Oppsett hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett hjemmekino

Skal kjope meg et nytt hjemmekino anlegg, har na et lite anlegg HTIB1000 heter det, det er en pakke.
    Men sa fant jeg ut at jeg ma ha et storre anlegg, sa jeg ma spare. Men i mellom tida sa tenkte jeg at jeg kunne kjope noen hoytalere som jeg kunne bruke pa den gamle receiveren RXV350 i mens.
    Fordi det 5.1 systemet som folger med ikke holder.
    Eller er det dumt, er det ikke bra med hoytalere som er for bra for receiveren? Eller er det lurere og kjope ny receiver forst ?

DEL 2

Kan noen komme med et oppsett pa noen gode gulv hoytalere som jeg kan bruke pa min RXV350 og etterhvert sette pa en ny receiver.

Og en god receiver som vil passe til disse hoytalerene.

PRISKLASSE :
    Receiver > er ikke sikker hvor mye du ma legge i en receiver for at den skal klare a drive etterhvert 5 hoytalere. Har ikke sa stort rom men vil ha et bra anlegg fordet. kanskje ca 5000+

Hoytalere > ca 5000 + -

Store muligheter jeg kjoper alt brukt.

NB: Horer mest pa musikk sa ma fungere godt i stereo ogsa. Ca 40% film 60 musikk.

Lenke: HTiB1000 (skandinavisk modell)
    [Moderatoredit: lang, uleselig forhandlerlenke erstattet med lenke til produsentinformasjon]

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint nick! hatt det lenge?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at høyttalersettet (som er Yamaha NS-P100) nok blir i minste laget for hjemmekino. 2-toms bassmellomtoner i satelittene gir nok ikke mye å skrive hjem om i den nedre mellomtonen, tipper jeg.

Så hva kan passe til denne forsterkeren Yamaha RX-V350, som riktignok er av bedre kvalitet enn høyttalerne, men som ikke kan drive hva som helst...

Jeg ville i ditt tilfelle, med begrensede ressurser (ca 5000) gått for å bytte ut frontene i første omgang. Det vil si ALLE TRE frontene (inkludert senterkanalen). Det er ingen vits i å forsøke å bruke den eksisterende senterhøyttaleren hvis du får vesentlig større og kraftigere fronter. Dessuten bør alle tre høyttalerne i front spille omtrent likt (såkalt voice matching). Behold de gamle satellittene i bakkanalene og den gamle subben inntil videre.

Alternativ 1: Dali Concept
    Dette kommer ikke som noen bombe. Den kanskje mest anbefalte begynnerhøyttaleren om dagen:
    * Gulvståerne Dali Concept 6 (link) koster veil. 3496 kr/paret.
    * Senterhøyttaleren Dali Concept CT (link) kommer på veil. 1198 kr
    Tilsammen: 4694,- kr.
    Da er det til og med litt til overs til kabling. Receiveren settes da opp med frontene som "large" (tror ikke subben i det gamle settet ditt vil tilføre noe til disse frontene), og småhøyttalerne bak som "small". For senere oppgradering av receiveren gir disse ganske god fleksibilitet, noe som etter min mening gjør at du ikke trenger å bestemme deg for det nå. Som bakhøyttalere ville jeg vel valgt Dali Concept 1 etterhvert. Subwooferen vil også kreve en oppgradering, men hvilken du går for da er igjen et friere valg, siden den ikke krever voice-matching.

...kommer tilbake hvis jeg finner flere aktuelle frontsett...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for forslag men har hort at det finnes bedre hoytalere enn disse.
    Hva med B&W hoytalere ?
    Og med min RXV350 vil jeg klare a utnytte feks Dali hoytalerene helt ut.
    Ikke at det er noe galt med det, men det var ikke det som var meningen.
    Tenkte pa a kjope noen hoytalere som var en del bedre en min Yamaha forsterker, sa lenge det ikke ble darlig lyd eller fare for odeleleggelse nar jeg brukte dem.
    Ogsa trur jeg at jeg bare gar for 2 front hoytaler med det forste og vente litt med centeren , kobler bare om viss jeg skal ha suround og pa starten trur jeg klarer meg med 2.
    Far ogsa lagt i noe mere penger da.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... det var du som sa gulvstående til 5000 kroner. Jeg forsøkte bare å gi et godt råd. Om du tar det eller ei er opp til deg.

Men det du foreslår om å bruke den gamle senteren "bare til hjemmekino" er helt bortkastet. Den stakkars lille senteren der vil få fullstendig åndenød når den forsøker å gi 60% av lydtrykket mens de to gulvstående, nye sidehøyttalerne kanskje gir 15-16% hver. Da ville jeg droppet senter helt og satt center til "none" i oppsettet på receiveren. Da vil senterkanallyden fordeles til frontene isteden, og man får noe som kalles en phantom senter (stereolydbildet plasserer senterlyden riktig, såfremt man sitter nær sweet spot).

Du foreslår B&W. Jeg er personlig ikke imponert over diskanten i de rimelige B&W-høyttalerne (men har ikke hørt alle, det skal innrømmes). La oss si at du skal bruke 5000 bare på fronter, da. Det er sikkert ikke dumt hvis du kan leve uten senterkanalen, som sagt. Høyttalerne skal altså være gulvstående, kunne drives av RX-V350, men være gode nok til at de blir enda bedre hvis de får ny receiver. Har jeg skjønt deg rett da?

For øvrig: Ingen kraftige høyttalere "blir ødelagt" av å spille på en liten forsterker, så lenge mindre høyttalere ikke blir ødelagt av å spille på den. MEN en liten forsterker kan ødelegge nesten en hvilken som helst høyttaler hvis den skrus så høyt at den begynner å klippe signalene. Det som skjer da er at klippingen blir til kraftig forvrengning i hele frekvensspekteret, og diskanten spesielt er da utsatt for å få mye kraftigere signal enn den er dimensjonert for. Bruk ørene og pass på at lyden alltid er klar, så skal du se at det holder med en liten forsterker også, så lenge rommet ikke er alt for stort.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp..
    Er ny i detta men prover a sette meg inn i det..
    Det siste du sier stemmer ja..

Men ogsa evt hvem reciever passer til valget du oppgir.

Grunnen til at jeg nevnte B&W er fordi jeg har lest litt rundt her og det virket som et godt merke.
    Men det virker som du har mere peiling en de fleste, sa jeg lytter.

Det som ogsa er veldig viktig men du fikk vel med deg det.
    Det er at det ma hvere bra i stereo ogsa for jeg horer mere pa musikk enn ser pa film.. Som sagt ca 60Musikk 40 film..
    Har hort pa andre folks recievere rundt omkring og horer der hvor "darlig" lyden blir i stereo..

Takker for alle svar.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er heller ikke fornøyd med B&W diskanten så jeg ville sett på andre alternativer.

Et spm. skal du drive høyttalerene med 350en "for alltid" eller kommer det ny om en stund?

Hvis du skal drive høyttalerene med 350en så er vel Tannoy et godt valg, skulle hvis være gode til prisen og lett drevne.

Om ikke så har du jo Dali suite 1.7 som visstnok koster 1 000 kroner mer enn ditt budsjett, men det skal være en god høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer ny reciever om en stund.
    Dali suite 1.7 hvor får du tak i den ?
    har vært på hjemmesidene deres www.dali.dk
    Men hvor finner du priser og er det flere adresser?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W ER et godt merke. Det er mange som sverger til B&W, og i den nye 700-serien er det etter min mening noen kupp, men en del over din prisklasse.

Jeg vil foreslå at du tar oppgraderingen stegvis. I tillegg til rommet du spiller i er høyttalerne det som farger lyden mest. Valg av forsterker/receiver er ikke så kritisk i forhold til dette. Så lenge du finner høyttalere som lyder slik du vil, så er det ikke så vanskelig å finne matchende receiver. Derfor prøver jeg ikke å anbefale konkrete receivere/forsterkere fordi det er så mye smak og behag, og dessuten vet jeg ikke hva slags produkter som finnes i markedet når du skal oppgradere receiveren en gang i fremtiden. Og tro meg: Om kort tid tar klasse D-forsterkerne over mye av markedet for receivere under 10000 kroner. Om det er en god eller dårlig ting gjenstår å se, men det som er sikkert er at den teknologien gir mulighet for kraftig lyd fra små og relativt smekre receiverenheter.

Konsentrer deg om høyttalerne først. Det er mitt råd. Glem receiveren foreløpig. Pass bare på at du ikke går for massivt digre elementer. De klarer ikke forsterkeren din å kontrollere skikkelig. Jeg synes uansett at STORE elementer (8 tommer og oppover) i rimelige toveis-løsninger tenderer mot å låte slapt, upresist og med lite realisme i mellomtonen.

* Dali Suite 1.7 er svært gode høyttalere (hakket bedre enn Dali Concept).
    * System Audio SA1530 er en høyttaler det er verdt å titte på hvis lydkvalitet kommer foran lydtrykk.
    * KEF Q3 er en tilsynelatende enkel konstruksjon, men har et spesielt koaksialelement som gir en unik sentrering av lyden fra ett punkt. Tester viser at detaljeringen blir svært god med denne teknologien, men jeg har stort sett lest tester av de litt større høyttalerne i Q-serien.

Det kan etter min mening også være aktuelt å se på stativhøyttalere i denne prisklassen. Si fra hvis det kan være aktuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lite spm igjen, min RXV350 vil det klare å drive disse høytalerene i 4ohm.

""Det eneste man må passe på er at forsterkeren/receiveren som brukes med høyttalerne takler 4 ohms høyttalere, og ikke kun 8 ohm som mange av de billigste og mindre gode modellene på markedet gjør.""
    Skrevet om Dali Suite 1.7 i Hifiklubben.no

Og disse høytalerene er de gode til mitt bruk, noen som har testet dem ?
    http://www.hificenter.no/shop_item.c...,73&id=729

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med B&W 602.5, bruker disse som bakhøyttalere nå og brukte dem med hell som fronter før, dypt spiller de også.
    5500,- må du strekke deg til da men...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt pa forskjellige hoytalere na, og hort litt pa noen..
    Bla CERWIN VEGA V-15F og kirksaeter sl 120.
    To helt forskjellige hoytalere, kirksaeter er mye dyrere mens CW hoytalerene spiller ganske mye hoyere og dunker bra.

Tenkte ogsa pa det forslaget DALI Suite 1.7 og du kan vel sammellikne de mest med kirksaeter nar det gjelder volum ?
    Fant da ogsa ut at jeg er interessert i kanskje litt mere volum/styrke
    :/ {kanskje}.
    Slik kraft som CW hoytalerene hadde, men med de sa er det kanskje ikke sa rein lyd.
    Testa med ltt forskjellig type musikk og det var noe jeg savna der med diskanten, klarer ikke a forklare det..

Noen som kan si noe om CW typen + og - med de.

Noen flere forslag ?

Skal ikke dunke meg i hjel men liker heller litt kraft og styrke slik at det hores samt god surround lyd.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Hva med B&W 602.5, bruker disse som bakhøyttalere nå og brukte dem med hell som fronter før, dypt spiller de også.
    5500,- må du strekke deg til da men...
    Ville ikke satset på disse. Bassen i disse er ikke bra. Boom boom, sier jeg bare. 605.5 er vel unntaket i resten av serien som er mye bedre på det området. Jeg har hørt de selv, men de på Hifi Klubben jeg har snakket med deler min mening der. Da er det mye bedre å gå for 602 mener jeg, som har en bedre kvalitet over bassen som den spiller, selv om den kanskje ikke spiller like dypt (?). Eller se etter et par brukte 603.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunder
    Har sett litt pa forskjellige hoytalere na, og hort litt pa noen..
    Bla CERWIN VEGA V-15F og kirksaeter sl 120.
    To helt forskjellige hoytalere, kirksaeter er mye dyrere mens CW hoytalerene spiller ganske mye hoyere og dunker bra.

Tenkte ogsa pa det forslaget DALI Suite 1.7 og du kan vel sammellikne de mest med kirksaeter nar det gjelder volum ?
    Fant da ogsa ut at jeg er interessert i kanskje litt mere volum/styrke
    :/ {kanskje}.
    Slik kraft som CW hoytalerene hadde, men med de sa er det kanskje ikke sa rein lyd.
    Testa med ltt forskjellig type musikk og det var noe jeg savna der med diskanten, klarer ikke a forklare det..

Noen som kan si noe om CW typen + og - med de.

Noen flere forslag ?

Skal ikke dunke meg i hjel men liker heller litt kraft og styrke slik at det hores samt god surround lyd.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gunder: Hvis den siteringen var pga 602.5 så har den jo ingen av disse egenskapene. Selv om det muligens er noe mer brumming der ned i bånn enn 602, så har de ikke noe å stille opp med i forhold til f.eks CV, Klipch og disse bass-monstrene...

Skal man først ha noe med litt trykk som minner om ovennevnte ville jeg m.a.o. ikke satset på 602.5. Men smaker er som baken....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •