Hjelp til valg av stereoanlegg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 81
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Legg gjerne ut H200 for salg på avtorget når du skal oppgradere da jeg med tid og stunder er dødskeen på å teste H200 på mine egne CM7 også. Forøvrig meget relevant innspill i forhold til at det er mer enn kun effektressurser som skiller H100 og 200. I forhold til B&W er dog effekten det mest relevante og nærmest nøkkelen for å få de til å skinne etter min oppfatning.

Edit: Forøvrig mener jeg det å legge penger i forsterker kontra høyttalere er noe undervurdert, og ikke minst er det etter mitt skjønn altfor mange som kjøper for _store_ høyttalere kontra den forsterkeren de har tenkt å spenne for.

Edit 2: Ingenting er som å høre gode høyttalere med en forsterker spent for som har stålkontroll på alt og bare øser ut krefter,- det er alldeles fantastisk
    Hehehe, hvis du har lyst til å bli misfornøyd med Marantz og bor på østlandet er det bare å invitere, så skal jeg ta med meg H200 og komme en tur jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det går i Hegel og B&W som anbefalinger her.
    Håper jeg ikke får noen uvenner nå.

Siden du liker veldig godt rock,så synes jeg helt ærlig at du KAN bomme med forsterkervalget.Hegel H200 (hatt den selv på Monitor Audio GS 60) som blir nevnt synes jeg er ganske masete i toppen.Spesielt på nettopp rock.
    Den har i mine ører en meget stram bass som ikke går så altfor dypt.Veldig åpen og detaljert,men er overbevist om at den haller mot det lyse.Oppfattes som litt slank i bassen.
    Når jeg gikk over til Parasound føltes det som at jeg skulle gått opp 1 modell i høyttalere.Et HEEELLLTTTT annet fundament i bassen.

Når det gjelder CM9 så hører jeg jevnelig på disse hos naboen med Rotel 2x200w og matchende Rotel pre og cd-spiller.

Dette flytter imponerende mye luft.Det har en veldig behagelig klang som haller mot det mørke.Litt kjedelig og mangler liksom litt sprut over det.
    Ankepunktet er en noe slapp bass.Mulig det er rommet og Rotel som gjør dette.
    Så kanskje du treffer blink med Hegel og CM 8/CM9 siden det muligens får strammet opp bassen og frisket opp toppen litt.

Vil til slutt tilføye at JBL LS60 fenget meg på rock når jeg var på demo hos Soundgarden.Da med Hegel H200 og div høyttalere.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Ser det går i Hegel og B&W som anbefalinger her.
    Håper jeg ikke får noen uvenner nå.

Siden du liker veldig godt rock,så synes jeg helt ærlig at du KAN bomme med forsterkervalget.Hegel H200 (hatt den selv på Monitor Audio GS 60) som blir nevnt synes jeg er ganske masete i toppen.Spesielt på nettopp rock.
    Den har i mine ører en meget stram bass som ikke går så altfor dypt.Veldig åpen og detaljert,men er overbevist om at den haller mot det lyse.Oppfattes som litt slank i bassen.
    Når jeg gikk over til Parasound føltes det som at jeg skulle gått opp 1 modell i høyttalere.Et HEEELLLTTTT annet fundament i bassen.

Når det gjelder CM9 så hører jeg jevnelig på disse hos naboen med Rotel 2x200w og matchende Rotel pre og cd-spiller.

Dette flytter imponerende mye luft.Det har en veldig behagelig klang som haller mot det mørke.Litt kjedelig og mangler liksom litt sprut over det.
    Ankepunktet er en noe slapp bass.Mulig det er rommet og Rotel som gjør dette.
    Så kanskje du treffer blink med Hegel og CM 8/CM9 siden det muligens får strammet opp bassen og frisket opp toppen litt.

Vil til slutt tilføye at JBL LS60 fenget meg på rock når jeg var på demo hos Soundgarden.Da med Hegel H200 og div høyttalere.
    Her får man sjelden uvenner av å mene noe (Hvis du ikke mener noe om kabler da, at det faktisk er forskjeller mener jeg, da kan du fort bli lyst i bann )
    Jeg har ikke hørt Monitor Audio, men jeg kjenner meg ikke igjen i masete topp på H200, ikke på LS-serien ihvertfall, har prøvd en NAD C375bee her hjemme, og det ble fortere ubehagelig spisst i toppen med den (Jada, jeg veit det er en mye billigere forsterker).
    Har LS80 nå og har hatt LS60 i hus tidligere, begge låter veldig bra på H200, jeg hører mest på Rock/Metall og føler vel ikke at jeg mangler bass, hyllene over sofa'en blir ihvertfall ryddet helt av seg selv hvis jeg glemmer å gjøre det før jeg drar på over noe tid

Er ikke B&W kjent for å være litt "snille" i toppen?

Når det gjelder Rotel opplever jeg også junior sin RB990 som litt slapp/romlete i bunn, har ikke hørt på noe annet av Rotel på maaaaange år, så jeg veit ikke om det er en merke-signatur eller min opplevelse av hans i hans rom....
    Hmmm, når jeg tenker meg om så låt hans Infinity Kappa 6.2i spisst på Hegel, de låter nok bedre på hans Rotel, men sånn er det, matching er ganske viktig og det finnes ikke en forsterker som er "best" på alle høyttalere

Ps. Når du skriver "haller mot det lyse" er det et utslag av dialekt eller en skrivefeil av "heller mot det lyse"? (Nei, ikke spydig, genuint nysgjerrig)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Her får man sjelden uvenner av å mene noe (Hvis du ikke mener noe om kabler da, at det faktisk er forskjeller mener jeg, da kan du fort bli lyst i bann )
    Jeg har ikke hørt Monitor Audio, men jeg kjenner meg ikke igjen i masete topp på H200, ikke på LS-serien ihvertfall, har prøvd en NAD C375bee her hjemme, og det ble fortere ubehagelig spisst i toppen med den (Jada, jeg veit det er en mye billigere forsterker).
    Har LS80 nå og har hatt LS60 i hus tidligere, begge låter veldig bra på H200, jeg hører mest på Rock/Metall og føler vel ikke at jeg mangler bass, hyllene over sofa'en blir ihvertfall ryddet helt av seg selv hvis jeg glemmer å gjøre det før jeg drar på over noe tid

Er ikke B&W kjent for å være litt "snille" i toppen?

Når det gjelder Rotel opplever jeg også junior sin RB990 som litt slapp/romlete i bunn, har ikke hørt på noe annet av Rotel på maaaaange år, så jeg veit ikke om det er en merke-signatur eller min opplevelse av hans i hans rom....
    Hmmm, når jeg tenker meg om så låt hans Infinity Kappa 6.2i spisst på Hegel, de låter nok bedre på hans Rotel, men sånn er det, matching er ganske viktig og det finnes ikke en forsterker som er "best" på alle høyttalere

Ps. Når du skriver "haller mot det lyse" er det et utslag av dialekt eller en skrivefeil av "heller mot det lyse"? (Nei, ikke spydig, genuint nysgjerrig)
    Monitor Audio er litt som "in your face" og er frempå i klangen med god punch i bassen.B&W CM9 blir stikk motsatt og de er SVÆRT forskjellige.

Mange B&W er vel snille i toppen.Satt en hel fest på høyt volum med Primare og B&W 804 S.På alt fra Kaptein Sabeltann til hardrock.De var utrolig behagelige å høre på og spiste alt av musikk med bravur.
    Hadde selv B&W 803 N og de var langtfra snille i toppen,så man kan neppe sette den standaren på eldre modeller.

Det var det som overrasket meg med LS60 med horn og greier,var at de var så behagelige i toppen.

Haha,vittig at du nevnte det med kabler.Han med CM9 gikk fra Tara Labs til noen tykke Van Den Hul og mente det var som å få seg sub i tillegg,og at det var en større oppgradering enn å gå fra en billig Samsung Blu-ray spiller enn en Rotel cd-spiller til 7.500 kr.

"Haller" er vel mer dialekt.E e jo i fra Ændal ;-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror sjansen for at du blir fornøyd med høyttalere som B&W, Dali, Klipsch osv. i grunnen er liten når du har så flotte hodetelefoner og et relativt lite rom. Med hodetelefoner unngår du romproblemer, mens B&W og Dali har tenkt lite på det i sin utvikling av høyttalere. Jeg vet at du skal flytte, men du får problemer i større rom også.

Jeg vil anbefale deg Magnepan 1.7. Det er høyttalere som spiller musikk og kan frigjøre seg fra rommet. Om du ikke er redd for egenimport fra USA, tror jeg man kan tjene en del på det. Men du bør uansett lytte til de først. De trenger en del avstand til frontveggen, så det kan kanskje bli en utfordring i lite rom.
    sweetspotaudio.no

World's most 'perfect' speaker gets even better | The Audiophiliac - CNET News

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Hehehe, hvis du har lyst til å bli misfornøyd med Marantz og bor på østlandet er det bare å invitere, så skal jeg ta med meg H200 og komme en tur jeg

Det hadde vært helt topp hehe, se hva vi får til i fremtiden 8) Misfornøyd med Marantz skal nok mye til, PM15S1 spiller konge på CM7 Men oppgraderingssyken kommer nok til meg etterhvert også som alle andre "hifinerder", hehe. Og H200 virker vanvittig, ikke minst mtp kraftressurser.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Tror sjansen for at du blir fornøyd med høyttalere som B&W, Dali, Klipsch osv. i grunnen er liten når du har så flotte hodetelefoner og et relativt lite rom. Med hodetelefoner unngår du romproblemer, mens B&W og Dali har tenkt lite på det i sin utvikling av høyttalere. Jeg vet at du skal flytte, men du får problemer i større rom også.

Jeg vil anbefale deg Magnepan 1.7. Det er høyttalere som spiller musikk og kan frigjøre seg fra rommet. Om du ikke er redd for egenimport fra USA, tror jeg man kan tjene en del på det. Men du bør uansett lytte til de først. De trenger en del avstand til frontveggen, så det kan kanskje bli en utfordring i lite rom.
    sweetspotaudio.no

World's most 'perfect' speaker gets even better | The Audiophiliac - CNET News

Hva legger du i at trådstarter skulle bli misfornøyd med Lyd og bildes referansehøyttaler i prisklassen (CM8), når vedkommende alikevel skal flytte? Føler vel det er en ganske upresis påstand som jeg kunne tenkt meg en bredere begrunnelse for. Plassering og denslags tror jeg skal gå veldig fint hvis vedkommende går for CM8, da denne er meget nett av størrelse og dermed plasseringsvennlig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du i at trådstarter skulle bli misfornøyd med Lyd og bildes referansehøyttaler i prisklassen (CM8), når vedkommende alikevel skal flytte? Føler vel det er en ganske upresis påstand som jeg kunne tenkt meg en bredere begrunnelse for. Plassering og denslags tror jeg skal gå veldig fint hvis vedkommende går for CM8, da denne er meget nett av størrelse og dermed plasseringsvennlig.
    B&W sine høyttalere sprer mye. Det gir mye refleksjoner fra rommet. I et mindre rom vil det uklar og upresis lyd p.g.a. tidlige refleksjoner. De er heller ikke spesielt jevne i frekvensresponsen når de plasseres i en ubehandlet stue. Og bassen er rundstrålende som gir de vanlig romnodene. Skal man unngå disse problemene, så blir rommet så stort at høyttalerne blir for små. Alternativet er å behandle rommet mye store akustiske tiltak.

Dersom Magnepan høyttalere e.l. ikke er aktuelt, så vil jeg anbefale å gå for stativhøyttalere og separate subwoofere. Da har man mulighet til å plassere det slik at både øvre frekvensområdet og bassen sitter best og kjøre EQ i bassområdet. Integrering av bassen er da kritisk og det bør man bruke et bra verktøy til. Antimode er en mulighet som er enkel å bruke. Da ville jeg sett på stativhøyttalere fra Tannoy, Spendor og PSB.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    B&W sine høyttalere sprer mye. Det gir mye refleksjoner fra rommet. I et mindre rom vil det uklar og upresis lyd p.g.a. tidlige refleksjoner. De er heller ikke spesielt jevne i frekvensresponsen når de plasseres i en ubehandlet stue. Og bassen er rundstrålende som gir de vanlig romnodene. Skal man unngå disse problemene, så blir rommet så stort at høyttalerne blir for små. Alternativet er å behandle rommet mye store akustiske tiltak.

Dersom Magnepan høyttalere e.l. ikke er aktuelt, så vil jeg anbefale å gå for stativhøyttalere og separate subwoofere. Da har man mulighet til å plassere det slik at både øvre frekvensområdet og bassen sitter best og kjøre EQ i bassområdet. Integrering av bassen er da kritisk og det bør man bruke et bra verktøy til. Antimode er en mulighet som er enkel å bruke. Da ville jeg sett på stativhøyttalere fra Tannoy, Spendor og PSB.

Jeg har da selv CM7 i en forholdsvis liten men gjennomsnittlig stue (grovt tippet 20-25 kvadrat) og kan ikke si jeg merket noe til problemene du beskriver. Sørger man for å plassere høyttalerne endel ut fra veggen slik at de får litt luft rundt seg så unngår man mye problemer. Jeg bruker ikke romkorreksjonstiltak i det hele tatt hos meg.Det du sier er altså stort sett alle som kjøper B&W og bruker de i normale stuer trenger akustiske tiltak og romkorreksjon? Med respekt å melde så er det skremselspropaganda jeg ikke kjenner meg igjen i overhode. Aner jeg litt B&W motstand her?

Forøvrig syns jeg stativhøyttalere med subwoofer iallfall høres ut som en dårlig ide mtp budsjett og musikkpreferanser blant annet som blir oppgitt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke noe grunn til å ta den diskusjonen her Gilmour. Men jeg er ingen motstander av B&W, har selv hatt et par modeller. B&W skiller seg IMO verken spesielt positivt eller negativt ut i forhold til andre tilsvarende tradisjonelle kassehøyttalere.

Trådstarter får tolke det slik han vil. Jeg holder på mine tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Monitor Audio GS 20 som er referanse for Lyd og Bilde.

Ti kjemperen | Lyd & Bilde

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Monitor Audio GS 20 som er referanse for Lyd og Bilde.

Ti kjemperen | Lyd & Bilde

OK, da har de testet MA GS20 etter CM8 testen?CM8 var lenge referanse men hvis dette er endret så beklager jeg isåfall feilinfo.

Edit: denne testen ser jo gammel ut, den er fra 2009? Ganske sikker på at CM8 testen er etter denne hvor de konkluderer med at den er referanse.Dessuten er prisklassen her på MA 23 000 kr altså gode 9000 kr mer enn CM8. Ergo stemmer min påstand om at CM8 er referansehøyttaler i sin prisklasse.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

B&W CM8 har vell aldri blitt utropt som referanse i sin klasse?

Sjekket testene av CM8 i Lyd&Bilde og Hjemmekino, ingen av disse utroper CM8 som noen "referanse høyttaler" i sin klasse. Har selv tilgode å se noen utrope en høyttaler som referanse i 15000,- kr klassen.
    Pleier som regel og være opp til 10.000,- og opp til 20.000,- kr klassen.
    Jaja, greit å få med, selv om CM8 nok helt sikkert er helt der oppe i sin prisklasse.
    Forøvrig synes jeg som har begge disse høyttalerne at CM8 er mest prisverdt, gir mest for pengene av disse to høyttalerne.
    I 20.000,- kr klassen var B&W CM9 referanse høyttaler fram til Monitor Audio GS20 ble testet av samme blad. I siste Hjemmekino testes CM8, der bruker dem Hegel H200 som forsterker. H200 er en kraftigere og bedre forsterker enn H100, og CM9 er en større og bedre høyttaler enn CM8, ihvertfall bedre/mer bass. Dette betyr ikke at verken H100 eller CM8 er dårlige produkter på noen måte, de innehar akkurat de samme kvalitetene som storebrødrene sine, bare i litt mindre grad. Ser at trådstarter vurderer kombinasjonene cm9 og H100 eller cm8 og H200. Hva som spiller best tror jeg kommer litt ann på rommet.
    Økonmisk sett ville jeg personlig gått for CM8 og H100, ser ingen grunn til å kjøre på med H200 til CM8, H100 vil drive CM8 upåklagelig etter mitt syn!
    Til CM9 ville jeg gått for H200, selv om også H100 vil kunne drive CM9 ganske så bra. Ville vurdert om CM8 eller CM9 passer rommet dem skal stå i best, eller om CM8 er "stor nok" for rommet, hvis ja, om de flere tusen kronene H200 koster mer enn H100 er verdt det? Hvis kronene ikke er noe problem, er det jo bare å kjøre på med H200 og CM9 eller H200 og CM8.
    Lykke til med valget !

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da har de testet MA GS20 etter CM8 testen?CM8 var lenge referanse men hvis dette er endret så beklager jeg isåfall feilinfo.

Edit: denne testen ser jo gammel ut, den er fra 2009? Ganske sikker på at CM8 testen er etter denne hvor de konkluderer med at den er referanse.Dessuten er prisklassen her på MA 23 000 kr altså gode 9000 kr mer enn CM8. Ergo stemmer min påstand om at CM8 er referansehøyttaler i sin prisklasse.
    Trodde du mente CM9.Står bare smiletegn i stedet for 8 eller 9.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .Det du sier er altså stort sett alle som kjøper B&W og bruker de i normale stuer trenger akustiske tiltak og romkorreksjon? Med respekt å melde så er det skremselspropaganda jeg ikke kjenner meg igjen i overhode. Aner jeg litt B&W motstand her?

Det ORSO påpeker gjelder alle høyttalere uten spredningskontroll. Ikke eksklusivt for B&W.

Konklusjonen er derimot korrekt. En "vanlig" høyttaler i en normal stue vil aldri spille slik den kan, uten en del tiltak.

Så dersom man setter det på spissen så får vi i 99% av tilfellene ikke det vi har betalt for på høyttalersiden.

Personlig støtter jeg ideen om stativhøyttalere pluss sub, men det vil sprenge budsjettet. Hva med brukt JBL Array 800/Klipsch Palladium P17b og brukt Musical fidelity A5. Dette bør man kunne få samlet for rundt 30.000,-. Eventuelt MF A1008. Da er det en X-DAC innebygget i forsterkeren. Selve forsterkeren er omtrent lik. Da skulle det samlet bli rundt 35.000,-

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde du mente CM9.Står bare smiletegn i stedet for 8 eller 9.

Oki, da er den misforståelsen oppklart. CM8 og MA er referanse i sine respektive prisklasser

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det ORSO påpeker gjelder alle høyttalere uten spredningskontroll. Ikke eksklusivt for B&W.

Konklusjonen er derimot korrekt. En "vanlig" høyttaler i en normal stue vil aldri spille slik den kan, uten en del tiltak.

Så dersom man setter det på spissen så får vi i 99% av tilfellene ikke det vi har betalt for på høyttalersiden.

Personlig støtter jeg ideen om stativhøyttalere pluss sub, men det vil sprenge budsjettet. Hva med brukt JBL Array 800/Klipsch Palladium P17b og brukt Musical fidelity A5. Dette bør man kunne få samlet for rundt 30.000,-. Eventuelt MF A1008. Da er det en X-DAC innebygget i forsterkeren. Selve forsterkeren er omtrent lik. Da skulle det samlet bli rundt 35.000,-

Jeg syns det er vesentlig flere drawback med stativhøyttalere og sub. Mer "sprekk" i lydbildet enn med en kompakt gulvhøyttaler, og ikke minst flere komponenter og dermed dyrere pris for å holde kvaliteten oppe. Når CM8 er skrytt opp i skyene i alle tester, og som nevnt er referansen til lyd og bilde i prisklassen så skal man ha ekstremt gode argumenter for hånden for å mene dette ikke er en tilfredstillende løsning. Spesielt når trådstarter selv har gitt intrykk av å like B&W meget godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er vesentlig flere drawback med stativhøyttalere og sub. Mer "sprekk" i lydbildet enn med en kompakt gulvhøyttaler, og ikke minst flere komponenter og dermed dyrere pris for å holde kvaliteten oppe. Når CM8 er skrytt opp i skyene i alle tester, og som nevnt er referansen til lyd og bilde i prisklassen så skal man ha ekstremt gode argumenter for hånden for å mene dette ikke er en tilfredstillende løsning. Spesielt når trådstarter selv har gitt intrykk av å like B&W meget godt.
    Ganske enig der.
    Det er for litt erfarne og viderekomne å få et godt resultat med sub og høyttalere i stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er for litt erfarne og viderekomne å få et godt resultat med sub og høyttalere i stereo.

Det kan jeg være enig i. Når det er sagt, så er det ikke noen stor prinsippiell forskjell på å kjøre en 3 veis gulvstående, eller en 2 veis stativhøyttaler med sub.

Grunnen til at det ofte er vanskelig å få til, er at de fleste betalbare subber ikke er særlig gode. Høypass for høyttalerne er også et must, dersom man ikke skal til med en form for korreksjon.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •