Den ultimate hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer cvpowah sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den ultimate hjemmekino

Jeg skal med tiden bygge meg et hus hvor jeg skal ha ca mellom 30-40kvm2 kino. Jeg ønsker å starte nå å se meg rundt å få demoer på forskjelligt utstyr når jeg er ute å reiser, så jeg feks ikke trenger å reise bare pga demo.
    Jeg skal bla til USA om ikke så lenge. Derfor jeg tenker det er greit å vite hva jeg kan se på. Jeg må også ha forsterker og effekt forsterker.
    Det er nok en del nytt som har kommet når jeg er ferdig med å bygge.
    Men hvis jeg starter å søker rundt nå så får jeg hørt det meste til den dagen kommer så jeg kanskje har allerede funnet ut hva som skal på plass.
    Innen den tid jeg starter å bygge tipper jeg Z11 har kommet med en ny utgave, så den er vel rimelig ok å bruke som reciever? Eller fins det bedre?

Først må jeg si at budsjettet er nesten uten grenser. Jeg kan ikke tenke meg at det blir behov for å gå over 600 000kr?, men hvis det er tilfellet så strekker jeg meg enda lenger. Poenget mitt er ikke å bruke så mye som mulig. Jeg vil bare enkelt og greit ha det beste av det beste av det beste som passer meg. Jeg vil ikke kjøpe noe jeg vet jeg kommer til å ønske å oppgradere i senere tid. Selvsagt blir det jo oppgradering etter hvert, men du forstår hva jeg mener. Jeg vil ikke leke med dynamitt, jeg vil leke med atombomber!

Rommet vil være extremt dedikert, det skal bli bygget til perfsjonime med tanke på akustikk. Det blir også lagt inn nok av akustikk plater. Så mange som trengs. Det vil være 2 rader med stoler/sofaer. All elektronikk vil være i et annet rom. Det eneste som skal være i rommet er stoler,høytalere og mennesker.

Jeg tenker det skal være 11.4, men legger kanskje til flere subwoofere. Jeg tenker 2-4 sub'r forran og 2 bak. Jeg har 2 x svs pb13 ultra som jeg lurer på om vil være aktuelle eller fins det enda bedre til en logisk pris? Muligens legge til 2-4 av disse.

Jeg lurer også på hvordan Klipsch thx ultra2 er i forhold til andre High End speakers. Så vidt jeg har forstått skal THX certified utstyr være det beste? Men hvordan kan hele 7.2 setupet koste bare 70 k??? Hvordan er det setupet i forhold til RF 7 serien? Er THX mye bedre? Koster bare 20k mer.

Budsjettet mitt er på BARE høytalere og forsterkere. Alt utenom som bygging, interiør, og annen eventuell elektronikk kommer utenom.

Hvordan jeg liker å se film:
    Når jeg ser en god film med mye effekter som feks Avatar/Ironman, så forventer jeg at lyden skal levere det samme som bildet viser. Jeg vil altså kjenne det fysisk på kroppen samtidig som det ikke blir for slitsomt på øret i lange perioder. Jeg liker mye bass hvor det skal være bass. Det må også selvsagt være klar lyd når noen snakker, selv om det er krigføring overalt rundt omkring. Det må ikke være for skarpt heller. Fordi jeg liker å spille høyt. Antakelig høyere en vanlig. Så de må ikke slite meg ut i lange perioder. Dette requestet er kanskje litt vanskelig å forstå siden jeg ikke kan forklare hvordan jeg liker volumet. Hovedsaklig, jeg skrur opp volumet helt til jeg føler jeg er INNI filmen. Opplevelsen må være så realistisk som mulig. Hvis de visker på filmen skal det fremdeles være visking, ikke skriking. Så ikke missforstå meg. Grunnen til jeg har høyt volum er nok for jeg føler jeg må ha det for å oppleve at jeg er en del av filmen. (Med mitt nåværende system).
    Jeg liker mest action-eventyr filmer, ikke pang pang shoot em up tull. Men avatar/ironman/the dark knight/transformers er blandt mine favoritter.

Poenget mitt er. Hvilke highend merker og modeller er det jeg bør se på nå fremover. Hvilke front, center, surround, subwoofere,recievere, effektforsterkere er de beste av det beste, som også passer til det jeg beskriver at jeg liker.

Hvor mye antas å bli brukt på akustikk plater og slikt i et (30)-40kvm2 rom for at lyden skal bli helt perfekt? 20k? 40k? 60k? mer?

Tusen takk for dere tar tiden deres å leser gjennom posten min og kanskje legger igjen en kommentar. Setter veldig stor pris på det! 8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    I det "ultimate" sjiktet er jo 600.000 bare peanuts, men det vet du sikkert... Jeg og Gorm var nylig i en kino i USA der bare projektoren kostet rundt en million kroner!

Når det er sagt; 600.000 kroner er selvsagt en del penger, men jeg hadde nok uansett anbefalt deg å begynne å heller se på rommets utforming før du blir helt konkret hva angår utstyr. Hvis rommet ender opp på 25kvm effektivt kreves gjerne en litt annen utrustning enn hvis rommet er 40kvm effektivt, men begge disse størrelsene er jo absolutt i det "øvre sjiktet" og med akustisk "heldemping" kan jeg vel med en gang si at kravet til effekt vil være relativt voksent...

THX-kittet til Klipsch spiller veldig rent og dynamisk, men demper du rommet for mye akustisk kan det hende det blir litt for lite effekt for det rommet du beskriver. Alternativene er for øvrig mange, bl.a. har Midgard Audio en ny serie på trappene vet jeg som antageligvis leverer en hel del mer effekt enn Klipsch-høyttalerne. Her er det imidlertid en JUNGEL, men du finner garantert noe du er fornøyd med til slutt! Det som imidlertid er hovedpoenget mitt er at den akustiske behandlingen, og da både mengden og typen, vil ha innvirkning i tillegg til størrelsen på rommet - så hvis du begynner i den enden - altså finner ut hvordan rommet skal se ut samt utstyres i forhold til akustiske tiltak er det gjerne lettere for deg å vurdere hva du trenger av lydsystem.

Personlig ville jeg nok kanskje begrenset litt bruken av dempning, kanskje fokusert mer på å ta bassen i form av bassfeller i hjørnene samt demping av førsterefleksjon. I tillegg gjerne litt diffusjon. "Tar du av" på dempingen, som selvsagt i seg selv er positivt, stiller det plutselig noen vanvittige krav til effekten fra anlegget. Ofte kan det være greit å heller ofre litt akustisk "perfeksjon" mot redusert effektkrav slik jeg ser det, slik at du kan holde deg til "normale" (hjemme)kinohøyttalere og fremdeles få levert dynamisk og god lyd.

Her er det sikkert mange andre enn meg som kan komme med innspill, merker bare at jeg kom litt i "kinohjørnet" igjen etter å ha besøkt den kinoen i Miami - for greit nok er amerikanerne gærne - men hurrameghei så moro det måtte være å ikke måtte forholde seg til pæeng!

Vi laget for øvrig en liten videosnutt av kinoen vi besøkte i Miami her: http://avforum.no/forum/generelle-gu...mmekinoer.html.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF holder vel på med en temmelig digg kino! 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar8)

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    I det "ultimate" sjiktet er jo 600.000 bare peanuts, men det vet du sikkert... Jeg og Gorm var nylig i en kino i USA der bare projektoren kostet rundt en million kroner!
    Jeg tenker jeg kan bruke opp til 1 mill ca max. Men dette er bare på høytalere og forsterkere, etter hva jeg har sett andre har på kinoene sine så tenker jeg at jeg må være uendelig fornøyd med noen fronter som ikke koster stort mer en 300k. Jeg er klar over man får front høytalere til over 750k, sikkert langt mer og men hvis jeg ikke er fornøyd med noen til 300k så syns jeg det ikke er mye vits. Da er det bare ultimat tapsprosjekt istedet^^ Jeg så kinoen på filmen, utrolig rå! Den prosjektoren er jo maxxx overkill for meg da^^ Hva heter sangen dere la til? Syns den var veldig fin.

Hvis rommet ender opp på 25kvm effektivt kreves gjerne en litt annen utrustning enn hvis rommet er 40kvm effektivt.
    Jeg tenker det er på ca 35kvm effektivt. 5meter bredt å 7 meter langt hadde jeg i tankene. Så pluss minus =30-40. Er det stor forskjell på 30-40kvm med tanke på krefter som trengs?

Alternativene er for øvrig mange, bl.a. har Midgard Audio en ny serie på trappene vet jeg som antageligvis leverer en hel del mer effekt enn Klipsch-høyttalerne.
    Hva heter de? =) Hva er best av Adam alpha / beta eller GTC systemet? Og hva ligger de på? Er GTC overkill på 35kvm?

Det som imidlertid er hovedpoenget mitt er at den akustiske behandlingen, og da både mengden og typen, vil ha innvirkning i tillegg til størrelsen på rommet - så hvis du begynner i den enden - altså finner ut hvordan rommet skal se ut samt utstyres i forhold til akustiske tiltak er det gjerne lettere for deg å vurdere hva du trenger av lydsystem.
    Det er jo logisk det du sier, men jeg skal ikke hive meg over på akustikken før jeg starter planleggingen av huset. Jeg vil ha rommet veldig kontrollert, minimalt med reflekterende kanter. Ikke nødvendigvis akkustikk plalter overalt, men i hvert fall "teppe/stoff" på veggene og gulvet. Men jeg vet enda ikke hvordan rommet skal se ut. Derfor tenkte jeg jeg skulle ta det litt siden. Det er jo klart at rommet og systemet må matche. Jeg tenker høytalerene i front skal være bak lerretet, og prøve å få bygd inn surrounden på et vis også. Men det er ikke så viktig. Alt dette skal jeg ha professionlelle folk til å vurdere hvordan det må bli.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil skyte inn at det finnes veldig mange ENORMT PENE og GJENNOMFØRTE hjemmekinoer på forumet. Det er sykt mye kunnskap her inne på forumet. Så bruk det så mye du kan 8)

http://avforum.no/forum/minhjemmekino-no/
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ptimalisering/
    http://avforum.no/forum/av-automatis...usjon-hjemmet/

Når du har muligheten til å lage alt fra bunn, og bestemme hvor stort rom du vil ha, så er det ganske mange muligheter.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette høres jo kjempe spennende ut

Deilig ikke ha noen begrensninger til budsjett. Du får jo en syk kino for 600 lapper, mer en det man egentlig trenger uansett.

Midgard audio sitt nye kino ht hørte jeg på messe i vinter, var sinnsykt god lyd. Tror det koster oppi en 100lapper for et 5.1 system eller noe. De subbene der var også helt syke :P STORE 21" eller noe.
    Alcon som selges på avshop er absolutt noe vurdere også. Er jo et THX opsett, og tror det drar spinkelige Klipsch oppsettet.

Uansett, i denne prisklassen MÅTTE jeg ha hørt på HT først. Utrolig kjedelig bruke mye penger også liker du ikke lydsignaturen i det

SWANS wille jeg også hørt på. De har jo noen sykt store frontht blant annet som koster fra 100-350 lapper. Også utrolig god lyd, ble helt lamslått første gang jeg hørte det på messe.

Er jo masse sette seg inn i og gleder meg på dine vegne. Er jo utrolig gøy

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alcons system/oppsett ville jeg absolutt vurdert om jeg hadde hatt dine middler tilgjengelig

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL Syntesis er vel noe som kan passe bra.
    Det er laget for ultimat hjemmekino, garantert å oppfylle thx,smtpe krav.

Feks dette; JBL SYNTHESIS - Components

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sailor
    JBL Syntesis er vel noe som kan passe bra.
    Det er laget for ultimat hjemmekino, garantert å oppfylle thx,smtpe krav.

Feks dette; JBL SYNTHESIS - Components
    absolutt men da går det over 600 lapper

Tror vi snakker oppi en mil for et slikt system

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror faktisk det kunne være fornuftig å vurdere et custom oppsett, konstruert etter dine ønsker og levert ferdig installert og optimalisert i rommet. Hvertfall hvis det er snakk om en dedikert kino og ikke kino/musikk kombo. Nevnte Midgard Audio tilbyr slikt, muligens andre også.

For 600 KNOK bør man forvente svært mye men det er også gode sjangser for å skru seg helt bort dersom man ikke er 110 % kvalifisert for å få systemet til å spille optimalt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke en slik sum på et anlegg, ville jeg først og fremst kontaktet denne mannen for å få et optimalt utgangspunkt for komponentene du skal putte inn i rommet:
    Kontakt

David Crozier, film mixer of Harry Potter

and Mission Impossible movies:

"This cinema exceeded my wildest expectations. The acoustics are better than the most professional sites I‘ve visited."
    Greie referanser.

Mixing DTS London
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss... 600K - 1 million kroner? For et budsjett du har :?

Om du har tenkt å bruke soppas mye penger på hjemmekino burde du kanskje ta kontakt med Jeremy R. Kipnis?

Han er jo stolt eier av 'Verdens beste kino-opplevelse' Til rundt en 30-35 millioner kroner ($6 millioner) for Cinema Beta men du får også Cinema Gamma til $150K og nå Cinema Delta til kun $10K.

Jeg tenkte at du kunne kjøpe kanskje en 'nedskalert' / mini versjon av KSS ?

Han bruker:

13 X Snell THX Music & Cinema Reference Towers
    16 X Snell THX 1800 Music & Cinema Reference Sub-woofers
    10 X MuRata super tweeters
    3 X Snell THX LCR 2800 Music & Cinema Reference Centre speakers
    13 X Theta Digital Generation VIII Surround Processors
    48 X McIntosh MC 2102 (mener han oppgraderte til nyere modeller) Vacuum Tube amplifiers
    Sony SRX T110/R110 4096x2160p Digital Cinema Projector (har byttet disse ut mot nye, men de er jo forsatt svin dyre XD)

Dette koster trolig nok 32 millioner kroner i følge en Vi menn artikkel som annmelder kinoen. (2009)

Det burde vært mulig å bare bruke mindre av det samme utsyret til å kutte ned kostnadene?

F.eks:

2 * Snell THX M&C RT (ingen pris, kan bare kjøpes fra KSS)
    1 * Snell THX LCR2800 ($2000 eller noe tror jeg)
    1 * Snell THX 1800 ($2500)
    2-4 * Snell THX Ultra 2 bokhylle høytalere (koster cirka $2500/par)
    1 * Theta Digital Generation VIII DAC($10K)
    1 * Sony VPL-VW90ES 3D 1080p prosjektor (55 000 NOK)
    2+ * McIntosh MC2102 rørforsterker ($6000 per stk)
    1 * Theta Digital Casablanca II ($6000)

Snell THX Music & Cinema Reference Towers er nesten uten tvil de beste høytalerne i verden. Designet av Kevin Voecks for George Lucas og noen andre, og brukt i KSS; bare forbedret til å kunne gå ned til 10hz or opp til 102 500 hz.

Det finnes også Snell A7 Reference Towers til $30-50K laget av Joseph D'Appelito som er solgt på markedet; har aldri hørt de personlig men tviler på at de kan måles med Snell THX music & cinema reference.

Men til akkurat den kinoen ville jeg tatt kontakt med han personlig!

Kipnis Home Theaters

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste med en skikkelig hjemmekino er å starte med rommet, hvordan det skal bygges og hvilke akustiske grep som trengs i det aktuelle rom.
    Det er ingen vits å starte og tenke på hva man skal bruke av utstyr før man vet hvordan rommet blir og hvor mange plasser det skal være i kinoen.

Alle normale rom vil ha akustiske utfordringer og det er ting man bør tenke på når man bygger rommet og det vil å legge føringer for hva man bør bruke av utstyr i rommet.

Når det er sagt vil et såpass stor rom som 30-40m2 være et godt utgangspunkt for å få en meget stor kino opplevelse. Med et total budsjett på mellom 600' til 1.mill vil du komme ekstremt langt. Jeg gleder meg til å følge prosjektet og dine tanker framover!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Jeg håper virkelig du lager en byggetråd også!!!!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar8)
    Er masse god informasjon her. Jeg skal definitivt lage en detaljert byggetråd når jeg starter, så det kommer dere ikke til å gå glipp av. Uheldigvis er det ganske lenge til så dere må nok vente en god stund. Dette skal bli knall gøy, og alle er invitert når den er ferdig salvsagt !
    Jeg så kinoen til Han Kipnis duden og jeg har hele tiden prøvd å finne noen ord eller lage noen nye ord for å forklare hvor syk jeg syns den kinoen var. Men det eneste jeg kom fram til var "Faderullan!". Håper jeg klarer å bli fornøyd før jeg må ha noe til 35mill. Han har jo eget Power Plat i hagen :O
    Jeg kommer og definitivt til å kontakte mange som jobber med akustikk og bygging av kino og sette opp et skikkeligt anlegg som er MENT for KINO og film. Det må jo spille musikk bra også selvfølgelig for det er jo masse musikk i filmer. Men ikke som er laget for å lytte til musikk. Hører bare på musikk når jeg trener stort sett, eller kjører bil. Og det er en god stund siden jeg har trent hvis vi regner med antall strekk merker på magen. Man kan telle som på et Tre hvor mange måneder det er siden jeg har trent. 1 nytt strekk merke for hver måned uten trening ^^ Off mitt eget topic her nå

Jeg vet ikke om jeg har nevnt det men størrelsen på rommet tror jeg kommer til å være ganske nøyaktig 5x7 med 2.6-3m høyt tak. Jeg skal ha 4 sitteplasser i første rad og 4 eller 5 i andre rad. Dette er mye mer en jeg noen gang kommer til å trenge. Ideelt sett trenger jeg bare 6 plasser, men jeg ser på det slik at hvis rommet er større og lyden er mer massiv så føler jeg det er mer "ekte" og jeg blir dratt mer inn i filmen. Derfor tenker jeg det passer med 4+5, siden det faktisk blir plass til det.
    Jeg vil ha et 4 m bredt eller 172" lydtransperant lerret. Jeg har og tenkt å bygge opp en ca 30cm i fronten og ha duk forran lerretet slik at man føler man er på en skikkelig kino. Utenfor kinoen skal jeg ha en liten "bar" med en skikkelig popcorn maskin, kjæleskap til leskedrikk i tilleg til film samlingen min ved siden av i et låsbart skap. Har hatt sikkert 100 dvder som har gått missing de siste 3 årene. Som har blitt kjøpt på nytt...

Jeg har absolutt null peiling på akustikk, og siden det er lenge til byggingen starter ønsker jeg å finne ut hvilke high end høytalere som er å velge mellom. Det er forøvrig det som er hovedpoenge mitt med denne tråden.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget en tegning som nesten kunne vært tegnet av ****-asso spør du meg. Det er en skisse av hvordan jeg tenker det skal bli. Som dere ser har jeg tegnet 13.6. Hvilket utsyr kan drive dette? Regardless om hvilke høytalere det blir. Jeg liker veldig godt Måten klipsch sitt thx system er med tanke på det er 3 høytalere i front som fungerer som båte center og front hvis jeg ikke har misforstått? Hvilket system kan styre 3 høytalere som center i tilleg som front?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble vist en liten Mature Language Sensur I picasso vitsen min :P
    Jeg skal ha stjernehimmel lignende denne kinoen. Steatingen vil bli som bilde 2. Utstyret vil bli plassert fint i et lignende skap/hylle løsning som bilde3. Skal også ha lys under trappen slik referansekinoen har. I tillegg til nummer på rad 2 med lys.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hele prosjektet virker jo helt sinnsykt kult, kommer nok til å bli en utrolig fet kino gleder meg til å følge med

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir så heftig! DET er jeg sikker på. Tankene dine er som tatt ut av hodet mitt til mitt fremtidige drømmekino, etterhvert som plass og økonomisk rådighet tillater det:-D
    OT; tør jeg spørre hvor gammel du er?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 4m bredt akustisk lettet trenger du en meget lyssterk projektor hvis du vil ha et lyssterkt nok bilde. Du nevner at du er villig til å bruke 600.000 til en mill på lyd, regner med at alt utstyr i kinoen går inn i dette. Og med den lerretstørrelsen vil projektoren du må ha ta en god del av det budsjettet, med rom på 5x7m vil også dette lerretet være unødvendig stort. Jeg har selv en kino på ca 4,5x6m med 2 rader og bruker et 3m bredt 2.35:1 lerret og med 4 m avstand til første rad er dette helt ypperlig. Og da klarer du deg fint med en projektor til en langt lavere pris og får da mer penger til å legge i anlegget, og du kan få deg et meget godt kinooppsett til mindre enn 600k til 1mill..
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine