Dali Lektor 8 vs. B&W DM683 vs. Klipsch rf 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Lektor 8 vs. B&W DM683 vs. Klipsch rf 82

Hvliken av disse spiller best i dine ører ? hva er forsjellen? og hva synes du er den beste ?

Takker for alle svar!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags forsterkeri skal du bruke?:-D Vet det er kjedelig spørsmål, men det er ganske relevant.

Jeg har kun hørt Dalimodellen og B&Wen, av de liker jeg Dm683 klart best. Daliene i de litt lave prisklassene har for meg en noe skarp mellomtone/diskant, slik at blant annet vokalister låter for hardt/skarpt. Har du sterk nok forsterker ville jeg personlig klart foretrukket Dm683.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tenkt å kjøpe ny forsterker da jeg skal ha nye høytalere.
    Hva synes du om rf 82 ?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dm95
    har tenkt å kjøpe ny forsterker da jeg skal ha nye høytalere.
    Hva synes du om rf 82 ?

Ok, ny forsterker høres bra ut! Som nevnt i forrige innlegg har jeg ikke hørt Rf 82, så det kan jeg derfor ikke uttale meg om:-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W har en vannvittig tyngde i bassen som mange liker, men det kreves en veldig god forsterker. Overlegen mellomtone, men også her stikker nok diskanten litt ifra til tider.

Dali Lektor 8 er den som klart spiller høyest av de, samtidig som det låter bra! Vannvittig bra musikkbass i disse!

Klipsch RF82 er den som er "særest" på elektronikk, her holder det fint med 50watt, bare de har fyldig lydsignatur, samt en GROM strømforsyning . Tror ganske sikkert Abrahamsen elektronikk her er en vinner! Kan spille villt og brutalt .

En du ikke har nevnt er Dali IKON 7mk2. Mk2 utgavene ifra IKON spiller veldig bra på det meste av elektronikk. Ikon7 er en "mye" bedre høyttaler enn alle de førenevnte syns jeg, "angrer" som en hund på at jeg kjøpte IKON6mk2 før ikon7 kom . Men Ikon6 er knallbra de også da, samt 40% rimeligere enn storebroren.

Tips: Ta turen innom en HIFIKLUBBEN. Test Dali og B&W på f.eks NAD 375 eller Cambridge 840A. NAD375 med NAD C545 cdspiller spiller fantastisk. MEd NAD C565 har du også mulighet til å utnytte dens gode DAC ifra andre kilder som har OPTISK digital utgang!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lektor-serien er ikke skarp i toppen, slik de andre Dali-seriene er. Lektor 8 er en dødskul rockehøyttaler. B&W kan passe bedre hvis man hører mer på "pen" musikk.

Tror jeg hadde ofret litt mellomtone her for å få moroen som Lektor 8 gir.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Lektor-serien er ikke skarp i toppen, slik de andre Dali-seriene er. Lektor 8 er en dødskul rockehøyttaler. B&W kan passe bedre hvis man hører mer på "pen" musikk.
    Jeg støtter denne. Har selv hørt alle som er nevnt her med unntak av Klipsch, og ut ifra mine preferanser var Lektor den jeg likte best. Men dette er jo en smakssak, så det blir jo ikke noe annet enn subjektive meninger. Ikon er etter min mening altfor hissig i toppen, også den nye MK2-serien. Samtidig er den jo glimrende oppløst og detaljert, så igjen, preferanser og musikksmak styrer.

Men i mine ører: Lektor (jeg har som sagt ikke hørt Klipsch).

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W eller Klipsch sier jeg.

Ut av de blir det for vanskelig å si... kommer ann på smaken. Både RF82 or DM 683 er meget gode.

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Lektor, er i mine ører den klart beste høyttaleren av disse.

Jeg har ikke hørt Klipsch. Men har hatt B&W 683 og Dali Lektor 6.

Jeg likte Lektor personlig best. Utrolig oppløst og rocka lyd man fort blir glad i. B&W var flatt og uengasjerende iforhold. Men dette er bare personlige meninger, det beste er om du tar deg en tur ned og lytter på de forskjellige, og velger ut den du liker best.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lektor 8 er en dødskul rockehøyttaler. B&W kan passe bedre hvis man hører mer på "pen" musikk.
    Uff.. Må jeg forsvare påstanden om at B&W ikke er noe særlig på rock og heavy igjen altså... ;-)

Neida.. Dette er jo smak og behag, samt et spørsmål om matching...
    Pga. den fantastiske mellomtonen (jeg syns det er i B&W) og litt mer laidbacke diskanten (Ikon og Mentor 6) overgår den i mine ører Dali (Concept, Lektor, Ikon og Mentor 6) på rock og heavy.

Dette gjelder da 683, CM8 og CM9. Når man kommer opp på Helicon/Euphonia og 800-serien til B&W, synes jeg alle presterer.

Det jeg vil frem til er at trådstarter ikke må avfeie B&W pga dette utsagnet - men heller reise å lytte selv.
    Smak og behag er alt i hifi-verden. :-)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Uff.. Må jeg forsvare påstanden om at B&W ikke er noe særlig på rock og heavy igjen altså... ;-)

Neida.. Dette er jo smak og behag, samt et spørsmål om matching...
    Pga. den fantastiske mellomtonen (jeg syns det er i B&W) og litt mer laidbacke diskanten (Ikon og Mentor 6) overgår den i mine ører Dali (Concept, Lektor, Ikon og Mentor 6) på rock og heavy.
    Jeg er selvfølgelig helt enig i at det dreier seg om smak og behag. Personlig synes jeg at rock høres best ut når det er mye dynamikk, litt "skittent" og masse trøkk i bassen - det er viktigere for meg enn oppløsning i gitarsoloen og lignende. Dette får du med Lektor. Med BW får du større klarhet, men Lektor er heller ikke dårlige i mellomtonen. Jeg er enig med dem som sier at denne BW-modellen kan bli noe flat på musikk som er ment å få foten i bevegelse. Så det koker mye ned til hva slags musikk trådstarter vil høre på, hvor opptatt han er av detaljer osv.

Selv har jeg CM9, så jeg er på ingen måte motstander av BW. For meg er CM9, kombinert med en god sub og tonekontroll, et godt kompromiss fordi jeg i tillegg til for eksempel rock og rap spiller musikk hvor mellomtonen er viktigere. Hvis jeg skal dra på litt med rock, kan jeg bare skru ett knepp opp på bass og ett knepp ned på diskant, så blir utstyret straks mer rocka og "moro".

I titusenkronersklassen vet jeg ikke om en morsommere høyttaler enn Lektor 8. Det er dog mye jeg ikke har hørt.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun hatt 683 selv.
    Til prisen er den meget god, om ikke topp 3 allrounder opptil 10k.
    Det eneste negative med den er at den krever en del power (solide 100watt er et minimum, og jeg mener da ikke "receiver-watt"), og spiller ikke ekstremt høyt.

Men jeg har hatt demo av RF-82 mkII og Lektor 8.
    RF-82 skuffet stort egentlig, jeg forventet mere. Den virket lettdreven og dynamisk, men låt spinkelt på den forsterkeren (største HK) og i det rommet (som sikkert ikke var optimalt). Flyttet litt rundt på HTene og meg selv, men det hjalp lite. Konsentrerte meg mest om å lytte til rock og metal, da jeg syntes det var svakheten til 683. Men RF-82 kom til kort, og jeg fikk en anelse lyttetretthet. Har hørt RF-83 på en Onkyo TX-NR905 tidligere. Det låt veldig bra, en helt annen klasse i mine ører.

Lektor har jeg kun hatt en kort demo på. Personlig synes jeg hele Lektor-serien bærer preg av litt svak mellomtone og ullen topp. Mellombassen sitter godt, men det gjør den i 683 også. Så jeg mener 683 er en mye bedre allrounder.

Det som spiller størst rolle er egne preferanser, så ta en lytterunde om mulig!
    Selv ville jeg prøvd å fått hørt noe fra Monitor Audio i den prisklassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg at rock høres best ut når det er mye dynamikk, litt "skittent" og masse trøkk i bassen - det er viktigere for meg enn oppløsning i gitarsoloen og lignende. Dette får du med Lektor. Med BW får du større klarhet, men Lektor er heller ikke dårlige i mellomtonen. Jeg er enig med dem som sier at denne BW-modellen kan bli noe flat på musikk som er ment å få foten i bevegelse. Så det koker mye ned til hva slags musikk trådstarter vil høre på, hvor opptatt han er av detaljer osv.
    Nei, jeg tror heller ikke du er noen motstander av B&W... Jeg bare føler B&W har fått et generelt dårlig rykte på rock og heavy.
    Hadde 683 i 3år, men ganske mange artige forsterker-kombinasjoner. Har hatt hverken Lektor eller Ikon hjemme på min egen elektronikk, mens jeg jo hørte mye på Mentor 6 med egen elektronikk når jeg kjøpte CM9.

Og i mine ører kjenner jeg ikke igjen beskrivelser som flatt o.l. på "rockefot"-musikk.

Begge merkene så er det jo selvfølgelig snakk om matching - og selvom kanskje Dali har et bedre "rykte" på slik musikk - kan det jo hende trådstarter er en av oss "idiotene" som synes B&W er bedre.

Hovedpoenget er vel at det er "farlig" å generalisere for mye... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror folket her om å bytte ut RF82 mk2 til B&W DM683 ?
    Eller andre tips?

Dette skal kjøres på en Yamaha RX-A3010 og i senere tid en L25D med ca 200-250W.

Jeg syntes jeg mangler litt fylde/klarhet i diskanten til mine RF82.

Det må legges til at jeg skulle dempet rommet en del mer, men hva tror dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Hva tror folket her om å bytte ut RF82 mk2 til B&W DM683 ?
    Eller andre tips?

Dette skal kjøres på en Yamaha RX-A3010 og i senere tid en L25D med ca 200-250W.

Jeg syntes jeg mangler litt fylde/klarhet i diskanten til mine RF82.

Det må legges til at jeg skulle dempet rommet en del mer, men hva tror dere?
    Ikke for å mase, men noen som har formening om det har noe for seg å gjøre?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dm95
    Hvliken av disse spiller best i dine ører ? hva er forsjellen? og hva synes du er den beste ?

Takker for alle svar!
    Hvilken type musikk spiller du? ingen av de andre nevnte spiller like høyt som klipschene med en mellombass du kjenner på kroppen, en mellomtone som får det til og minne om en live konsert samt en dynamikk de to andre ikke er i nærheten av. Liker du Klipsch, er vant til cv så vil de to andre låte direkte kjedelig og da spesielt b&w

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hvilken type musikk spiller du? ingen av de andre nevnte spiller like høyt som klipschene med en mellombass du kjenner på kroppen, en mellomtone som får det til og minne om en live konsert samt en dynamikk de to andre ikke er i nærheten av. Liker du Klipsch, er vant til cv så vil de to andre låte direkte kjedelig og da spesielt b&w
    Jeg spiller egentlig alt, men hovedsaklig syntes jeg det mangler litt på film, men her har nok senter en del å si også.

Men sånn som du forklarer det her så er Klipsch herren blant disse modellene, men jeg hører og ser veldig mange som kjører B&W så derfor jeg lurte.

Takk for svar btw

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Jeg spiller egentlig alt, men hovedsaklig syntes jeg det mangler litt på film, men her har nok senter en del å si også.

Men sånn som du forklarer det her så er Klipsch herren blant disse modellene, men jeg hører og ser veldig mange som kjører B&W så derfor jeg lurte.

Takk for svar btw
    Hei det er min smak men rf mkll låter ikke tynt hverken i diskant eller mellomtone, disse er i en annen liga enn de andre nevnte, bedre på absolut alle måter. Når det gjelder den tidligere rf serien så er disse litt mer live aktige og ikke like hifi som mkll og kan oppfattes litt hardere/spinklere i toppen

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår JBL LS80;

JBL LS80 - FINN Torget

Rett og slett en kongetøff høyttaler, dog endel dyrere.. men titter innimellom opp noen kupp.

Ser at det er tre stk du står imellom, men moro å kikke litt utenfor boksen.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt akkurat de Daliene, men jeg hadde allikevel ikke vært i tvil: Det hadde blitt Klipsch!
    Har sjelden blitt mer skuffet enn når jeg hørte DM683 på HFK, at de kan selge disse i spann med C375bee for den prisen de gjør er en gåte for meg.
    Jeg hadde seriøst ikke kjøpt dem til halv pris.
    Men smaken er som baken, som du ser i tråden her er det mange som liker dem, også.
    Du må uansett ut og høre selv, ingen her som har dine ører.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •