det samme gjelder mange andre høyttalere. Slike høyttalere låter ikke spesielt bra uten tiltak.

Kombinasjonen stativer og sub gir en langt bedre romintegrering til stuer hvor man ikke gjør tiltak. Litt mer krav setter det til brukeren, men det er ikke verre at man f.eks kan kjøpe en surround receiver med Audyssey MultiEq som gjør hele jobben automatisk og meget bra i følge en del brukere. En receiver/prosessor med MultiEq koster riktig nok en del.
    Dessuten kan man få god hjelp her på forumet om man er en nybegynner.

Nå må du slutte med dette våset ditt. I denne jungelen av ren synsing og boosting av personlige preferanser som herjer på dette forumet er det faktum at CM8 er referansehøyttaler i lyd og bilde blant de bedre håndfaste argumentene man kan få for et høyttalervalg. B&W passer ikke inn i de fleste Norske stuer? Hva i all verden fabler du om?

Edit: Dette er jo bare å betrakte som virkelighetsfjern fantasi.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og de innehar meget god erfaring etterhvert på området.

Når de ikke vet hva watt er vil jeg si at dette ikke er sant. Det er såpass elementært innen vår hobby at såpass må man kunne forlange.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du slutte med dette våset ditt. I denne jungelen av ren synsing og boosting av personlige preferanser som herjer på dette forumet er det faktum at CM8 er referansehøyttaler i lyd og bilde blant de bedre håndfaste argumentene man kan få for et høyttalervalg. B&W passer ikke inn i de fleste Norske stuer? Hva i all verden fabler du om?

Edit: Dette er jo bare å betrakte som virkelighetsfjern fantasi.

Hverken Orso eller jeg snakker om B&W spesifikt. Bare om høyttalere uten spredningskontroll. Altså at de sprer litt sånn hist og her, og beamer som bare pokker oppover i diskanten (gjelder i MYE mindre grad D serien)

Høyttalere uten kontroll på spredning passer ikke inn i de fleste stuer, uavhengig av hvor man befinner seg. Dette er noe av grunnen til at hornhøyttalere selger så bra i Japan. De har små stuer der borte.

Brydde du deg med å sjekke opp de tingene jeg har påpekt?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når de ikke vet hva watt er vil jeg si at dette ikke er sant. Det er såpass elementært innen vår hobby at såpass må man kunne forlange.

Du bekrefter på nytt nivået ditt ved å gjengi en enkeltsetning ut av en sammenheng istedet for å kommentere innlegget mitt i sin helhet, for så å fyre av nok en virkelighetsfjern påstand om lyd og bildes kompetanse. (nei, jeg har ingen relasjon til noen av de som arbeider i bladet).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nærmest avfeier et meget fornuftig forslag fra meg om å gå for referansehøyttaleren CM8 til en som selv sier han er for amatør å regne innen hifi, for så å komme opp med en mye mer dristig stativhøyttaler/sub variant som jeg betrakter som svært tvilsom samtidig som du farer med tvilsomme påstander om kompetansen til lyd og bilde uten snev av seriøst grunnlag for påstandene. I rest my case.
    Man gjør lurt i å lytte til folk som har mye erfaring og kunnskap. timc er en av de. Han er god erfaring med mye hifi og er utdannet akustiker. Har du noe fornuftige å si hvorfor konkret du mener en høyttaler uten kontrollert spredningskarakteristikk fungerer veldig bra i lite rom, så la oss høre det. Hvis ikke du kan gå i rette med hva timc og jeg sier, men kune rope høyt at "Lyd&Bilde sier de refereanse høyttalere", så tror jeg du bør gå litt mer stille i dørene og være litt mer forsiktig med ordbruken din.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og er utdannet akustiker.

Dette er feil Orso.
    Jeg er elektronikkingeniør av utdanning.
    Lab/instrumenteringsingeniør innen akustikk ved NTNU av yrke.
    Akustikker som selvstendig næringsdrivende.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er feil Orso.
    Jeg er elektronikkingeniør av utdanning.
    Lab/instrumenteringsingeniør innen akustikk ved NTNU av yrke.
    Akustikker som selvstendig næringsdrivende.
    Ok. Du har i alle fall stor kunnskap om akustikk.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man gjør lurt i å lytte til folk som har mye erfaring og kunnskap. timc er en av de. Han er god erfaring med mye hifi og er utdannet akustiker. Har du noe fornuftige å si hvorfor konkret du mener en høyttaler uten kontrollert spredningskarakteristikk fungerer veldig bra i lite rom, så la oss høre det. Hvis ikke du kan gå i rette med hva timc og jeg sier, men kune rope høyt at "Lyd&Bilde sier de refereanse høyttalere", så tror jeg du bør gå litt mer stille i dørene og være litt mer forsiktig med ordbruken din.

Hahaha, ja naturligvis. Reklameblekka Lyd og bilde( og andre topptester av CM 8 ) bør trådstarter bare gi blanke i hva kommer frem til, men la Orso og Timc på avforum komme med sine ekspertråd Herregud for en farse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Du har i alle fall stor kunnskap om akustikk.

Nuvel.....synes ikke det selv. Sammenlignet med mann i gata så er det klart jeg kan mye, men sammenlignet med kollegaene så står det heller dårlig til.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, ja naturligvis. Reklameblekka Lyd og bilde( og andre topptester av CM 8 ) bør trådstarter bare gi blanke i hva kommer frem til, men la Orso og Timc på avforum komme med sine ekspertråd Herregud for en farse.

Tja...flere forumfolk på hifisentralen, og også her, har etter lengre fartstid på forum, blitt skribenter. Er de da plutselig aksepterte eksperter i dine øyne?

Så om jeg nå begynner å skrive for hjemmekino eller L&B så har det jeg sier mer tyngde?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Med det seriøsitetsnivået som har blitt vist av deg timc så stopper jeg dialogen med deg her.
    Beklager forøvrig til trådstarter med denne avsporingen som også jeg har deltatt i, men med slikt idioti på trykk er det vanskelig ikke reagere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel en stund vært rykter om "korrupte" blader som tester utstyr.Lyd og Bilde er vel neppe verre enn andre.

Men at en person skal kjøpe seg et par høyttalere som er referanse i Lyd og Bilde fremfor noe annet kan bli feil,men er vel en høyttaler å ta med i betraktning når man skal ha seg en lytterunde.

Ta f.eks Monitor Audio GS 20.Aldri hørt denne selv.Selv hatt modellen over.Men tror GS20 har solgt i bøtter og spann pga gode priser i butikken og det er en morsom høyttaler med mange kvaliteter.
    Tror neppe at den passer til alle.Er man typen som sitter timesvis på relativt høyt (la oss si 90 db) så vil man bli mer lyttetrett av denne enn f.eks B&W CM9 og Vienna Acoustics.
    Snakker vi 1 time på 90-100 db er det rått parti til GS 60 vs CM9 som underholdningsfaktor.GS 60 koster 28.000-31.000.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg prøver å si er at tradisjonelle kassehøyttalere har et spredningsmønster og en basseksjon som automatisk gir akustiske utfordringer i en normal stue. Og i en liten stue blir problemet enda større. Dette er velkjent info. Lyd&Bilde vektlegger ikke slikt og det er veldig synd. Hvorfor gjør de ikke det? For det første lever bladet av reklame. Dersom man hadde informert lesere om slikt, vil det ført til mindre salg. Det kunne igjen godt utover Lyd&Bilde. For det andre så er ikke B&W verre enn mange andre høyttalere på dette området.

Det er veldig fornuftig å tenke hvordan høyttalere vil fungere akustisk i et rom når man skal velge noe. De som har lengre erfaring har ofte fått erfare dette den smertefulle veien. Jeg begynte selv med høyttalere som ikke spilte på lag med rommet. B&W høyttalere forøvrig. Det er ikke snakk om at slike høyttalere ikke kan låte kurant og at folk kan bli fornøyd, men jeg og mange andre har erfart at det finnes noe enda bedre. Og det er dette jeg prøver å tipse trådstarter om.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at stativ-høyttalere og sub(er) KAN låte fantastisk bra, men jammen er det ganske lett å få det til å låte ræva også!
    Har hørt nok eksempler på at folk ikke klarer å få dette til å spille sammen og tror de fleste som ikke har kunnskap og utstyr (og tid/tålmodighet) til å få dette skikkelig satt opp ville ha fått bedre lyd med bare gulvstående.
    Et ganske festlig problem med stativ/sub er om de øker nivå like bratt, det vil si at nivået kan være likt på et gitt volum, men skrur du opp øker sub mer enn stativ og så er nivået helt ute av balanse.
    Jeg har ingen erfaring med bruk av sub'er, jeg har bare hørt en del dårlige resultater, så jeg veit ikke hva man skal gjøre for å rette opp i dette og hvor vanskelig det er.
    (Bortsett fra å kjøpe en DeqX da, den vil jo justere ved alle nivåer etter innmåling)

Jeg har som sagt ikke fasit, er bare veldig skeptisk til sub.....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at en del ikke har fått til integrering. Årsaken er ofte at de mangler et bra EQ verktøy. Noen suber har dette innebygget, men da koster det mye.

En ganske enkel måte å gjøre dette på er f.eks å velge XTZ sin stativhøyttalere og to suber:
    XTZ 99.26 + W10.17 P Stereo/Surroundpakker | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Og så trenger man en forsterker til de subene. Da har man to alternativer. De rimeligste har ganske bra justeringsmulighet, mens den dyreste har enda bedre:
    XTZ Sub Amp 1 Forsterkere | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    XTZ Sub Amp 1 DSP Forsterkere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Man kan også bruke to stykker av de ampene for å gi subene mer krefter.

Dette er kanskje ikke de første høyttalerne jeg ville ha anbefalt om total budsjett var på 30k, men høyttalerne er bra og det er ganske enkelt å sette dette opp for en nybegynner. Etter min mening er dette en mye bedre løsning enn f.eks B&W CM8 alene. Her vil du få skikkelig dypbass og du kan justere bassen til rommet som er veldig essensielt. Den muligheten får du ikke med et par gulvstående og du får ikke like bra dypbass. Skikkelig fundament til musikken er mye viktigere enn hva man ofte tror.

Selvsagt finnes det andre muligheter som er enda råere. Både av høyttalere og bedre bass integreringsmuligheter, men da kreves det også mye mer av brukeren.

XTX 99.26 stativhøyttalerne er ganske enkle å få til i et rom. Det vet jeg siden jeg har et par.

Kan nevne at en selger hos Hifi Klubben har eller har hatt nøyaktig et slik oppsett jeg nevner. Han hadde tidligere hatt Dali Helicon høyttalere og B&W høyttaler fra 800 serien (805s?) som begge er langt dyrere. Men XTZ oppsettet gav han bedre lyd ifølge han selv. Årsaken ligger først og fremst at det er mye enklere å få noe slikt til å fungere i et rom.

Andre alternativer kan være Magnepan eller dipolhøyttalere. Mener det ligger et par Bastanis dipoler på brukten.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •