Problemer med å få bass bakover i rommet!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Haha helt utrolig, ble det bra da?
    Det funka visst bra! En kjetting i spenn blir jo som å ha en hel stabel med spikes, samt at det bodde andre folk i etasjen under som ble skånet for buldringen som blir fra sub som står på gulvet over. Dessuten hadde han det så trangt i leiligheten, så all gulvplassen var opptatt.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Plasser suben der den låter best. Det er ingen "regler" her - bak høyttalerne er helt OK, hvis det låter bra. Broren min fant ut at suben skulle stå rett bak godstolen. Helt uhørt - rent teoretisk - men det virket. Hos ham.
    Samme her...

Subben min står rett bak lytteposisjon, ca 1,5m bak meg inntil veggen.
    Hjørneplassering i front har jeg prøvd i 2 år med 2stk PB 13 Ultra.
    Ble aldri så bra som jeg hadde trodd når jeg hørte hva andre fikk ut av disse hundehusene.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det funka visst bra! En kjetting i spenn blir jo som å ha en hel stabel med spikes, samt at det bodde andre folk i etasjen under som ble skånet for buldringen som blir fra sub som står på gulvet over. Dessuten hadde han det så trangt i leiligheten, så all gulvplassen var opptatt.
    Haha, høres funny ut Spør om å få se bilder da :P hehe, hadde likt se det prosjektet :P

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Jeg testet 1 stk sub i rommet mitt istedet for 2 (en i hvert hjørne)
    og jeg merket hvor lyden kom ifra.
    2 sub'er jevnt fordelt er helt klart best hos meg, men det har nok mye
    med vane å gjøre samt hvordan rommet er utformet.
    Deler Fronter/Sub på 80Hz, men de overlapper jo endel pga at de har en "avrulling"

Uansett, jeg ville ha prøvd alle tenkelige mulige plasser og sett hvor det var best.
    Så får man i ettertid vurdere om plasseringa av sub'en er verd lyden.

Utrolig hvor små detaljer som skal til noen ganger.
    Jeg fant ut at ved å vinkle sub'ene inn mot stereo-racket så økte jeg db nivået i frekvensområdet 60-80hz uten å forverre noe av det andre.

Jeg har delt min sub/ht så høyt som 120hz, uten å høre hvor lyden kommer fra..
    1 sub kan gjøre oppimot den samme jobben som 2, om den er av rimelig god kvalitet
    Deler forøvrig til vanlig på 100hz..

I manualen til min sub er det forklart og skissert, at det er strengt forbudt å plassere sub bak eller på lik linje med lytteposisjon.. Men det er vel teoriens lover å regler de baserer de anbefalninger på..
    Men, som nevnt er ikke alltid den til å stole på
    Min forrige sub f.eks fungerte helt klart best bak lytteposisjon..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Jeg har delt min sub/ht så høyt som 120hz, uten å høre hvor lyden kommer fra..
    Noen personer er kanskje mer følsomme for dette samt at jeg tror rommets konstruksjon og type sub spiller mye inn her.

Sitat Opprinnelig postet av merik82
    1 sub kan gjøre oppimot den samme jobben som 2, om den er av rimelig god kvalitet.
    Ja, jeg testet 1 stk PC-13Ultra mot 2 PB10 og skal si Ultraen sparket ifra.
    Jeg måtte derimot kjøre den i sealed modus pga rommet, og fikk til slutt
    en lav og rimelig grei frekvensrespons.... ned til 7hz før den rullet av..... :-)
    Testet i alle Portmoduser, med rom-kompensensasjon og uten.
    Allikevel kunne jeg høre/merke hvor den sto.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer det en liten oppdatering her. Har nå prøvd sub bakerst i høyre hjørnet og har nå et mye voldsomere skyv hele veien. Før så hørte jeg bare at bassen var i rommet et sted. Men nå merkes den=) Noe helt annet. Har bare såvidt testet, men føler ikke at den lager noe ubehag ved å stå bak. Hvis jeg hadde lukket øynene og ikke visst hvor den sto så vet jeg ikke om jeg hadde klart å tippe det hjørnet. Meget fornøyd så langt..

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg ble så fornøyd med subben bak så vil gjerne ha den der. Har i dag koblet til med 10m phone kabel. Skulle hatt en subkabel. Hvor kjøper jeg 10m subkabel billigst mulig som funker?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Forklar meg forskjellen på en phono kabel og en sub kabel?? Ha-ha, den var god...du har noe der funker, hvorfor ikke la det være sånn da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Ettersom jeg ble så fornøyd med subben bak så vil gjerne ha den der. Har i dag koblet til med 10m phone kabel. Skulle hatt en subkabel. Hvor kjøper jeg 10m subkabel billigst mulig som funker?
    Cableworld selger "High-grade Audio phonokabel til subwoofer 10 meter" for 119 kroner. Eneste forskjellen er at den er bedre skjermet enn andre phonokabler, og kan forhindre brum og andre forstyrrelser i suben.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Forklar meg forskjellen på en phono kabel og en sub kabel?? Ha-ha, den var god...du har noe der funker, hvorfor ikke la det være sånn da?
    Jeg har egentlig ikke noe som funker perfekt pga brum (jordingsfeil) lyd i sub. Må vel ha noe som er bedre skjermet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig ikke noe som funker perfekt pga brum (jordingsfeil) lyd i sub. Må vel ha noe som er bedre skjermet.
    Du kan evt prøve å legge kabelen lenger unna strømforsyninger og strømkabler dersom du opplever brum. Men en bedre skjermet kabel er slett ikke dyrt sånn dett. Kjekt å ha noe en er trygg på, det er en del av lytteopplevelsen det og.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fryser jeg ihjel nedi der, så da har jeg ikke brukt for sub=) Men alvorlig talt. Er det ikke fy fy og f.eks ha den i høyre hjørnet ved siden av lytteposisjon (hvis den skulle spille best der) ? Mener jeg har lest at den absolutt bør stå i front. Hvorfor er det slik egentlig?
    Jeg har beste subplassering i høyre hjørne bak lytteposisjon (når jeg kjører med 1 subb). Det blir selvsagt ikke helt ideelt, siden lydtrykket nok blir en del høyere for den som sitter 50cm fra subben. Men det er likevel beste løsning hos meg, ettersom utfasinger er vesentlig mer generende. Prøv å flytte rundt en kveld du har god tid. Pass på ryggen!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •