Skal kjøpe hifi. Hjelp til valg av høytalere og forsterker. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 68
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    nad c375bee - FINN Torget

Denne vil dra KLIPSCH RF-82 glimrende Litt over budsjett, men dog, verdt hver krone, for da har du rikelig med krefter til en høyttaler som er veldig lettdreven

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ojey
    nad c375bee - FINN Torget

Denne vil dra KLIPSCH RF-82 glimrende Litt over budsjett, men dog, verdt hver krone, for da har du rikelig med krefter til en høyttaler som er veldig lettdreven

Hehe, den Naden der drar vel det aller meste glimrende Noe overdimensjonert for budsjettet vi snakker om her, men for all del er glimrende forsterker med krefter i bøttevis8)

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Ja, det var det. Var for å poengtere at personlig erfaring er som støy å regne på nettfora som dette.

Såfremt både receiveren og den integrerte stereoforsterkeren til Nad har nok å power* til å drive høyttalerparet må jeg si meg uenig i den siste påstanden din. I steden for å rope etter ABX - som omtrent er blitt avforumets svar på 'ulv ulv' - kan jeg kanskje igjen spør hvorfor du kan hevde det du gjør, uten å begrunne det i at du har hørt det med egne ører?

*strømforsyning, inn- og utgangstrinn.
    Personlige erfaringer er som støy å regne?
    Ok, så alt kan måles, og du forstår alle parametere som kan virke inn?
    Din erfaring med PA, og dertilhørende selverklærte ekspertise, er for støy å regne i hifi-sammenheng!
    Det er egentlig ganske enkel mattematikk som ligger bak påstanden her: Det er en *******s mye mer elektronikk i en surround-receiver enn i en stereo-forsterker, når man da har samme budsjett må naturlig nok alle komponentene i en surround-receiver være billigere pr stykk enn i en stereo-forsterker.
    Som regel så har pris noe med kvalitet å gjøre, hvertfall for komponenter INN til produsenter, de lar seg nemlig ikke lure så lett av hype som forbrukere gjør.
    Da sier det seg selv at i de fleste tilfeller er kvaliteten på komponentene i en stereo-forsterker bedre enn komponentene i en surround-receiver til samme pris.
    Det hadde jo vært jævlig merkelig om du fikk surround-prosessering, bilde-oppskalering, DAC, flere innganger og flere utganger med på kjøpet i en like god forsterker, noe du altså påstår at man får hvis man kjøper en surround-receiver?

Gjetter jeg riktig hvis jeg tipper at du er en av dem som mener kabler til over 40,- pr. meter er bare tull også?

edit: Se der ja, automatisk sensur av banneord og greier

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Personlige erfaringer er som støy å regne?
    Ok, så alt kan måles, og du forstår alle parametere som kan virke inn?
    Din erfaring med PA, og dertilhørende selverklærte ekspertise, er for støy å regne i hifi-sammenheng!
    Det er egentlig ganske enkel mattematikk som ligger bak påstanden her: Det er en *******s mye mer elektronikk i en surround-receiver enn i en stereo-forsterker, når man da har samme budsjett må naturlig nok alle komponentene i en surround-receiver være billigere pr stykk enn i en stereo-forsterker.
    Som regel så har pris noe med kvalitet å gjøre, hvertfall for komponenter INN til produsenter, de lar seg nemlig ikke lure så lett av hype som forbrukere gjør.
    Da sier det seg selv at i de fleste tilfeller er kvaliteten på komponentene i en stereo-forsterker bedre enn komponentene i en surround-receiver til samme pris.
    Det hadde jo vært jævlig merkelig om du fikk surround-prosessering, bilde-oppskalering, DAC, flere innganger og flere utganger med på kjøpet i en like god forsterker, noe du altså påstår at man får hvis man kjøper en surround-receiver?

Gjetter jeg riktig hvis jeg tipper at du er en av dem som mener kabler til over 40,- pr. meter er bare tull også?

edit: Se der ja, automatisk sensur av banneord og greier

Amen, stiller meg 100 prosent bak denne kommentaren.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel kanskje det at i en gitt prisklasse så vil en effekten i en stereoforsterker være høyere enn hos en reciver i samme klasse. Mange recivere blir jo oppgitt med 7x100 watt, men blir målt til mye lavere tall.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Problemet er vel kanskje det at i en gitt prisklasse så vil en effekten i en stereoforsterker være høyere enn hos en reciver i samme klasse. Mange recivere blir jo oppgitt med 7x100 watt, men blir målt til mye lavere tall.

Helt korrekt, og ofte er også strømforsyningen begredelig sammenlignet med en stereoforsterker som er oppgitt til 100 watt per kanal. Naturlig nok forsåvidt fordi stereoforsterkeren kun har som oppgave å drive 2 kanaler, mens surroundforsterkeren ofte skal drive 5-6-7 kanaler.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, bør kanskje slenge inn et forslag til trådstarter også?
    Soundgarden har tilbud på denne om dagen:

Harman/Kardon HK980 Integrert forsterker - Sort

Jeg var faktisk og hørte på et par RF62 i dag, drevet av en HK980, og det låt overraskende bra!
    RF62 får du for 6 533 norske hos Euronics i Charlottenberg (var der jeg var og hørte i dag), da får du faktisk begge deler nytt 328 kroner over budsjett....
    Kommer selvfølgelig an på hvor du bor
    HK980 låt ihvertfall steintøft på RF62, regner ikke med at det låter dårligere med RF82.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, bør kanskje slenge inn et forslag til trådstarter også?
    Soundgarden har tilbud på denne om dagen:

Harman/Kardon HK980 Integrert forsterker - Sort

Jeg var faktisk og hørte på et par RF62 i dag, drevet av en HK980, og det låt overraskende bra!
    RF62 får du for 6 533 norske hos Euronics i Charlottenberg (var der jeg var og hørte i dag), da får du faktisk begge deler nytt 328 kroner over budsjett....
    Kommer selvfølgelig an på hvor du bor
    HK980 låt ihvertfall steintøft på RF62, regner ikke med at det låter dårligere med RF82.

Den HK forsterkeren der virker som et kupp til prisen! Meget godt tips. Vil også anbefale høyttalere fra Danske Dali(hifiklubben) som etter erfaring går meget bra sammen med forsterkere fra både HK og ikke minst Nad. Dali har flere rimelige høyttalere som kan være verd å ta en kikk på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cruze
    For det første; det med ghettoblaster er vel rett og slett tull fra din side? Jeg et par hyllehøytalere og en forsterker som spiller ok. Jeg vil ha noe bedre! Ikke gå ned til en ghettoblaster!

10 000 kommer du deg et stykke med! Et par Klipsch RF 82/62 får man brukt og kunne prutes ned til under 5000, da står det igjen 5000 til en forsterker? Jeg vil såklart ikke ha det beste, men jeg vil ha noe som er bra! Jeg sa ikke at jeg skulle ha reciever, men at jeg vurderer det.
    Så kom med noen litt mer seriøse forslag takk! Som sagt kommer jeg jo ikke til å kjøpe de før skattepengene kommer. Så jeg har jo noen måneder på å finne og velge, men jeg vil ha planene klare!
    Til en stue på 30 kvm? Tror du kommer til å slite, jeg startet med en Onkyo 807 og B&W683 i en stue på 25 kvm, behovet for mere krefter og sub meldte seg veldig raskt. Og du skulle invitere på fest?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Til en stue på 30 kvm? Tror du kommer til å slite, jeg startet med en Onkyo 807 og B&W683 i en stue på 25 kvm, behovet for mere krefter og sub meldte seg veldig raskt. Og du skulle invitere på fest?
    B&W 683 er oppgitt til 89db og er kjent for å gå under 2.6ohm i visse frekvenser, Klipsch RF82 er oppgitt til 98db
    Det er ganske stor forskjell på hvor mye kraft du trenger på en høyttaler med 89db følsomhet og en på 98db.
    RF82 er en lettdreven høyttaler, 683 er forholdsvis tungdreven.
    I tillegg (og jeg sier dette uten å kjenne din receiver spesifikt) kjører du den på en receiver ikke en stereoforsterker, Onkyo 807 er oppgitt å kunne levere 180w i 6ohm på EN kanal av gangen, hvor mange ampere den kan levere og hvor mye den kan levere på to kanaler i 8ohm sier ikke Onkyo noe om i sin spec-sheet, men HK980 leverer 2x80w i 8ohm kontinuerlig og opp til 80 ampere!
    Hvor strømsterk en forsterker er har ganske mye å si, watt er i mange tilfeller ganske villedende, spesielt når det ikke er oppgitt for mer enn en kanal av gangen...
    Er villig til å vedde en slant på at HK980/RF82 spiller høyere og kraftigere enn 807/683, med GOD margin.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 683 er oppgitt til 89db og er kjent for å gå under 2.6ohm i visse frekvenser, Klipsch RF82 er oppgitt til 98db
    Det er ganske stor forskjell på hvor mye kraft du trenger på en høyttaler med 89db følsomhet og en på 98db.
    RF82 er en lettdreven høyttaler, 683 er forholdsvis tungdreven.
    I tillegg (og jeg sier dette uten å kjenne din receiver spesifikt) kjører du den på en receiver ikke en stereoforsterker, Onkyo 807 er oppgitt å kunne levere 180w i 6ohm på EN kanal av gangen, hvor mange ampere den kan levere og hvor mye den kan levere på to kanaler i 8ohm sier ikke Onkyo noe om i sin spec-sheet, men HK980 leverer 2x80w i 8ohm kontinuerlig og opp til 80 ampere!
    Hvor strømsterk en forsterker er har ganske mye å si, watt er i mange tilfeller ganske villedende, spesielt når det ikke er oppgitt for mer enn en kanal av gangen...
    Er villig til å vedde en slant på at HK980/RF82 spiller høyere og kraftigere enn 807/683, med GOD margin.
    Kan bare si med en gang at jeg trenger ingen innføring i hvordan DM683 fungerer da jeg kjenner høytaleren og dens utfordringer meget godt. Jeg har dog fått den til å spille musikk, men ikke uten effekttrinn, men jeg kan si at den likte 2x80 klasse A veldig godt, da kunne jeg kjenne lufttrykket fra portene 4 meter unna.

Og hadde du lest hele tråden, dertil mitt første innlegg så hadde du heller ikke trengt å lære meg hva en god strømforsyning har å si i en forsterker.

Poenget mitt, i det hele tatt for å delta i denne tråden er at jeg tror trådstarter kommer til å slite med å fylle 30 kvm med stue med lyd for så å invitere på fest med 10.000 på budsjettet. Jeg skal spent følge med videre hva han ender opp med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

10.000 er fint det

Hvis du ikke har store krav om om den mest detaljerte lyden kan du få skikkelig trøkk for den prisen. Receivere i den prisklassen har heller ikke jeg gode erfaringer med dessverre(blir litt spinkle i lyden), men jeg skjønner problemstillingen med tanke på innganger(digitale, hdmi osv.) God dac, ok stereoforsterker og høyttalere med 150w + burde være tilstrekkelig vel? Det er fint mulig å få under 10 lapper. Ihvertfall på brukten. Oppsettet mitt med abrahamsen og MA spiller rimelig høyt og klart i en stue på 60 kvm +. Kostet meg 13 lapper (alt nytt).

Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt, i det hele tatt for å delta i denne tråden er at jeg tror trådstarter kommer til å slite med å fylle 30 kvm med stue med lyd for så å invitere på fest med 10.000 på budsjettet. Jeg skal spent følge med videre hva han ender opp med.

Kommer til å slite?! Jeg bor på en liten plass og de festene som er her, er ikke lyden i fokus akkurat.. det om vanlegvis blir brukt hos andre er noen Logitech ht til tusenlappen. Så egentlig er det meste bedre! Og det kommer til å bli brukt til fest noen ganger, men som oftest til film/musikk.

Heller fortsatt mot Emotiva og Klipsch. Har fått tilbud om Klipsch RF82 mk1 til 4000, og da har jeg fortsatt 6000 igjen. Så vet jeg at en broderen kjenner skal selge sin Emotiva om en stund, husker ikke hvilken det var men tror det var en XPA-2 til en ok pris.

Dog jeg er usikker på Nad forsterkerene. Ut ifra det jeg har lest passer de dårlig med Klipsch.

Men lurer fortsatt på det med reciever. Sier det med engang; jeg er villig til å legge ut 3-4k om det virkelig er verdt det!
    Kjøpe en ok reciever med pre-out og koble f.eks. en emotiva på den? Kom med forslag til løysinger, og ikke forsvinn mer OT takk!

Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltpost :S

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare si med en gang at jeg trenger ingen innføring i hvordan DM683 fungerer da jeg kjenner høytaleren og dens utfordringer meget godt. Jeg har dog fått den til å spille musikk, men ikke uten effekttrinn, men jeg kan si at den likte 2x80 klasse A veldig godt, da kunne jeg kjenne lufttrykket fra portene 4 meter unna.

Og hadde du lest hele tråden, dertil mitt første innlegg så hadde du heller ikke trengt å lære meg hva en god strømforsyning har å si i en forsterker.

Har lest hele tråden, men jeg husker ikke hvem som har skrevet hva tll enhver tid
    Det jeg kommenterte var sammenligningen din, og så tror jeg han helt fint klarer å fylle 30kvm stue med RF82 og HK980, en kompis har RF82 i kjellerstua og forer dem med en billig receiver, og uten å si for mye om hva jeg mener om lyden fra denne så spiller det høyt i massevis....
    Hvis du veit hva strømforsyning har å si og veit hva som skal til for å få 683 til å spille; Hvorfor i all verden drar du da fram at det ikke spilte høyt nok med den komboen du nevner, den er jo ikke relevant i det hele tatt i forhold til det oppsettet det her snakkes om?

Tror som sagt han får mer enn nok lyd med nevnte kombo, men såklart, er det diskotek-nivåer det snakkes om får man heller gå for CV da, det ihvertfall MYE lyd for penga....

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å slite?! Jeg bor på en liten plass og de festene som er her, er ikke lyden i fokus akkurat.. det om vanlegvis blir brukt hos andre er noen Logitech ht til tusenlappen. Så egentlig er det meste bedre! Og det kommer til å bli brukt til fest noen ganger, men som oftest til film/musikk.

Heller fortsatt mot Emotiva og Klipsch. Har fått tilbud om Klipsch RF82 mk1 til 4000, og da har jeg fortsatt 6000 igjen. Så vet jeg at en broderen kjenner skal selge sin Emotiva om en stund, husker ikke hvilken det var men tror det var en XPA-2 til en ok pris.

Dog jeg er usikker på Nad forsterkerene. Ut ifra det jeg har lest passer de dårlig med Klipsch.

Men lurer fortsatt på det med reciever. Sier det med engang; jeg er villig til å legge ut 3-4k om det virkelig er verdt det!
    Kjøpe en ok reciever med pre-out og koble f.eks. en emotiva på den? Kom med forslag til løysinger, og ikke forsvinn mer OT takk!
    Hva er OT? Å diskutere hva som vil virke og hvor godt det vil virke av forslag i tråden her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har faktisk lyst å putte en billig receiver som pre her hos meg også, men jeg tror (ikke sikker i det hele tatt) at det ville ødelagt de egenskapene den bedre forsterkeren har. Veldig interressert i å høre resultatet hvis du går for receiver som pre løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du veit hva strømforsyning har å si og veit hva som skal til for å få 683 til å spille; Hvorfor i all verden drar du da fram at det ikke spilte høyt nok med den komboen du nevner, den er jo ikke relevant i det hele tatt i forhold til det oppsettet det her snakkes om?

Tror som sagt han får mer enn nok lyd med nevnte kombo, men såklart, er det diskotek-nivåer det snakkes om får man heller gå for CV da, det ihvertfall MYE lyd for penga....
    Prisen mann, prisen. Trådstarter har ett budsjett på 10.000. Men klart er trådstarter av den tålmodige typen så kan han være heldig å plukke opp noe på bruktbørsen, men noen høydare til 10.000 til 30 kvm... ? :wink:

Ser at trådstarter har referanser til ett Logitech oppsett, som helt sikkert er koblet til pc og Spotify. Bli ikke forbauset om det største Logitech settet gir mere "partyfaktor" enn hva du greier å raske sammen til 10.000 kroner.

Poenget er at trådstarter må være realistisk med sitt budsjett. Se etter noe gammelt CV og NAD utstyr, så blir du partykongen i nabolaget.

Til trådstarter: Ingenting i denne tråden er OT, at folk er skeptisk til dine forventninger med ditt budsjett må du nesten tåle. Tusenlappene her i huset har flaksa avgårde raskere enn trekkfugler på tur sørover for vinteren da jeg prøvde å snekre sammen ett budsjettanlegg for minst mulig penger, helst gratis, og råd fra hjelpsomme folk her på AVforum

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale trådstarter å følge med her: http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...-16-000-a.html

6000 mere på budsjettet og mere realistisk sjanse for å få god lyd.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man er opptatt av god lyd i både stereo og til film, er gjerne veien å gå å kjøpe en receiver og en integrert stereoforsterker med prosessorinngang. Da brukes ikke receiveren til musikk, og effekttrinnene i receiveren blir ikke så hardt belastet til film, og det gir mer headroom til de øvrige kanalene.

Edit: Omformulering

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •