Best med dedikert mellomtone?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best med dedikert mellomtone?

Er ingen med stor kunnskap om høytallere.

De jeg har i dag, Klipsch RF-63 er 2 veis, hvor det er en dedikert diskant, og 3 woofere som tar seg av bass og mellomtone.

Er det bedre med en høytaller som har ett eget element for mellomtone, da det som jeg har skjønt det, det er dette området som det meste av infoen ligger i?

Tenker da i prisklassen mellom 30 og 40 tusen.

Hva er fordelene og bakdelene med 2, 2.5 og 3 veis høytallere?

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er vel en grunn til at Klipsch stort sett kjører to-veis på rf-serien, tilogmed RF83 som koster 20K er en toveiskonstruksjon, så de synes tydeligvis denne konstruksjonen ikke trenger en mellomtone.
    RF82 er en toveis, jbl ES90 er en fireveis og disse ligger i samme prisleie, jeg har JBL selv og synes ES-serien er en SKAM for JBL, den får grisebank av Klipsch!
    (Nå er dette selvfølgelig ifølge mine lyd-preferanser, andre kan gjerne være uenige)
    Jeg har ikke hørt noe i samme prisklasse som mine JBL LS80 (som forøvrig er treveis) jeg har lyst til å bytte de ut med, men hvis jeg skulle valgt mellom Klipsch RF82 og JBL ES90 (eller ES100 for den sakens skyld) så hadde det helt klart blitt Klipsch, trenger IKKE betenkningstid.
    Fordelen ved å dele flere veier er at hvert element får et snevrere frekvensområde å jobbe med, dette skulle man tro resulterte i bedre lyd, men så er det også sånn at man skal klare å få til en helt jevn overgang fra element til element og dette er ikke alltid helt vellykket.
    Det finnes fantastiske konstruksjoner delt både 2, 3 og 4 veier, fasiten på hva som lønner seg blir mer teori enn noen kjøpeguide i mine øyne....
    I den prisklassen du nevner er det veldig veldig mye morsomt, men mitt råd er;
    Hør selv og finn de høyttalerene du liker, hva vi andre nissene her inne sier er tungt farget av egne preferanser og det blir bingo-lotto hvem av oss som har preferanser likest dine

Bare husk at det er lurt å høre på egen elektronikk, det kan være stor forskjell på hvordan det låter hvis man bytter ut elektronikken som står foran....
    Lykke til i jakten

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på ditt spørsmål er nei.
    Der lages mange høyttalere uten dedikert mellomtone, og mange høyttalere er også full-range.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Svaret på ditt spørsmål er nei.
    Der lages mange høyttalere uten dedikert mellomtone, og mange høyttalere er også full-range.
    Hvorfor ikke?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når høyttalere utvikles er det som regel et poeng å gjøre et best mulig kompromiss mellom kostnad og kvalitet. En høyttaler bestykket med f.eks. 1" diskant og 6,5" bass vil normalt sett dekke hele frekvensområdet uten problemer. Når det er snakk om 8" bass begynner de å slite litt med øvre mellomtone, og da er det ofte 3-veis, men en 3-veis høyttaler har ofte en ekstrakostnad i delefilteret som nesten tilsvarer et element, så en høyttaler med 1" diskant + 1" 4" mellomtone + 8" bass vil normalt sett koste det dobbelte å produsere, men gir bare marginalt mere/bedre lyd. Når høyttalere skal lages større blir det derimot et poeng likevel, så høyttalere med doble 10", 12" og 15" vil alltid være 3-veis eller mer.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,5-veis høyttalere er en genial løsning. Selv har jeg Monitor Audio RS 8 som er en slik. Et bedre eksempel er Dali, hvor de kuttet ut Ikon 8 til fordel for Ikon 7. Ikon 8 hadde 2 stk 8" bass + egen mellomtone og Ikon 7 hadde 3 stk 7" hvor den ene spilte både mellomtone og bass. Denne løsningen hadde samme membranareal som Ikon 8, slankere kabinett som gir bedre akustiske egenskaper og trolig et enklere lagt delefilter. I tillegg er 2,5-veis høyttalere relativt hensiktsmessige å biampe, siden både "low" og "high" spiller bass og trekker betydelig med effekt. Ikon er egentlig 3,5-veis, men poenget blir det samme.

Klipsch har jeg ingen erfaring med, men jeg tipper at de hornene jobber såpass langt ned i frekvens, sammenliknet med vanlige domediskanter, at de klarer å fungere sammen med 8" basselementer.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesifikasjonene til Klipsch RF63 sier at High Frequenzy Crossover er 1700 Hz. Det betyr vel at hornet tar over derifra regner jeg med.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør sikkert det jo........

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Når høyttalere utvikles er det som regel et poeng å gjøre et best mulig kompromiss mellom kostnad og kvalitet. En høyttaler bestykket med f.eks. 1" diskant og 6,5" bass vil normalt sett dekke hele frekvensområdet uten problemer. Når det er snakk om 8" bass begynner de å slite litt med øvre mellomtone, og da er det ofte 3-veis, men en 3-veis høyttaler har ofte en ekstrakostnad i delefilteret som nesten tilsvarer et element, så en høyttaler med 1" diskant + 1" 4" mellomtone + 8" bass vil normalt sett koste det dobbelte å produsere, men gir bare marginalt mere/bedre lyd. Når høyttalere skal lages større blir det derimot et poeng likevel, så høyttalere med doble 10", 12" og 15" vil alltid være 3-veis eller mer.
    Fortalte meg egentlig ingen ting av det jeg lurte på. Du trakk jo inn kostnader, jeg lurer jo ikke på det beste kompromisset, jeg lurer på hvorfor en høyttaler som spiller både bass, midbass, nedremellomtone og øvre mellomtone kan spille mellomtone like bra som en dedikert mellomtone.

Ser for meg at det blir mye arbeid, eller stress, for en 2-veis løsning, og ser for meg at det kan gjenspeiles i lydgjengivelsen. Derfor lurer jeg på faktagrunnlaget for at en 2-veis spiller like bra som en 4-veis.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok svært trolig at en dedikert mellomtone gitt korrekt konstruksjon vil kunne spille bedre enn en 2-veis konstruksjon.

Når det er sagt finnes det mange 2-veis stativhøyttalere som spiller uforskammet godt. Det de gjerne mangler er bass.

Så kanskje er det ikke slik at 3-veis konstruksjoner har bedre mellomtone, men at de har bedre bass.

Høyttaleren som trådstarter beskriver hvor man har ikke mindre enn 3 bass/mellomtone-elementer og fortsatt har en 2-veis konstruksjon synes jeg høres ut som et snodig designvalg, men tydeligvis virker det.
    --
    Thorbjørn

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-63 er vel en 2,5 veis der 1 eller 2 elementer bare spiller de nederste frekvensene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    RF-63 er vel en 2,5 veis der 1 eller 2 elementer bare spiller de nederste frekvensene.

Vil tro de er 2,5 veis ja

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er smak og behag, samt et spørsmål om filosofi. Jeg har aldrig tenkt på dette som et kriterie for kvalitetslyd, blir litt a la bassrefleks vs. trykkkammer.
    Audio Note f.eks. lager bare 2 veis høyttalere f.eks., disse er kompakte og i motsettning til flertallet av konstruksjoner er disse laget av tynne plate, som en violin sin kasse faktisk. Så igjen, forskjellig filosofi.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Fortalte meg egentlig ingen ting av det jeg lurte på. Du trakk jo inn kostnader, jeg lurer jo ikke på det beste kompromisset, jeg lurer på hvorfor en høyttaler som spiller både bass, midbass, nedremellomtone og øvre mellomtone kan spille mellomtone like bra som en dedikert mellomtone.
    så så Mahmoud Ahmadinejad, innleggene var rettet til trådstarter.

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Feil RF-63/83 er 2 veis dem også

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fantastiske 2-veis høyttalere med 2x 15" og horn. Tror ikke de hadde vært like bra med en dedikert mellomtone.
    Delefilter blir mye mer komplekst, ikke bare i antall komponenter men for å få alle elementene til å spille på lag. Jeg lever etter KISS-prinsippet, så jo færre komponenter jo bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil man ikke kanskje kunne dra fordeler av å bruke en litt annen type element ved dedikert mellomtone alla B&W's FST ?

Eller annen type teknologi.. Den er vel ikke egnet for lave frekvenser da den mangler "kantopphenget" (hva nå det er for noe :-p) som "vanlige" elementer...

Dette er ment som et spørsmål til folk med peiling, da jeg IKKE har peiling..
    Men FST var grunnen til at Mentor 6 falt helt igjennom i mitt øre kontra CM9.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De blir jo heller ikke brukt til lave frekvenser heller. De spiller fra ca 350 til 4000 hz, i det følsomme mellomtoneområde og du skal være heldig om du detekterer noen membranutsving ved disse frekvenser, de er nemlig minimale. Man merker såvidt elementet beveger seg når man spiller høyt.
    Vet ikke hva du mener med at FST falt igjennom i dine ører, om det er fordi du var redd den ikke kunne spille pga den spesielle konstruksjonen tar du feil.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •