Innkjøp av høytalere og forsterker til ca 16 000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innkjøp av høytalere og forsterker til ca 16 000

Hei!

Er på utkikk etter en forsterker og høytalere til en pris på ca. 16 000 kr. I denne sammenhengen har jeg selv tenkt ut noen kombinasjoner av komponenter.

Lurer egentlig på hva som vil gi mest for pengene av:

To gode høytalere og en kraftig forsterker? Eksempelvis Dali Concept 8 eller 10 + en Hegel H1SE forsterker.

Eller:

En mindre kraftig forsterker kjørt sammen med 2 mer lettdrevne høytalere + en 12" sub i tillegg. Eksempelvis Harman/Kardon stereoforsterker til 4 000, Dali concept 8 høytalere og en SVS 12" Sub.

Anlegget skal primært brues til musikk. Det bør spille høyt og med bra bass, samtidig vil jeg også legge vekt på lydkvaliteten. Noe som vil si at jeg ikke er på utkikk etter det som spiller høyest mulig, men med dårlig lydkvalitet (CV).

Har folket noen formeninger? Kom gjerne med andre kombinasjoner/tips. Andre merker på høytalere og forsterkere, er også velkomne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg ikke Concept-serien er noe særlig. Budsjettet ditt er veldig bra, og hvis du f.eks. leter litt på brukt-markedet, vil du få en kjempegod stereo av dette.

Du sier primært musikk - betyr dette at du vil bygge ut til surround etterhvert, eller er det stereo du skal ha ?

Vanskelig for meg å si hva du likker i bass - men:
    B&W DM683 med Parasound, Rotel, Lyngdorf eller NAD er en fin kombo. (Kommer litt ann på hva slags lydsignatur du liker.)
    Dali Ikon 6 med Parasound.
    Ellers kan det hende Klipsch vil være det riktige for deg mtp de lyd-preferansene du nevner. :-)

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cambridge & Monitor Audio

Hei

Alltid vanskelig og anbefalle komponenter, da det er så individuelt hva folk synes er bra. Men Cambridge forsterker, 740A og 840A er relativt kraftige forsterkere som også gir god lyd. Høyttalere, kan du også vurdere Monitor Audio BX og RX serie. En kombinasjon som burde gi "god lyd" og samtidig ha krefter nok og gi deg god og fin bass. Liker du Hegel er sjansen stor for at du liker Cambridge også, ganske lik lydklang etter mitt syn. Monitor Audio spiller meget detaljert samtidig som dem er veldig bra i bunnen, og relativt lettdrevne ift. mange andre høyttalere. Mitt tips, Cambridge 740A/840A og Monitor Audio BX6/RX6.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Alltid vanskelig og anbefalle komponenter, da det er så individuelt hva folk synes er bra. Men Cambridge forsterker, 740A og 840A er relativt kraftige forsterkere som også gir god lyd. Høyttalere, kan du også vurdere Monitor Audio BX og RX serie. En kombinasjon som burde gi "god lyd" og samtidig ha krefter nok og gi deg god og fin bass. Liker du Hegel er sjansen stor for at du liker Cambridge også, ganske lik lydklang etter mitt syn. Monitor Audio spiller meget detaljert samtidig som dem er veldig bra i bunnen, og relativt lettdrevne ift. mange andre høyttalere. Mitt tips, Cambridge 740A/840A og Monitor Audio BX6/RX6.
    740 tror jeg vant en test i "tv2 hjelper deg" forrige uke.

Klipsch tror jeg er riktig for deg. Bare match det med riktig forsterker. OG hør det og andre htt, før du kjøper.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var og hørte på rega mira + apollo spiller på klipsch rf52 her om dagen og det spillte bra, kanskje rf62 og rega kan være noe ? eller naim 0g rf62 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativ eller gulvhøyttaler ?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testvinneren Klipsch RF 62mkII.
    Du får veldig mye høyttaler for drøye 7000,- og med dine lydpreferanser som du nevner så trør du neppe feil hvis du går for denne.
    Kanskje ikke så spennende utsenemessig, men i forhold til Consept serien så er den lydmessig i en annen liga.
    Da har du greit med penger til overs for å finne deg en bra forsterker.
    :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flere gode forslag!

Ojey: Gulvhøytalere. Eventuelt stativhøytalere og en god sub

Det jeg lurer på, som jeg ikke har fått svar på er:
    Om jeg velger å gå for 2 gulvstående klipsch med små elementer (som gir lite bass), en mindre kraftig forsterker og en god sub i tillegg.
    Vil dette gi like mye for pengene som eksempelvis en Hegel H1SE og to Klipsch RF62 eller 82?

Eller bør jeg gå for en kraftig forsterker til 8-10 000 kr, og høytalere til omtrent det samme?

Vil en Hegel H1SE kunne dra Klipsch RF82 eller RF62 godt?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cambridge 840A v2 !

Hei

Jeg mener du burde slå til på denne forsterkeren, kostet egentlig 13-14000,- tidligere. Dette er en kraftig og god forsterker til gibort pris.
    Den kan også brukes som effektforsterker til Fronthøyttalere senere i et surround oppsett. Den burde også passe flere høyttaler merker, B&W, Dali, Monitor Audio, Klipsch? Koster "bare" 8495,- nå, så ville jeg kjøpt noen gode gulvstående høyttalere og kansje en DacMagic, det skulle være et godt utgangspunkt. Lykke til med valget! Ville heller kjøpt noen gulvstående av god kvalitet, enn noen dårligere og subwoofer. Sjansen er stor for at du vil få bass nok med noen gulvstående i et rom av normal størrelse, og heller bygget videre med subwoofer senere hvis du ønsker/trenger mer.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslag til komponenter og høyttalere !

Hei igjenn!

Her har du noen forslag helt gratis.

Forsterker:
    Cambridge 840A v2 8498,- (HiFi Klubben)
    Cambridge 740A 5498,-
    Cd-spiller/DAC:
    DacMagic 2398,- (HiFi Klubben)
    Cambridge 740C 5498,-
    Høyttalere:
    B&W DM685 4596,- (HiFi Klubben)
    B&W DM684 7996,-
    Monitor Audio BX6 7500,- (HiFi Huset)
    Monitor Audio RX6 8990,-
    Monitor Audio RX2 5900,-
    Dali Ikon 5 MK2 7996,- (HiFi Klubben)
    Subwoofer:
    SVS SB12NSD 5490,- (Lsound)
    XTZ W10.16 2990,- (Surround.no)
    XTZ W12.16 3990,-

Da var det bare å sette sammen noe selv, og ikke minst høre på det før kjøp

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nesta
    Det jeg lurer på, som jeg ikke har fått svar på er:
    Om jeg velger å gå for 2 gulvstående klipsch med små elementer (som gir lite bass), en mindre kraftig forsterker og en god sub i tillegg.
    Gulvstående Klipsch RF-62mkII har riktig nok "bare" 2 6,5 tommere i hver høyttaler, men jeg tror du misforstår når du tror disse gir lite bass..:shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:p

leter etter et anlegg til ca 16000 kr selv tror jeg skal ha meg rf 82, noen som vet hva slags forsterker som passer bra til den ? =)

mvh christoffer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Gulvstående Klipsch RF-62mkII har riktig nok "bare" 2 6,5 tommere i hver høyttaler, men jeg tror du misforstår når du tror disse gir lite bass..:shock:
    Mulig jeg undervurderer den høytaleren. Jeg tenkte heller på høytalere med små elementer, slik som RF42/52.

Tusen takk for gode forslag!

Noen som vet om en integrert forsterker som vil gi god bass på Klipsch RF-82? Har snuset på disse.

Er det en mulighet for å kjøpe en "billig" Yamaha stereoforsterker, for så å bruke en effektforsterker av f.eks Parasound, Abrahamsen e.l.? Eller vil dette gjøre lydkvaliteten dårlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nesta
    Mulig jeg undervurderer den høytaleren. Jeg tenkte heller på høytalere med små elementer, slik som RF42/52.

Tusen takk for gode forslag!

Noen som vet om en integrert forsterker som vil gi god bass på Klipsch RF-82? Har snuset på disse.

Er det en mulighet for å kjøpe en "billig" Yamaha stereoforsterker, for så å bruke en effektforsterker av f.eks Parasound, Abrahamsen e.l.? Eller vil dette gjøre lydkvaliteten dårlig?
    Du får mye igjen for å legge en del kroner i forsterkeriet altså, og det er ikke nødvendig med effektforsterkere til Klipsch hvis du kjøper en god forsterker, for de er så utrolig lettdrevne sammenlignet med andre merker i samme prisklasse eksempelvis NAD 375BEE hos Hifiklubben, eller så har vell stereofil også marantz og diverse utvalg for Klipsch. Er ikke sikker på hva som passer best :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ojey
    Du får mye igjen for å legge en del kroner i forsterkeriet altså, og det er ikke nødvendig med effektforsterkere til Klipsch hvis du kjøper en god forsterker, for de er så utrolig lettdrevne sammenlignet med andre merker i samme prisklasse eksempelvis NAD 375BEE hos Hifiklubben, eller så har vell stereofil også marantz og diverse utvalg for Klipsch. Er ikke sikker på hva som passer best :P
    Takker for svar!

Men trenger en integrert forsterker, eller en forforsterker og effektforsterker som gir liv og bass i RF82 høytalerne. Noen som vet om noe bra? Brukt Ambrahamsen V 2.0?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 683 eller Klipsch er gode tips til deg.
    Personlig ville jeg droppet subben og lagt mer i forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spas
    B&W 683 eller Klipsch er gode tips til deg.
    Personlig ville jeg droppet subben og lagt mer i forsterkeren.
    Jess, da får dere finne noen gode/ en forsterker(e) som gir god bass og skikkelig liv i de høytalerne da

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hegel

Hegel H1 Special Edition Integrert forsterker - Sort noen som vet om den passer til rf 82 ??

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundgarden har nedsatt pris på denne:

Harman/Kardon HK980 Integrert forsterker - Sort

Jeg var og hørte på den og et par Klipsch RF62 i går faktisk, og det låt vanvittig tøft!
    Det vil garantert ikke låte noe MINDRE tøft på RF82!
    Denne har mer enn nok kraft til å få det meste til å riste på et par RF82 som er vanvittig lettdrevne
    Jeg ble ihvertfall positivt overrasket over denne komboen, såpass positivt at jeg vurderer sterkt å gå for den i mitt anlegg nr. 2....

Fullpris på denne komboen er vel 15 000,- litt lavere nå med nedsatt pris hos Soundgarden.
    Anbefales å høre på før du bestemmer deg ihvertfall, er jo ikke sikkert du liker det samme som meg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

h/k

var det bra med bass? skriikete diskant ? har hørt at h/k ikke passer noe bra til klipsch se

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •