Hjelp! Smale men gode høytalere...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp! Smale men gode høytalere...

Hei folkens! Jeg skal flytte inn i en ny leilighet over nyttår og er på jakt etter både TV og høytalere. TV'en jeg har siktet meg ut er Sony KDL 55" KDL-55HX920 som kommer til sommeren. Denne TV'en er 140,5 cm bred.

Fant nylig ut at veggen hvor TV'en skal stå kun er 158,5 cm bredt, hvilket betyr at det er veeeldig liten plass til høytalere på siden. Er en ganske liten leilighet så det er ingen andre steder å plassere det. Det skal ikke henge på veggen da det går skyvedører i veggen bak, men vurderer et eget stativ fra Sony som lener det litt tilbake, noe som gjør at en kan plassere TV'en litt lavere.

Finnes det i det hele tatt noen høytalere som er smale nok til å stå ved siden av TV'en og som fremdeles gir god nok lyd og med nok trøkk til å være tilfredstillende? Evt er det noen som har erfaring med å plassere høytalere over eller under TV'en? Høres/ser det bra ut? Er vel kanskje nødt for å gå ned til en mindre TV men håper dere kan "redde meg", har skikkelig lyst på en 55 tommer :-?

Det er ikke mulig å henge høytalerene på andre vegger heller dessverre...

Edit: Har nå funnet ut at TV'en er 127,8 cm bred. Både Sony og Elkjøp har i skrivendes stund oppgitt feil bredde for denne modellen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først velkommen til forumet

Det blir vanskelig å finne såå slanke høytalere ja! Har selv gode erfaringer med Mirage siden jeg har dette selv. De har noen tynne gulvstående: OS³-FS Floorstanding Speaker - Specifications

Men ville seriøst utdert enten lydplanke med tilhørende bakhøytalere evt satelittt høytalere som henges over tvn.

Her har du noen tips: Uni-Theater® 3-in-1 Flat Panel Speaker - Overview

OS³-Sat Bookshelf Speaker - Overview

YSP-5100 - Digital Sound Projector - Yamaha - Norge

Alle disse forslag MÅ ha en eller to subber itillegg. Yamaha er MEGET bra på lydplanker!

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anstendig lydende høyttalere under 9cm brede? Næh, tru'kke det...
    Da må du i tilfelle finne noen satelitter og en sub, men om dette vil låte tilfredsstillende er jo et definisjonsspørsmål...
    Jeg hadde gått for mindre tv veit jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KEF KHT3005SE Høyttalerpakke - Sort høyglans

De borde ju fungera. Det settet är ju bortimot legendariskt.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ett sett med Klipsch Heresy 111? Den er 60,48 cm høy, så kanskje litt i det meste laget til å komme under tven? Heresy III Floorstanding Speaker - Heresy III --- Floorstanding Loudspeaker - Klipsch Heritage Series - Overview

Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz

Enig..

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sysytem audio?
    Litt usikker på hvor breie de er..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Først velkommen til forumet

Men ville seriøst utdert enten lydplanke med tilhørende bakhøytalere evt satelittt høytalere som henges over tvn.

Her har du noen tips: Uni-Theater® 3-in-1 Flat Panel Speaker - Overview
    Takk for velkomsten, og takk for alle svar!! Har vurdert lydplanke ja... jeg har fått lagt opp høytalerrør for 2 bakhøytalere, hvordan fungerer dette sammen med f.eks den right/centre/left høytaleren du linket til fra Uni Theatre? Vil det faktum at jeg skal ha 2 sattelitter bak selv gjøre at den er delvis ubrukt da den ikke trenger å simulere surround lenger? Har lurt litt på hvordan dette fungerer. Jeg trenger jo egentlig kun right+left samt center (men den kan være separat om så trengs).

Dette kan absolutt være et alternativ, takk for tipset!

Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Hva med ett sett med Klipsch Heresy 111? Den er 60,48 cm høy, så kanskje litt i det meste laget til å komme under tven? Heresy III Floorstanding Speaker - Heresy III --- Floorstanding Loudspeaker - Klipsch Heritage Series - Overview
    Ååå nå fikk jeg seriøst kribling, men om det ikke er for høyt så er det sikkert for bredt, vil kun være 80 cm igjen i bredden til TV-bord da og det er vel litt lite kanskje. Noen som vet omtrentlig høyde opp til nederste kant en bør ha på en 55"? Leste noe med ca 75 cm på en 50" på dette forumet, regner med enda litt lavere for en 55" da, tenker 65cm?

Hvordan tror dere det vil være med bokhyllehøytalere som gulvhøytalere, er det mulig å vinkle disse opp slik som Heresy III'en eller vil lydbildet bli rart? har ingen erfaring med hvordan lydbildet oppfattes om høytalerene sitter lavere/høyere enn vanlig. Tenker f.eks på disse fra Klipsch eller alternativ med lignende fysisk størrelse: Elutstyr.no | Nettbutikk for Hi-Fi og bilstereo

Veeldig mange spørsmål fra meg nå men håper dere kan forsette å gi noen gode tips Keep em'coming! Er en helt ny verden for meg, har brukt mine Patos Basic 500 i ørten år men de får ikke plass i den nye leiligheten for å si det sånn... Har ikke noe fastsatt budsjett men kan vel legge ca 10-20k inn i noen bra høytalere om det er det som må til for å løse floken... Evt krype til korset og spore opp et nytt TV-apparat :cry:

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig noen har noen fantastiske argumenter (eller kalde fakta) som slakter denne idèen, men det slo meg; Hvis du har to stativhøyttalere på hver side, så langt ut til siden som mulig, men rett over og rett under tv'en, burde ikke det da fjerne høyde-problematikken?
    Veit ikke hvor mye du ville legge merke til høyde hvis du bare hadde to på stativ rett under tv'en heller, men skal du ha den tv'en må du nok ha høyttalere over eller under....

Hvis jeg ikke husker helt feil har RB81 fått mye kjeft i tester rundtomkring, men det finnes masse bra stativ-høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kanskje en mulighet Er heldigvis en stund til jeg trenger å kjøpe noe, men det blir ikke et lett valg ser det ut for... Takk for hjelpen!

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel ikke bedre style speaker package enn KEF eggs 3000 Det låter helt fantastisk, og til 15 lapper er de en god deal... Soundgarden selger til til 10 tusen... Utrolig mye lyd (og design eleganse) for pengene! kjøp, kjøp, kjøp! (Skal kjøpe de selv )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

En god nyhet: KDL-55HX920 er 127,8 cm bred. (Ikke 140,5 cm).

http://pdf.crse.com/manuals/4270412342.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av force
    Hei.

En god nyhet: KDL-55HX920 er 127,8 cm bred. (Ikke 140,5 cm).

http://pdf.crse.com/manuals/4270412342.pdf
    Hei Force, takk for tipset ...var faktisk jeg som "oppdaget" dette og postet i Sony-TV tråden

Ser da ut som at jeg kan få skvist inn f.eks disse høytalerene (kombinert med en sub): System Audio SA Mantra 60

Er ikke sikkert det blir de, var bare de første jeg fant som faktisk vil få plass som ser bra ut. Er bare utrolig lettet at det ser ut til å løse seg på en bra måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lubedal
    Hei Force, takk for tipset ...var faktisk jeg som "oppdaget" dette og postet i Sony-TV tråden
    Hmmmm. Kanskje du skulle ha sjekket klokkeslettet på innleggene før du tok "æren" for det.
    (Ditt innlegg i Sony-TV tråden var klokken 18:47)

Men samma det. Fint at det går i orden. :-D

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små sattelitter som både ser bra ut og høres bra ut.

Stereo Speakers

Kjøpte ett par med slike til bruk som bakhøyttalere fra nettsiden dems, fungerer utmerket. Ble levert etter 4-5dager! Man kan også kjøpe dem via lsound.no

- L-Sound AS

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av force
    Hmmmm. Kanskje du skulle ha sjekket klokkeslettet på innleggene før du tok "æren" for det.
    (Ditt innlegg i Sony-TV tråden var klokken 18:47)

Men samma det. Fint at det går i orden. :-D
    Hmmm ja ditt innlegg var 19:29 var ikke for "æren" jeg skrev det men i tilfelle du ikke "kjente meg igjen" fra Sony-tråden. No matter takk for tanken uansett!

Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Små sattelitter som både ser bra ut og høres bra ut.

Stereo Speakers

Kjøpte ett par med slike til bruk som bakhøyttalere fra nettsiden dems, fungerer utmerket. Ble levert etter 4-5dager! Man kan også kjøpe dem via lsound.no

- L-Sound AS
    Nå som jeg har litt større plass så går jeg nok for noen større fronthøytalere, men dette er kanskje et alternativ til bakhøytalere som jeg må henge på veggen.

Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Takk for link...men er dette pr.stk? Tror den er utenfor hva jeg kan ta meg råd til uansett, men kanskje denne: Audio Physic Yara 2 Classic? Jeg har aldri hørt noen fra dette merket, har du erfaring fra Yara 2 Classic?

Takk for tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Får vel ikke bedre style speaker package enn KEF eggs 3000 Det låter helt fantastisk, og til 15 lapper er de en god deal... Soundgarden selger til til 10 tusen... Utrolig mye lyd (og design eleganse) for pengene! kjøp, kjøp, kjøp! (Skal kjøpe de selv )

Jeg prøvde disse hjemme, og var ikke fornøyd med lyden.
    Kjøpte MK Xenon X-36, som etter min mening spiller MYE bedre.. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0