Gulvhøyttalere til Cambridge elektronikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvhøyttalere til Cambridge elektronikk

Hei

Jeg har som kanskje noen har fått med seg bestilt meg både blu-ray spiller og stereoforsterker fra Cambridge som kommer inn på lager hos Hifiklubben i midten av April nå. Henholdsvis Azur 751BD Blu-ray spiller og 840A v.2 Integrert forsterker.8)

De skal en periode fremover brukes på toppmodellen i gamle Dali blå serie: 8008. Men dette blir bare en midlertidig løsning frem til jeg får stablet på beina penger til splitter nye gulvhøyttalere. Grunnen til at jeg startet denne tråden er fordi jeg er veldig usikker(og helt åpen) på hva slags høyttalere jeg ønsker å kjøpe. Ønsker derfor en debatt om dette, og forhåpentligvis flere gode tips/konstruktive innspill på høyttalere som både vil matche Cambridge elektronikken godt,- for ikke å glemme min musikksmak/preferanser. Det eneste jeg har tenkt på hittils i prosessen er å kjøpe B&W DM 683, da jeg har hørt disse med nevnte komponenter. Dette låt meget bra, oppløst, varmt og med godt trøkk. Men er som sagt helt åpen i dette spørsmålet enda.

Kort om musikksmaken min (kan fylle ut mer etterhvert ved behov): mye klassisk rock som Pink Floyd, U2 og R.E.M. Men også mer melodiøs pop som The Shins og Mew. Setter også pris på rolige dempede akustiske innspillinger som for eks Stray Dogs med vår egen Thomas Dybdahl.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gilmour

Både B&W 600-serie og CM-serie gjør seg godt sammen med Cambridge.
    Ellers synes jeg også Monitor Audio RX-serie (Silver) låt meget godt sammen med Cambridge, har selv testet RX1, RX2 og RX6 på Cambridge Azur 650A og 840A.
    Det fine med Monitor Audio er at dem er meget "lettdrevne" ift. eksempel B&W.
    Vet også at enkelte har brukt Monitor Audio GS-serie (Gold) på Cambridge med stort hell, da GS-20. Denne er da påvei til å fases ut for nye oppgraderte Gold Serie høyttalere, GX-serie. Tror også at Monitor Audio BX-serie (Bronze) vil gjøre seg bra på Cambridge. Du trår nok heller ikke feil med tenkte B&W DM684 til Cambridge 840A v2.
    Dali Ikon mkII kan jo også være verdt en lytt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei Gilmour

Både B&W 600-serie og CM-serie gjør seg godt sammen med Cambridge.
    Ellers synes jeg også Monitor Audio RX-serie (Silver) låt meget godt sammen med Cambridge, har selv testet RX1, RX2 og RX6 på Cambridge Azur 650A og 840A.
    Det fine med Monitor Audio er at dem er meget "lettdrevne" ift. eksempel B&W.
    Vet også at enkelte har brukt Monitor Audio GS-serie (Gold) på Cambridge med stort hell, da GS-20. Denne er da påvei til å fases ut for nye oppgraderte Gold Serie høyttalere, GX-serie. Tror også at Monitor Audio BX-serie (Bronze) vil gjøre seg bra på Cambridge. Du trår nok heller ikke feil med tenkte B&W DM684 til Cambridge 840A v2.
    Dali Ikon mkII kan jo også være verdt en lytt.

Hei, og takk for godt og innholdsrikt svar:-D
    Må innrømme at det hørtes meget interresant ut med Monitor Audio som du nevner, spesielt mtp at de er lettdrevne? Det er nemlig det tyngste argumentet for å velge bort B&W, nemlig at de er relativt tungdrevne. Noe som blir viktig for meg denne gangen er å velge høyttalere som er forholdsvis lettdrevne, slik at forsterkeren min med letthet driver de.

Har hatt underdimensjonert forsterkeri noen år nå, men det er det slutt på når Cambridgen kommer i hus. Hvordan vil du beskrive lyden i Monitor Audio høyttalerne? Hvilken Norsk forhandler fører merket?

Forøvrig kan jeg nevne at jeg har tenkt på prisklassen mellom 8 og 15 000 kr for paret her.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hei, og takk for godt og innholdsrikt svar:-D
    Må innrømme at det hørtes meget interresant ut med Monitor Audio som du nevner, spesielt mtp at de er lettdrevne? Det er nemlig det tyngste argumentet for å velge bort B&W, nemlig at de er relativt tungdrevne. Noe som blir viktig for meg denne gangen er å velge høyttalere som er forholdsvis lettdrevne, slik at forsterkeren min med letthet driver de.

Har hatt underdimensjonert forsterkeri noen år nå, men det er det slutt på når Cambridgen kommer i hus. Hvordan vil du beskrive lyden i Monitor Audio høyttalerne? Hvilken Norsk forhandler fører merket?

Forøvrig kan jeg nevne at jeg har tenkt på prisklassen mellom 8 og 15 000 kr for paret her.
    Hei

Lyden i Monitor Audio RX-serie vil jeg beskrive som veldig musikalsk, gode allround egenskaper. Fokus på detaljert mellomtone og diskant, også rask og "tight" bass. Meget imponert over hvor stort Monitor Audio RX6 spiller, også bass gjengivelsen spesiellt. Har prøvd Monitor Audio RX-serie på både Denon receiver, Cambridge 650A og 840A v2, Hegel H100 og H200 forsterker.
    Monitor Audio har nok en litt "lysere/kvassere" diskant enn for eksempel B&W, men på ingen måte plagsom eller for kvass. Selv vil jeg nok rangere Monitor Audio RX-serie mellom B&W 600-serie og B&W CM-serie.
    Byggekvalitet og finsish overgår B&W 600-serie en lang gang etter mitt syn.
    Tror at RX6, RX8 eller GS20 vil være gode kandidater til Cambridge 840A v2 fra Monitor Audio.
    Her i landet er det kun Hi-Fi Huset i Bærum som selger Monitor Audio, de har også masse brukt/demo høyttalere inne også, så her er det ofte gode muligheter for å gjøre gode kjøp. Velkommen til Hi Fi Huset! - Hi-Fi Huset AS
    Monitor Audio RX6: RX6 - Hi-Fi Huset AS
    Monitor Audio RX8: RX8 - Hi-Fi Huset AS
    Lykke til med valget !

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Lyden i Monitor Audio RX-serie vil jeg beskrive som veldig musikalsk, gode allround egenskaper. Fokus på detaljert mellomtone og diskant, også rask og "tight" bass. Meget imponert over hvor stort Monitor Audio RX6 spiller, også bass gjengivelsen spesiellt. Har prøvd Monitor Audio RX-serie på både Denon receiver, Cambridge 650A og 840A v2, Hegel H100 og H200 forsterker.
    Monitor Audio har nok en litt "lysere/kvassere" diskant enn for eksempel B&W, men på ingen måte plagsom eller for kvass. Selv vil jeg nok rangere Monitor Audio RX-serie mellom B&W 600-serie og B&W CM-serie.
    Byggekvalitet og finsish overgår B&W 600-serie en lang gang etter mitt syn.
    Tror at RX6, RX8 eller GS20 vil være gode kandidater til Cambridge 840A v2 fra Monitor Audio.
    Her i landet er det kun Hi-Fi Huset i Bærum som selger Monitor Audio, de har også masse brukt/demo høyttalere inne også, så her er det ofte gode muligheter for å gjøre gode kjøp. Velkommen til Hi Fi Huset! - Hi-Fi Huset AS
    Monitor Audio RX6: RX6 - Hi-Fi Huset AS
    Monitor Audio RX8: RX8 - Hi-Fi Huset AS
    Lykke til med valget !

De Monitor Audio høyttalerne så lekre ut, ingen tvil om det! Spesielt godt alternativ blir de mtp at de er lettdrevne, da vil 840 A drive de med letthet og har kraftoverskudd. Skulle man være heldig å få tak i et pent brukt demopar til godpris er det heller ikke noe drawback8)

Hva med Klipsch forøvrig? Har hørt endel bra om dette merket oppigjennom, men har utrolig begrenset lytterfaring med Klipsch. Noe å vurdere sammen med Cambridgekomponentene tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Hobben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Hva med Klipsch forøvrig? Har hørt endel bra om dette merket oppigjennom, men har utrolig begrenset lytterfaring med Klipsch. Noe å vurdere sammen med Cambridgekomponentene tro?[/QUOTE]

Klipsch er utrolig gode høytalere, men i min (begrensede) erfaring så synes jeg ikke cambridge blir den beste matchen. Med tanke på musikken du lister så tror du er mest på rett spor med B&W, som i min mening er en konge kombo. Spesielt med CM serien. CM8 eller helst CM9.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hobben: Har såvidt kikket på Cm8 og Cm9 (selvom jeg riktignok sprenger budsjettet litt med Cm9). Men vil Cambridgeforsterkeren drive disse greit mtp at B&W er relativt tungdrevne etter hva blant annet folk på HFK har fortalt? Spør fordi jeg er litt redd for å anskaffe høyttalere hvor jeg føler at forsterkeren blir for sped.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stiansp

Takk for meget relevant link8)

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hobben: Har såvidt kikket på Cm8 og Cm9 (selvom jeg riktignok sprenger budsjettet litt med Cm9). Men vil Cambridgeforsterkeren drive disse greit mtp at B&W er relativt tungdrevne etter hva blant annet folk på HFK har fortalt? Spør fordi jeg er litt redd for å anskaffe høyttalere hvor jeg føler at forsterkeren blir for sped.
    Hei, du har nok litt rett her. B&W er nesten pr. regel harde å drive. overvurderte nok forsterkeren endel, missforstå meg rett, dette er en MEGET god forsterker til prisen (sett utifra "CAMBRIDGE Azur 340A SE"). men i min iver så så jeg feil modell. beklager dette. CM7 blir da mitt neste tips. disse burde oppføre seg utmerket på den forsterkeren, og samtidig gi deg den lille smaken av high end.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hobben
    Hei, du har nok litt rett her. B&W er nesten pr. regel harde å drive. overvurderte nok forsterkeren endel, missforstå meg rett, dette er en MEGET god forsterker til prisen (sett utifra "CAMBRIDGE Azur 340A SE"). men i min iver så så jeg feil modell. beklager dette. CM7 blir da mitt neste tips. disse burde oppføre seg utmerket på den forsterkeren, og samtidig gi deg den lille smaken av high end.

Ja, forsterkeren yter jo 120 watt i 2 kanaler, og virker ha en solid strømforsyning etter hva jeg har hørt. Men muligens bedre som du selv sier å gå for CM7 istedet, som vel er en noe mindre høyttaler både av størrelse og antall elementer,- og dermed lettere å drive skulle man anta?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, forsterkeren yter jo 120 watt i 2 kanaler, og virker ha en solid strømforsyning etter hva jeg har hørt. Men muligens bedre som du selv sier å gå for CM7 istedet, som vel er en noe mindre høyttaler både av størrelse og antall elementer,- og dermed lettere å drive skulle man anta?
    Den driver nok både CM8 og CM9, men vil ha stålkontroll over CM7. Om du har planer om videre oppgradering av forsterker så vil CM9 være det beste valget (min mening), men om du vil ha noe som holder seg over lengre tid uten oppgraderinger så foreslår jeg CM7

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis strømforsyning er bra, og den faktisk leverer 120w, så er dette nok på CM8 til ganske voldsomme nivåer.

Jeg har prøvd både Rotel RMB-1075 (5x120) og RB-1070 (2x130w) til DM683. Og det var ingen forskjeller på kraftbiten før man virkelig begynte å dra på.
    Nivåer som jeg ikke klarer å høre på i mer enn 20sek.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Hvis strømforsyning er bra, og den faktisk leverer 120w, så er dette nok på CM8 til ganske voldsomme nivåer.

Jeg har prøvd både Rotel RMB-1075 (5x120) og RB-1070 (2x130w) til DM683. Og det var ingen forskjeller på kraftbiten før man virkelig begynte å dra på.
    Cambridge har vel gode tradisjoner om å levere strømstyrker i hopetall?
    Dog vil jeg påstå at det beste lydbilde her kommer ved CM7, Du oppnår muligens høyere lyd med CM8, men vil påstå at forsterkeren mister endel kontroll på denne belastningen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds

Jepp, den leverer 120 watt, ikke skrytewatt. Cambridgeforsterkeren er en mann for sine ord

Isåfall høyst interessant det du sier her, da er det isåfall flere B&W modeller som er aktuelle. Både Dm 683, Cm7 og Cm8. Dere som kjenner godt til B&W(jeg har meget begrenset erfaring med merket), argumenter for og imot disse modellvalgene? Takk for gode innspill, det settes pris på.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den driver nok både CM8 og CM9, men vil ha stålkontroll over CM7. Om du har planer om videre oppgradering av forsterker så vil CM9 være det beste valget (min mening), men om du vil ha noe som holder seg over lengre tid uten oppgraderinger så foreslår jeg CM7

Der sa du det: stålkontroll8) . Det beskriver ønsket mitt med nye høytaler ganske bra, i tillegg til at det skal være en solid kvalitetshøyttaler selvsagt. Men har sett mye skryt av CM7 her inne, så kanskje den seiler opp som toppkandidat foreløpig gitt? Følelsen når man drar på litt over middels volum, og trommene begynner å sparke hardt/bassen rumler, samtidig som man merker at forsterkeren har _full_ kontroll. ahhh, det er herlig:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte bare jeg skulle si noe om det med lettdreven høyttaler eller ikke, og det kan du fort se på følsomheten som det står oppgitt på spesifikasjoner. Først og fremst så er følsomheten på B&W, Monitor Audio og Dali Ikon mk2 ca det samme, mellom 89-91 db. Dette sier deg ikke så mye, men jo høyere følsomhet, jo mindre skal til for å få lyd i høyttalerne og jo mer lettdrevne er de.

Klipsch vet jeg ikke om passer sammen med Cambridge, men synes lyden var fin med Marantz, noe jeg forbinder som ca samme lydsignatur som cambridge, og da funka det fett. Klipsch har følsomhet i en klasse for seg selv i forhold til de andre som du har listet opp, og følsomheten ligger på henholdsvis 96-100 db. Dette kommer litt an på modellen. Klipsch er også veldig gøyale høyttalere som du kan velge. Tatt fra en test av Klipsch RF62 med tanke på følsomhet i Klipsch vs andre konkurrenter i testen:
    - "Den høye virkningsgraden er også et viktig poeng å få med seg. Det skiller cirka 6 dB i følsomhet mellom Klipsch og System Audio Aura 30, som er den minst effektive høyttaleren i testen. Dette betyr at SA-ene krever fire ganger så mye effekt for å oppnå tilsvarende lydstyrke. Dette har betydning for hvilken forsterker du bør velge, spesielt blant rimelige surroundreceivere hvor nettopp effekt og strømreserver er mangelvare."
    Klipsch RF62 mkII | Lyd & Bilde

Jeg synes uansett at du skal gi DALI mk2 serien en sjanse for jeg liker den luftige diskanten, mange sier at den er skarp, men jeg synes den aldri blir skarp, men bare veldig luftig og digg. Liker også hele lydbildet selvfølgelig, solid, stram og fin bass, god mellomtone. Gode allroundegenskaper, bruker den like godt til fest, som til rolig lytting hjemme dagen derpå eller andre dager hvor jeg føler for klassisk, rock, metall, trance osv.

B&W tror jeg vil fungere bra, har ikke hørt så mye på dem, men det jeg prøver å få fram er selvfølgelig at de andre høyttalernes følsomhet er like høy, med unntak av Klipsch. SÅ hvis du vil ha mye ut av forsterkeren din så er Klipsch valget, hvis du ikke liker lyden(og det kan godt hende) så finnes det mange andre, men som sagt, ikke ekskluder B&W på grunn av at det sies at de er tungdrevne, sjekk ut følsomheten.

Hvis ikke så har jeg lest at Vienna Accoustics har noen modeller som du kan ta en titt på. Vienna Accoustics Mozart eller Bach Grand. De kunne passet med Cambridge vil jeg tro

Du kan også lese på Anfield sin tråd om hva han tenker om Sonus Faber sine høyttalere, eller Ganilsen hvis du vurderer JBL sine ht av LS serien. Men det er kanskje litt utenfor ditt budsjett, ikke vet jeg, men mye du kan lese deg til på "hva har avforum sine medlemmer" om deres utstyr om deres tanker rundt diverse høyttalermerker

Forresten så vil jeg tilslutt også nevne System Audio Mantra 60 som en veldig spennende og interessant høyttaler jeg vil anbefale deg å ta en titt på, litt annerledes bestykning, med mange 4,5 elementer, men den spiller kjempeflott og fyldig Matching er jeg ikke så sikker på hva som passer best, men her er høyttalere jeg vil tro passer fint med Cambridge

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stiansp
    Ut av de er Klipsch uten tvil best (:

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der sa du det: stålkontroll8) . Det beskriver ønsket mitt med nye høytaler ganske bra, i tillegg til at det skal være en solid kvalitetshøyttaler selvsagt. Men har sett mye skryt av CM7 her inne, så kanskje den seiler opp som toppkandidat foreløpig gitt? Følelsen når man drar på litt over middels volum, og trommene begynner å sparke hardt/bassen rumler, samtidig som man merker at forsterkeren har _full_ kontroll. ahhh, det er herlig:-D
    Joda, CM7 vil adlyde hver eneste ordre fra 840A v.2.
    Kjør på. jeg tviler på at du vil bli skuffa

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, CM7 vil adlyde hver eneste ordre fra 840A v.2.
    Kjør på. jeg tviler på at du vil bli skuffa

Ser at Hifiklubben har et demopar med Cm7 nedsatt med 4000 kr i pris på nettsidene sine. Synd det ikke er skattepenger i April :-D

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •