Nye høyttalere, og effektforsterker. Dali Helicon 300?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer boern sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere, og effektforsterker. Dali Helicon 300?

Hei!

Jeg skal utover sommeren kjøpe meg et par nye høyttalere. jeg har kikket litt rundt, og delvis bestemt meg for merket Dali. i og med at jeg i all hovedsak ser etter brukt, så er det snakk om Helicon 300. Generelt liker jeg lyden, og spesielt båndiskanten i Daliene, men er også åpen for andre forslag, som B&W etc.
    prisklassen er hvertfall opp imot 17 000kr. det er heller ikke noe must med stativ høyttalere.
    jeg har foreløpig bare en surrond reciever av typen Denon 4306, så jeg trenger en effektforsterker! men her trenger jeg litt tips, for jeg har ikke mulighet til å kjøpe en altfor dyr en. så jeg lurer på om det er noe til rundt 5000kr brukt, som kan greie å dra disse? eller om jeg heller burde gå ned til noen rimeligere høyttalere?

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Du kunne tatt en titt på Dali Mentor 6? Denne ligger vel på ca. 14-17 på brukten.

Disse er ganske lettdrevne. Så er ikke så vanskelig å få liv i dem. Men jo mer krefter, jo mer lytteglede ! :wink:

Er ikke sikkert på hvilken forsterker jeg vil anbefale. Hvilken lyd er du ute etter? Uansett er det mye gøy der ute, til ikke så altfor stive priser. Tror du skal komme langt med en effektforsterker til 5 tusen brukt.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en parasound classic? NC2250 på brukten eller noe? syns jeg har sett de ned mot 5k, kanskje littegrann mer, men da får du jo bra saker

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ute etter en veldig nøytral lyd, med god kontroll, spesielt i lave frekvenser. som de fleste vet er det jo en skarp og detaljert lyd i Daliene, så jeg trenger nok ingen forsterkning av dette.

har sett en Parasound A23 rundt denne prisen, er denne dårligere eller bedre ?

EDIT: hvordan vil en NAD 275BEE klare seg opp imot Helicon 300 eller Mentor 6 ?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD C275BEE har nok krefter.

Men ville kanskje testet noe annet. Den er veldig hard i toppen. Ville sett på Parasound og Lyngdorf. Jeg har sistenevndte. Å er ganske detaljert og nøytral med mye i bunn, og Ikke minst stål kontroll. Denne tar seg iallefall godt ut på Ikon Mk2. Men vet dessverre ikke hvordan de spiller på Mentoren/Heliconen. Men tror resultatet hadde vært bra.

Jeg opplevde iallefall at jeg gikk fra skarp lyd, til dempet lyd ved testing av NAD C275 Vs Lyngdorf SDAI 2175.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boern
    Jeg er ute etter en veldig nøytral lyd, med god kontroll, spesielt i lave frekvenser. som de fleste vet er det jo en skarp og detaljert lyd i Daliene, så jeg trenger nok ingen forsterkning av dette.

Er du ute etter veldig nøytral lyd, som du sier, vil jeg ikke si NC2250 og A23 er noe for deg. Lyngdorf bør passe bra, f.eks. TDA2200.
    Eventuelt Cambridge.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Cambridge også.

Lyngdorf TDAI 2200 blir vel litt dyr, koster 25 tusen ny. Men en Lyngdorf SDA 2175 skal vel ikke være umulig å finne til ca. 5-6 tusen på brukten.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 6 er et godt valg!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se her ja! masse gode forslag!
    jeg skal på en demonstrasjon av Mentor 6 og Helicon 300/400 en av dagene nå i Oslo.
    der skal jeg høre NAD 275, og M2. men jeg skal prøve å få hørt lyngdorf, takker for tipset der

hva med denne ?

CAMBRIDGE 840W Effektforsterker | Hi-Fi Klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge er absolutt verdt å sjekke ut det også.
    Har en følelse av at det er en bedre match på Dali enn 275...
    Men det får vi la øret ditt bestemme! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se her ja! masse gode forslag!
    jeg skal på en demonstrasjon av Mentor 6 og Helicon 300/400 en av dagene nå i Oslo.
    der skal jeg høre NAD 275, og M2. men jeg skal prøve å få hørt lyngdorf, takker for tipset der

hva med denne ?

CAMBRIDGE 840W Effektforsterker | Hi-Fi Klubben
    Forsiktig !! Min demo av Mentor 6 ble en dyr affære. Endte opp med Mentor 8,2,1,vokal,sub. Mentor 6 er en kjempe god høyttaler !!
    Det er noen gromme EC effekter til salgs i ny og ned som kanskje kan passe deg ?!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

A23 er halvparten så sterk som 2250. Sistnevnte har 250W, og A23 har 120W men bedre kvalitet(serien over).

275BEE vil nok banke livskiten ut av høyttalerne hvis lyden faller i smak.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    A23 er halvparten så sterk som 2250. Sistnevnte har 250W, og A23 har 120W men bedre kvalitet(serien over).
    Rettelse: 125w... ;-)

Men NC2250 er ikke dobbelt så sterk i praksis....
    Ser man bare på watt, så er jo hjemmekinoforsterkere til 5.000 kr sterkere enn mye til 30-80.000. :-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Rettelse: 125w... ;-)

Men NC2250 er ikke dobbelt så sterk i praksis....
    Ser man bare på watt, så er jo hjemmekinoforsterkere til 5.000 kr sterkere enn mye til 30-80.000. :-)
    125W var det ja. Har hatt en slik selv, men syntes det var noe rart når jeg skrev 125W. :P

Sant at strømstyrken ikke er dobbelt så stor. Sitter vel en 800VA trafo i A23. Tipper 2250 ikke er dobbelt så sterk på tygre laster, men at den har mer krefter kan vi vel være enige om?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    125W var det ja. Har hatt en slik selv, men syntes det var noe rart når jeg skrev 125W. :P

Sant at strømstyrken ikke er dobbelt så stor. Sitter vel en 800VA trafo i A23. Tipper 2250 ikke er dobbelt så sterk på tygre laster, men at den har mer krefter kan vi vel være enige om?

Geir Arne
    1 kVA faktisk. :-)

Den har nok mer krefter ja.
    Har hatt begge to selv, og vil ikke si jeg opplever 2250 som vesentlig sterkere. Kanskje den er det på lyttenivåer hvor jeg aldri orker å høre mer enn 10sek, men i praksis for normalt hjemmebruk vil jeg nesten rangere A23 foran NC2250. :-)

Dog blir dette følelsen jeg sitter med av å hatt begge, dog ikke samtidig.
    Så noe ordentlig test de to opp mot hverandre på samme tidspunkt har jeg ikke har muligheten til.

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har hatt begge to selv, og vil ikke si jeg opplever 2250 som vesentlig sterkere. Kanskje den er det på lyttenivåer hvor jeg aldri orker å høre mer enn 10sek, men i praksis for normalt hjemmebruk vil jeg nesten rangere A23 foran NC2250. :-)

Så noe ordentlig test de to opp mot hverandre på samme tidspunkt har jeg ikke har muligheten til.

dette hørtes interresant ut, da er det jo kanskje en ide å teste en A23. så en kurant brukt

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rett igjen gitt. 1KVA

Husker jeg syntes A23 var litt i slappeste laget på mine høyttalere. Har aldri testet 2250 så vil ikke uttale meg bastant ang denne. Står ikke spesifisert hvor stor trafo det er i denne, men vekten er endel høyere så vil annta den er merkbart kraftigere også.

Geir Arne

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....nå går jeg helt i surr her med alle nummereringene til hver og en produsent :P haha, dette må jeg sette meg ned med i kveld!!
    jeg har da spurt om en presentasjon om lyngdorf SDA, og en den cambridgen jeg linket til over her dette blir moro!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker jeg syntes A23 var litt i slappeste laget på mine høyttalere. Har aldri testet 2250 så vil ikke uttale meg bastant ang denne. Står ikke spesifisert hvor stor trafo det er i denne, men vekten er endel høyere så vil annta den er merkbart kraftigere også.
    Ikke misforstå meg.. Jeg er enig i at den er kraftigere. Var bare "halvparten"-uttalelsen jeg ikke var enig i. :-)

At du opplevde den slapt tror jeg har med type forforsterker og generelt match å gjøre. Hvilke høyttalere var det snakk om, og hva var forforsterker ?

Hverken A23 eller NC2250 var hvertfall slappe hos meg. :-)
    På den annen side, kan det hende vi har helt forskjellige definisjoner på slapt, osv, og sånn er jo lyd-verden. :-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå meg.. Jeg er enig i at den er kraftigere. Var bare "halvparten"-uttalelsen jeg ikke var enig i. :-)

At du opplevde den slapt tror jeg har med type forforsterker og generelt match å gjøre. Hvilke høyttalere var det snakk om, og hva var forforsterker ?

Hverken A23 eller NC2250 var hvertfall slappe hos meg. :-)
    På den annen side, kan det hende vi har helt forskjellige definisjoner på slapt, osv, og sånn er jo lyd-verden. :-)
    Denon 3808 som pre og System Audio 1550. Var ikke noe å hoppe i taket for i den settingen.

Halvparten var en enkel papir oversettelse. Ser hvor du vil og burde utdypet det litt.

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •