Valg av høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Valg av høyttalere

Jeg har en Denon AVR-2800 receiver.

Jeg trenger å kjøpe nye høyttalere. Jeg har prøvd forsterkeren med Celestion F38, men syntes mellomtone-området ble for flatt/tynt.

Jeg lytter til all slags musikk - alt fra klassisk til rock og pop. Høyttalerne skal også benyttes til film (men det er ikke det viktigste).

Stuen er relativt liten: 4 x 4 meter.

Jeg har også lyst på god lyd på lavere lydstyrker... Eller sagt på en annen måte: Jeg har mer lyst på god lyd enn på høy lyd.

Jeg har sett på følgende:

Dali Concept 8

Bowers & Wilkins DM683

Dali Ikon 6

JBL ES80

Eller: Skal jeg gå for noen stativhøyttalere, evt med en sub?

Forslag/innspill mottas med stor takknemlighet! :smile:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med denne receiveren tror jeg nok du vil slite med de gulvstående høyttalerene du nevner her om du ikke bruker et effekttrinn ved siden av. (Er usikker på om denne 11-12 årgamle forsterkeren har uttak til effektforsterker) Skal du bruke denne ville jeg nok satset på et par Klipsch stativhøyttalere, f.eks RB61. Tviler på om denne komboen gir deg det du er ute etter lydmessig. Var jeg deg ville Jeg heller satset på en litt nyere forsterker før jeg bestemte meg for høyttalere
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....

Forslag til receiver? Eller forsterker (ikke forforsterker)? Jeg har ikke planer om noe surroundsystem... Tenker at stereo holder, evt også med en sub.

Hvor stor forsterker må jeg egentlig ha for å drive de høyttalerne jeg har tenkt på? Vil noen av de kunne gi meg det jeg er ute etter, med riktig forsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du nevner et budsjett, blir det lettere å komme med forslag.
    Et stereo-oppsett vil også i mange tilfeller gi deg klart bedre lyd enn hva reciever vil gjøre. Hvertfall hvis du ikke har tenkt å ta et dypdykk i konfirmasjonskonto'n! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt å bruke mellom 5 og 10 000 på høyttalere. Så budsjettet er på maks 10... Men jeg trodde jeg hadde en ok forsterker...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da foreslår jeg at du først og fremst tar med forsterkeren til f.eks. Hifi-Klubben (siden jo ingen butikker har den lenger), høre på aktuelle høyttalere med din egen forsterker - og gjøre opp din egen mening. :-)

Den er jo tross alt det eneste som betyr noe for deg... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenker å gjøre det (prøve den på hi-fi klubben), men bare orienterer meg litt...

Ble litt overasket over at denne receiveren ikke skal være stor nok til å drive de høyttalerne jeg har tenkt på. Så spørsmålet blir da hva som må til for å drive dem. Ser nå på stereo-receivere på Hi-Fi klubben, og skal jeg komme over det jeg har på 5 x 85 W (eller 2 x 85, som er aktuelt for meg) må jeg opp i 5-8 000. Da blir det jo ikke så mye igjen til høyttalere...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan ikke alltid se på watt isolert sett.
    Ofte lister man recievere med høyere effekt enn de egentlig har...
    I tillegg holder ikke høyttalere seg på 8ohm, og når de durer nedover blir de også vanskeligere å drive - og da kommer det ann på strømforsyningen, osv..

Men dette kan jeg egentlig ikke så godt, så beveger meg ikke lenger enn det!

For å oppsummere - leverer den 2x85w, så er den kraftig nok! :-)
    Men det må du nesten sjekke ut selv, hvis ingen andre har denne forsterkeren eller erfaringer med den. :-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2800 var en grei surroundreceiver i sin tid (slutten av 90 tallet), men den er nok først og fremst beregnet på tidlig surround. Som nevnt over her er jo det enkleste å ta den med på klubben å teste den ut for å se hva du synes, men sammenlign gjerne med f.eks en Denon stereo forsterker innen aktuell prisklasse for å gjøre deg opp en mening. Når det gjelder watt sier det egentlig svært lite. Jeg har testet 15watts Kl.A rørblokker som spilte fletta av 200 watts AB-forsterkere. I tillegg har du den lydmessige kvalitetsforskjellen på et rent stereotrinn kontra en surroundreceiver.
    Min erfaring er at den vanligste feilen folk gjør er å handle høyttalere opp mot smertegrensen av budgettet, for så å fire på elektronikken. Dette gir som så godt som alltid et mindre bra sluttresultat da man ikke er i nærheten av å hente ut potensialet høyttalerene. I tillegg er det lett å ødelegge elementene om de presses med for lite strøm til å mate etter forbruket.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    For å oppsummere - leverer den 2x85w, så er den kraftig nok! :-)
    Spørsmålet her er jo "kraftig nok til hva?"
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Pro Blue Diamond V3

Klipsch rf-62

Swans Diva 5.2f

System Audio SA Aura 60 (eller større)

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Man kan ikke alltid se på watt isolert sett.
    Ofte lister man recievere med høyere effekt enn de egentlig har...
    I tillegg holder ikke høyttalere seg på 8ohm, og når de durer nedover blir de også vanskeligere å drive - og da kommer det ann på strømforsyningen, osv..

Men dette kan jeg egentlig ikke så godt, så beveger meg ikke lenger enn det!

PHP kode:
    For å oppsummere leverer den 2x85wså er den kraftig nok! :-) 
    Men det må du nesten sjekke ut selv, hvis ingen andre har denne forsterkeren eller erfaringer med den. :-)
    Disse wattene betyr ingeting hvis det ikke er en skikkelig strømforsyning bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil det si? Blir det for lite strøm inn til forsterkeren til å drive høyttalerne? Hva blir evt konsekvensen av det?

Min erfaring er at den vanligste feilen folk gjør er å handle høyttalere opp mot smertegrensen av budgettet, for så å fire på elektronikken. Dette gir som så godt som alltid et mindre bra sluttresultat da man ikke er i nærheten av å hente ut potensialet høyttalerene. I tillegg er det lett å ødelegge elementene om de presses med for lite strøm til å mate etter forbruket.
    Dette gir jo mening, men da forstår jeg ikke dette utsagnet i denne testen i lyd og bilde: "Gulvhøyttalere har rom for ekstra høyttalerelementer, og med større kassevolum i tillegg øker effektiviteten betraktelig i forhold til en liten stativhøyttaler. Det betyr at du kan spille høyere og renere med færre watt inn."

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viser også til denne uttalelsen fra samme testen i Lyd og bilde (Test av 7 gulvstående høyttalere. Full trøkk!) (min utheving):

"Mange velger små bokhyllehøyttalere når de skal innrede stua med lyd. Men plasserer du disse optimalt – nemlig på et høyttalerstativ - er du raskt oppe på både prisen og plassbehovet til de gulvstående høyttalerne i denne testen. Da har vi ikke tatt med at du trenger en kraftigere forsterker for å sparke liv i de små høyttalerne.

De kompakte gulvhøyttalerne er en skikkelig ”hit” i det norske markedet – mest av alt fordi de gir masse lyd for pengene. De kan settes på gulvet og drives med det du har av forsterkere – selv om de naturligvis foretrekker en av best mulig kvalitet."

Så nå skjønner jeg mindre og mindre... :?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x4meters rom?!

Ville sett på dette:
    Harman/Kardon HK980 Integrert forsterker - Sort
    +
    Komplett.no - Jamo S606 gulvhøyttalere

Eventuelt NAD C326 ifra Hifiklubben da.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Spørsmålet her er jo "kraftig nok til hva?"
    Av alternativene hans.. Tja... Kanskje ingen... Kanskje noen av de godt nok for hans smak... :-)

Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Føler jeg nevnte det med strømforsyning tidligere i innlegget, men... :-)
    Den "oppsummeringa" var ment å innebefatte alle nødvendige faktorer..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, mener du at forsterkeren din gjør jobben du er ute etter er det jo ingen problemer på strømsiden, og du kan velge det høyttaler alternativet du liker best selv.
    Det som er viktig å huske når det kommer til forsterkeres krefter er at en høyttaler bruker strøm, ikke den oppgitte watten. Du får kjøpt plastikkpakker med 7 høyttalere på 5 kg totalt som er oppgitt med 1000 watt, men kobler du dette på en skikkelig høyttaler ville forsterkeren antagelig ta fyr. Oppgitt watt betyr ingenting om det ikke er strøm til å drive høyttalerene. Trekker man det over i bil verdenen blir det som å ha 1000 hester, men ikke noe dreimoment. Da gjør ikke alle hestene noe fra eller til.

Uansett, kjøp den høyttaleren du liker utseende på best og kjør igang. Er impedanskurven for tøff for forsterkeren oppdager du det fort ved at den går i protect, og da kan du oppgradere den senere
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback