Hvordan spille inn nye høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer Murdoch sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan spille inn nye høyttalere

Hei

Har akkurat kjøpt meg nye høyttalere. Var så heldig å få tak i Anniversary utgaven av System Audio's SA1750 også kalt SA 10. Kun 120 par som ble produsert.

Jeg har tenkt å fylle de med sand etterhvert men lurte på om noen hadde noen gode tips om hvordan en kan spille de inn på best mulig måte.

Har hørt et sted at en kan ha på svak radio skurring over lengre perioder??

Stemmer dette?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spill så mye som mulig med de. Er ikke farlig å skru opp heller. Kan hende det ikke låter så alt for bra før de er helt innspilt, men ved hunmane lydnivåer skal de ikke ta skade. Du kan godt la de stå på når du er borte og gjør ett eller annet også for at det skal gå litt fortere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste tipset jeg kan gi deg er å søke litt her på forumet. Jeg tror vi har hatt minst 10 tråder om det samme de siste halve året.

Denne er informativ: http://www.avforum.no/forum/viewtopi...ig+innspilling

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det finnes vel ingen annen måte å spille inn en høyttaler enn å spille den inn
    om du vil gjøre det på kort tid før du bruker de kan du kanskje sette de mot hverandre, koble den ene i motfase og hive en dyne over, da demper du iallefall endel lyd om nettene :lol:

hadde en lang demo på de der selv her om dagen, og du har nok gjort årets høyttalerkjøp!
    fikk litt abstinenser når e gikk hjem, sku hatt de selv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, takk for svar!

Nå spør jeg kanskje dumt, men hva menes med å koble den ene i motfase?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ene høytaleren får + på + og - på -. Den er i fase.
    Motsatt høytaler kobler du + på - og, - på pluss. Den er i motfase.
    Med det oppnår du at når ene høytaler skyver ut elementet, trekker den andre høytaler inn elementet.
    Setter du høytalerne helt inntil hverandre med elementene mot hverandre vil lyden bli ganske dempet siden den ene skyver ut luft og den andre tar i mot.
    Med en dyne over vil det bli enda mindre lyd.

Dette er bare en metode for å la høytalerne spille uten å lage så mye lyd, f.eks når du er på jobb eller om natten.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da skjønner jeg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hi-fi klubben vs Hi-fi centeret Ålesund

Sitat Opprinnelig postet av einis
    hadde en lang demo på de der selv her om dagen, og du har nok gjort årets høyttalerkjøp!
    Forøvrig vil jeg si at jeg ble solgt etter demo på hi-fi centeret av disse. I tillegg til en meget god selger som snakket et forståelig språk og spilte riktig type musikk på demo'en, i forhold til Hi-fi klubben hvor det var en yppling av en selger som trodde han var guds gave til hi-fi norge. Preiket hi-fi språk som om han akkurat hadde stri pugget katalogen og det teknisk fagspråket til hi-fi.
    Fyren var rett og slett en tulling og fyren har nok vært grunn til mange tapte salg hos Hi-fi klubben Ålesund.

Da jeg spurte om de hadde en type høyttaler inne som jeg var interressert i sukket han som om det var et ork å gå inn på lageret å sjekke. ELENDIG HI-FI KLUBBEN. Det hadde jeg ikke forventet der.

10+ til hi-fi centeret.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Murdoch
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Forøvrig vil jeg si at jeg ble solgt etter demo på hi-fi centeret etter demo av disse. I tillegg til en meget god selger som snakket et forståelig språk og spilte riktig type musikk på demo'en, i forhold til Hi-fi klubben hvor det var en yppling av en selger som trodde han var guds gave til hi-fi norge. Preiket hi-fi språk som om han akkurat hadde stri pugget katalogen og det teknisk fagspråket til hi-fi.
    Fyren var rett og slett en tulling og fyren har nok vært grunn til mange tapte salg hos Hi-fi klubben Ålesund.

Da jeg spurte om de hadde en type høyttaler inne som jeg var interressert i sukket han som om det var et ork å gå inn på lageret å sjekke. ELENDIG HI-FI KLUBBEN. Det hadde jeg ikke forventet der.

10+ til hi-fi centeret.
    :lol:

Vet hvordan det der er.....
    På (nå skal ikke jeg si hvilken butikk dette var) spurte jeg og fikk svar.
    Jeg spør: Hva er impedansen på denne da? selger svarer "det er tri wiring"
    Jeg himler med øynene og spør om følsomheten, han svarer "Er ikke sikker, men det står noe om 20 - 32 000 Hz..." Da gikk jeg...

Fælt...Fatter ikke hvordan de har fått jobb der, jeg satt den ene fast med å spørre om forsterkeren var stillt inn på "tone direct"....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvordan spille inn nye høyttalere

...........lurte på om noen hadde noen gode tips om hvordan en kan spille de inn på best mulig måte.
    Med det samme du er innom klubben......???? Kjøp deg Calibrator DVD, der er eget spor for "innspilling" av høytalere. Den spesielle sammensetningen av det lydsporet spiller inn høytalere på KUN 30%-50% av den tiden man normalt bruker på nye høytalere.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    ...........lurte på om noen hadde noen gode tips om hvordan en kan spille de inn på best mulig måte.
    Med det samme du er innom klubben......???? Kjøp deg Calibrator DVD, der er eget spor for "innspilling" av høytalere. Den spesielle sammensetningen av det lydsporet spiller inn høytalere på KUN 30%-50% av den tiden man normalt bruker på nye høytalere.
    Eller du kan sette i en hvilken som helst pop/rock/disko CD, skru opp volumet skikkelig og bruke et par timer istedenfor mange timer...
    Uansett så er det de første 0 - 10 timene som er mest "kritiske", du hører lite forskjell fra 10 til 100 timer.
    300 kroner på innspille høyttalere er tull :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt tull er det ikke. De som produserer slike dvd'er tjener nemlig gode penger

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Godt tips, hvis jeg bruker den i sammensetning med å sette høyttalerene mot hverandre og denne ene i motfase. Burde det vel bli bra.

Eller behøver jeg ikke det med denne cd'en?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eller behøver jeg ikke det med denne cd'en?
    Du greier deg nok fint uten..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Calibrator-DVD'n er et utrolig bra hjelpemiddel for å stille inn både lyd og bilde best mulig. Du vil bli overrasket!!! En grei regel er: Du får det du betaler for! Det er synd at det til tider er flere her på forumet som er opptatt av å spare "lommerusk" på viktige hjelpemidler, men jeg antar at ditto anlegg står i samme forhold. Eks. mange av diskusjonene/ meningene på forumet om plassering av høytalere er "waste of time" kontra lydspor for dette på Calibrator-DVD'n.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, den Calibrator-greia blir vel ikke regna som en "state-of-the-art" plate, men et greit sted å begynne. Har selv Digital Video Essentials (DVE) og har brukt den en del til å justere projektoren riktig. Når det gjelder lyd er jeg ikke like overbevist. Den største oppgraderingen av anlegget mitt kom da jeg skaffet meg en forsterker med innebygget romkorreksjon ikke når jeg kjøpte DVE-plata.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Døtt høyttalerene på lysnettet, da går det fort da :wink:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    I calibrator sitt forsvar må jeg få legge til at den har en test hvor den spiller et musikkstykke som går vekselvis fra høytaler til høytaler.
    Visste ikke at jeg hadde så mye forskjell i lyd før denne ble spilt, og etter kalibrering etter den modellen har jeg nå 5 høytalere som låter nesten helt likt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Døtt høyttalerene på lysnettet, da går det fort da
    Hmm. Veldig interessant. Får kjøpe meg en høytalerkabel i morra som passer kontakten i veggen for å teste ut dette. Får vel presisere for selgeren i hifisjappa hva kabelen skal brukes til først også, slik at han ikke tror jeg er en idiot.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Døtt høyttalerene på lysnettet, da går det fort da
    Hmm. Veldig interessant. Får kjøpe meg en høytalerkabel i morra som passer kontakten i veggen for å teste ut dette. Får vel presisere for selgeren i hifisjappa hva kabelen skal brukes til først også, slik at han ikke tror jeg er en idiot.
    Det er utrolig hvor MYE kunnskap som finnes om lyd og bilde, og særlig ERFARING med ting man ALDRI har opplevd selv!?? (men jeg hørte en si.....??????)

Hvorfor være IDIOT? Vi er en del som har opplevd høytalere koblet til 220V, og det er jo forsåvidt greit. Moro var det også !!! Men det er en litt selsom måte å få demo av Cerwin Vega Stroker på.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •