Nye Dali fronthøyttalere- Anbefalinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye Dali fronthøyttalere- Anbefalinger

Skal kjøpe nye front høyttalere og budsjettet sier at jeg må på bruktmarkedet. Fra før har jeg Dali 104 bak, Dali SC7 senter, Dali Suite 1.2 Sub og til å drive det hele: Denon 3805.

Har vurdert følgende høyttalere:
    Dali 6006
    Dali 606
    Dali 8008
    Dali 808
    Dali 909
    Dali 109

Er det noen som har sammenlignet 8008 med 808? Er det så stor forskjell som HiFi-klubben skal ha det til?

Grunnen til at 6006/606 også er vurdert (synes basselementene er litt for små) er at jeg har en relativt god sub som tar seg av bassen.

Kom med synspunkter og kommentarer.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene for små? Det er ofte ikke størrelsen på elementene som er avgjørende. Det har utrolig mye med kabinettet til høyttaleren å gjøre hvorvidt de spiller bra. Mine to 6,5"ere i hvert front spiller fletta av de fleste 8" jeg har vært borti, 10" og for den saks skyld.
    Fordelen med mindre elementer er at de spiller mye hurtigere og kontrollert også.

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er for så vidt enig i at det er lettere å ha "kontroll" over mindre basselement, men ønsker man å flytte luft og å få skikkelig trykk må man opp i størrelse på elementene.
    Så er det en smakssak hva man ønsker å prioritere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6006 har jo 3x 6.5"
    De kan trykke ganske så bra de.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrba
    Er for så vidt enig i at det er lettere å ha "kontroll" over mindre basselement, men ønsker man å flytte luft og å få skikkelig trykk må man opp i størrelse på elementene.
    Ja, det er i og for seg riktig. Men da spørs det også hvilken prisklassen man snakker om. To 6.5" i en noe høyere prisklasse enn det du snakker om nå kan nok trykke mer, spille høyere og raskere enn hvilken som helt 8" i en lavere prisklasse.

Men nå skal jeg ikke spore helt av, og begynne å snakke om høyttalere som ikke er aktuelle for deg, så tilbake til tema

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Sitat Opprinnelig postet av mrba
    Ja, det er i og for seg riktig. Men da spørs det også hvilken prisklassen man snakker om. To 6.5" i en noe høyere prisklasse enn det du snakker om nå kan nok trykke mer, spille høyere og raskere enn hvilken som helt 8" i en lavere prisklasse.

Men nå skal jeg ikke spore helt av, og begynne å snakke om høyttalere som ikke er aktuelle for deg, så tilbake til tema
    2x6.5" tilsvarer jo en 9.75 tommer altså nesten en 10" om slaglengden er like lang....
    Så det er jo ganske logisk at 30 000 høyttalere med 2x6.5" spiller bedre enn en 8" fra en billigere høyttaler..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali SC7 er ikke mer enn 15.5cm høy, så her er det nok maksimalt 5.5" elementer vi snakker om. Jeg ville personlig ikke gått for Dali 8008, Dali 808, Dali 909 eller Dali 109 til denne. Synes nok Dali 6006 eller 606 er et bedre valg. Husk at senterkanalen skal gjengi 60-70% av lydtrykket ved avspilling av 5.1-lyd. Hvis du derimot skal høre mye stereo (der senterkanalen ikke blir brukt), så kan du gjerne gå for større høyttalere.
    Poenget mitt er at større høyttalere enn 6006 eller 606 blir overkill i forhold til senteren. Potensialet i slike høyttalere blir rett og slett ikke utnyttet skikkelig i ved surround-lyd (forutsatt at du har egen subwoofer til LFE-kanalen, selvsagt).

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om man setter senter til small..?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Men om man setter senter til small..?
    Det avhenger jo av bassmanagementet i receiveren og delefrekvensen. Gitt at den ligger på 80Hz (som er ganske vanlig), så må fortsatt senterkanalen gjengi alt over denne frekvensen, og energien fra 80Hz og oppover utgjør fortsatt svært mye av det totale lydtrykket. Har du subwoofer, så er det vel den som får jobben med å gjengi frekvensene under delefrekvensen fra senteren uansett (kommer igjen litt an på bassmanagement i surroundforsterkeren), så du får fortsatt ikke utnyttet potensialet i høyttalere som er større enn senteren ved surround-lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •