Avstand mellom front høytalere i hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand mellom front høytalere i hjemmekino

Kanskje et litt rart spørsmål.
    Jeg holder på å renovere hjemmekinoen, les bytte ut alt og kjøpe nytt. Jeg har i utgangspunktet tenkt å gå for en THX pakke, enten Jamo D600 THX Ultra 2 eller Klipsch THX Ultra 2 høytaler system, ettersom rommet kun vil bli brukt til hjemmekino. Har eget stereo oppsett i stuen.

I butikken har jeg hørt Jamo serien med Anthem MRX500, og jeg likte veldig godt det jeg hørte. Mitt kinorom er ikke av de største, 3.2m bred og 4.9 lang, så min bekymring med Jamo settet er at LCR høytaleren er relativt bred, 64.5cm, noe som medfører at jeg "bare" får rundt 41cm luft mellom de tre front høytalerne og da kun 20cm til sideveggene. Dersom jeg går for Klipsch serien med den mindre KL-525-THX som LCR vil avstanden mellom front høytalerne og avstanden til sideveggene øke. Se vedlagte bilder. Fra et estetisk og WAF synspunkt faller Jamo helt klart best ut. Den bygger bl.a. 9cm mindre ut fra veggen.

Er det noen som har noen synspunkter på overnevnte som kan hjelpe meg videre? Nå er jeg inne i en dead lock. Betyr det egentlig så veldig mye om front høytalerne har liten avstand mellom hverandre?

Klipsch THX Ultra 2 Home Theater System

Jamo D600 Home Cinema System

På forsterkersiden er jeg veldig giret for Anthem MRX500 eller 700, i steden for Yamaha RX-V3067 eller Denon 4311. Men, det er noen bugs på MRX serien som gjør at jeg nølende med å bestille. På den andre siden frister ARC en god del.

Eirik

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for den størtse serien. Dra side ht nærmere vegg og demp første refleksjonen med rockwool lydplater. Da "lurer" du ht til å spille bredere lydbildet vill øke i bredde. Vet ikke om det er noen mulighet for å sette side ht på høykant? Så lenge diskanten er i samme høyde som senter kanal.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamo fikk kanon omtale i hjemmekino, med en 6'er om jeg ikke husker feil. Hadde gått for jamo's system da det er langt penere å se på i tillegg.

Tror ikke du trår feil med klipsch heller, men jamo skulle vel iflg. hjemmekino pøse på med lydtrykk uten å bli masete -noe som må være et must i kino'en!?!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden rommet ditt ikke er spesielt stort så vil jeg vel anta at Jamo D500 er et bedre valg. De er nesten 20cm smalere pr stk, og da unngår du hele problemstillingen din.
    Det er forresten D500 som er testet i Hjemmekino, ikke D600.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Siden rommet ditt ikke er spesielt stort så vil jeg vel anta at Jamo D500 er et bedre valg. De er nesten 20cm smalere pr stk, og da unngår du hele problemstillingen din.
    Ser den. Jeg har hørt både på D500 og D600 og synes lyden fra sistnevnte er bedre. Elementene i D600 er også et godt hakk opp. Derfor har litt vanskelig å gå for D500. Pga størrelsen av D600 så jeg da i steden for på Klipsch ettersom de er på størrelse med D500 (men endel dypere).

Eirik

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke noe problem med høyttalerne så nære hverandre. Måler du ifra diskant til diskant får du en helt annen lengde, og det er denne som betyr noe.

Har ikke hørt D600, men de fristet voldsomt en periode. Virker meget fornuftig bygget. Når du sier du liker lyden godt er det ingen grunn til å velge noe annet.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Blir ikke noe problem med høyttalerne så nære hverandre. Måler du ifra diskant til diskant får du en helt annen lengde, og det er denne som betyr noe.

Har ikke hørt D600, men de fristet voldsomt en periode. Virker meget fornuftig bygget. Når du sier du liker lyden godt er det ingen grunn til å velge noe annet.
    Takk for svar alle samme.

ganilsen: hva var grunnen til du droppet de evt. hva endte du opp med?

Pr. nå blir det nok D600 + en Anthem MRX500.
    På sub siden ser jeg litt på Paradigm Seismic 110, Studio SUB12 eller Martin Logan Depth i med 3stk. 8".

Eirik

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik72
    ganilsen: hva var grunnen til du droppet de evt. hva endte du opp med?
    Har hatt mye rart innom som "alternativ" egentlig. Men D600 ble avskrevet fordi jeg var usikker på settets musikalske egenskaper. Og når demo var utelukket på tidspunktet kikket jeg etter alternativer. I det siste har familiesituasjon gjort at jeg må gå over på et kombinert oppsett, og da ble det Audio Physic på meg igjen. Hhv Scorpio 25 og matchende center. Litt usikker på bakhøyttalere og sub foreløpig. Til ren kino tror jeg derimot dette settet er RÅTT!

Sitat Opprinnelig postet av eirik72
    Pr. nå blir det nok D600 + en Anthem MRX500.
    På sub siden ser jeg litt på Paradigm Seismic 110, Studio SUB12 eller Martin Logan Depth i med 3stk. 8".
    Ikke at det har noe å si, men ville testet med en THX Ultra reciever også. Det er vel det høyttalerne er. Behøver ikke være annet enn et merke, men da er det i det minste tilpasset. Men en Anthem MRX500 er sikkert ikke dum å matche med.

Mtp sub ville jeg snust på den 15"en som Jamo har laget til dette settet. Hvis ikke kan jeg anbefale Velodyne CHT-15Q. Dette er saker som fungerer på film. Og helst 2 slike. Ikke så ille pris heller. Rundt eller rett under 10k pr stk. Paradigm har jeg ikke hørt ennå, men ryktene tilsier at de duger.

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •