Gulvhøyttalere til Marantz elektronikk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvhøyttalere til Marantz elektronikk.

Heisann godtfolk.

Da er endelig elektronikkoppgraderingen vel i hus, og det ble altså Marantz til slutt og ikke Cambridge som jeg lenge hadde bestemt meg for. Forsterker ble den integrerte klassikeren Pm 15S1 som har vært en guttedrøm i flere år som nå er realisert grunnet et godt bruktkjøp Denne har fått kompaniskap av en fin blu-ray spiller i midprissjiktet: Marantz BD 7004. Disse to blir på rimelig uklanderlig vis koblet ihop av Van den hul Hybrid jubileumsdigitalkabel.

Dette var altså en kort presentasjon av elektronikken som nå er i hus og som jeg er meget tilfreds med. Så til saken, nemlig nye høyttalere til dette oppsettet iløpet av de neste par månedene. I mine øyne har jeg nå "drømme elektronikk" etter min lommebok, og således tenker jeg å bruke god tid på å velge ut de eksakt rette høyttalerne. Ser per idag for meg noen kompakte gulvhøyttalere som er relativt lettdrevne som optimalt her. Med evne til god detaljrikdom, trykk og dynamikk. Kom gjerne med innspill til høyttalermerker dere tror/erfarer går godt sammen med Marantzelektronikk. Forsterkeren er strømsterk, men yter "kun" 90 watt per kanal i oppgitt effekt. Dog opplever jeg den som kraftigere enn det, pga vekten (18 kg) og den store solide strømforsyningen.

Tenkt prisklasse: Maks 15 000 kr paret. Bruktmarkedet/demomodeller er også en mulighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørdt den marantz forstkerern men vil tro at Monitor audio kan fungere. F.eks RX8 - Hi-Fi Huset AS På brukten vil nok GS serien finnes til din pris. Evt KEF ville jeg også hørdt på. Lest test i siste hjemmekino ang KEF.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har ikke hørdt den marantz forstkerern men vil tro at Monitor audio kan fungere. F.eks RX8 - Hi-Fi Huset AS På brukten vil nok GS serien finnes til din pris. Evt KEF ville jeg også hørdt på. Lest test i siste hjemmekino ang KEF.

Rx 8 som du linket til virket absolutt interessant. Jeg er ute etter både pent møbeldesign også, kombinert med gode lydkvaliteter selvfølgelig. Virker ikke altfor tungdrevet denne heller med en følsomhet på 90 db. Har du hørt nevnte modell selv? Hvordan syns du isåfall den låt?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørdt på RX serien enda. Men forgjengern som kunne bli vel tøff i toppen enkelte ganger er min mening. RX er "temmet" litt og skal være bedre på dette.

Ville tatt turen til butikk og hørdt gjerne med forstkern. Er tross alt ikke hverdag en skal ha høytalere. Det viktigste er å finne den lyden/høytalern DU vil ha. Finnes MYE der ute å høre på!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har ikke hørdt på RX serien enda. Men forgjengern som kunne bli vel tøff i toppen enkelte ganger er min mening. RX er "temmet" litt og skal være bedre på dette.

Ville tatt turen til butikk og hørdt gjerne med forstkern. Er tross alt ikke hverdag en skal ha høytalere. Det viktigste er å finne den lyden/høytalern DU vil ha. Finnes MYE der ute å høre på!

Jepp, absolutt. Det er som du sier vanvittig mye forskjellige høyttalere i denne klassen, både størrelsesmessig og prismessig. Konkurransen er skyhøy i dette prissjiktet etter min erfaring. Kunne også tenkt meg å høre B&W Cm7 med denne forsterkeren, irriterer meg at de ikke fører Marantz lenger slik at det blir vanskelig å få lyttet. Kan jo kjøre den med en god Denonforsterker i butikken naturligvis, da de ikke låter så ulikt Marantz.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse på rom ? Hvordan er romet lydmessig ?

Hvordan er lyden du er ute etter... mørk / nøytral / lys ?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Størrelse på rom ? Hvordan er romet lydmessig ?

Hvordan er lyden du er ute etter... mørk / nøytral / lys ?

Hm, størrelse på rommet. Tja, vanskelig å si eksakt antall kvadratmeter, men kanskje ca 25 kvadrat? Grov gjetning, stue i en leilighet på 40 kvadrat, så vil vel karakterisere rommet som en gjennomsnittlig vanlig stue.

Angående lyden så merker jeg at denne Marantzelektronikken spiller noe for lyst og skarpt i diskanten(vokal blir antydning til skjærende ved høyt volum) på mine gamle Dali høyttalere 8008. Antagelig kommer dette også av at disse høyttalerne er 6 år gamle nå og naturligvis ikke yter denne elektronikken rettferdighet overhode. Men mine tanker er kanskje at de nye høyttalerne jeg velger ikke bør ha altfor lys klang fordi jeg tror Marantzkomponentene har en noe varm/lys klang i seg fra før?

Generelt sett liker jeg fyldig, detaljert og varm klang,- dog ikke for mye av det gode heller. Lyttet til B&W Dm 683 med Cambridge elektronikk på HFK for ikke lenge siden, og har veldig sansen for oppløsningen i høyttalerne til B&W.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hm, størrelse på rommet. Tja, vanskelig å si eksakt antall kvadratmeter, men kanskje ca 25 kvadrat? Grov gjetning, stue i en leilighet på 40 kvadrat, så vil vel karakterisere rommet som en gjennomsnittlig vanlig stue.

Angående lyden så merker jeg at denne Marantzelektronikken spiller noe for lyst og skarpt i diskanten(vokal blir antydning til skjærende ved høyt volum) på mine gamle Dali høyttalere 8008. Antagelig kommer dette også av at disse høyttalerne er 6 år gamle nå og naturligvis ikke yter denne elektronikken rettferdighet overhode. Men mine tanker er kanskje at de nye høyttalerne jeg velger ikke bør ha altfor lys klang fordi jeg tror Marantzkomponentene har en noe varm/lys klang i seg fra før?

Generelt sett liker jeg fyldig, detaljert og varm klang,- dog ikke for mye av det gode heller. Lyttet til B&W Dm 683 med Cambridge elektronikk på HFK for ikke lenge siden, og har veldig sansen for oppløsningen i høyttalerne til B&W.

Marantz har en relativt varm klang ja, men diskanten skal jo være behagelig hos marantz.
    B&W har gode mellomtoner i de fleste av de litt dyrere modellene sine.

*System Audio SA Manta 60 (skulle ønske jeg hadde muligheten til og teste disse til musikk)
    *Dali Icon7 mk2
    *B&W CM8 (mulig de trenger mere effekt)
    *Swans Diva 6.2f (trenger en del effekt for og ha kontroll på basselementene når en skal spille høyt. Har disse selv og med kombinasjonen så vil det bli en mørk og tilbakenent klang)
    *Monitor Audio.. er også bra på mellomtone og detaljer.

Står litt stille så sent på kvelden så kommer ikke på flere tips i farten

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monitor Audio og B&W !

Hei

Sent oppe, he he Hører musikk !
    Nå har ikke jeg hørt alt for mye på Marantz, men av det jeg har hørt skal ikke Marantz være så ulikt Denon i klang, og Denon har jeg hørt mye på.
    Jeg ville tatt med forsterkeren og testet den på Monitor Audio og B&W.
    Har selv testet både Monitor Audio RX-serie og B&W 600/CM-serie på både Denon, Hegel og Cambridge elektronik, og synes at alle disse gjør seg meget godt på disse merkene. Kan godt tenke meg at både Monitor Audio og B&W vil gjøre seg bra på Marantz. Alle disse høyttalerne er også etter mitt syn gode allround høyttalere som passer de fleste sjangre etter mitt syn.
    Det som er fordelen til Monitor Audio er jo at dem er meget "lettdrevne" ift. B&W, men samtidig tror jeg nok at en god 70W forsterker med en god strømforsyning burde drive B&W CM7/8 helt greit. Vil også si at Monitor Audio RX-serie blir en mellomting mellom B&W 600-serie og CM-serie slik jeg ser det. Har selv RX6, og det er en meget god høyttaler, spiller meget detaljert, og god punch i bassen, spiller mye større en størrelsen på høyttaleren skulle tilsi, RX8 som er nevnt, går enda dypere og blir ofte anbefalt dem med "store rom".
    Ellers burde jo også Dali Ikon mk2 få en sjanse, er den Dali høyttaleren som har imponert meg mest av det jeg har hørt av Dali. Mitt tips blir Monitor Audio RX6/RX8, eller B&W CM7/CM8. Tror heller ikke at CM7 er noe særlig mer "lettdreven" enn CM8 til tross for et element mindre. Driver forsterkeren CM7 upåklagelig, tenker jeg den driver CM8 upåklagelig også!
    Lykke til i jakten ! :-D

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid vanskelig å beskrive lyd, da folk ofte har forskjellige syn (hørsel) på hva ord som "varm", "kald" "nøytral" og så videre er.

Det jeg kan si at Marantz de siste årene har beveget seg et lite stykke bort fra den litt varme, sedate og "rørliknende mellomtone"-lyden som de var kjent for tidligere. Når det gjelder beskrivelsen "varm" så har jeg en oppfatning av at mange bruker denne beskrivelsen når diskanten er litt avrundet og den har en fyldig bassgjengivelse.

Her ligger ikke Marantz PM-15s1 etter min mening. Så da bare å kategorisk fastslå at "Marantz er varm elektronikk og trenger en lysklingende høyttaler" er etter min mening en altfor enkel generalisering.

Til akkurat denne forsterkeren vil jeg anbefale en høyttaler som har en god og fyldig bassgjengivelse, men uten doble 10" og en impedansekurve som kryper langt ned. Antall watt og dempefaktor setter jo sine begrensninger.

Sånn sett er B&W CM-serie et godt forslag som jeg anbefaler at du tester ut.

Om du synes at Dali 8008 er for spiss i diskanten, har jeg en følelse av at du også vil finne Monitor Audio litt for kvasse.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali 8008 og den generasjonen av Dali blå hadde de aller cheapeste vifa-elementene (særlig diskanten) De eldre modellene låter nok mye bedre. Etter min oppfatning blir det litt feil å skylde på Marantzen, og jeg er dessuten uenig i at MA er skarpe i toppen. Selv har jeg RS 8, og de vil jeg si at har en diskant som aldri blir ubehagelig, men samtidig gir en realistisk lyd, og enormt bra oppløst. Dette med bare billig elektronikk. Jeg vil ikke nøle med å anbefale MA, ei heller Dali Ikon, en det er jo alt etter hva man er ute etter.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Sent oppe, he he Hører musikk !
    Nå har ikke jeg hørt alt for mye på Marantz, men av det jeg har hørt skal ikke Marantz være så ulikt Denon i klang, og Denon har jeg hørt mye på.
    Jeg ville tatt med forsterkeren og testet den på Monitor Audio og B&W.
    Har selv testet både Monitor Audio RX-serie og B&W 600/CM-serie på både Denon, Hegel og Cambridge elektronik, og synes at alle disse gjør seg meget godt på disse merkene. Kan godt tenke meg at både Monitor Audio og B&W vil gjøre seg bra på Marantz. Alle disse høyttalerne er også etter mitt syn gode allround høyttalere som passer de fleste sjangre etter mitt syn.
    Det som er fordelen til Monitor Audio er jo at dem er meget "lettdrevne" ift. B&W, men samtidig tror jeg nok at en god 70W forsterker med en god strømforsyning burde drive B&W CM7/8 helt greit. Vil også si at Monitor Audio RX-serie blir en mellomting mellom B&W 600-serie og CM-serie slik jeg ser det. Har selv RX6, og det er en meget god høyttaler, spiller meget detaljert, og god punch i bassen, spiller mye større en størrelsen på høyttaleren skulle tilsi, RX8 som er nevnt, går enda dypere og blir ofte anbefalt dem med "store rom".
    Ellers burde jo også Dali Ikon mk2 få en sjanse, er den Dali høyttaleren som har imponert meg mest av det jeg har hørt av Dali. Mitt tips blir Monitor Audio RX6/RX8, eller B&W CM7/CM8. Tror heller ikke at CM7 er noe særlig mer "lettdreven" enn CM8 til tross for et element mindre. Driver forsterkeren CM7 upåklagelig, tenker jeg den driver CM8 upåklagelig også!
    Lykke til i jakten ! :-D

Hei Mr

Takk for innspill:-D Jeg må nok innrømme at jeg har en ting for B&W, har aldri eid merket før,- men føler muligens at tiden er inne nå med denne såpass gode elektronikken jeg nå har i hus. Marantzforsterkeren min yter forresten 90 watt med solid strømforsyning og ikke 70 watt Vekten gir alle indikasjoner på at den mener business, gode 18 kg.

Dog selvom jeg er svak for B&W har jeg sagt til meg selv at jeg skal gi andre merker sjansen også, det er mye bra der ute. Men er utrolig keen på Cm serien, og da spesielt CM8,- skal ikke legge skjul på det Er det noe særlig Cm8 på bruktmarkedet? Har sett flere eksemplarer av Cm7 til salgs, men ingen Cm8 enda.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Dali 8008 og den generasjonen av Dali blå hadde de aller cheapeste vifa-elementene (særlig diskanten) De eldre modellene låter nok mye bedre. Etter min oppfatning blir det litt feil å skylde på Marantzen, og jeg er dessuten uenig i at MA er skarpe i toppen. Selv har jeg RS 8, og de vil jeg si at har en diskant som aldri blir ubehagelig, men samtidig gir en realistisk lyd, og enormt bra oppløst. Dette med bare billig elektronikk. Jeg vil ikke nøle med å anbefale MA, ei heller Dali Ikon, en det er jo alt etter hva man er ute etter.

Du har helt rett, og jeg mener heller ikke skylde på Marantzelektronikken her. Det er utvilsomt høyttalerne mine som gjør skam på dette utstyret, så dette med skjærende diskant tror jeg garantert blir et ikke problem når jeg etterhvert får kjøpt et par skikkelige kvalitetshøyttalere 8) Dali Ikon er også interessant, jeg opplever at Dali lager svært gode høyttalere til de respektive prisnivåene. Dessuten er vel både MA og Dali noe mer lettdrevne enn eksempelvis B&W.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det er alltid vanskelig å beskrive lyd, da folk ofte har forskjellige syn (hørsel) på hva ord som "varm", "kald" "nøytral" og så videre er.

Det jeg kan si at Marantz de siste årene har beveget seg et lite stykke bort fra den litt varme, sedate og "rørliknende mellomtone"-lyden som de var kjent for tidligere. Når det gjelder beskrivelsen "varm" så har jeg en oppfatning av at mange bruker denne beskrivelsen når diskanten er litt avrundet og den har en fyldig bassgjengivelse.

Her ligger ikke Marantz PM-15s1 etter min mening. Så da bare å kategorisk fastslå at "Marantz er varm elektronikk og trenger en lysklingende høyttaler" er etter min mening en altfor enkel generalisering.

Til akkurat denne forsterkeren vil jeg anbefale en høyttaler som har en god og fyldig bassgjengivelse, men uten doble 10" og en impedansekurve som kryper langt ned. Antall watt og dempefaktor setter jo sine begrensninger.

Sånn sett er B&W CM-serie et godt forslag som jeg anbefaler at du tester ut.

Om du synes at Dali 8008 er for spiss i diskanten, har jeg en følelse av at du også vil finne Monitor Audio litt for kvasse.

Du har helt rett i dette med subjektivitet, her på forumet må man bare forsøke sette seg inn i situasjonen til andre så godt man evner :-D

Det er forøvrig godt å få bekreftet mine tanker om en kompakt gulvhøyttaler til denne forsterkeren, som ikke er altfor tungdrevet. Utseende til B&W Cm7/Cm8 er i akkuratt den gaten jeg ser etter. Flere grunner til dette, blant annet at jeg syns høyttalere i denne størrelsen blir et lekkert møbel i stuen, og at jeg kanskje tror Marantzutstyret mitt pro*****rer på ikke altfor store høyttalere. Også mtp detaljrikdom og gjengivelse.

Dali 8008 som jeg spiller med nå er altfor kvasse i diskanten ja, så dette med god oppløsning og ikke altfor lys diskant er et viktig element ved kjøp. dog er det som sagt vanskelig å vurdere om dette er rett og slett fordi høyttalerne mine er 6-7 år gamle og var forholdsvis billige ved innkjøp, eller av andre grunner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dog selvom jeg er svak for B&W har jeg sagt til meg selv at jeg skal gi andre merker sjansen også, det er mye bra der ute. Men er utrolig keen på Cm serien, og da spesielt CM8,- skal ikke legge skjul på det Er det noe særlig Cm8 på bruktmarkedet? Har sett flere eksemplarer av Cm7 til salgs, men ingen Cm8 enda.
    Vet ikke hvor langt du bor fra en HFK-butikk, men ta med elektronikken din og hør på diverse høyttalere de har å tilby.

Tror forsterkeren din, med den vekten og prislappen, kan drive CM8 veldig godt... Og Gud for en pen høyttaler... ;-) Mye penere og nettere enn man får inntrykket av gjennom bilder...

Og Marantz ser jo helt konge ut!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Vet ikke hvor langt du bor fra en HFK-butikk, men ta med elektronikken din og hør på diverse høyttalere de har å tilby.

Tror forsterkeren din, med den vekten og prislappen, kan drive CM8 veldig godt... Og Gud for en pen høyttaler... ;-) Mye penere og nettere enn man får inntrykket av gjennom bilder...

Og Marantz ser jo helt konge ut!

Jeb bor på østlandet og har opptil 4-5 HFK sjapper innen 1 times kjøring unna :wink: Så å få hørt på litt diverse Dali og B&W skal ikke bli noe problem. Cm8 er pen ja? Jeg har bare sett Cm7 live, så er utrolig spent på Cm8. Gøy å høre at du tror forsterkeren min vil drive de godt, jeg tror også det forsåvidt men alltid fint å få høre andres tanker også. Må bare stemme i med deg at disse Marantzkomponentene ser konge ut, måtte bare smile når jeg sto opp idag og så de sto i stereobenken

Og naturligvis kan jeg knapt vente med å få hørt dette oppsettet med bedre høyttalere, det blir en vanvittig høydare8-) Jeg håper og tror jeg kan bli slått i bakken av lyden med nye høyttalere, denne elektronikken har tross alt en nypris på ca 23 000 kr med signalkabelkostnad inkludert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg dro med meg bærbar data, signalkablene mine, prosessoren og effekten min (skulle ha nye kabler uansett) fra Raufoss til Oslo når jeg skulle ha nye ht... Satt i rundt 4 timer og vurderte 3 forskjellige HT... :-D

Viktig å gjøre det ordentlig synes jeg når man skal bruke så mye penger... :-)

Vil forresten presisere at jeg aldri har hørt nyere Marantz.. Så jeg bare synser når det gjelder din... :-)

Tror de produserte CM7 såvidt i piano gloss black... Men CM8 og CM9 er helt sinnsyke i mine øyne i den fargen.. Vurderer å bytte samboer pga hu ikke har samme syn på saken! ;-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg dro med meg bærbar data, prosessoren og effekten min fra Raufoss til Oslo når jeg skulle ha nye ht... Satt i rundt 4 timer og vurderte 3 forskjellige HT... :-D

Viktig å gjøre det ordentlig synes jeg når man skal bruke så mye penger... :-)

Vil forresten presisere at jeg aldri har hørt nyere Marantz.. Så jeg bare synser når det gjelder din... :-)

Tror de produserte CM7 såvidt i piano gloss black... Men CM8 og CM9 er helt sinnsyke i mine øyne i den fargen.. Vurderer å bytte samboer pga hu ikke har samme syn på saken! ;-)

Hahaha, ikke sant. Men jeg gleder meg til å se Cm8 i den sorte pianolakkfargen. Den ser bare så griselekker ut,- og designhore som jeg nå engang er så har slikt en innvirkning også

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, ikke sant. Men jeg gleder meg til å se Cm8 i den sorte pianolakkfargen. Den ser bare så griselekker ut,- og designhore som jeg nå engang er så har slikt en innvirkning også
    Vil tro de passer bedre inn i de fleste stuer enn CM9... Du så kanskje jeg tok bilder av de i stua mi i B&W-tråden ? Du kan jo sjekke der.. Det er en 40"-tv, så får du jo litt inntrykk av størrelsen... (Hvis du ikke har sett de live selv da selvfølgelig..). :-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro de passer bedre inn i de fleste stuer enn CM9... Du så kanskje jeg tok bilder av de i stua mi i B&W-tråden ? Du kan jo sjekke der.. Det er en 40"-tv, så får du jo litt inntrykk av størrelsen... (Hvis du ikke har sett de live selv da selvfølgelig..). :-)

Nei, har ikke fått med meg den tråden faktisk. Skal sjekke ut bildene:-D Takk for tipset!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •