Fikk mine nye 402 forrige uke, og forsterkeren er en Onkyo TX-SR803. Rett ut av eskene sine spilte 402'ene egentlig ganske greitt tatt i betraktning. Eneste var at bassen var helt fraværende. Jeg måtte bruke equalizeren og gi 10 db heving i bassområdet for å få noenlunde respons. Basselementene var som ventet harde og ufleksible, og det var helt tydelig i lyden. Mellomtonen var litt tilbakeholden og diskanten hadde en spisshet og hardhet over seg. Etter at jeg hadde spilt basstung musikk på høyttalerne i noen timer, begynte bassen å bli litt boomy, og jeg justerte ned basshevingen noen hakk etterhvert. Høyttalerne fikk stå og spille over natten, akkurat såpass at vi ikke hørte dem ned på soverommet. Neste dag (dag 2) var bassen enda litt tydeligere, mellomtonen hadde begynt å løsne, men diskanten var fortsatt hard. Jeg merket videre at om jeg forsøkte å spille veldig høyt, for å få skikkelig bevegelse i basselementene, fikk forsterkeren pusteproblemer og ikke klarte helt stå imot den tunge motstanden i de nye, stive elementene. Høyttalerne fikk igjen spille over natten, og neste dag (dag 3) var det skjedd forandringer. Nå var diskanten begynt å få en viss luftighet over seg, og fokuset mellom høyttalerne var blitt tydeligere. Mellomtonen var åpnere og bassen var godt tilstede uten tonekontrollere. Jeg kjørte en tonegenerator fra PC'en og gav høyttalerne sinuskurver i frekvenser helt ned mot 20 Hz, og skrudde gradvis opp volumet slik at elementene fikk tøyd seg godt. Til å begynne med leverte høyttalerne hørbar lyd ned til ca 35 Hz, men etter hvert klarte de å strekke seg under 30 Hz. Med musikk igjen var det helt tydelig at nå hadde det skjedd ting. Stor autoritet i bassen, og stående bølger i rommet hadde begynt å gjøre seg gjeldende, og jeg måtte begynne å justere høyttalerplassering og lytteposisjon for å treffe den beste lytteopplevelsen. Nå begynner vi å snakke om lydkvalitet. Høyttalerne fikk igjen stå og spille over natten og neste dag (dag 4) hadde lyden god tyngde, flott holografi, klar plassering av artistene i tre dimensjoner, og en flott naturlighet over seg. Forsterkeren har ingen problemer med å drive dem nå, selv på naboterror-lydnivå. De trengde nær 100 timers spilling før de oppførte seg slik som forventet, og jeg regner med at det vil skje ytterligere ting med enda mer spilletid. For å få den rette bassopplevelsen må vi sitte mye nærmere høyttalerne enn det som er naturlig i stuen vår, så rommet er ikke optimalt (472x731x242). Men vi skal forske mye på møblering, plassering og andre tweaks fremover for å få det beste kompromisset mellom lytteopplevelse og stueinnredning. Alt i alt en fantastisk høyttaler men krevende å få til i rommet den står i.