Skal kjøpe hifi. Hjelp til valg av høytalere og forsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 68
    Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Skal kjøpe hifi. Hjelp til valg av høytalere og forsterker.

Har da tenkt å kjøpe mine første litt skikkelige hifi.

Tenker å kjøpe 1 par gulvhøytalere og forsterker til å drive dei.

Pris: 10 000,- for høytalere og forsterker. (Skulle kanskje hatt en reciever og? Siden jeg skal koble til flere kilder.)

Bruk:
    * Musikk; hører vel på alt, men går nok mest i rock, dubstep, club. Skal og brukes til fest i ei stue på ca 30m2
    * Film; Alt her og egentlig. Krigsfilmer, action osv..
    * Spill; For det meste FPS, racing, mmo.

Har sett litt rundt og har funne ut at Klipsch kan være et bra alternativ?
    F.eks. finne noen brukte Klipsch RF-82 og en Emotiva forsterker?
    De skal visst være en god kombo. Men hvilken bør jeg velge?

Noen som vet hva en Emotiva forsterker koster ca? ny og brukt? Og hvor å få kjøpt.

Har dog ikke hørt Klipsch RF serien, men har planer om å ta meg en tur til en eller annen plass jeg kan høre de. Hvilke andre merker får du like mye/mer i samme prisklasse?
    Kom med forslag til høytalere og forsterker.

Og om noen tilfeldigvis har eller vet om noen som skal selge sitt når skattepengene kommer eller før, send meg en pm!
    Beklager skriveleifer, er seent på kveld/natt nå. :neutral:

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann, klipsch er fine saker det jeg har jo RF-82 og emotiva, syns det passer velig bra sammen, om du ikke bor i oslo kan du gjernekomme lytte.

RF82 på brukten ligger vel på rundt 5-6 lapper. Også emotiva på brukten sikkert det samme, spå blir i beste fall 10 lapper for begge to, værste fall 12.

Men du trenger jo fortsatt en reciever eller stereoforsterker som kan ta seg av signalene dine, en reciever er ikke dumt det, funker bra på musikk, og kan brukes til film, så du kan utvide senere, får liksom i pose og sekk.

Ville gått i starten for en onkyo eller billig yamaha. Syns yamaha var fint på klipsch, hva med en 767 som er billig om dagen, bare 3,8 lapper, da får du pre out i tillegg så du kan få brukt emotiva effektin din.

Hele sulamitten med brukt RF82 og emotiva vil ligge på da ca 14-16 lapper, litt over budsjettet men, då får du jo et veldig bra oppsett da

Hvis ikke er jop XTZ veldig gode HT, d selges på surround.no d har jo masse gode pakker etc

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt uenig at en reciever er det riktige her.
    Forforsterkeren i reciever er mye dårligere på musikk, enn en stereoforsterker, og vil antakeligvis gjøre store utslag i lyd.

Ville heller hatt en ekstern DAC, eller forsterker med digitale innganger, og en "ordentlig" stereoforsterker. Og den har jo muligheter for mange kilder, hvis det ikke var digitale kilder du mente.

Dette er dog mitt "syn" på recievere til stereo.. Du kan selvfølgelig være kjempefornøyd med recievere i denne prisklassen. :-)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Forforsterkeren i reciever er mye dårligere på musikk, enn en stereoforsterker, og vil antakeligvis gjøre store utslag i lyd.

Ville heller hatt en ekstern DAC, eller forsterker med digitale innganger, og en "ordentlig" stereoforsterker. Og den har jo muligheter for mange kilder, hvis det ikke var digitale kilder du mente.

Dette er dog mitt "syn" på recievere til stereo.. Du kan selvfølgelig være kjempefornøyd med recievere i denne prisklassen. :-)
    absolutt, men er trådstarter som vet selv hvor kresen han er på musikken, jeg syns musikk var mer en bra nok fra selv min gamle onkyo 707 reciever, men igjen jeg er ikke sp kresen på dette, jeg sitter med spotify og er fornøyd med musikk, (ikke premium). Det er helt art at stereofrosterker og dac gir bedre lyd, var på messe på OHC igår og hørte på et oppsett med stereofrosterker. Dog ganske dyrt opsett, men hører jo at detaljnivået er mye høyere.

Du får synse litt på det se hva du vil prioritere og hva krav du stiller

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått for Klipsch RF62 eller da helst RF82. Forskjellen mellom disse er hovedsaklig størrelsen på elementene, RF62 har to 6,5 tommers elementer, som gir rimelig godt trøkk, men RF82 med sine to 8" elementer gir bedre trøkk, og den fysiske opplevelsen av at du kjenner bassen i brystet, i større grad enn sin lillebror, noe jeg synes var vanvittig deilig, og du får de ganske rimelige på brukten, til 5-6 lapper, forskjellen er bare at det er to forskjellige utgaver, en som står i butikk mk2 og den du får brukt mk1, men etter det jeg har plukket opp av diverse hifi interesserte er at det ikke er stor forskjell mellom dem. Fordelen med klipsch er at de er utrolig lettdrevne, det vil si at de kan spille HØYT på en relativt beskjeden forsterker. Og at de fungerer godt til all musikk, så godt som fest og dagen-derpå. Jeg har riktignok ikke Klipsch selv, men er blitt ganske fascinert av dem etter flere lytteturer i blant annet stereofil. Tror de passer godt med tanke på musikksmak og ditt bruk

Forsterker kan du også se på brukten, mye forskjellig fra NAD, som jeg synes spiller bra, med mye kraft, og de skal visst være gode sammen med Klipsch også

Stereofil er behjelpelige med demo av Klipsch, du finner dem i oslo, grensen 9, i nærheten av Nationaltheatret og Karl Johan

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Jaha, hva konkret i en stereoforsterker gjør den mye bedre enn en receiver på musikk?

Du må gjerne lenke til noen kilder hvis du har.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært fint å kunne samle alle inngangene på en plass --> f.eks. reciever.

Tenkte å sende lydsignalene fra Ps3, dekoder og pc via hdmi.
    Men jeg kan jo kanskje koble alt i tven, og så koble lyd ut fra tv til forsterker?

Men så kommer det jo et dilemma om jeg gjør det. Jeg må òg kunne koble til iPod/mobil til å spille av lyd. (Og koble pcen med kun lyd) Dette er vel ikke et problem om forsterkeren har nok innganger?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Jaha, hva konkret i en stereoforsterker gjør den mye bedre enn en receiver på musikk?

Du må gjerne lenke til noen kilder hvis du har.

Det kan jeg fortelle deg med en gang. I en receiver skal man ofte ha plass til flere funksjoner,radio, flere innganger, osv enn på en vanlig "enkel" stereoforsterker. Dette fører igjen til flere kompromisser i byggeprosessen og bruk av tekniske løsninger i en receiver. I en integrert stereoforsterker er det kun _en_ oppgave å tenke på: nemlig å forsterke signalet på best mulig måte fra signalkilden. Vil man ha pure value for money i henhold til musikk, er det ingen tvil om at en ren stereoforsterker er det beste valget. Dette er også grunnen til at jeg nå kaster min hjemmekinoreceiver på dør til fordel for en ren stereoforsterker.

Newcomer Hobben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det kan jeg fortelle deg med en gang. I en receiver skal man ofte ha plass til flere funksjoner,radio, flere innganger, osv enn på en vanlig "enkel" stereoforsterker. Dette fører igjen til flere kompromisser i byggeprosessen og bruk av tekniske løsninger i en receiver. I en integrert stereoforsterker er det kun _en_ oppgave å tenke på: nemlig å forsterke signalet på best mulig måte fra signalkilden. Vil man ha pure value for money i henhold til musikk, er det ingen tvil om at en ren stereoforsterker er det beste valget. Dette er også grunnen til at jeg nå kaster min hjemmekinoreceiver på dør til fordel for en ren stereoforsterker.
    +10

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan være enig i at det er forskjell på å ha en effektforsterkerdel med kun 2 kanaler i steden for 5, 7,9 eller 11. Ellers høres dette ut som oppgulp av salgsargument gitt til deg av selgere i haifaibutikker.

I hvilke deler av signalkjeden - fra digitalt signal inn til (gaina) analogt ut fra forforsterkerdelen - gjøres det slike enorme og hørbare kompromisser i en receiver som det ikke gjøres i en stereoforsterker, i denne prisklassen?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være enig i at det er forskjell på å ha en effektforsterkerdel med kun 2 kanaler i steden for 5, 7,9 eller 11. Ellers høres dette ut som oppgulp av salgsargument gitt til deg av selgere i haifaibutikker.

I hvilke deler av signalkjeden - fra digitalt signal inn til (gaina) analogt ut fra forforsterkerdelen - gjøres det slike enorme og hørbare kompromisser i en receiver som det ikke gjøres i en stereoforsterker, i denne prisklassen?

Kall det gjerne billige argumenter fra diverse Hifibutikker: men tro det eller ei, det er faktisk riktig. Jeg har erfart det selv gjennom flere år som hifi/musikkinteressert. Selv i denne prisklassen gjelder dette prinsippet: jo flere kokker jo mer søl. Jo flere ting å tenke på i en byggeprosess, jo flere kompromisser må man inngå og flere middelmådige lydmessige løsninger må man gå for for å få plass til alt krimskramset i receivere.

Spør du meg så er egentlig dette ganske enkel logikk faktisk. Er musikk hovedfokuset når man skal kjøpe forsterker/anlegg, er det ingen tvil om at en integrert stereoforsterker gir best value for money. Jeg vil våge påstanden om at en rimelig stereoforsterker til rundt 3000 kr spiller bedre musikk i stereo enn en hjemmekinoforsterker til 6-7000 kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg inviterer deg til å prøve selv... :-)
    Oppsøk noen som kan demonstrere en reciever til en gitt pris, mot en stereoforsterker mot en gitt pris, og hør selv.

Hvis ikke du hører noe forskjell, så er det jo det beste som er - da du vil være like fornøyd med en multimaskin til en gitt pris kontra en stereoforsterker. :-)

Jeg hørte dessverre stor forskjell (uten at noen hadde nevnt dette for meg) og måtte legge mer penger i stereo-biten.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk på hersketeknikker får deg ingensteder. Jeg har jobba med avvikling av konserter i rundt 15 år i store deler av sørnorge, og det jeg har erfart er at det er mye svada i hjemmelydverdenen; dvs tilnærminger til lyd og forståelser av lyd som ikke eksisterer i den profesjonelle lydverdenen. so what? Lyd tøtsjer innom mange fagfelt, det går an å vise en viss respekt for fagekspertisen, og ikke minst prøve å forstå hva det er den vet som vi andre dødelige ikke vet.

Lyd er ikke noe magisk, esoterisk og uforklarlig. Et High Fidelity oppsett skal gjengi en kilde med minst mulig endring av og påvirkning på det opprinnelige lydsignalet. Det koster faktisk ikke mange kaloriene å lage en DAC- eller preampkrets som i liten grad gjør akkurat det i 2011.

Vil anbefale deg - og andre - og ta en titt på f eks sidene til Lenard Audio.

Mye lærerikt og no-nonsense, som f eks om forsterkere: Lenard Audio - Education - Amplifiers.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Protet: Var herskteknikksvaret hintet til meg? Isåfall beklager jeg, det har ikke vært min hensikt å bedrive herskteknikker. Men som Amunds nevner, så hører jeg klar forskjell på en stereoforsterker til en gitt pris og hjemmekinoforsterker til en gitt pris. Gi meg en stereoforsterker fra Nad til 4000 kr og den spiller fletta av hjemmekinoforsterkere i stereo som koster det dobbelte.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å teste ut Adcom som forsterker?

Adcom GFA-5400 2x125W Effektforsterker - L-Sound AS

Godt tilbud =)

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Protet: Var herskteknikksvaret hintet til meg? Isåfall beklager jeg, det har ikke vært min hensikt å bedrive herskteknikker. Men som Amunds nevner, så hører jeg klar forskjell på en stereoforsterker til en gitt pris og hjemmekinoforsterker til en gitt pris. Gi meg en stereoforsterker fra Nad til 4000 kr og den spiller fletta av hjemmekinoforsterkere i stereo som koster det dobbelte.
    Ja, det var det. Var for å poengtere at personlig erfaring er som støy å regne på nettfora som dette.

Såfremt både receiveren og den integrerte stereoforsterkeren til Nad har nok å power* til å drive høyttalerparet må jeg si meg uenig i den siste påstanden din. I steden for å rope etter ABX - som omtrent er blitt avforumets svar på 'ulv ulv' - kan jeg kanskje igjen spør hvorfor du kan hevde det du gjør, uten å begrunne det i at du har hørt det med egne ører?

*strømforsyning, inn- og utgangstrinn.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var det. Var for å poengtere at personlig erfaring er som støy å regne på nettfora som dette.

Såfremt både receiveren og den integrerte stereoforsterkeren til Nad har nok å power* til å drive høyttalerparet må jeg si meg uenig i den siste påstanden din. I steden for å rope etter ABX - som omtrent er blitt avforumets svar på 'ulv ulv' - kan jeg kanskje igjen spør hvorfor du kan hevde det du gjør, uten å begrunne det i at du har hørt det med egne ører?

*strømforsyning, inn- og utgangstrinn.

Men du hevdet jo tidligere at min argumentasjon var for selgerbullshit å regne fra hifibutikkene, rimelig harselerende kommentar i god herskteknikkånd det også. Så forsåvidt bør du muligens feie for egen dør først?

Innen hifi er selvsagt egen lytterfaring meget relevant innen de fleste caser. Det er en god grunn til at mange har den samme oppfatningen som meg, nemlig at en stereoforsterker er å foretrekke hvis musikk er førstepri. Eller er vi blitt lurt lurt sønder og sammen av 16 åringene i hifiavdelingen på Elkjøp og Expert alle sammen? Neppe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømforsyningen, enkelt og greit. Strømforsyningen er alfa omega for god lyd. I en receiver er det drøssevis med komponenter som deler samme strømforsyning.

Til og med i dacen min er det en overdimensjonert strømforsyning. Effekttrinnet mitt er oppgitt til 2x70 watt, men driver det aller meste som finnes av normale høytalere på markedet, grunnen til det er at det er overskudd med strøm i bøtter og spann.

Budsjett på 10.000 kroner, trådstarter får knapt nok høytalere som vil dekke behovet på det budsjettet, det blir ikke mye igjen til receiver, hvis det ikke er en 3000 kroners receiver som står øverst på ønskelisten. 30 kvm stue til fest med ett anlegg til 10.000 kroner, da er det ikke lyden som er i fokus. Her er mitt forslag: Iphone - Relanserer ghettoblaster - ITavisen dønn seriøst. :twisted:

Fikk forespørsler her om dagen om jeg kunne hjelpe til med å sy sammen ett anlegg til 5000 kroner, håpløst. Kjøp en ferdigpakke på Elkjøp er mitt beste råd hvis det totale budsjettet ikke er høyere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby

Budsjett på 10.000 kroner, trådstarter får knapt nok høytalere som vil dekke behovet på det budsjettet, det blir ikke mye igjen til receiver, hvis det ikke er en 3000 kroners receiver som står øverst på ønskelisten. 30 kvm stue til fest med ett anlegg til 10.000 kroner, da er det ikke lyden som er i fokus. Her er mitt forslag: Iphone - Relanserer ghettoblaster - ITavisen dønn seriøst. :twisted:

Fikk forespørsler her om dagen om jeg kunne hjelpe til med å sy sammen ett anlegg til 5000 kroner, håpløst. Kjøp en ferdigpakke på Elkjøp er mitt beste råd hvis det totale budsjettet ikke er høyere.
    For det første; det med ghettoblaster er vel rett og slett tull fra din side? Jeg et par hyllehøytalere og en forsterker som spiller ok. Jeg vil ha noe bedre! Ikke gå ned til en ghettoblaster!

10 000 kommer du deg et stykke med! Et par Klipsch RF 82/62 får man brukt og kunne prutes ned til under 5000, da står det igjen 5000 til en forsterker? Jeg vil såklart ikke ha det beste, men jeg vil ha noe som er bra! Jeg sa ikke at jeg skulle ha reciever, men at jeg vurderer det.
    Så kom med noen litt mer seriøse forslag takk! Som sagt kommer jeg jo ikke til å kjøpe de før skattepengene kommer. Så jeg har jo noen måneder på å finne og velge, men jeg vil ha planene klare!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cruze
    For det første; det med ghettoblaster er vel rett og slett tull fra din side? Jeg et par hyllehøytalere og en forsterker som spiller ok. Jeg vil ha noe bedre! Ikke gå ned til en ghettoblaster!

10 000 kommer du deg et stykke med! Et par Klipsch RF 82/62 får man brukt og kunne prutes ned til under 5000, da står det igjen 5000 til en forsterker? Jeg vil såklart ikke ha det beste, men jeg vil ha noe som er bra! Jeg sa ikke at jeg skulle ha reciever, men at jeg vurderer det.
    Så kom med noen litt mer seriøse forslag takk! Som sagt kommer jeg jo ikke til å kjøpe de før skattepengene kommer. Så jeg har jo noen måneder på å finne og velge, men jeg vil ha planene klare!

Hvis jeg var i din situasjon ville jeg gått for en av de rimeligere integrerte stereoforsterkerne til Denon eller Nad. Sjekk litt rundt på nettbutikken til Hifiklubben.no hvis ikke du allerede har gjort det:-D Begge disse merkene leverer utrolig god lyd sett i forhold til budsjettet ditt. Nad har litt mer fokus på kraft og kontroll, mens Denon er mer crisp og oppløst i lydsignaturen.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •