Hjemmekino i kvadratisk rom: Kan jeg bruke dette?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i kvadratisk rom: Kan jeg bruke dette?

Skal sette sammen en hjemmekino på gjesterommet. Av miljøhensyn tenkte jeg å kjøpe alt brukt. Og jeg har kommet fram til dette hjemmekinoanlegget.

Rommet er kvadratisk (320*320), noe som neppe har noe positiv virkning på lyden.

Tror også det kan være vanskelig å plassere suround høyttalerne optimalt. Det vil ofte sitte mange personer i sofaen. Så om jeg plasserer høyttalerne i ørehøyde på sidene av sofaen vil noen få høyttaleren rett ved siden av øret sitt.

Så spørsmålet er: Vil høyttalerne passe til dette rommet, bør jeg velge andre høyttalere, eller bør jeg gå for stereo?

Kom gjerne med forslag til andre hjemmekinoanlegg jeg burde se på. Vil helst ikke bruke mer en 2000 kr grunnet mangel på reklamasjon, og at jeg enda går på skole.

Legger ved en tegning av rommet.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om 2 lapper er budsjettet syns jeg det der er helt ok til å begynne med.

At rommet ditt er kvadratisk betyr jo ikke at det skal bli dårlig lyd for det

kjør på, 1200 spenn er jo ingenting

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    At rommet ditt er kvadratisk betyr jo ikke at det skal bli dårlig lyd for det
    Enig i det forsovigt. Men du vil ha like lange stående bølger mellom front og bakvegg som mellom sideveggene, så tror det blir "dobbelt opp". Litt usikker på om dette kan forandres med flytting av lyttepos. Ikke temaet jeg kan mest om. :P

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar. Hadde lest noen steder at kvadratisk rom var veldig dårlig. Men jeg får nok teste med Sølvsuperen slik det er møblert nå før jeg bekymrer meg for mye over den kvadratiske rommet.

Noen forslag til plassering av surroundhøyttalerne? Må vel nesten henge de litt høyt på veggen, men hvilken retning? Er helt nybegynner på dette med sorroundlyd.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvadratiske rom kan være problematiske ja.
    Du vil nok komme til å slite med både utfasinger og romnoder, dvs enkelte frekvenser, og da særlig i bassområdet, vil "forsvinne", samtidig som du risikerer en påtakelig forsterkning av frekvens i andre (bass)områder.
    Bare så du er forberedt på det.
    "Alle" rom sliter i mer eller mindre med disse problemene, men et kvadratisk rom er mer utsatt enn rektangulære rom.

Hva surroundhøyttalere angår, så kan jo disse være et alternativ? Nye Mirage OMD-5 - FINN Torget
    Da slipper man lyden "rett i øret", i alle fall i mindre grad enn hva tilfellet er for mer konvensjonelle høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du det vil være så ille at jeg burde finne et annet rom, eller er det noe som ikke vil merkes på anlegg i denne prisklassen uansett? Vil det hjelpe med alle skapene som vises på tegningen, der alle er ca. 2 meter høye?

Synes høyttalerne du linket til var litt dyre. Kan problemet løses ved å plassere høyttalerne høyere, eller vil det ødelegge surround effekten?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisklasse har fint lite å si, i alle fall så lenge anlegget er i stand til å spille bass nedimot 20-30Hz.
    Og det bør jo strengt tatt et hjemmekinoanlegg klare.
    Problemområdene vil høyst sannsynlig ligge et sted mellom 40 og 80Hz, grovt anslått.
    Anlegget du linket til, og som jeg ikke sjekket før nå, avslører kanskje at ambisjonsnivået i første omgang ikke er så all-verdens, så da kan du nok klare deg greit med det rommet du tenker deg å bruke.
    Så kan du jo i neste omgang vurdere ett annet og litt større rom, om du virkelig blir bitt av basillen!

Høyttalerne jeg linket til var bare ment som et forslag, og et alternativ til "vanlige" høyttalerløsninger.
    Om du plasserer de høyttalerne du tenker å kjøpe litt høyere, så vil ikke det ødelegge surroundeffekten i nevneverdig grad.
    Det er faktisk mer riktig at surroundhøyttalere plasseres ca 60cm over ørehøyde, enn at de befinner seg i ørehøyde.

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 1200,- har du ikke stort å tape på å gi rommet et forsøk.
    Med ditt lille budsjett er det sikkert en grei start. Lykke til!

Men at JVC QP-F70AL Hjemmekinoanlegg - FINN Torget skal spille ned mot 20-30hz som Scrooge nevner at et hjemmekinoanlegg bør klare, tviler jeg litt på..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De problemene som kommer av kvadratisk rom høres jo ut som noe som delvis kan fikses med en god EQ. Eller forsvinner frekvensene uansett hvor høyt man justerer det? Har tilgang på avansert måleutstyr som jeg kan bruke ved justering av EQ. Men det spørs jo om forsterkeren har god nok EQ.

Når jeg ser på cnet.com.au siden som annonsen lenket til står det:
    Frequency response: 90 - 40000

Men på jvc.com står det:
    Surround: 100 x 6, 6 ohms, from 40Hz to 20kHz with 0.8% THD

Om cnet.com.au har rett tror jeg jeg må se etter et annet anlegg. eventuelt en annen sub.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at spesifikasjonene hos cnet er feil.
    En portet sub av den størrelsen som det her er snakk om, (ref bilde i annonsen), vil kunne spille nedimot 35-40Hz.

Hva EQ angår, så tviler jeg litt på at du vil klare å eliminere de (teoretiske) problemene man snakker om her, via den JVC-forsterkeren.
    Om den har innebygget en EQ da, eller har noen form for romkorreksjon?

Er du heldig, så kanskje du klarer å få bukt med en peak i et gitt område, men å løfte en dip / utfasing med eksempelvis 5-6dB, vil nok den forsterkeren slite med.....

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kongeskipet
    De problemene som kommer av kvadratisk rom høres jo ut som noe som delvis kan fikses med en god EQ. Eller forsvinner frekvensene uansett hvor høyt man justerer det? Har tilgang på avansert måleutstyr som jeg kan bruke ved justering av EQ. Men det spørs jo om forsterkeren har god nok EQ.
    Tror du kan glemme å EQe bort hele dipen, det vil kreve alt for mye. Du vil nok få en peak som scrooge er inne på rundt 50hz, og den vil gi mye morro på film. Men du vil få en kjempedip rundt 100hz, der drivet i mye musikk er, og den klarer du nok ikke å rette ut. Audyssey XT32 klarer det på papiret, men hvordan det fungerer i praksis får jeg testet senere i dag. Så jeg kan si hvordan jeg opplever det om jeg rekker å teste både i stuen og på "kinorommet".

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Enig i det forsovigt. Men du vil ha like lange stående bølger mellom front og bakvegg som mellom sideveggene, så tror det blir "dobbelt opp". Litt usikker på om dette kan forandres med flytting av lyttepos. Ikke temaet jeg kan mest om. :P

Geir Arne
    det var interresant så her må du utdype deg litt mer
    Man vil ha like lange stående bølger mellom front og bak og sidene, vil ikke det bli det i et kvadratisk rom (siden det er likt mellom alle sidene)? og er ikke stående bølger noe man vil prøve unngå i utgangspunktet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var interresant så her må du utdype deg litt mer
    Jeg er nok ikke den som kan mest om dette, men jeg kan prøve.
    Man vil ha like lange stående bølger mellom front og bak og sidene, vil ikke det bli det i et kvadratisk rom (siden det er likt mellom alle sidene)?
    Jo det vil bli det, men siden det er kvadratisk vil det bli dobbelt så mye. I er rom på f.eks. 3x6m vil man få to peaker på la oss si 10dB og 2 diper på 10dB ved hhv 50hz og 25hz. I et kvadratisk rom, på 3x3 vil disse begge peakene komme på 50hz og gi 20dB gain isteden, det samme med dipene. (Må påpeke at det er her jeg er usikker, for det er mulig at 2 "sett" stående bølger kun gir 3dB økning, altså til 13dB(samme gain som du får fra 1 til 2 suber)). Alle tall er bare for å forklare og ikke korrekt. Er også usikker på om noe av dette kan kanseleres med høyttalerplassering.
    og er ikke stående bølger noe man vil prøve unngå i utgangspunktet.
    Jo, men det er stort sett umulig i bassen i vanlige rom.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dæven interresant, er ikke noe sted man kan lese om stående bølger og hvordan det fungerer?

Stående bølger er noe som vil oppstå om jeg feks, har en ht med bassport bak som er satt for nærme veggen?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo begynne her: Standing wave - Wikipedia, the free encyclopedia

Ellers finnes tusenvis av sider på nettet om temaet. Google litt? ;-)

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den ble litt for matematisk for meg, men drev å så noen videoer på youtube.

Er jeg inne på noe her? Se tegninger :P

Ikke de beste tegningene i verden men :P

Ene er for rommet fra frontvegg til bakvegg, mens tegning 2 er bare for plassering av ht inntil frontvegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere det hadde vært bedre med like høyttalere som de her (bare uten Sub)?

Tenkte kanskje at sorroundhøyttalerne er litt for dype til å henge på veggen over sofaen som er inntil veggen. Eller har det ingen betydning for lyden?

Subwoofer tenkte jeg å vente med til jeg finner noe bra på finn.no. Er vel kanskje ikke så farlig i et så lite rom når fronthøyttalerne spiller ned til 28Hz?

Blir kanskje litt OT, men tror dere høyttalerne vil passe til min gamle Kenwood KR-V7080, eventuelt denne.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville nok ikke kjøpt den yamahan der hvertfall. Da ville jeg heller ventet å prøvd kenwooden først. Det vil alltids fungere, men går jo på krefter dette her, mer krefter vil jo få potensialet ut av frontene dine.

Tror det er bedre med små ht som kan henges på veggen ja, var det proson anlegget noe du tenkte på? så greit ut det 2 lapper er jo ikke så mye
    da kan du jo supplere med en billig XTZ sub om du finner det på finn feks

Tror dette blir bra jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke nøyaktig de høyttalerne jeg tenkte, men noen like (tror jeg) og billigere der jeg slipper å kjøre over halve landet for å hente de. Linket til annonsen pga. bedre spesifikasjoner.

Er det dumt med en dybde på 22 cm på Rear høyttalerne (Proson) når sofaen er inntil veggen?

Når jeg ser i manualen til Kenwood receiveren står det 8-16 Ohm for Center og Rear høyttalerne. Vil det da fungere når Rear høyttalerne er 4 Ohm?

Fant ingen bedre receivere i området til en grei pris. Tenkte egentlig å bruke mest penger på høyttalerne ved kjøp av mitt første hjemmekinoanlegg fordi der er det ingen digitale teknologier som raskt blir utdaterte.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stående bølger er noe som vil oppstå om jeg feks, har en ht med bassport bak som er satt for nærme veggen?
    Nope. Kommer uansett.

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •