Gulvhøyttalere til Cambridge elektronikk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jepp, den leverer 120 watt, ikke skrytewatt. Cambridgeforsterkeren er en mann for sine ord

Isåfall høyst interessant det du sier her, da er det isåfall flere B&W modeller som er aktuelle. Både Dm 683, Cm7 og Cm8. Dere som kjenner godt til B&W(jeg har meget begrenset erfaring med merket), argumenter for og imot disse modellvalgene? Takk for gode innspill, det settes pris på.
    Her lurer jeg først på hva slags musikk du hører på ?

Etter å hatt CM9 oppe å spilt i snart 6-7 timer, så er det noen ting som skiller den klart ifra 683.

1. Bass. Bassen på 683 kan nok oppleves som større. Dog føler jeg dette blir litt som å høre på en god og en dårlig forforsterker. Den dårlige vil ha masse støy i lydbildet, og det høres ut som om man spiller høyere. Uten sammenlikning forøvrig, så er bassen i CM-serien mye mer korrekt, presis, tørr, osv. Mens 683 har litt mer "live-preg" hvis det går ann å kalle det noe slikt.

2. Mellomtone. Her skal det vel teknologisk ikke være store forskjellen, men klarheten og detaljene i mellomtonen på CM8 og 9 føler er mye høyere enn i 683. Samme "live"-preget over 683 kontra CM8 og 9.

3. Diskant. Bassen er litt forskjellig, men her ligger den største forskjellen i mine ører. Silkemyk, tilbakelent og detaljert. Rett og slett nydelig!

Mine høyst subjektive sammenlikninger er gjort med M15 som DAC og pre samt Parasound NC2250 som effekt.

Newcomer Hobben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Hifiklubben har et demopar med Cm7 nedsatt med 4000 kr i pris på nettsidene sine. Synd det ikke er skattepenger i April :-D
    ville holdt meg unna 600 (les 683) serien til B&W og venta til jeg hadde råd til CM serien. Er litt Party vs Peis-kos lyd her

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville anbefalt trådstarter å lytte til Cambridgen via Ikon 6/7 og Mentor 6. De er ganske lettdrevne og formelig sprudler av spilleglede.

Geir Arne

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hobben
    ville holdt meg unna 600 (les 683) serien til B&W og venta til jeg hadde råd til CM serien. Er litt Party vs Peis-kos lyd her

Hm, ja du er faktisk ikke den første som har ytret meninger i samme gate:-D Men jeg er egentlig enig med deg. DM serien er i overkant rimelig for den såpass gode Cambridge elektronikken som jeg nå har bestemt meg for. Så faller valget på B&W må jeg innrømme at det frister enormt å gå for CM serien. Men bare der har jeg 2 reelle kandidater i Cm7 og Cm8. Cm9 til rundt 20 000 kr paret blir for stivt for meg, så derfor utelukker jeg den8)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ville anbefalt trådstarter å lyttet til Cambridgen via Ikon 6/7 og Mentor 6. De er ganske lettdrevne og formelig sprudler av spilleglede.

Geir Arne

Will do ved første anledning(neste besøk på Hifiklubben that is):-D , takk for tipset. Høyttalerne jeg nå har er jo også Dali, og flere i omgangskretsen min har også Dali høyttalere så vet at de leverer meget solid.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. Jeg vil ikke utelukke 683 bare fordi noen mener det er kjempeforskjellig fra CM-serien.
    Ja, jeg er også enig i det. Men kommer litt ann på elektronikken vil jeg si.
    Det er også mange som ikke synes CM-serien er verdt de ekstra kronene kontra 683. :-)

Best å høre selv..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Her lurer jeg først på hva slags musikk du hører på ?

Etter å hatt CM9 oppe å spilt i snart 6-7 timer, så er det noen ting som skiller den klart ifra 683.

1. Bass. Bassen på 683 kan nok oppleves som større. Dog føler jeg dette blir litt som å høre på en god og en dårlig forforsterker. Den dårlige vil ha masse støy i lydbildet, og det høres ut som om man spiller høyere. Uten sammenlikning forøvrig, så er bassen i CM-serien mye mer korrekt, presis, tørr, osv. Mens 683 har litt mer "live-preg" hvis det går ann å kalle det noe slikt.

2. Mellomtone. Her skal det vel teknologisk ikke være store forskjellen, men klarheten og detaljene i mellomtonen på CM8 og 9 føler er mye høyere enn i 683. Samme "live"-preget over 683 kontra CM8 og 9.

3. Diskant. Bassen er litt forskjellig, men her ligger den største forskjellen i mine ører. Silkemyk, tilbakelent og detaljert. Rett og slett nydelig!

Mine høyst subjektive sammenlikninger er gjort med M15 som DAC og pre samt Parasound NC2250 som effekt.

Glemte nesten dette svaret i farten her Amunds8) Musikksmaken min er forholdsvis variert vil jeg si. Men det går mest i klasisk melodiøs rock som Pink floyd og U2, endel progrock som eksempelvis Dream Theater og Porcupine Tree. Samt at jeg også setter pris på liveinnspillinger og rolige dempede akustiske innspillinger. Ser av ditt senere svar at Dm 683 ikke bør avskrives, men sjekkes ut nøye og det skal jeg også gjøre. Men som sagt frister det jo mye å gå opp et hakk til CM serien

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig i måten du beskriver de 2 på, men er uenig i konklusjonen. Føler bassen i 683 er mer "korrekt" OG går dypere enn CM9. CM har litt mer "falsk" punch oppover i bassen mens den later til å rulle av litt tidligere. Så jeg skjønner det kan oppfattes som raskere og mer taktfast. Sett på begge på M15'en din, sett deling på 60-80hz og skru av sub. Er det noe tempoforskjell da lenger? Jeg tror ikke det, men da vil nok plutselig CM9 høres fyldigere ut.

Oppover i frekvensene er vi enige.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig i måten du beskriver de 2 på, men er uenig i konklusjonen. Føler bassen i 683 er mer "korrekt" OG går dypere enn CM9. CM har litt mer "falsk" punch oppover i bassen mens den later til å rulle av litt tidligere. Så jeg skjønner det kan oppfattes som raskere og mer taktfast. Sett på begge på M15'en din, sett deling på 60-80hz og skru av sub. Er det noe tempoforskjell da lenger? Jeg tror ikke det, men da vil nok plutselig CM9 høres fyldigere ut.
    Interessant eksempel som jeg dessverre ikke har mulighet til nå...
    Mulig 683 går dypere, men syns ikke den er mer korrekt (kommer vel ann på hvordan vi definerer "korrekt"). I mine ører er hvertfall stortromme mer riktig i ltdbildet nå enn før. Opplever 683 som mer "flytende".

Flytende, korrekt, riktig, luftig, tett, fristende, matt, "opp-på-tå".... Begynner å bli mange artige beskrivelser på forumet... :-D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppover i frekvensene er vi enige.

Geir Arne

Så hvis jeg forstår deg riktig her, så mener du egentlig at Dm 683 er et bedre valg til prisen enn CM9? Sistnevnte koster trossalt dobbelt så mye for paret i forhold til 683 så forbedringene skal være ganske kraftige for å forsvare et slikt prishopp forsåvidt.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg forstår deg riktig her, så mener du egentlig at Dm 683 er et bedre valg til prisen enn CM9? Sistnevnte koster trossalt dobbelt så mye for paret i forhold til 683 så forbedringene skal være ganske kraftige for å forsvare et slikt prishopp forsåvidt.
    Tja, jeg kan være tilbøylig til at bassen på 683 er "morsommere", men mellomtonen og diskanten på CM9 er i mine ører overlegne, og bassen mer presis. Synes helt klart at CM9 gir mer for pengene i ren lytte kvalitet. Muligens 683 gir mer hvis film er i høysetet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg kan være tilbøylig til at bassen på 683 er "morsommere", men mellomtonen og diskanten på CM9 er i mine ører overlegne, og bassen mer presis. Synes helt klart at CM9 gir mer for pengene i ren lytte kvalitet. Muligens 683 gir mer hvis film er i høysetet.

Film er _ikke_ i høysetet hos meg Her er det musikk som er soleklar førstepri. Må nok ta en lytteseanse hos diverse hifisjapper snart og forhåpentligvis bli litt klokere. Men som sagt 20 000 kr for paret er egentlig utenfor min prisklasse,- men Cm8 kunne kanskje vært en fint kompromiss med endel hyggeligere pris. Og kanskje også endel bedre kontroll fra forsterkeren sin side, da elementene ikke er så store som på Cm9.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film er _ikke_ i høysetet hos meg Her er det musikk som er soleklar førstepri. Må nok ta en lytteseanse hos diverse hifisjapper snart og forhåpentligvis bli litt klokere. Men som sagt 20 000 kr for paret er egentlig utenfor min prisklasse,- men Cm8 kunne kanskje vært en fint kompromiss med endel hyggeligere pris. Og kanskje også endel bedre kontroll fra forsterkeren sin side, da elementene ikke er så store som på Cm9.
    Kos deg, egne erfaringer er det eneste som teller

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg forstår deg riktig her, så mener du egentlig at Dm 683 er et bedre valg til prisen enn CM9?
    Ja. Men;
    Sistnevnte koster trossalt dobbelt så mye for paret i forhold til 683 så forbedringene skal være ganske kraftige for å forsvare et slikt prishopp forsåvidt.
    CM9 er såklart en bedre høyttaler, og jeg er enig med de to andre her med at den oppleves som fastere i bassen. Jeg mener fremdeles at 683 har en bedre bass løsning og mener at grunnen til at den oppleves som slappere er at den går dypere.

Om CM9 er verdt de ekstra pengene er opp til den enkelte å avgjøre. Jeg vil si nei. Men mine Scorpio til 50k er heller ikke verdt pengene sammenlignet med 683. Men jeg har de likevel. Rett og slett fordi de er bedre.

Når man har 2 høyttalere som spiller bass fra f.eks. 30-300hz der den ene har en peak rundt 50hz og den andre har en peak rundt 80hz men ellers like vil den med peak på 80hz oppleves som fastere/raskere. Det er en måte å oppleve forskjell på, som gjør at bl.a. høyttalere oppleves som forskjellig i forskjellige rom.

Et annet eksempel er 2 høyttalere med "rett" respons, der den ene ruller av ved 60hz og den andre ruller av ved 40hz vil igjen den som ruller av tidligst oppleves som fastere/raskere.

Se på disse 2 bildene:

Her ser dere 683. Denne begynner å rulle av rundt 80-90hz og har -3dB punktet ca på 50hz.

Her har man CM9(den lilla) og man ser denne ruller av allerede ved 100hz og har -3dB punktet allerede mellom 60-70hz.

Og dette er da forklaringen på at CM9 oppleves som fastere i bassen. Men dette er altså en illusjon, som så mye annet innen hifi.

Amunds: En stortromme er et litt dumt eksempel siden denne også går langt oppover i mellomtonen, samt at den har snerten ganske langt opp i frekvens. En bassgitar er bedre, men ikke bra nok eksempel. Flygel eller kontrabass vil kunne gjengi de frekvensene der jeg mener forskjellene ligger. Evt også elektronisk bass.

Mye info, men håper det var virket fornuftig og forståelig.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kos deg, egne erfaringer er det eneste som teller

Det er sant! Ser forresten nå på HFK sine nettsider at CM8 ligger på 14 000 kr for paret, og det er gode 6 laken under CM9. Cm8 har et ekstra element i kabinettet ser jeg også i forhold til CM7, noe jeg liker iform av at den da antagelig leverer et større og kraftigere lydbilde. CM8 ser jeg virkelig frem til å prøvelytte etterhvert8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mye som skiller 8 og 9.
    Kanskje ikke nok til å forsvare 6 lapper.
    Når jeg hørte disse mot hverandre, så endte jeg opp med CM9 fordi disse var mektigere i mine ører. Spilte dypere, og mellomtonen virket også mektigere. Om dette er et inntrykk jeg fikk pga mer bass vet jeg ikke, men mellomtone-elementet er jo større. :-)

Men CM8 er en utrolig bra høyttaler, som har alt det CM9 har... Bare litt mindre av noe... :-)
    CM8 gir nok mer for penga enn CM9..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mye som skiller 8 og 9.
    Kanskje ikke nok til å forsvare 6 lapper.
    Når jeg hørte disse mot hverandre, så endte jeg opp med CM9 fordi disse var mektigere i mine ører. Spilte dypere, og mellomtonen virket også mektigere. Om dette er et inntrykk jeg fikk pga mer bass vet jeg ikke, men mellomtone-elementet er jo større. :-)

Men CM8 er en utrolig bra høyttaler, som har alt det CM9 har... Bare litt mindre av noe... :-)
    CM8 gir nok mer for penga enn CM9..

Jeg spør meg vel selv også om det er verd 6 lapper mer. Men må jo lytte først, for all del. Men har jo hørt dm 683 på denne Cambridge elektronikken, og da vil jeg ikke bli skuffet av cm8 heller tenker jeg8) Men 20 lapper for paret er som sagt for mye, dessverre. Da må jeg være heldig å få tak i ett demopar eller noe i den duren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spør meg vel selv også om det er verd 6 lapper mer. Men må jo lytte først, for all del. Men har jo hørt dm 683 på denne Cambridge elektronikken, og da vil jeg ikke bli skuffet av cm8 heller tenker jeg8) Men 20 lapper for paret er som sagt for mye, dessverre. Da må jeg være heldig å få tak i ett demopar eller noe i den duren.
    683 vs. CM8 blir litt sånn "trøkk vs. finesse". :-)

Tror ikke det hjelper noe særlig med flere råd og tips nå.. Bunner ut i hva ørene dine mener... :-) B&W på Cambridge er hvertfall veldig bra uansett.
    Med 683 har du jo også råd til en DacMagic innenfor CM8-kostnaden...
    Det kan være avgjørende mener jeg. (Hvis du ikke har en DAC jeg har oversett?)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    683 vs. CM8 blir litt sånn "trøkk vs. finesse". :-)

Tror ikke det hjelper noe særlig med flere råd og tips nå.. Bunner ut i hva ørene dine mener... :-) B&W på Cambridge er hvertfall veldig bra uansett.
    Med 683 har du jo også råd til en DacMagic innenfor CM8-kostnaden...
    Det kan være avgjørende mener jeg. (Hvis du ikke har en DAC jeg har oversett?)

Fått veldig mye fine innspill og god respons på denne tråden så det er virkelig moro:-D Skal få sjekket ut flere av merkene som er blitt anbefalt her, og kanskje spesielt Cm7 og CM8 til B&W. Nei, dac har jeg ikke,- så¨det er noe å vurdere kanskje? Har ikke så store kunnskaper på akkuratt det feltet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller ingen særlig kunnskap eller erfaringer fra DAC-verden, men jeg vet såpass at det har "alt" å si.

Det sitter jo DAC'er i alt mulig, og de kvaliteten vokser, som med så mye annet, ofte med prisen.

F.eks. ved å ta lyden analogt fra datamaskinen, en billig dvd-spiller, billig cd-spiller eller noe annet "ræl" kan gi en kjip opplevelse! :-)

Derimot å ta det digitalt fra slike kilder, inn i en ekstern DAC som er lagd for å være en kjempeforbedring fra slike "kjipe" kilder, kan heve opplevelsen volsomt! Så tar man videre analogt ut ifra denne. :-)

Cambridge DacMagic

Cambridge sine cd-spillere 740C og 840C har også DAC-innganger for eksterne kilder.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •