klakking i 15" PA høytaler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av alloutbass!
    ja, såklart vet jeg jo det.... men er jo bare 14 år, så har ikkje råd til alverdens, og har jo en annen veldig dyr hobby også.. men har komf om 3 uker, da går alt til nytt anlegg!
    Høres bra ut! Du får skrive hva du kjøper:smile:

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar det lang tid å spare så kjøp forsterkeren først. Bare tull å kjøpe digre høyttalere når man ikke har noe å drive dem med. Risikerer bare å skade dem i trangen til å prøve dem før man har en skikkelig forsterker tilgjengelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dellnorge
    Høres bra ut! Du får skrive hva du kjøper:smile:
    det skall jeg gjøre du

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Tar det lang tid å spare så kjøp forsterkeren først. Bare tull å kjøpe digre høyttalere når man ikke har noe å drive dem med. Risikerer bare å skade dem i trangen til å prøve dem før man har en skikkelig forsterker tilgjengelig.
    det er nå greit nokk, men måtte ta dem mens han fortsatt hadde dem

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paara
    En 100watts forsterker har da akkurat samme kontroll over elementet som en 500 watts forsterker så lenge begge leverer samme effekt med samme mengde forvrengning. For eksempel 80 watt til PA høyttaleren med 0,1% forvrenging.

Noe annet blir det jo når 100 watteren skal levere 200watt, da med ekstrem klipping som fører til kvadratiske "sinus kurver" grunnet klipping, som igjen fører til att masse effekt blir levert til elementet uten riktig bevegelse av elementet( masse forvrengning", som igjen fører til redusert lufting av spolen, som igjen fører til overoppheting, som igjen kan føre til att trådene i spolen forandrer form/smelter og skraper langs magnenten, som kan høres som "klakking"

Så lenge den lille forsterkeren ikke blir drevet med "clipping" så er det jo ett fett hvor mange watt man har.

Ved -6 (-10) på forsterkeren så regner jeg med att dette tilsvarer under maks effekt på pioner fosterkeren inn i ett 8 ohms element.

I tillegg måtte det vært kraftig hørbar forvrengning hvis en for liten forsterker skal kunne "sprenge" ett element. Må jo bli drevet med kraftig "clipping", noe som ikke er nevnt i den originale posten.

Så av konklusjon så har du enten kjøpt en sprengt høyttaler, sprengt elementet ved å spille meget høyt med kraftig forvrengning eller så er elementet blitt skadet av andre årsaker.
    Dette stemmer overhodet ikke. Dempningfaktor og strømforsyning skal holde elementene i et jerngrep, er forsterkeren dårlig vil elementene vandre ukontrollert frem og tilbake, og spesiellt fjortiser tror det er uttrykk for masse effekt, men det er et uttrykk for at det snart går helt galt.
    Med en god forsterker vil du kunne spille høyere og vandringen holdes på et minimum, faktisk lurer man på hva der skjer. Man hører masse lyd men membranen beveger seg nesten ikke. Derfor kan man oppleve at en god 50 watter totalt utklasser en dårlig 100watter.
    Men ja, kanskje elementet har tatt kvelden her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dette stemmer overhodet ikke(???) Dempningfaktor og strømforsyning skal holde elementene i et jerngrep, er forsterkeren dårlig vil elementene vandre ukontrollert frem og tilbake, og spesiellt fjortiser tror det er uttrykk for masse effekt, men det er et uttrykk for at det snart går helt galt.
    Med en god forsterker vil du kunne spille høyere og vandringen holdes på et minimum, faktisk lurer man på hva der skjer. Man hører masse lyd men membranen beveger seg nesten ikke. Derfor kan man oppleve at en god 50 watter totalt utklasser en dårlig 100watter.
    Men ja, kanskje elementet har tatt kvelden her.
    I innlegget mitt så antar jeg att begge forsterkerene var av samme kvalitet, men leverer forskjellig max effekt. Og at man spiller med mindre effekt enn max effekten til den minste forsterkeren. I mitt eksempel 80watt.
    Altså 500watts forsterkeren leverer 80 watt, og 100W forsterkeren leverer 80watt. Noe som resulterer i samme lydnivå, si 90db.
    Begge har like god kontroll over elementet. Så lenge man ikke overstiger maks effekten på den minste forsterkeren så har begge samme kontroll over elementet. Så lenge kvaliteten på effekten er den samme (samme mengde forvrenging/kvalitet), noe man kan anta siden begge forsterkerene har høyere maximal verdier.

50 watt er 50 watt, uansett om du har verdens største strømforskyning.
    Så lenge forsterkeren ikke blir drevet til clipping (les en perfekt sinus kurve).

"Dempningfaktor og strømforsyning skal holde elementene i et jerngrep"
    En kraftigere forsterker gir ikke mer strøm til elementet enn en mindre enn når begge spiller like høyt med samme effekt. (her regner jeg med att du antar att den ene forsterkeren ikke lenger kan produsere perfekte sinus kurver uten forvrengning,pga for liten strøm forskyning. Det stemmer jo, men det er ikke det jeg mente i mitt eksempel)

" er forsterkeren dårlig vil elementene vandre ukontrollert frem og tilbake"
    Ja clipper forsterkeren så vil elemente bevege seg litt ukontrolert noe man hører som forvrengning, da elementet ikke klarer å stoppe så brutalt som effekten fra forsterkeren gjør når den klipper, grunnen membranets masse som er satt i fart.

Skal man derimot spille 93db så må den minste forsterkeren gi ca 160w noe som resulterer i helt andre resultater da 100w forsterkeren ikke leverer samme signal som 500watteren. Men så lenge man oppererer under maks verdier uten forvrengning, så har ikke den ene forsterkeren noe mer kontroll enn den andre.

"Med en god forsterker vil du kunne spille høyere og vandringen holdes på et minimum, faktisk lurer man på hva der skjer. Man hører masse lyd men membranen beveger seg nesten ikke. Derfor kan man oppleve at en god 50 watter totalt utklasser en dårlig 100watter."
    Er samme konklusjon som jeg prøver å komme fram til i mitt innlegg. Att det ikke er effekten, men kvaliteten det kommer ann på. Att 500 watt ikke er bedre enn 100watt så lenge man ikke har en meget tungdreven høyttaler som krever ekstreme mengder effekt da, men det er noe annet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser hvor du vil hen, men din teori stemmer ikke.
    Prøv i praksis og du vil se dempningsfaktoren virke, eller om den er dårlig.
    Damping factor - Wikipedia, the free encyclopedia
    Desuten, i ditt eksempel, du siger: "man spiller 80 watt med en 100 watt forsterker", dette går ikke i praksis medmindre du spiller testtoner. Musikk er dynamisk, og om du spiller med ca 10 watt i snitt bruker forsterkeren opptil 80 watt for å dekke spisserne, transienterne i musikken. Derfor vil forsterkeren klippe i vei om du spiller med 80 watt i snitt.
    Men ja, er enig i at kvalitet er bedre enn kvantitet, også en del av min forlaring.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som dere prater om det samme egentlig. strøm, dynamikk-peak effekt, forvrengning.
    realtivt logisk at om en forsterker gir et ukontrollert signal innenfor sin effektstyrke vil det vær som resultat av høyere forvrengning.
    de er jo målt med en stabil belastning, som mange høyttalere ikke er. f.eks en dårlig forsterker med maxeffekt på 100watt kan likevel klippe ved 10watt, pga faseforskyvninger, motstand etc..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg ser hvor du vil hen, men din teori stemmer ikke.
    Prøv i praksis og du vil se dempningsfaktoren virke, eller om den er dårlig.
    Damping factor - Wikipedia, the free encyclopedia
    Desuten, i ditt eksempel, du siger: "man spiller 80 watt med en 100 watt forsterker", dette går ikke i praksis medmindre du spiller testtoner. Musikk er dynamisk, og om du spiller med ca 10 watt i snitt bruker forsterkeren opptil 80 watt for å dekke spisserne, transienterne i musikken. Derfor vil forsterkeren klippe i vei om du spiller med 80 watt i snitt.
    Men ja, er enig i at kvalitet er bedre enn kvantitet, også en del av min forlaring.
    Bra du ser hvor jeg vil hen da, for jeg er litt usikker på hvor du vil hen:
    Så forsterkere med mer effekt har lavere utgangs motstand? (bedre demping)
    Kan du forklare hvordan en moderne pionerforsterker kan sprenge en høyttaler pga lav dempning?
    Hvorfor stemmer ikke teorien min? clipping er da MYE mer viktig enn dempning når det kommer til å sprenge en høyttaler. (eventuelt for mye effekt, men nå var det for liten forsterker som ble tatt opp som årsak til sprengning av element)
    Og 10 watt/80watt?? : example - definition of example by the Free Online Dictionary, Thesaurus and Encyclopedia.

Her har du forresten litt lese stoff du også, med målinger hvis du tror på slikt da: http://www.roger-russell.com/wire/damptoole.htm

Veldig lite informativt å si att jeg har feil, for å så skrive om noe helt annet.

Tilbake til topic:

Her er ett eksempel på hvordan en forsterker med maks utgangs effekt på 100w kan ødelegge ett element med maks power handling 150w.

Hvis hvis forsterkeren blir drevet til maksimal "clipping" får man en "kvadrat bølge" (square wave) der gjenommsnitts spenningen tilsvarer høyden på bølgen, i motsetning til 0,707 som en sinus kurve har. Altså 1,4 ganger så høy gjenomsnitt.
    Hvis denne 100watteren blir presset til det ekstreme kan den levere hele 200watt med ekstrem forvrengning.

Square wave:
    ._ .. _ .. _ .. _
    | |_| |_| |_| |

La oss si att forsterkeren kan levere 100w i 8 ohm i en test tone (siden OPs element var i 8 ohm)
    Ohms lov: W = V2 / R
    100W = V2 / 8
    V = 28,3

Så RMS volt er 28,3 med sinus bølger. Med square wave blir spenningen 1,4 ganger så høy = 28,3x1,414 = 40v (antar att strømforsyningen klarer å levere dette)

W = V2 / R
    W = 40^2 /8
    W = 200 RMS

Altså kan forsterkeren levere 200w til dette 150w elementet. I tillegg til att effekten nå er for høy beveger ikke elementet seg "riktig". Elementets gang prøver å tilnærme seg "square wave" noe det selvsagt ikke klarer grunnet massetregheten, men la oss si att det blir en tilnærming. Da vil elementet "stå i ro" i små deler av hver bølge, noe som reduserer luftingen av coilen med dertil skade = sprengt element med forliten forsterker

Her er litt test data som viser hvor mye mer elementet ville ha beveget seg hvis frekvensbølgen hadde vært sinus og ikke "square wave":
    'Square Wave' Voltage........vs....... 'Clean' Voltage (1,4x square wave volt) (altså samme RMS effect)
    60 Hertz 23.6vac = 0.32" ........33.4vac = 0.49"
    45 Hertz 23.8vac = 0.33" ........33.6vac = 0.46"
    30 Hertz 21.8vac = 0.29" ........30.8vac = 0.39"

Man ser att med samme effekt ville elementet beveget seg mye mer med "unclipped" kurver: som igjen betyr mer volum

Konklusjon:
    Man kan sprenge elementet med en forsterker som er rated med max unclipped effect lavere enn max effect handeling til høytaleren.
    Man kan oppnå høyere volum med unclipped waves vs clipped med samme RMS effect.

(Her er det blitt bruk ett ekstremt eksempel for å illustrere poenget mitt)

Mer informasjon om sprengning av høytalere: Too Little Power Blowing Speakers

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såvitt jeg vet blir dempningsfaktoren redusert til en brøkdel etter delefilter og lengre kabling. de talla er altså noe man aldri får i praksis. (mulig jeg tar feil)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Nielsen snakket mer om kontroll og ikke effekt vs clipping. Watt har ikke nødvendigvis noen stor betydning i den sammenhengen.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •