Den ultimate hjemmekino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det finnes hvertfall 2 firmaer som prosjekterer og leverer komplette offentlige kinoer i Norge: Unique Cinema Systems og Hjalmar Wilhelmsen AS. Om disse har utstyr og kompetanse for en high-end hjemmekino vet jeg ikke, men de bør hvertfall ha litt peil på akustikk.
    Tror ikke man kan regne med at kompetansen på akustikk er spesielt stor. Kinoene i Norge har dessuten ikke spesielt god lyd.

Tenkte jeg skulle moderere noe av det jeg sa. Nevnte at rommet burde behandles først og valg av høyttalere komme etterpå. Men det bør egentlig gå sammen. Dersom man f.eks finner ut at man ønsker diffusjon på sideveggene, så er man avhengig av høyttalere med god off-respons. Det blir ganske meningsløst å bruke diffusjon hvis ikke off-axis lyden er god.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes hvertfall 2 firmaer som prosjekterer og leverer komplette offentlige kinoer i Norge: Unique Cinema Systems og Hjalmar Wilhelmsen AS. Om disse har utstyr og kompetanse for en high-end hjemmekino vet jeg ikke, men de bør hvertfall ha litt peil på akustikk.
    Ingen av de firmaene du refererer til gjør Hjemmekinoer. Når det gjeller kompetansen de har ang. akustikk skal jeg ikke uttale meg. Når det gjelder konstruksjonen av en normal kino sal er det en helt annen idrett enn hva det er med bygging av en Hjemmekino, rom noder er så og si ikke et problem i en kino, mens det representerer et av de største problemene i en Hjemmekino. I en normal kino er det spredningsmønstret som er viktig, slik at det blir et jevnt lydbilde i hele salen. Man går ikke til et PA firma for å få råd om et bra Hi End oppsett

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo du kan sikkert ha rett, samtidig finner vi saler i mange forskjellige størrelser, alt fra Colosseum til de minste salene med noen få rader, og i de minste salene vil jeg tro at stående bølger kan være aktuelt. På den annen side så gis disse salene sikkert ikke den største oppmerksomhet.

Så da er vel trådstarter tilbake til start, altså er det svært få som er profesjonelle på dette. Men hav gjør folk som Røkke og Stordalen da? Noen må jo prosjektere kinoene deres?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan nesten ikke behandle stående bølger i et stort rom (med mange tilskuerplasser). De stående bølgene vil være helt ulike for de ulike plassene i rommet, og alt man demper for å optimalisere ett sted vil gjøre vondt værre et annet sted.

Videre er prosesseringsutstyret helt annerledes til kino enn til hjemmekino. Det samme gjelder iofs avspillingsutstyret og fremviserutstyret.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hav gjør folk som Røkke og Stordalen da? Noen må jo prosjektere kinoene deres?
    Der er det et arkitekt firma som har jobben, de støtter seg som regel til utenlanske firma... Resultat, store kostnader på konsulent tjenesten og mindre blir brukt på selve rommet pga. det totale budsjettet. Slutt resultatet blir et midelmådig rom.... dessverre....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kun har kommet over et firma (amerikansk) som har stor kompetanse på akustikk og som også selger høyttalere. Ellers er det slik de som jobber med akustikk, driver som regel med det alene.
    Det er også veldig vanskelig å finne folk som har stor kunnskap på både høyttalere og akustikk. Jeg vet i grunnen ikke om noen, men det finnes sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    norcin.no bygger hjemmekino

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Tror jeg kun har kommet over et firma (amerikansk) som har stor kompetanse på akustikk og som også selger høyttalere.
    Jeg vet ikke hvilket firma du sikter til, men PMI er det firmaet som bygger de råeste hjemmekinoene man kan tenke seg. Det koster dertil, de tar $30.000 bare for prosjekteringen av rommet. En gjennomsnitt kino levert av dem ligger på ca $450.000.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg vet ikke hvilket firma du sikter til, men PMI er det firmaet som bygger de råeste hjemmekinoene man kan tenke seg. Det koster dertil, de tar $30.000 bare for prosjekteringen av rommet. En gjennomsnitt kino levert av dem ligger på ca $450.000.
    PMI var ny for meg. Stiv pris, men disse virker ut som de virkelig vet hva de driver med.
    Take a look Behind the Scenes of a PMI Designed Audio Images Installation

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    PMI var ny for meg. Stiv pris, men disse virker ut som de virkelig vet hva de driver med.
    Take a look Behind the Scenes of a PMI Designed Audio Images Installation
    Det er ingen over eller ved deres side, de er på topp! Det er nok få, om noen, som vet mere om bygging av den ultimate hjemmekino enn hva Anthony Grimani gjør, som er sjef og eier av firmaet.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det er ingen over eller ved deres side, de er på topp! Det er nok få, om noen, som vet mere om bygging av den ultimate hjemmekino enn hva Anthony Grimani gjør, som er sjef og eier av firmaet.
    Meh. Tror du overdriver litt her

Kipnis Studio Standard får jo de kinoene til å se ut som lekestuer

4 * 4096x2160 20,000 anis lumen Sony SRX T420 prosjektorer
    13.16 Snell THX M&C Reference surround
    65 000 W verdt av McIntosh forsterkere )

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis

Du kan gjerne komme med 1 million watt og what not, men uten et bra rom er det tvilsomt at de yter noe bedre enn et oppsett til en promille av prisen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis

Tror nok man finner mange rom som er bedre enn det du refererer til. At utstyret er bra er ikke dermed sakt at rommet er bra, og hva skal man med 20000 ANSIlumen i en hjemmekino??
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Du kan gjerne komme med 1 million watt og what not, men uten et bra rom er det tvilsomt at de yter noe bedre enn et oppsett til en promille av prisen.
    Var ikke sånn jeg mente det er watt = alt men jeg regner med at han har brukt 48 McIntosh forsterkere fordi det er det som trengs for å drive 13.16 kanals Snell THX surround i et rom som hans :P

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Tror nok man finner mange rom som er bedre enn det du refererer til. At utstyret er bra er ikke dermed sakt at rommet er bra, og hva skal man med 20000 ANSIlumen i en hjemmekino??
    Hallo, hvis kinoen er ute i hagen på en dag med full sol..... :twisted:

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •