Heisann. Jeg har tilbud om å få kjøpe noen gamle Proson-høyttalere, trenger innspill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Heisann. Jeg har tilbud om å få kjøpe noen gamle Proson-høyttalere, trenger innspill

Hallo,

Jeg har leid meg et hus, og i det huset står det et par med høyttalere som jeg har fått tilbud om å kjøpe. Jeg så på bakplaten, og der står det:

Proson Reality 69 SA
    350W, 4 ohm, 25-20.000 Hz

Høyttalerne er i lys tre, og har svarte elementer. Jeg har googlet litt, og det virket som at dette er den "originale" versjonen.... hva nå det enn betyr 8)

Jeg har tilbud om å kjøpe disse for 3.000 kr. Er dette et godt kjøp? Alternativet er at jeg bestiller meg noen splitter nye Dynavoice M-65 EX i stedet, disse koster rundt 2900 kr + frakt på 600.

Jeg har ikke fått prøvespilt høyttalerne, og jeg trenger derfor forsterker til å drive dette. Hva anbefales? Jeg har sett på brukte NAD for og effektforsterkere på nettet, finn.no, og slikt.

Trenger jeg mer enn 2x150w for å drive disse R69SA? Hvordan er lyden? Er det god bass? Er dette et godt kjøp, eller burde jeg gå for Dynavoice i stedet?

Innspill mottas med takk!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse Proson høyttalerne kom vel i MkII- og MkIII-versjoner - og uten noen slik Mk-angivelse er det all grunn til å anta at disse er originalversjonen - eller den første utgaven av disse. Uten at det trenger å bety veldig mye.

Prismessig aner jeg ikke hva disse bør ligge på - men jeg har en og annen sjelden gang vært brukt som rådgiver blant ikke fullt så bevandrede venner når barna deres skulle kjøpe stereo- og hjemmekinoanlegg - og da dukket en del av disse større Proson høyttalerne opp. Felles for disse er at de "spiser forsterkere til frokost" - m.a.o. at de krever så kraftig forsterker som du har råd til, og gjerne litt til, for å spille bra. Ikke nødvendigvis Watt - men med "musikalsk jerngrep". For de KAN faktisk låte ganske allright - men ikke med billig og dvask elektronikk. Og så krever de ganske mye plass - mye luft rundt seg i alle retninger. Ikke noe for små lytterom.

Men skal jeg skyte litt fra hoften, kan trolig en av de kraftigste NAD integrerte forsterkerne gjøre jobben.

Dynavoice'ene du har som alternativ, har for øvrig nøyaktig det samme problemet som Proson. Låter ikke i det hele tatt før de får luft rundt seg og igjen: en forsterker med musikalsk jerngrep.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Prosonene fikk for endel år siden bra skussmål og ble vel regna som en av de bedre kjøpene i budsjettklassen? Synes vedkommende tar seg i overkant godt betalt for dem.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3000,- hørtes spinndyrt ut. Lefsete bass, grøtete mellomtone og hard eller skrikende diskant i alle Proson og Genexxa-høyttalere jeg har hørt. 1000,- er vel en er ok pris.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte visst på 63 som var modellen med bånddiskant.
    Dog har jeg lest endel bra om mk I og II, mens III tildels blir slakta. Tror jeg uansett hadde gått for M65 da de får du også billig på brukten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

R69SA er slett ingen dårlig ht. Regner med at det er snakk om første utgaven. Denne ble levert med eller uten Prosons egne monoblokker for montering bak på ht (PA-150). Disse tok seg da av bassdelen og gav 150W hver. Da trengte man ikke så veldig forsterkerkraft til resten. Regner med at de ht du vurderer ikke har disse siden det ikke nevnes.
    For at R69SA ht skal yte sitt beste trenger de stort rom og solid forsterker, som Ulf-B nevner. Jeg vil si 150w som en start. Jeg kan anbefale både Rotel og H/K til disse. Nad fungerer sikkert greit også. Bi-amping er også en mulighet.
    Når det gjelder prisen synes jeg den var litt i overkant ettersom de begynner å bli noen år. Men hvis tilstanden er topp så får du mye ht for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Amra, og takk skal du ha!

Jeg regner med at dette er en versjon av R69 uten forsterker i, siden jeg ikke kunne se noen tilkobling for strøm.

Stua mi er rundt 4x5 meter.

Jeg er ikke super-kresen, ute etter "helt grei" lydkvalitet, men jeg liker jo å kunne spille høyt og rent, og med fast og dyp bass.

Jeg ser for meg at jeg uansett blir å handle meg en forsterker på rundt 2x150 eller 200w, (f.eks. NAD C275BEE eller en NAD 218 THX) og teste ut R69-ene, før jeg tar en beslutning.

Om jeg ikke liker R69-ene, så kommer jeg til å se meg rundt etter alternativer, men akkurat nå er det igrunn bare Dynavoice M65 EX jeg ser på som et alternativ, og da mest pga. gode kritikker samt den lave prisen.

Er kanskje litt off-topic, men hvordan tror dere M65 kan fungere med de overnevne NAD-forsterkere, i mitt lytterom som er rundt 20 m2?

=)

Newcomer caines sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/2...oson-69-a.html

Verd ca 4k for 6 år siden, tipper rett pris er max 1500,- for paret

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at det er litt forskjell mellom bassen i 2x10" vs 2x6,5" ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkel Storm
    Jeg regner med at dette er en versjon av R69 uten forsterker i, siden jeg ikke kunne se noen tilkobling for strøm.
    Forsterkeren ble plassert på utsiden av ht, så du ser den hvis den er der
    Det er denne det er snakk om: Proson - Proson Amplifier PA-150

Nå er du jo priviligert som allerede har ht i stua og kan få prøvd dem skikkelig før du bestemmer deg, så det er vel bare å sette i gang..?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av caines
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/2...oson-69-a.html

Verd ca 4k for 6 år siden, tipper rett pris er max 1500,- for paret

Nå er det jo slik at prisen ikke fortsetter å synke i det uendelige. Da ville jo alt blitt gratis til slutt. Og som nevnt i linken din; verdien er til enhver tid det noen er villige til å betale.

Newcomer caines sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tørre å påstå at Proson fortsetter å synke relativt langt ned mot "loppemarkedspris" over årene da det ikke er et high-end merke det er snakk om. Men, søk litt mer rundt og sjekk gjerne hva annet som er på bruktmarkedet for rundt 4.000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan sikkert få prutet de ned litt, siden eieren ikke vet hvor han skal gjøre av de. Om de låter helt OK, og det er god bass også, så er jeg nok villig til å gi minst 2.000 kr.

Jeg er litt skuffa over meg selv, for jeg så et sett med for- og effektforsterker fra NAD til salgs her, til 7.000 kr samlet, jeg burde nok slått til på det, tror det var en C165BEE samt en C275BEE....

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan sikkert få prutet de ned litt, siden eieren ikke vet hvor han skal gjøre av de. Om de låter helt OK, og det er god bass også, så er jeg nok villig til å gi minst 2.000 kr.

2000 er nok en ganske grei pris for de. Mye høyttaler for pengene.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ht

Jeg er litt skuffa over meg selv, for jeg så et sett med for- og effektforsterker fra NAD til salgs her, til 7.000 kr samlet, jeg burde nok slått til på det, tror det var en C165BEE samt en C275BEE....

med tanke på hvor mye annet bra du kan få tak i på brukten hadde jeg ikke gitt mye over 1k for de

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •