Problemer med å få bass bakover i rommet!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med å få bass bakover i rommet!!

Her er en skisse av min kjellerstue. Firkantene er fronter, rundinger er lytteposisjon og x-ene er der jeg har mulighet til å ha min XTZ 12" sub. Jeg har prøvd begge steder uten å få noe trøkk lenger enn til der veggen går litt inn til venstre i bildet!! Frem dit er det supert skyv, men etter der blir bassen, ja.. rett og slett borte. Hva skal jeg gjøre?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamen, har du ikke mulighet til å ha den andre steder er der ikke noen vits i vi prøver å hjelpe deg.
    Har du hatt den i forreste høyre hjørne, snudd slik at elementet peker inn mot høyttalerne?
    Har du satt subben i lytteposisjonen og hørt etter hvor en god plasering er?
    Kan du trekke lytteposisjonen fremover?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge suben står foran det innhukket vil det fungere som en bassfelle. I tillegg er nok dimensjonene i rommet ditt uheldige i forhold til stående bølger og utfasinger i bassen i lytteposisjonen din. Du er pent nødt til å finne en annen plassering, enten på lytteposisjon eller sub. Som sagt tidligere kan du sette suben i lytteposisjon og krype rundt på gulvet og høre etter hvor lyden er best. Akkurat der må subben stå, og så får du svelge en kamel innredningsmessig sett.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jamen, har du ikke mulighet til å ha den andre steder er der ikke noen vits i vi prøver å hjelpe deg.
    Har du hatt den i forreste høyre hjørne, snudd slik at elementet peker inn mot høyttalerne?
    Det er de eneste stedene jeg kan ha den i front pga plassen. Jeg har et 106" lerret med benk under seg med av- utstyr på. Ved siden av disse har jeg 2 fronter og da har jeg ikke plass til sub noen andre steder i front. Må den ikke stå i front? Mener jeg har lest det et sted. Jeg har ikke prøvd å ha den helt i hjørnet da den blir stående rett bak høyttaler omtrent. Er det ok da?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasser suben der den låter best. Det er ingen "regler" her - bak høyttalerne er helt OK, hvis det låter bra. Broren min fant ut at suben skulle stå rett bak godstolen. Helt uhørt - rent teoretisk - men det virket. Hos ham.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En jeg kjenner hang opp subben med kjetting i taket.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg kan trekke lytteposisjon fremover, men til ingen hjelp. All bass stopper ved det innhugget i rommet til venstre i bildet. Så det er 2 meter i lengderetning i rommet jeg har god bass. De siste 4 meterne etter innhogget er bassen bare borte. Uavhengig hvor man står etter innhugget. Kanskje jeg må kjøpe meg en lang subkabel og prøve basser bak i rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Jeg kan trekke lytteposisjon fremover, men til ingen hjelp. All bass stopper ved det innhugget i rommet til venstre i bildet. Så det er 2 meter i lengderetning i rommet jeg har god bass. De siste 4 meterne etter innhogget er bassen bare borte. Uavhengig hvor man står etter innhugget. Kanskje jeg må kjøpe meg en lang subkabel og prøve basser bak i rommet?

Kjøp en lang subb kabel og flytt bassen til lytte posisjon. Så går du rundt i rommet. Der hvor bassen høres best, der skal subb stå.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Kjøp en lang subb kabel og flytt bassen til lytte posisjon. Så går du rundt i rommet. Der hvor bassen høres best, der skal subb stå.
    Det skal gjøres..

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hvor er det absolutt billigst å kjøpe en lang subkabel? Har Clas Ohlson slikt?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    En jeg kjenner hang opp subben med kjetting i taket.
    Haha helt utrolig, ble det bra da?

Til trådstarter: Jeg klarer ikke åpne bildefilen din, har du mulighet til å legge den ut som en annen fil eller noe? Jpeg ellr gi feks.

Ja clahs olson har de billig subkabler Trenger ikke noe heftig til en slik test Hadde bare kjøpt en 10-15m 2xRCA kabel

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Haha helt utrolig, ble det bra da?

Til trådstarter: Jeg klarer ikke åpne bildefilen din, har du mulighet til å legge den ut som en annen fil eller noe? Jpeg ellr gi feks.

Ja clahs olson har de billig subkabler Trenger ikke noe heftig til en slik test Hadde bare kjøpt en 10-15m 2xRCA kabel
    Ok. Ja, skissa er talentløs da, men.. i front har jeg rack, lerret og høyttalere. Bak i rommet har jeg skissert lytteposisjon og en vedovn til venstre i bildet!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er det absolutt billigst å kjøpe en lang subkabel? Har Clas Ohlson slikt?
    Du kan bruke hvilken som helst simpel phonokabel du har liggende til sub'en, i hvertfall for testformål. For permanent installasjon kan det være på plass med en bedre skjermet kabel for å unngå brum, men den virker med alt av phono uansett.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo fjerne ovnen og plassere sub der?
    Min tråd

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Kan jo fjerne ovnen og plassere sub der?
    Da fryser jeg ihjel nedi der, så da har jeg ikke brukt for sub=) Men alvorlig talt. Er det ikke fy fy og f.eks ha den i høyre hjørnet ved siden av lytteposisjon (hvis den skulle spille best der) ? Mener jeg har lest at den absolutt bør stå i front. Hvorfor er det slik egentlig?

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvfølgelig ikke fy fy å plassere suben der den gir best lyd - uavhengig om det er i front, bak eller hengende fra taket! Det er jo tross alt lyden man er ute etter.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fryser jeg ihjel nedi der, så da har jeg ikke brukt for sub=) Men alvorlig talt. Er det ikke fy fy og f.eks ha den i høyre hjørnet ved siden av lytteposisjon (hvis den skulle spille best der) ? Mener jeg har lest at den absolutt bør stå i front. Hvorfor er det slik egentlig?
    Hvorfor det ikke er fy-fy?

Antageligvis to grunner:

For det første er det mer eller mindre opplest og vedtatt at øret ikke er spesielt retningsfølsomt for de dypeste frekvensene - de som suber normalt spiller. Det er naturligvis en del diskusjon rundt dette også i de audiofile miljøene - skulle bare mangle - men min erfaring er at det i alminnelig spiller liten rolle hvor suben står. Det viktigste for lytteopplevelsen er at suben er godt integrert i frekvens og nivå.

For det andre er hjernen vår antageligvis lett å tilvenne. Hvis det høres ut som om lyden kommer fra "feil" sted, vil hjernen vår korrigere inntrykket, og sørge for at det høres riktig ut. Om ikke riktig - så i hvert fall "mindre feil". F.eks.: Før jeg flyttet hadde vi TVen til venstre for begge fronthøyttalerne - et klart brudd på alle regler - men dette låt helt normalt. Lyder fra venstre hørtes ut som om de kom til venstre for TV-bildet - m.a.o. i vår fantasi hadde vi et helt normalt stereoperspektiv.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man deler subben på "vanlige" frekvenser, skal man i teorien ikke høre hvor lyden kommer fra.

* Sitter man "helt oppi" subben, kan man gjerne føle hvor det kommer fra (lydtrykket).
    * Om man deler på høye hz (f.eks. 120), kan det være fordel med to subber i front, for å få en "stereofølelse" (selv om de fleste kjører subbene i mono).
    * Subber kan også stackes :-) (så fremt det ikke blokkerer for lerret?)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Så lenge man deler subben på "vanlige" frekvenser, skal man i teorien ikke høre hvor lyden kommer fra.

* Sitter man "helt oppi" subben, kan man gjerne føle hvor det kommer fra (lydtrykket).
    * Om man deler på høye hz (f.eks. 120), kan det være fordel med to subber i front, for å få en "stereofølelse" (selv om de fleste kjører subbene i mono).
    * Subber kan også stackes :-) (så fremt det ikke blokkerer for lerret?)

Jeg testet 1 stk sub i rommet mitt istedet for 2 (en i hvert hjørne)
    og jeg merket hvor lyden kom ifra.
    2 sub'er jevnt fordelt er helt klart best hos meg, men det har nok mye
    med vane å gjøre samt hvordan rommet er utformet.
    Deler Fronter/Sub på 80Hz, men de overlapper jo endel pga at de har en "avrulling"

Uansett, jeg ville ha prøvd alle tenkelige mulige plasser og sett hvor det var best.
    Så får man i ettertid vurdere om plasseringa av sub'en er verd lyden.

Utrolig hvor små detaljer som skal til noen ganger.
    Jeg fant ut at ved å vinkle sub'ene inn mot stereo-racket så økte jeg db nivået i frekvensområdet 60-80hz uten å forverre noe av det andre.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er ikke lett med sub integrering, jeg driver enda selv etter 5mnd å driver leker med phase, freq, målinger etc.

Jeg har 2 subber, en på hver side av rack og hver front på hver side av dette igjen, jeg har ikke nmulighet til å ha de annet sted i rommet, men merker det har blitt rimelig bra nå, får de ikke dypere en ca 24hz.

Men det er ingen fasit på hvor de skal stå, og jeg kunne sikkert fått bedre respons ved å putte de et annet sted, muligens bak ved sofaen, men det lar seg ikke gjøre. Har vært hos folk som har de helt bak i rommet og på siden av rommet.

På hifimessen som var nå på lørenskog, var det noen som hadde 3stk subber i rommet, 2 på hver side og en helt bak i rommet.

Jeg ville om mulig prøvd putte subben helt bak ved sofaen, mulig det kan gi bedre respons, kan hende all bassen din blir sugd inn i den L formen i topp der.

Jeg har forresten satt min freq på sub på MAX, og phase til 0 på begge, deretter har jeg bare latt romkorreksjonen ta seg av dette, og delt i etterkant frontene på 60hz.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •