Gulv- eller stativhøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulv- eller stativhøyttalere?

Noen spm:

1. Er det riktig at forskjellen på en stativhøytt. og en gulvhøytt. (i samme prisklasse) hovedsakelig er lydtrykket og bassen?

2. På hvilken måte kan en stativhøyttaler være bedre enn en gulvhøytt.? (I samme prisklasse.)

3. Om en stativhøytt. og en gulvhøytt. koster det samme, vil stativhøyttaleren spille klarere og penere?

4.Spiller gulvhøytt. høyere enn stativhøytt. ?

5. Vil kombinasjonen gode stativhøyttalere og en sub, være like bra som gulvhøyttalere og sub?

Hvilken grunn tror dere en expert ville ha for å skifte fra gulv- til stativhøytt.? (Altså når det kommer til lyd, og ikke plass.)

Vurderer og bytte ut mine B&W 603 s2 gulvhøyttalere med stativhøyttalere.

Men vet ikke helt om det er noe bra valg. Jeg kjøpte jo gulvhøyttalerne mot at jeg solgte de forrige stativhøyttalerne, fordi jeg savnet det lille ekstra trøkket, selv om jeg hadde sub til de små høyttalerne. Men nå har jeg kanskje lyst å gå tilbake til stativ igjen.

Om dere hadde en sub, hva ville dere valgt av disse to?

Gulv til 4800,-: DALI Concept 6 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Stativ til 5000,- DALI IKON 1 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Den viktigste forskjellen er lydtrykket _i_ bassen. En stativhøyttaler kan i teorien spille like høyt på alle frekvenser unntatt bassfrekvensene.

2. En stativhøyttaler i samme klasse har stivere kabinett på grunn av mindre flater, og vil som regel ha bedre lyd i det frekvensområdet den faktisk dekker.

3. Stativhøyttaleren vil som regel spille klarere og bedre, men mangler i bassen kan gjøre den subjektive oppfattelsen annerledes. Dette avhenger dessuten av rommet det spilles i. Små rom kan gi utmerkede resultater med små høyttalere.

4. Gulvhøyttalere spiller kun høyere i bassen, spesifikt den delen av bassen som ligger dypere enn småhøyttalerens responsområde. I mellomtone og diskant spiller de i teorien like høyt.

5. Til omtrent samme prisen som et par gulvstående vil småhøyttalere og sub ha både fordeler og ulemper. Den største ulempen er en potensiell dårlig overgang fra nedre mellomtone i småhøyttalerne til den øvre bassen i suben, samt mulige klangforskjeller. Men den store fordelen er at du kan plassere suben der den gir best bassopplevelse i lytteposisjon.

Jeg kjenner ikke mye til Dali, men det finnes masse omtaler du kan lese. Vit og at rommet høyttalerne spiller i spiller en svært stor rolle, spesielt for basstrykket. Dersom du generelt har problemer med basstrykket med kun gulvstående høyttalere kan sub være den beste veien å gå rett og slett på grunn av plasseringsfriheten. Det er mulig å låne med seg høyttalere og subber hjem fra butikken, og det kan ofte være beste måten å finne ut hva som passer hos deg.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo også an på hva slags forsterker du har, hva de skal brukes til (Ragnarok på film eller Claire Martin på lavt nivå...?) og hvor stort rom som skal fylles og hvilken sub du har (Kvalitet på denne?)

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stativhøyttalere har jo som regel litt lavere følsomhet og..

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon er mange hakk over concept
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Tusen takk for gode svar :-) Blir nok å hjelpe meg på veien.

Mitt fokus ang. anlegg er MUSIKK og ikke film.

Har foreløbig en stereoforsterker Harman Kardon (HK970), og en XTZ 10'' sub. Og et par gode, men ikke i særklasse, B&W-høyttalere.

Siden jeg har XTZ sub, vurderer jeg å kjøpe

XTZ gulvhøyttalere til 8000,- XTZ 99.36 Walnut PAR XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

XTZ småhøyttalere til 6500,- XTZ 99.25 Piano XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Så en XTZ-tråd her, hvor disse fikk masse bra omtale. Men igjen, alt er jo subjektivt...

eller.... Focal gulv til 10 0000,-http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26800924

.....og en passende stereoforsterker.
    Tror dere denne er bedre enn HK970 på 2x80 watt? Og passende til de nevnte høyttalere? Eller må jeg enda høyere i pris?

NAD C356BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Er jente, og har ikke så mye vett på sånn her Annet enn at jeg vil oppgradere anlegget mitt, til noe klarere, renere... Men liker fortsatt å spille høyt og melodier med trykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler ikke HK 970 til XTZ-for mørk i klangen (etter min mening)... Mulig NAD kan være et bra alternativ, det kan sikkert andre her svare bedre på. Tror nok beste match innenfor"budsjett hi-fi" vil være XTZ sin egen D3 forsterker. Den er et kraftverk, og "moderne", med bl.a optiske innganger.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Ikon skal du være klar over at den "detaljerte og krystallklare" diskanten kan ende opp med å bli et onde. For meg ble det nettopp det. De endte opp med å bli pågående og i overkant intense i diskantområdet, og frontene ble byttet ut av den grunn. Dette handler veldig mye om smak og behag, men derfor er det jo desto viktige å lytte før et eventuelt kjøp. Ikon har jo fått ekstremt mye skryt, men etter min smak var det ingen innertier.

Du vil helt klart få en oppgradering mot noe "renere og klarere", men jeg orket hvertfall sjelden å spille høyt med dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler varmt XTZ 99.25. Blir forundret om du ikke blir fornøyd... (men smak og behag kan vel uansett ikke diskuteres :-)) Helt klart verdt en prøvelytt om ikke annet.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig ting å huske på er at selvom en stativhøytaler i teorien kan spille like _høyt_ som en gulvhøytaler, så er følelsen av denne lyden annerledes med en større gulvhøytaler. Selve opplevelsen av lyden ved høye volum vil være råere med en gulvhøytaler, mer brutalt, mer spenst og iallfall for meg personlig gi en helt annen musikalsk opplevelse som en følge av dette.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst velkomment il forumet.

Kjenner jo ikke hva du setter pris på fra en ht, men jeg kan si at XTZ 99.36 var en veldig god ht, likte lyden på denne veldig godt, oppløst og fin diskant og fin dynamikk, ikke for mye veldig god og nøytral ht. Spiller nok klart og rent den

Hørte på den sammen med Yamaha og det låt veldig bra

Focalen der har jeg aldri hørt, men tror nok den drar det meste her, er vel ht til 30 lapper egentlig, så det virket jo veldig billig det han selger de til.

Om du har penger til det ville jeg nok kjøpt disse, tror de spiller veldig bra

Satt ned til 9000 når jeg sjekket nå, i værste fall får du sikkert solgt de for det sammen igjen lett

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre merker kan jo være Dali, Klipsch, eller eks System Audio, jeg syns SA spiller musikk veldig bra, stram og fin bass, og fine detaljer

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det tidlig var snakk om Dali her: hva med Lektor 6? Dette er etter min mening et svært godt kompromiss, og en høyttaler som kan gi klarhet - riktignok ikke i Ikon-klassen, noe som er en fordel i mine ører, samt brukbart med trøkk. Personlig så likte jeg faktisk denne bedre enn min egen Ikon 7, men så er det jo bare personlige meninger alt det her. Lektor er nok uansett et meget god all-rounder.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte jo ikke over at du hadde H/K er jo viktig at det spiller bra sammen, jeg ville lett etter focal tråden her, se om noen har erfaringer med Focal og H/K, virker som det er et bra kjøp, kan du jo se hva folk sier om HT der også

Noen andre gode som ikke er nevnt her er jo også Canton og Elac

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    En viktig ting å huske på er at selvom en stativhøytaler i teorien kan spille like _høyt_ som en gulvhøytaler, så er følelsen av denne lyden annerledes med en større gulvhøytaler. Selve opplevelsen av lyden ved høye volum vil være råere med en gulvhøytaler, mer brutalt, mer spenst og iallfall for meg personlig gi en helt annen musikalsk opplevelse som en følge av dette.
    Huff, ja...det er jo det som er.....

Takker for alle svar. Mye informativt her.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville tatt en lytterunde og hørt på de alternativene som du har sett deg ut, vi kan si mye med alle oppfatter lyd på forskjellige måter. Det er du som skal leve med høytalerne, det er en del gode tips som allerede er tatt opp her. Du kan se hva du har råd til og jobbe ut i fra det, en lytterunde vil være verdt mye mer enn hva vi kan komme med. Om du bor i nærheten av Oslo så får du det meste i demo der, blir spennende å se hva du ender opp med til slutt. Alle høytalere elsker strøm, legg gjerne en "del" kroner på det også men for all del finnes det mye brukt og bra på markedet for tiden.

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Siden det tidlig var snakk om Dali her: hva med Lektor 6? Dette er etter min mening et svært godt kompromiss, og en høyttaler som kan gi klarhet - riktignok ikke i Ikon-klassen, noe som er en fordel i mine ører, samt brukbart med trøkk. Personlig så likte jeg faktisk denne bedre enn min egen Ikon 7, men så er det jo bare personlige meninger alt det her. Lektor er nok uansett et meget god all-rounder.
    Enig der. Har hatt Dali Lektor 6 selv, utrolig hvor mye godlyd man får for pengene.

Utrolig luftig og oppløst diskant, naturlig og åpen mellomtone, med mye trykk i bunn iforhold til størrelsen. Anbefaler den videre, Verdt prisen...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Alle høytalere elsker strøm, legg gjerne en "del" kroner på det også men for all del finnes det mye brukt og bra på markedet for tiden.
    Alle høyttalere trekker den strømmen de trenger, aldri mer.

En liten advarsel til de nevnte Focalene. Jeg hadde modellen under, men den gamle Electra serien (utgått) har også vært en problemhøyttaler. For frempå og "skarp". De ble solgt billig fra importøren. Så rimelig pris tror jeg er normalt for dem.

Den største forskjellen er at stativhøyttalere gir mye mer for pengene om du ikke har behov for den laveste bassen. Men den har du jo fra før så da høres det fornuftig ut å kjøpe stativhøyttalerne fra XTZ (kjent for å gi god lyd for pengene). Har du et stort rom så er det lurt å overveie gulvstående som vil gi deg mer bassfylde. Dette er avhengig av hvordan bassen forplanter seg i rommet ditt.

En typisk nybegynnerfeil er å henge seg opp i watt tall. Nok watt er nok watt, men tungdrevne forsterkere (lav motstand dvs impedanse) krever god strømforsyning. En 30w forsterker kan være kraftigere enn en på 60w. Selv er jeg skeptisk til HK som merke.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSB Image B6 skal være en killer til prisen, kr. 3695,-

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger et par Focal 836v på avorget nå da.

System Audio er nevnt som gir god lyd. mangler litt på max lydtrykk.

Men ser ikke nevnt noe om størrelsen på romet de skal stå i

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •