Hva er poenget med CV subber? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dypbass er det ikke, men bass er det nå.
    Bass strekker seg opp til 80-120Hz, alt etter hvem du spør.

Man kan vell heller kalle det for mellombass, og det er der musikk har sitt leveområde.
    Det er også der bassen trykker i brystkassen, så det er jo flott at man har en sub som faktisk leverer det mange ønsker.

For de som måtte se på film, og for de som hører på litt dypere musikk, så vil ikke 40hz holde normalt.
    Da må man gjerne dypere.

Uansett, ser ikke helt hva du vil fram til i denne tråden?
    En pc sub vil aldri kunne måle seg med en dedikert sub, og vil aldri kunne spille like bra og dypt. Noe som er en selvfølge, ellers hadde jo alle brukt den 4" subben du har i sin hjemmekino og i offesielle kinoer! =)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt oppgitt egentlig.

Tiger: Jeg vet du skrev "Totalt useriøst / humor:". Men ser faktisk ikke hva skriveleifer har i denne tråden å gjøre. Dersom du liker skrivefeil eller ikke så kan du heller skrive det i pm. Det er bare med på å spore tråden av(Selv om du mente det på tull).

Bruker123:
    Hvorfor kjøper man CV subber?
    Hvilke bruksområder har CV subber?
    Hvor mange som kjøper CVsubber bruker de for å høre på sinustoner rundt 20 hz?
    Hvorfor ble du skuffet over 18" og 21" fordi de ikke spilte lavere enn 30hz? eller fordi de banker alle andre subber SPL, bass og trøkk -messig (innen hifi) på musikk?

cv-dan: Så du sammenlikner den minste subben til CV med noe av det største til Klipsch(ikke det største, men ganske store)? Du får plasserere inn en hfa121 og se om du merker noe forskjell. Da er jo subb og høyttalere like dyre, og høyttalere vil da ikke 4 ganger prisen av subben...... Så får du se hvem som leker med hvem ang spl, trykk og bass.

Jeg utfordrer derfor folk til å finne en subb som trøkker mer til musikk enn det CV sine modeller gjør. Til ca samme pris. Innen hifi.

¨satyrion:
    Hva legger du i ordet bass?
    Hva legger du i ordet trøkk?

Hvilket frekvensområde mener du en subwoffer(laget for musikk) bør spille ?

BlackkoZ oppsummerer det meste!

EDIT:
    For min egen del så bruker jeg CV subber pga det ikke er noen andre hifi subber på markedet som gir så mye trøkk og bass for pengene som CV.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Blir litt oppgitt egentlig.

Tiger: Jeg vet du skrev "Totalt useriøst / humor:". Men ser faktisk ikke hva skriveleifer har i denne tråden å gjøre. Dersom du liker skrivefeil eller ikke så kan du heller skrive det i pm. Det er bare med på å spore tråden av(Selv om du mente det på tull).

Bruker123:
    Hvorfor kjøper man CV subber?
    Hvilke bruksområder har CV subber?
    Hvor mange som kjøper CVsubber bruker de for å høre på sinustoner rundt 20 hz?
    Hvorfor ble du skuffet over 18" og 21" fordi de ikke spilte lavere enn 30hz? eller fordi de banker alle andre subber SPL, bass og trøkk -messig (innen hifi) på musikk?

cv-dan: Så du sammenlikner den minste subben til CV med noe av det største til Klipsch(ikke det største, men ganske store)? Du får plasserere inn en hfa121 og se om du merker noe forskjell. Da er jo subb og høyttalere like dyre, og høyttalere vil da ikke 4 ganger prisen av subben...... Så får du se hvem som leker med hvem ang spl, trykk og bass.

Jeg utfordrer derfor folk til å finne en subb som trøkker mer til musikk enn det CV sine modeller gjør. Til ca samme pris. Innen hifi.

¨satyrion:
    Hva legger du i ordet bass?
    Hva legger du i ordet trøkk?

Hvilket frekvensområde mener du en subwoffer(laget for musikk) bør spille ?

BlackkoZ oppsummerer det meste!

EDIT:
    For min egen del så bruker jeg CV subber pga det ikke er noen andre hifi subber på markedet som gir så mye trøkk og bass for pengene som CV.
    bra innlegg!

I ordet bass kan jeg legge mye rart men i denne tråden mener jeg at det er rart CV sine floor speakers spiller dypere enn subbene de har.

Når det kommer til trøkk får jeg intrykk av at det er dette som CV er gode på.

Personlig mener jeg at en god musikk sub bør kunne spille ned til 25 hertz på ganske høyt volum. Dette pga det er mye hip-hop og sikkert andre sjangere som har utrolig mye fet dyp bass.
    Dette finnes sikkert men regner med du må opp en del i pris da og at CV er mer sånn brystebass som folk kaller det.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns folk har en litt missoppfatning av hva en subwoofer er :P

Bare fordi den ikke går ned til under 20hz? En subwoofer skal jo bare hjelpe øke lydtrykket fra la oss si 10-120 hz.

Som ostemannen sier så er CV typiske musikksubber. Det vil si de gir kjempestort lydtrykk fra 40-120 hz, altså det punkt hvor du føler det i brystkassa. Om den spiller 130db på 40hz, så spiller den nok med greit trykk langt lenger ned.

Du kan jo teste spille av 50hz tone på ht dine, la oss si de gir deg et trykk på 80db, også kan du sette på en cv subb på samme tone og trykket øker til 120db

Til sammenligning er det like stort trykk som på konserter. Skal du se hentesveisen din faller av :P

Og ja 40hz er jo en dyp tone. Med tanke på at de ruller forsiktig av så spiller den nok mye hlyere og dypere en din datasubb.

Men å konkludere her ved å bare ha sett på papir går jo ikke :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Syns folk har en litt missoppfatning av hva en subwoofer er :P

Bare fordi den ikke går ned til under 20hz? En subwoofer skal jo bare hjelpe øke lydtrykket fra la oss si 10-120 hz.

Som ostemannen sier så er CV typiske musikksubber. Det vil si de gir kjempestort lydtrykk fra 40-120 hz, altså det punkt hvor du føler det i brystkassa. Om den spiller 130db på 40hz, så spiller den nok med greit trykk langt lenger ned.

Du kan jo teste spille av 50hz tone på ht dine, la oss si de gir deg et trykk på 80db, også kan du sette på en cv subb på samme tone og trykket øker til 120db

Til sammenligning er det like stort trykk som på konserter. Skal du se hentesveisen din faller av :P

Og ja 40hz er jo en dyp tone. Med tanke på at de ruller forsiktig av så spiller den nok mye hlyere og dypere en din datasubb.

Men å konkludere her ved å bare ha sett på papir går jo ikke :P
    takk for bra svar, skjønner det litt mer nå. Så selv om det står dem ruller av på 43 hertz i papiret kan dem gå dypere bare at da mister man en del trykk og volum?

Så andre subber i samme pris klasse som eks Dali Conecpt 12, den går ned til 29 hertz, men den spiller kanskje ikke så høyt og med så mye trykk som CV sin?

Kjørte en sveip på mine Argon høytalere som i teorien skal gå ned til 60 hertz, Jeg vil si dem spiller bra ned til 50 hertz og ettet det går volumet veldig ned men kan høres helt greit ned til 40 hertz.

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion
    Så andre subber i samme pris klasse som eks Dali Conecpt 12, den går ned til 29 hertz, men den spiller kanskje ikke så høyt og med så mye trykk som CV sin?
    Ganske riktig. En 4" "sub" kan alltids spille ned til 20hz. Men den har selvfølgelig ikke muligheter for å matche db som feks en CV kan klare. Å tro noe annet blir for dumt. Så det som en CV enkelt å greit gjør er at den ruller av ved feks 40hz. Den spiller selvsagt langt ned men da med mye lavere volum/trykk.
    Med litt kalibrering og justering på delefilter kan man nok få cv-subber til å spille langt ned. Rommet den står i vil også gi en del gain på forskjellige frekvenser.

Men som flere sier, for prisen får du mye bass og trykk i en CV. Den spiller ikke nødvendigvis penest og mest linært ned til 20hz. Men du får mye lyd for penga. Du får tross alt 3 15" CV for prisen av 1stk SVS som spiller ned til 15hz.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du har en spl-måler som f. eks radioshack eller lignende? Da vil du kunne måle hvor høyt et element spiller ved de forskjellige sinus-tonene. Jeg har selv lekt en del med sinus-toner gjennom noen år, og etterhvert som man lærer forstår man sammenhengen mellom størrelse, lydstyrke og hvor dypt det kan spille.

For å forklare litt enkelt. Det å spille høyt handler om å flytte luft. Samtidig for at man skal ha trykk må man også ha en viss mengde overflate. For å spille dypt og høyt må man ha overflate og slaglengde. Derfor vil for eksempel Cerwin vega sin basshøyttaler spille høyere og dypere enn dine argon høyttalere fordi den har mer slaglengde og større overflate.

Håper dette var forståelig? Ellers får du bare si i fra

Mvh Faller

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte forresten på en liten ting til, mine aktive Argon høytalere prøver og spille alle frekvenser selv den dypeste bassen og da kommer det jo ikke lyd men elementene beveger seg. Dette belaster høytalerene veldig mye, ved høyt volum.

Visst jeg får en aktiv sub med delefilter, kan jeg da gjøre sånn at dem stopper der subben tar over eller vil de enda prøve og spille 30 hertz toner?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hvordan du konfigurerer det, men ja. En aktiv subwoofer kan ta over de dypeste frekvensene i systemet ditt

Mvh Faller

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen helt nøyaktig stopp på visse frekvenser får du nok ikke, blir vel avrulling uansett. Om det finns utstyr som gjør at alle frekvenser under kuttes på akkurat gitte punkt vet jeg ikke, men det fungerer ikke med vanlig reciever og aktiv sub.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I øyeblikket tester jeg mine VM1 (de har vel 1stk 5" element eller noe) som fronter, mens jeg vanligvis har 804 som her 2x7" i hver høyttaler.

Jeg har delt frontene mine ved 80hz (alt under 80hz går til subben), som vil si at i teorien burde jeg ikke merke noe særlig forskjell i bassen. VM1 går jo ned til 65hz.

Er det forskjell i praksis? Ja det kan jeg forsikre deg om. Alt av basstrøkk er borte, det er en vits i forhold til 804s.

Dette er naturligvis både fordi dB (nivå) har svært mye å si, og fordi delefrekvenser og frekvensresponser som oppgis ikke er harde filter, men frekvenser hvor elementene begynner å rulle av. Det er fortsatt masse informasjon under disse frekvensene.
    --
    Thorbjørn

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte forresten på en liten ting til, mine aktive Argon høytalere prøver og spille alle frekvenser selv den dypeste bassen og da kommer det jo ikke lyd men elementene beveger seg. Dette belaster høytalerene veldig mye, ved høyt volum.

Visst jeg får en aktiv sub med delefilter, kan jeg da gjøre sånn at dem stopper der subben tar over eller vil de enda prøve og spille 30 hertz toner?
    Spørs hva du mener, men de fleste surround recivere kan du sette opp slik at høyttalerene dine skal rulle av ved 40-50hz (der dine Argon gir seg) og subben vil ta over under dette.
    Da vil ikke høyttalerene "prøve og spille 30 hertz toner"

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du ikke fortsatt din Fence sub? Hadde du kjøpt et sett passive høyttalere og en forsterker som vi pratet om for en stund siden kunne du gjøre dette.
    Fence Audio FS-15mk2 AKTIV - Subwoofer | Fnky
    Du kan ikke "stoppe" frekvenser til dine høyttalere, du kan gradvis minske volumet nedover, et delefilter falder av gradvis under den frekvens du setter den på.
    Alt dette har vi pratet om før tror jeg.
    Les noen av de mange andre tråder her på forum så du kan se hvordan ting fungerer.........

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr ikke så veldig mye. Mine AKG K702 går ned til 10hz som det står på pakka mens mine B&W DM 685 går til 42hz tror jeg? (Mener B&W 800D går ned til 25hz!) Og DM 685 har MYE bedre bass når de begge er spilt via Denon AVR 1911 i hvert fall! Ikke snakk om k702 vs B&W 800D

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vent til du hører svs, da blir du virkelig frelst og lurer på hva som skjedde

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har du ikke fortsatt din Fence sub? Hadde du kjøpt et sett passive høyttalere og en forsterker som vi pratet om for en stund siden kunne du gjøre dette.
    Fence Audio FS-15mk2 AKTIV - Subwoofer | Fnky
    Du kan ikke "stoppe" frekvenser til dine høyttalere, du kan gradvis minske volumet nedover, et delefilter falder av gradvis under den frekvens du setter den på.
    Alt dette har vi pratet om før tror jeg.
    Les noen av de mange andre tråder her på forum så du kan se hvordan ting fungerer.........
    Den er solgt

Ble alt for stor for meg der jeg bor nå. Blir nok en ny mindre sub etterhvert.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en korreksjon, tror du kan gjøre det om du får en sub med Line Inn/Line Out.
    Line Inn fra din hodetelefonforsterker, Line Out på subben kobler du til dine aktive høyttalere.
    Her er et eksempel fra en Martin Logan Depth i subwoofer.
    http://www.martinlogan.com/pdf/manua...al_depth_i.pdf
    Grotto i har samme system.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •