Den ultimate hjemmekino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cvpowah
    Takk for svar8)
    Er masse god informasjon her. Jeg skal definitivt lage en detaljert byggetråd når jeg starter, så det kommer dere ikke til å gå glipp av. Uheldigvis er det ganske lenge til så dere må nok vente en god stund. Dette skal bli knall gøy, og alle er invitert når den er ferdig salvsagt !
    Jeg så kinoen til Han Kipnis duden og jeg har hele tiden prøvd å finne noen ord eller lage noen nye ord for å forklare hvor syk jeg syns den kinoen var. Men det eneste jeg kom fram til var "Faderullan!". Håper jeg klarer å bli fornøyd før jeg må ha noe til 35mill. Han har jo eget Power Plat i hagen :O
    Jeg kommer og definitivt til å kontakte mange som jobber med akustikk og bygging av kino og sette opp et skikkeligt anlegg som er MENT for KINO og film. Det må jo spille musikk bra også selvfølgelig for det er jo masse musikk i filmer. Men ikke som er laget for å lytte til musikk. Hører bare på musikk når jeg trener stort sett, eller kjører bil. Og det er en god stund siden jeg har trent hvis vi regner med antall strekk merker på magen. Man kan telle som på et Tre hvor mange måneder det er siden jeg har trent. 1 nytt strekk merke for hver måned uten trening ^^ Off mitt eget topic her nå

Jeg vet ikke om jeg har nevnt det men størrelsen på rommet tror jeg kommer til å være ganske nøyaktig 5x7 med 2.6-3m høyt tak. Jeg skal ha 4 sitteplasser i første rad og 4 eller 5 i andre rad. Dette er mye mer en jeg noen gang kommer til å trenge. Ideelt sett trenger jeg bare 6 plasser, men jeg ser på det slik at hvis rommet er større og lyden er mer massiv så føler jeg det er mer "ekte" og jeg blir dratt mer inn i filmen. Derfor tenker jeg det passer med 4+5, siden det faktisk blir plass til det.
    Jeg vil ha et 4 m bredt eller 172" lydtransperant lerret. Jeg har og tenkt å bygge opp en ca 30cm i fronten og ha duk forran lerretet slik at man føler man er på en skikkelig kino. Utenfor kinoen skal jeg ha en liten "bar" med en skikkelig popcorn maskin, kjæleskap til leskedrikk i tilleg til film samlingen min ved siden av i et låsbart skap. Har hatt sikkert 100 dvder som har gått missing de siste 3 årene. Som har blitt kjøpt på nytt...

Jeg har absolutt null peiling på akustikk, og siden det er lenge til byggingen starter ønsker jeg å finne ut hvilke high end høytalere som er å velge mellom. Det er forøvrig det som er hovedpoenge mitt med denne tråden.
    Hehe. I din prisklasse kan jeg bare foreslå Snell THX eller Klipsch Palladium. Top modellene til Klipsch får du for under 140 000 kroner så du har mer en nok til å ha 5.1 / 7.1 / 10.2 / 11.2 eller hva du vil med Palldium serien.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hehe. I din prisklasse kan jeg bare foreslå Snell THX eller Klipsch Palladium. Top modellene til Klipsch får du for under 140 000 kroner så du har mer en nok til å ha 5.1 / 7.1 / 10.2 / 11.2 eller hva du vil med Palldium serien.
    Man kjøper da ikke Klipsch Palladium og putter de bak et akustisk lerret?:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis penger ikke har noe og si.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et budsjett på 600 000 -1 mill virker uendelig for de fleste av oss, men de pengene går fort når hver komponent koster titusenvis av kroner. Og topp resultat er det ingen garanti for. Det er bare å legge pengene i overprisede kabinetter, forgylte emblemer osv så er pengene borte og lyden står ikke i stil.
    Legg pengene i å lage det ultimate rommet, så høyttalere, så elektronikk til slutt.

Alcons, JBL synthesis er nevnt og bør absolutt være på listen. JBL har vell en ny serie mellom Array og K2 som kunne passe bra, mener de heter 4365, tre slike kunne sikkert egnet seg bak et lerret og vil havne på rundt 150k. Stort mellomtone/diskant horn med bra spredningsmønster 15" midbass og supertweeter delt høyt er nok et godt utgangspunkt.

Jeg ville absolutt tatt kontakt med Midgard Audio å hørt hva de foreslår. De fører mye spennende både på høyttalersiden og elektronikk. OG viktigst av alt, de fokuserer på lyd ikke snakeoil/tweaks. Vet at Snickers ofte leverer, installerer og tilpasser systemene etter dine preferanser og det er gull verdt med mindre du vill bruke noen år på å lære deg alt selv.

Du er inne på veldig rett vei når du søker råd her og blant proffer. Lykke til

Newcomer cvpowah sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Du nevner at du er villig til å bruke 600.000 til en mill på lyd, regner med at alt utstyr i kinoen går inn i dette. Og med den lerretstørrelsen vil projektoren du må ha ta en god del av det budsjettet, med rom på 5x7m vil også dette lerretet være unødvendig stort. Jeg har selv en kino på ca 4,5x6m med 2 rader og bruker et 3m bredt 2.35:1 lerret og med 4 m avstand til første rad er dette helt ypperlig. Og da klarer du deg fint med en projektor til en langt lavere pris og får da mer penger til å legge i anlegget, og du kan få deg et meget godt kinooppsett til mindre enn 600k til 1mill..
    Jeg er kanskje litt for kravstor. Jeg tenkte at 600k på lyd burde holde å 400k på alt annet. Men hvis jeg finner noe som jeg syns ville vært perfekt av lyd så er det mulig for meg å gå over. Jeg kan bruke mer og, men det må finnes litt grenser. Jeg tenkte litt etter det du sa med 4m lerret. Jeg har prøvd å forestile meg hvor stort det faktisk er, men det er litt vanskelig. Det er godt mulig jeg vil bli fornøyd med 150" lerret i stedet. 4m sitte avstand fra et 4m bredt lerret blir vel kanskje litt kort?? Jeg liker å sitte ca 4meter i fra. Men med lenestol blir det vel en plass mellom 4-5m hodet er. Jeg tror og det er mulig for meg å ha prosjektoren midt i rommet, men da må jeg bygge noen form for lydkabinett til den pga poenget med at den ikke skal være i rommet er for jeg ikke vil høre lyden til den. Hvordan vil det påvirke lyden i rommet med en "boks" rett over hodet. Den vil jo sansynligvis bli dekket av noen form for akustikk plater da. Eller er det best å bare kjøpe en prosjektor som er kraftig nok til å stå 7m langt vekke? Har eh tw 5500 nå. Er veldig fornøyd med den, men har den i taket. Er ikke sikker på om den kan tilfredstille de kravene jeg vil. Hvilken prosjektor har du?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Legg pengene i å lage det ultimate rommet, så høyttalere, så elektronikk til slutt.
    Det er det som er planen Men vil et "ultimat" rom være like ultimat for alle høytalere? Eller hvis det ikke er like mange høytalere feks forskjell på 7.6 og 13.6?

Alcons, JBL synthesis er nevnt og bør absolutt være på listen. JBL har vell en ny serie mellom Array og K2 som kunne passe bra, mener de heter 4365, tre slike kunne sikkert egnet seg bak et lerret og vil havne på rundt 150k. Stort mellomtone/diskant horn med bra spredningsmønster 15" midbass og supertweeter delt høyt er nok et godt utgangspunkt.
    Hvilken elektronikk må man ha for å kjøre 3 høytalere bak lerretet? Ser ikke for meg det går med en vanlig reciever der du har front- left-right. Skal ikke alle være en slags balansert center. Slik at feks all snakkingen ikke bare kommer i midt speakeren? Snakkes det til høyre på skjermen så kommer stemmene derfra og omvendt. Har aldri sett en "high-end" forsterker så vet ikke hvordan de fungerer i forskjell.

Du er inne på veldig rett vei når du søker råd her og blant proffer. Lykke til
    Mange takk for det8)

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som virker mest interessante er Alcon, JBL og Snell. Swans og palladium tror jeg blir litt utelukket, siden der betaler man for looken i tillegg til lyden? Men hvis jeg finner en plass de finnes på demo så skal jeg selvsagt ta dem i betraktning. Ingen må bekymre seg. Jeg skal ikke kjøpe noen ting før rommet er bygget

Hva med Teufel eller Atlantic Technology. Noen som har noen erfaringer med disse eller er noen av de over desitert bedre? Noen flere forslag eller noen som vet om butikker som har noen av de ovenfor på demo?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bygge ting inn i rommet? Salat og frittstående ting er jo sånt som dødlige har. Serverrack og innbyggingssystemer (som ikke er PA, eller verste sorts lyd, men "bra design") er det altfor lite av.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kanskje litt for kravstor. Jeg tenkte at 600k på lyd burde holde å 400k på alt annet. Men hvis jeg finner noe som jeg syns ville vært perfekt av lyd så er det mulig for meg å gå over. Jeg kan bruke mer og, men det må finnes litt grenser. Jeg tenkte litt etter det du sa med 4m lerret. Jeg har prøvd å forestile meg hvor stort det faktisk er, men det er litt vanskelig. Det er godt mulig jeg vil bli fornøyd med 150" lerret i stedet. 4m sitte avstand fra et 4m bredt lerret blir vel kanskje litt kort?? Jeg liker å sitte ca 4meter i fra. Men med lenestol blir det vel en plass mellom 4-5m hodet er. Jeg tror og det er mulig for meg å ha prosjektoren midt i rommet, men da må jeg bygge noen form for lydkabinett til den pga poenget med at den ikke skal være i rommet er for jeg ikke vil høre lyden til den. Hvordan vil det påvirke lyden i rommet med en "boks" rett over hodet. Den vil jo sansynligvis bli dekket av noen form for akustikk plater da. Eller er det best å bare kjøpe en prosjektor som er kraftig nok til å stå 7m langt vekke? Har eh tw 5500 nå. Er veldig fornøyd med den, men har den i taket. Er ikke sikker på om den kan tilfredstille de kravene jeg vil. Hvilken prosjektor har du?
    Jeg har Sony VW90 og den fungerer bra med 3m bredt 2.35:1 lerret. Jeg vil anbefale deg å gå for 2.35:1 løsning og til en sitteavstand på 4m ville jeg hatt maks 3,5m bredt.

Bakdelen med et lydtransparent lerret er av det slipper igjennom en god del lys som gjør at du trenger en mye mer lyssterk projektor for å oppnå samme bildekvalitet som på et tilsvarende stort vanlig lerret. Jeg ville nok gått litt ned på summen du vil bruke på lyd og legge litt mer i rom og bilde. Og med så stort budsjett på projektor er det fullt mulig å få en long throw linse som gjør at du fint kan plassere projektoren helt bakerst i rommet eller enda bedre i et teknisk rom på utsiden.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Teufel eller Atlantic Technology. Noen som har noen erfaringer med disse eller er noen av de over desitert bedre? Noen flere forslag eller noen som vet om butikker som har noen av de ovenfor på demo?
    Har hør begge systemene, av de er Atlantic Technology best. For den ultimate hjemmekino vil ikke det være en bra nok løsning da det er et jelt normalt høyttaler oppsett som ikke gir det ekstra man vil være ute etter i en ultimate hjemmekino.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Hvis penger ikke har noe og si.
    Enig med han her. Nettopp det jeg sa også

Kinoen på bildet det koster nok ~30+ millioner kroner. Og er satt opp av Snell THX Music & Cinema Reference Towers, McIntosh røramps, Sony 4096x2160 prosjektor osv..

Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har link til Kinoen på bildet?

Mvh
    Overland

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av overland
    Noen som har link til Kinoen på bildet?

Mvh
    Overland

Hvis du mente den jeg snakka om... :P

Kipnis Home Theaters

Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hvis du mente den jeg snakka om... :P

Kipnis Home Theaters
    Ja det stemmer!

Mvh
    Overland

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er planen Men vil et "ultimat" rom være like ultimat for alle høytalere? Eller hvis det ikke er like mange høytalere feks forskjell på 7.6 og 13.6?

Hvilken elektronikk må man ha for å kjøre 3 høytalere bak lerretet? Ser ikke for meg det går med en vanlig reciever der du har front- left-right. Skal ikke alle være en slags balansert center. Slik at feks all snakkingen ikke bare kommer i midt speakeren? Snakkes det til høyre på skjermen så kommer stemmene derfra og omvendt. Har aldri sett en "high-end" forsterker så vet ikke hvordan de fungerer i forskjell.

Mange takk for det8)
    1. Godt poeng, noen rom vil fungere bedre med en type høyttaler enn andre. Dipoler kan være et eksempel på en konstruksjon som krever spesiell plassering og tiltak i rommet. Men jeg ville bygget rommet fra bunnen av etter profesjonelle standarer. Kjedelig å måtte henge opp en haug absorbenter og basstraps i etterkant. Rommet og høyttalerne er til sammen et system som påvirker lyden og det beste er selvsagt å vite alt på forhånd og bygge dem optimalt til hverandre.
    Det finnes mange høyttalersystemer som benytter rommet aktivt som en del av konstruksjonen. Baffelvegg, eller infinite baffel subber(sub bygd inn i vegger) er eksempler på det. Det kan være meget bra lydmessig og gi deg fordeler du ikke får med vanlig utstyr, men de har jo sine ulemper når det gjelder oppgraderbarhet/utvidelser, reperasjoner osv.

2. Tre passive høyttalere vil kreve helt "normal" elektronikk. Proff utstyr kan ofte være aktivt og i så måte vil det kreve eksterne delefiltere, ofte er de innebygget i forsterkerne. Alcons leverer komplette løsninger med tilpassede forsterkere.

Lyden vil bli fordelt mellom kanalene på vanlig måte. Høyre høyttaler vil motta lyden som skal til høyre, center lyden som skal i midten og venstre de som skjer på venstre side. Med høyttalerne plassert bak vil du få lyden "perfekt" plassert i forhold til det som skjer på skjermen. Det er også mulig å ha høyre og venstre kanal på utsiden av lerretet. Det kommer litt ann på hvor bredt lerret du kan ha.
    Moderne recievere har i det siste fått nye typer kanaler som f.eks høyde og bredde kanaler. Jeg ville helt klart hatt gjort klar for dette, med kanskje ekstra breddekanaler på utsiden av lerretet. Denne fordelingen av lyden er det reciever/prosessor som tar seg av. Kanalene utover 7.1, mener jeg er rene tileggskanaler som ikke noen av dagens formater støtter. Her beregner prosessoren hva de ekstra kanalene skal få av lyd ut fra noen algoritmer de selv har utviklet. Har ingen erfaringer selv med kinolyd utover 7.1 så her kan sikkert noen andre svare bedre.

Ta kontakt med mange forskjellige firmaer, forklar dine ambisjoner og budsjettet du har. Så kan du jo lufte noen av forslagene du har tro på her i tråden din og få noen konkrete innspill på dette. Men prøver firmaet å selge deg en haug med glossy forsterkere og pene gulvstående høyttalere bør du se et annet sted, de har da anakeligvis lite peiling.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her bør du helt klart få noen til å hjelpe deg med kombinasjonen av rom, akustikk, høyttalere og prosessering (korreksjon). Du kan legge så mange millioner du gidder i oppsettet, men om ikke de tingene spiller 100% på lag kan du bare glemme å få max ut av oppsettet.

Ellers vil jeg jo påpeke at uansett prisklasse ser man aldri THX-høyttalere representert blant de best lydende høyttalerne på markedet.

Pass også på å ikke la deg friste til å dytte på "uendelig" med kanaler i kinoen. Det er først når rommet er ekstremt stort at man har en reell gevinst i å gå opp i antall kanaler. Mange kanaler er jo mer et salgsargument for japansk elektronikk enn et seriøst forsøk på å skape god lyd. De rommene som låter best i 2 kanaler er gjerne de som skiller seg ut som de best lydende uansett.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Snickers. Det første jeg ville ha gjort er å finne hvilke type akustikk du ønsker. Her kan det være fornuftig å besøke rom som er behandlet på ulike måter. Det vil ikke gi det noe definitivt svar, men en god pekepinn. Det er f.eks stor forskjell på et rom som er dempet veldig mye og et rom som er behandlet mer med diffusjon. Det er ulike filosofier ute og går. Svanå som det ble linket til skiller seg ganske kraftig ut fra de fleste andre.

Til film så er mest demping det vanlig, siden det ligger allerede masse rom og ambience på opptakene. Til musikk har man det gjerne mer levende. Til begge deler er det viktig å redusere etterklangen, få kontroll på tidlige refleksjoner og fjerne stående bølger.

Få en akustiker til å hjelpe deg fra scratch. Bare akustikken kan du bruke store summer på. Når rommet er klart, ville jeg begynt og sett etter høyttalere som passer rommets dimensjoner. Flere subwofere enn to bør du uansett bruke synes jeg.

Av elektronikk hadde jeg selv valgt ADA surround prosessor og f.eks Hypex eller annen god klasse D som effektrinn. Disse sistnevnte er ikke dyre, men bedre enn det blir det ikke hvis elektronikken skal være nøytral. Merker som Cary, Yamaha og en del andre vil gi deg en viss farging og det er unødvendig i et high-end oppsett med god frekvensrespons og akustikk IMO.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det lukter rart her. Hadde jeg vært i økonomisk posisjon til og bruke 1 million + så hadde jeg kontaktet et proff firma for å sette opp en kino til meg istedenfor og liksom søke råd på et forum.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Synes det lukter rart her. Hadde jeg vært i økonomisk posisjon til og bruke 1 million + så hadde jeg kontaktet et proff firma for å sette opp en kino til meg istedenfor og liksom søke råd på et forum.
    Hvilke proff firma finnes der ute som har kompetanse på alt? Acoustictuning som selger kabler til skyhøyepriser og kopper og kar som akustiske tiltak?
    Acoustic Art

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes hvertfall 2 firmaer som prosjekterer og leverer komplette offentlige kinoer i Norge: Unique Cinema Systems og Hjalmar Wilhelmsen AS. Om disse har utstyr og kompetanse for en high-end hjemmekino vet jeg ikke, men de bør hvertfall ha litt peil på akustikk.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •