15" vs 12" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30

Tråd: 15" vs 12"

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dali B5005
    Oi,no datt eg litt ut her :P Visst det er samme høytaler men forskjell på tommeren på bassen,så vill det altså slå helt likt? Så visst du hadde sotte en 12" og 15" forsiden av hverandre(CV) så hadde slagt helt identisk??
    Signalet er jo det samme. utstyret må være dimensjonert for elementet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neineinei. et større membran krever generelt MINDRE effekt enn et lite. det vil ha bedre impedans-tilpasning til luften.. (derfor øker følsomheten når alt annet er likt...)på samme måte vil f.eks varm kaffe på en stor overflate kjøles ned hurtigere. bedre energioverføring
    men det er naturligvis andre faktorer innblandet og!

et stort membran vil også flytte seg en kortere distanse enn et lite. mens en 6" hopper litt frem og tilbake på ca. samme lydnivå vil kanskje en 15" nesten stå i ro. lavere forvrengning, bedre dynamikk- fastere og renere lyd!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man sammenlikner to subwoofere der alt er likt utenom membranarealet vil de også spille så godt som 100% likt. Dersom en sub oppleves treg er det fordi den er dårlig balansert. Det har først og fremst med frekvensgangen å gjøre og ikke at den er faktisk treg. Forøvrig er nok de klart mest kontante basselementene jeg har jobbet med 21".

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la jo merke til 21" du hadde på messen her om dagen, dæven å store greier

til trådstarter: tror du blir masse fornøyd med 12" burde holde mer en nok, jeg hadde disse på en fest i et rom som var ca 50kvm, holdt masseviss, syns de 15 blir altofr store :P

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, er jo det, men CV har også en 21", og den er faktisk større.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Make sense..Har sett på på videoer der 15" og 12" Cv spiller og ser ut som 15" liksom stresser mer for og holde tempoet mens 12" er mer "smooth"..Rom er jo alfa omega..Derfor har jeg valgt og kjøpe 12" istedenfor 15" på midt rom(23kvm2)
    Grunnen til at du i bil ofte har hørt at bassen henger etter er ikke fordi den faktisk henger etter, men fordi det er tunet feil. Dvs. At bassen som blir laget ikke er fra når pedalen treffer stortromma, men heller resonansen som blir laget som kommer etter.

Det er desverre slik de fleste ungdommer sitt bilstereo er satt opp og det er jo både synd og forferdelig å høre på :P Jeg for min del har 15" i bilen og den flytter mer luft og spiller mye "kjappere" og penere enn stort sett alle mine venner sine 2x10" 12" og 2x12". Og det med en 80A monoblokk.

Newcomer CV-Gunnar96 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Grunnen til at du i bil ofte har hørt at bassen henger etter er ikke fordi den faktisk henger etter, men fordi det er tunet feil. Dvs. At bassen som blir laget ikke er fra når pedalen treffer stortromma, men heller resonansen som blir laget som kommer etter.

Det er desverre slik de fleste ungdommer sitt bilstereo er satt opp og det er jo både synd og forferdelig å høre på :P Jeg for min del har 15" i bilen og den flytter mer luft og spiller mye "kjappere" og penere enn stort sett alle mine venner sine 2x10" 12" og 2x12". Og det med en 80A monoblokk.
    Oja,så det er derfor jeg opplever at bassen henger etter.. Så det er vell bare fordeler med 15" då i seg selv. Mer trykk og like kjapp... Men kan fort bli litt overkill visst man sitteer en 15" i en Golf xD

Newcomer CV-Gunnar96 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    la jo merke til 21" du hadde på messen her om dagen, dæven å store greier

til trådstarter: tror du blir masse fornøyd med 12" burde holde mer en nok, jeg hadde disse på en fest i et rom som var ca 50kvm, holdt masseviss, syns de 15 blir altofr store :P
    Joda,12" er helt greit. Har selfølgelig lyst på et par CLSC 15 igjen(solgte de i fjor) men er litt vanskelig og få tak i et pent par i Bergen,derfor blir det mest sansynlig et nytt par XLS 12 når konfepengene er kommet.

Var innom HiFi Klubben hin dagen,og da testet jeg 215 opp mot 12 på samme forsterker(CVA 10) og jeg ble ufattelig overrasket over hva 12" presterte med. Det var faktisk artigere og høre på XLS 12,fordi forsterkeren hadde stålkontroll,noe som resulterte i myyee bedre lyd !

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..det er i utgangspunktet snakk om CV XLS 12 vs XLS 15..Er det bare subber som slår saktere da? Hører tydelig i bil at en 12 " slår senere enn 8" foreksempel..
    Hvis du opplever at bassen henger etter i bil, så har det ikke noe med membranstørrlse å gjøre. Det er nok mer det at du sitter kanskje 2m unna sub, og bare 10cm unna midbass.

Skulle likt å hørt den bilen du snakker om, der du kan bevise at når en 12" sub får beskjed om å spille 50Hz, så spiller den helt andre, og at 8" klarer dette fint.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar96
    Oja,så det er derfor jeg opplever at bassen henger etter.. Så det er vell bare fordeler med 15" då i seg selv. Mer trykk og like kjapp... Men kan fort bli litt overkill visst man sitteer en 15" i en Golf xD
    Jeg har hatt den samme 15" i min 1982 Golf MK1 med stort hell. Overkill? Joda, men man er ikke nødt til å justere bassen så den overdøver allt annet Dessuten er det kjempegøy å dra på ved noen anledninger og da har jeg hatt ekstremt mye å gå på

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •