Skal kjøpe hifi. Hjelp til valg av høytalere og forsterker. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 68
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hvis man er opptatt av god lyd i både stereo og til film, er gjerne veien å gå å kjøpe en receiver og en integrert stereoforsterker med prosessorinngang. Da brukes ikke forforsterkerdelen i receiveren til musikk, og effekttrinnene i receiveren blir ikke så hardt belastet til film.
    Synes dette kan være en god løsning, men har du testet hva en rimelig receiver gjør meg lyden når den føres videre til en god stereoforsterker? Får du maks potensial i stereo? Lurer på dette selv.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eibet
    Synes dette kan være en god løsning, men har du testet hva en rimelig receiver gjør meg lyden når den føres videre til en god stereoforsterker? Får du maks potensial i stereo? Lurer på dette selv.
    Poenget er jo her å ikke bruke receiveren til musikk i det hele tatt, men å ha en integrert stereoforsterker, som kan brukes som effekttrinn til film.

Uansett hva enkelte sier, så er en integrert forsterker ikke like god som en tilvarende priset receiver. Det sier seg selv at en boks 7 effektkanaler, radio, dekodere, bildebehandling og et utall av tilkoblinger må ha lavere kvalitet på enkkeltkomponentene enn en forsterker som kun har to kanaler å fordele kostnadene på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er jo her å ikke bruke receiveren til musikk i det hele tatt, men å ha en integrert stereoforsterker, som kan brukes som effekttrinn til film.

Uansett hva enkelte sier, så er en integrert forsterker ikke like god som en tilvarende priset receiver. Det sier seg selv at en boks 7 effektkanaler, radio, dekodere, bildebehandling og et utall av tilkoblinger må ha lavere kvalitet på enkkeltkomponentene enn en forsterker som kun har to kanaler å fordele kostnadene på.
    Skal du bak å koble om hver gang eller bruke ekstern dac? jeg forstod det slik at det skulle brukes receiveren sin interne dac og signal prossessering som føres videre til stereoforsterker. Mitt spørsmål var om noen vet hvordan det påvirker lyden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eibet
    Skal du bak å koble om hver gang eller bruke ekstern dac? jeg forstod det slik at det skulle brukes receiveren sin interne dac og signal prossessering som føres videre til stereoforsterker. Mitt spørsmål var om noen vet hvordan det påvirker lyden.
    Man trenger ikke koble om, bare bytte inngang på stereoforsterkeren. Det kommer jo helt an på hva man bruker som musikkilde, det meste har jo mulighet for å sende signal ut analogt, og da kobles ikke musikkilden til receiveren i det hele tatt, men direkte til stereoforsterkeren.

Hvordan det påvirker lyden? Ikke helt med på hva du mener, men all lydbehandling påvirker jo lyden, avhengig av kvaliteten på komponentene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger ikke koble om, bare bytte inngang på stereoforsterkeren. Det kommer jo helt an på hva man bruker som musikkilde, det meste har jo mulighet for å sende signal ut analogt, og da kobles ikke musikkilden til receiveren i det hele tatt, men direkte til stereoforsterkeren.

Hvordan det påvirker lyden? Ikke helt med på hva du mener, men all lydbehandling påvirker jo lyden, avhengig av kvaliteten på komponentene.
    Ok. Jeg er med. Ikke slik jeg tenkte å gjøre det da, men kan godt være trådstarter er fornøyd med den løsningen.

Ang. å bruke receiver til prossessering av signalet fra digitalt til analogt og videre til stereo forsterker med pre inngang. Da lurte jeg på om en 4000,- receiver ville dra ned lydkvaliteten slik at du ikke får utnyttet potensialet i en 10.000,- stereo forsterker.

Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Litt mer info:

Lydkilde: Spotify Premium. FLAC. Og litt fra youtube.
    (FLAC blir brukt lite igrunnen, Spotify er sikkert 97% av tiden jeg hører på musikk)
    Og jeg bruke de mest til musikk/film om dere ikke har fått dere med det. Jeg sa jeg ville ha noe som funker til fest, men mest til musikk/film! Jeg vil ikke være partykongen, er mer opptatt av et godt lydbilde.

Anyways; er veldig sikker på at det blir Klipsch (med mindre jeg hører eller får veldig bra tilbud på noen andre ht).

Kan jeg kjøpe reciever, med en pre-out? Er litt noob fortsatt, men med pre-outen kan du vel koble til annen forsterker? Slik at en forsterker gjør jobben sin, mens recieveren tar seg av inngangene? Eller vil dette klusse med lyden og ikke gi skikkelig lyd? om dere skjønner hva jeg mener...

Har noen prøvd nye recieveren til Onkyo? Onkyo TX-NR609
    Det er vist den "oppdaterte" versjonen av TX-SR608. Noen som har prøvd noen av disse?
    Grunnen til at jeg er interessert i den er nok muligheten med Spotify Premium. Pluss den har pre-out.

Kom med flere forslag og kommenter på det jeg nettopp skrev. Og på det eibet nettopp skrev, for det lurer jeg og på

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cruze
    Okei. Litt mer info:

(FLAC blir brukt lite igrunnen, Spotify er sikkert 97% av tiden jeg hører på musikk)
    Og jeg bruke de mest til musikk/film om dere ikke har fått dere med det. Jeg sa jeg ville ha noe som funker til fest, men mest til musikk/film! Jeg vil ikke være partykongen, er mer opptatt av et godt lydbilde.

Anyways; er veldig sikker på at det blir Klipsch (med mindre jeg hører eller får veldig bra tilbud på noen andre ht).

Kan jeg kjøpe reciever, med en pre-out? Er litt noob fortsatt, men med pre-outen kan du vel koble til annen forsterker? Slik at en forsterker gjør jobben sin, mens recieveren tar seg av inngangene? Eller vil dette klusse med lyden og ikke gi skikkelig lyd? om dere skjønner hva jeg mener...

Det er vist den "oppdaterte" versjonen av TX-SR608. Noen som har prøvd noen av disse?
    Grunnen til at jeg er interessert i den er nok muligheten med Spotify Premium. Pluss den har pre-out.

Kom med flere forslag og kommenter på det jeg nettopp skrev. Og på det eibet nettopp skrev, for det lurer jeg og på
    Poenget med å bruke en integrert forsterker i stedet for et effekttrinn er at du i tilfelle må bruke receiveren som pre-amp for effekttrinnet.
    Hvis du har en integrert med HT-inngang bruker du denne som både pre og effekt (det er jo det en integrert er) når du spiller musikk og bare som effekt når du bruker receiveren til surround.
    På denne måten slipper du å koble om noe som helst (du bare skifter kanal på den integrerte når du skal se film) samtidig som du har et rent stereo-oppsett for å høre på musikk gjennom.
    Jeg ville ha kjøpt et rent stereo-oppsett først og så bygget ut til surround senere, men det er meg
    Siden du spiller mest fra pc (regner jeg med) ville jeg ha kjøpt en ekstern DAC, og siden du (igjen) spiller mest fra pc (og uansett kommer til å ha en DAC til annet i en fremtidig receiver) ville jeg ha gått for Hegel HD2 som er ren USB og har fått skamros av alt som er av presse.
    Hvis du skal ha ha alt nytt blir det litt over budsjett, finner du høyttalerene brukt bør du klare å få til en HK980, RF82 og Hegel HD2 for 10K.
    Etter å ha hørt HK980 på RF62 tror jeg (jeg ville hørt mer før jeg handlet, men jeg tror) at dette er et oppsett jeg fint kunne levd med selv, noe som nesten er deprimerende med tanke på hvor billig det er i forhold til det jeg faktisk har kjøpt!
    (Neida, jeg ville ikke byttet, men dog )

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, crap!
    Her forklarer jeg hva du trenger hvis du skal plusse på en receiver senere samtidig som jeg anbefaler en forsterker som IKKE har det!
    Makan til tosk!
    Altså; HK980 har ikke HT-inngang (altså en inngang som overstyrer forsterkerens egen volumkontroll), så hvis du skal plusse på en receiver senere må du i tilfelle sette forsterkeren til et fast volum (litt under maks) når du kalibrerer og sette den til samme volum hver gang du skal bruke den som front i surround-oppsettet. (Det er igrunn det min Hegel gjør når jeg går over til HT-inngangen, setter volum til 85 fast)
    Ikke akkurat kjempevanskelig, men ikke like elegant som å ha en egen HT-inngang....
    Beklager dårlig research
    Er det primært musikk du skal bruke det til står jeg fortsatt ved at dette er et bra oppsett altså, er ikke SÅ vanskelig å sette forsterkeren til samme volum når du skal bruke surround, og bare for å oppklare vil du heller ikke da trenge å justere volum to steder, det er det receiveren som tar seg av etter at du har satt 980'n til riktig "kino-volum".

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Litt mer info:

Onkyo 609 har ikke pre-out, kun for bass.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Forsøk på hersketeknikker får deg ingensteder. Jeg har jobba med avvikling av konserter i rundt 15 år i store deler av sørnorge, og det jeg har erfart er at det er mye svada i hjemmelydverdenen; dvs tilnærminger til lyd og forståelser av lyd som ikke eksisterer i den profesjonelle lydverdenen. so what? Lyd tøtsjer innom mange fagfelt, det går an å vise en viss respekt for fagekspertisen, og ikke minst prøve å forstå hva det er den vet som vi andre dødelige ikke vet.
    Så du sier at artister og studioteknikere, som i stor grad ødelegger musikk via komprimering og loudness, har mye å dele med de som setter pris på god pristine lyd?

Hvor mange CD-utgivelser de siste tyve årene kan du komme på, som ikke er ihjel komprimert?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Siden du spiller mest fra pc (regner jeg med) ville jeg ha kjøpt en ekstern DAC, og siden du (igjen) spiller mest fra pc (og uansett kommer til å ha en DAC til annet i en fremtidig receiver) ville jeg ha gått for Hegel HD2 som er ren USB og har fått skamros av alt som er av presse.
    Hegel og Klipsch, hmmm, skeptisk...hør komboen først før du kjøper.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant nå en Emotiva forsterker til 4000,-
    Det var en UPA-2.
    Er det en mulighet for Klipsch?
    Hva er forskjellen mellom UPA-2 og XPA-2 ?

Har tenkt å høre forskjellige komboer uansett.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Hegel og Klipsch, hmmm, skeptisk...hør komboen først før du kjøper.
    På prinsipp enig der, jeg har ikke hørt dette sammen sjøl, så er bare en kombo jeg TROR vil være bra ut fra at jeg liker alle produktene, uten (som sagt) å ha hørt dem i den komboen.
    Man bør alltid høre før man kjøper, alt jeg, eller noen andre her inne, skriver bør ses på som en pekepinn på hva man bør høre på sjøl, ikke som universelle sannheter

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den HK 980-en til under 4.000 er knallbillig altså. Jeg kjøpte selv en 970 på brukten og denne er jeg stor fornøyd med. Da får du kraften du trenger, og sparer inn noen tusen siden den er på tilbud også.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en oversikt over forsterkere med prosessorinngang:

Oversikt over forsterkere med prosessorinngang

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå så heller jeg mot Klipsch RF-82 og HK980
    Er det noen som vet hvor jeg kan prøve de?

Pluss at jeg har kanskje noen lapper til overs
    Er det noe annet som er verdt å kjøpe til? En dac muligens? Kom med tips

Og kan noen forklare meg forskjellen på klipsch ht; mk1 og mk2 versjonen? :P

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå så heller jeg mot Klipsch RF-82 og HK980
    Er det noen som vet hvor jeg kan prøve de?

Pluss at jeg har kanskje noen lapper til overs
    Er det noe annet som er verdt å kjøpe til? En dac muligens? Kom med tips

Og kan noen forklare meg forskjellen på klipsch ht; mk1 og mk2 versjonen? :P
    Hvis du har noen lapper til overs ville jeg anbefale en DAC ja, men hva skal du bruke som kilde?
    Hvis du skal spille av fra PC vil jeg si at DAC er et must, det låter vanvittig mye bedre enn å kjøre rett fra lydkortet på pc (og da mener jeg VANVITTIG mye bedre)
    Har fra før nevnt Hegel HD2 som har fått skamros i alle tester, ser at andre her er skeptiske til kombinasjonen Hegel/Klipsch, så det er sikkert lurt å teste først for å se om det matcher.
    Mulig Abrahamsen A-dac er en bedre match, halve prisen også....
    Du må nesten bare teste selv og finne ut hvilken som låter best på ditt anlegg i dine ører

Blir spennende å høre hva du ender opp med og hvordan du synes det låter, så rapporter når utstyr dukker opp og du får testet

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å nærme seg Juni og skattepenger utbetaling! Da må jeg ha en "lytterunde".
    Tenkte å ta en dagstur til Bergen en lørdag. (Nærmeste storby)
    Hvor i Bergen kan jeg lytte på de ulike oppsettene? Gjerne butikker/lokaler med lytterom.
    Oppsettet blir mest sannsynlig 2.0 + stereoforsterker

Oppsettene jeg er interessert i å høre er (i ønsket rekkefølge);
    * Klipsch RF (tenker å høre 52, 62 og 82) + Harmon Kardon HK980
    * JBL (hvilke?) + passende forsterker?
    * Dali (hvilke?) + Nad kanskje? (kom med forslag til andre)
    * XTZ (hvilke?) + ???
    * Andre ht jeg bør prøvehøre? (KEF og QLN kanskje?) + og forsterker...

Hvor kan jeg høre disse forskjellige oppsettene?

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant nå en Emotiva forsterker til 4000,-
    Det var en UPA-2.
    Er det en mulighet for Klipsch?
    Hva er forskjellen mellom UPA-2 og XPA-2 ?

Har tenkt å høre forskjellige komboer uansett.
    XPA-2 er nå i hovedsak mye kraftigere enn UPA-2, men begge er god match til Klipsch.
    Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier
    Emotiva Audio UPA-2 Two Channel Power Amplifier

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    XPA-2 er nå i hovedsak mye kraftigere enn UPA-2, men begge er god match til Klipsch.
    Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier
    Emotiva Audio UPA-2 Two Channel Power Amplifier
    Joo, det har jeg funnet ut av for en stund siden, men andre får komme med forslag til den posten jeg hadde før denne.

Det begynner å nærme seg Juni og skattepenger utbetaling! Da må jeg ha en "lytterunde".
    Tenkte å ta en dagstur til Bergen en lørdag. (Nærmeste storby)
    Hvor i Bergen kan jeg lytte på de ulike oppsettene? Gjerne butikker/lokaler med lytterom.
    Oppsettet blir mest sannsynlig 2.0 + stereoforsterker

Oppsettene jeg er interessert i å høre er (i ønsket rekkefølge);
    * Klipsch RF (tenker å høre 52, 62 og 82) + Harmon Kardon HK980
    * JBL (hvilke?) + passende forsterker?
    * Dali (hvilke?) + Nad kanskje? (kom med forslag til andre)
    * XTZ (hvilke?) + ???
    * Andre ht jeg bør prøvehøre? (KEF og QLN kanskje?) + og forsterker...

Hvor kan jeg høre disse forskjellige oppsettene?
    Kan ta med disse også:
    * Jamo S606 + forsterker?
    * Yamaha ? + forsterker?
    * Audio Pro ? + forsterker?

Andre?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine