Bass shaker/buttkicker/ rumperister? Kjøpe eller bygge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bass shaker/buttkicker/ rumperister? Kjøpe eller bygge?

Har en sub som gir helt grei lyd, men vil jo gjærne at den skal kjennes også. Og har ett litt lite plaseringsvenlig rom, så tenkte på og kjøpe/lage en såklart ''rumperister/bass shaker''

Så litt på denne: Cool Bass Shaker - Video
    siden jeg har noen 10'' elementer liggende. Vil helst ikke ødelegge dem med mindre jeg faktisk får gjort det vellykket, og med ett greit resultat.

Elementene jeg har liggende er vanlige bass elementer, vet ikke om det funker men. Også har jeg noen 10'' sub elementer liggende, som egentlig hører til bil. Er vel disse :
    Teleboden Webshop AS : Subwoofer-høytt. Vampire Audio VA-99813-600W [998138] - NOK.699,00

Eller skal jeg kjøpe? : Bass shaker BR-25 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Uansett, hvordan kobles disse? Har 2 sub utganger, men bruker begge til en sub da det nermest ble dobbelt så mye bass. Bruker en Z5500 sub som er koblet til forsterkeren med en RCA- 3.5minijack kabel.

Ihvertfall, må jeg ha noen ekstra forforsterker eller noe? Gidder ikke legge ut ekstremt mye penger i det, men.

Alt av svar og råd settes stor pris på, med store bokstaver!:-D

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt unødvendig å ødelegge et høyttalerelement for dette.

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ter-beste.html
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, problemet er at det skal under senga ettersom det er den som brukes som ''sofa'' med en ekstra madrass mot veggen. Men

Funker det med vanlige gamle basselementer? Eller må det brukes sub-element?

Og hvordan kobles disse? Må det brukes sub utgang? effektforsterker?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lyDgutten
    Ah, problemet er at det skal under senga ettersom det er den som brukes som ''sofa'' med en ekstra madrass mot veggen. Men

Funker det med vanlige gamle basselementer? Eller må det brukes sub-element?

Og hvordan kobles disse? Må det brukes sub utgang? effektforsterker?
    Ser ikke helt hvorfor "under sengen" skal være et problem.
    Jeg vil tro det fungerer greit med "vanlige gamle basselementer".
    Man bruker sub-utgangen på receiveren og en ekstern forsterker(gjerne en subforsterker, slik at du kan justere crossover). Har du allerede en subwoofer koblet til, bruker du en y-splitt for å dele signalet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Ser ikke helt hvorfor "under sengen" skal være et problem.
    Jeg vil tro det fungerer greit med "vanlige gamle basselementer".
    Man bruker sub-utgangen på receiveren og en ekstern forsterker(gjerne en subforsterker, slik at du kan justere crossover). Har du allerede en subwoofer koblet til, bruker du en y-splitt for å dele signalet.
    Må vel flaut nok innrømme at jeg har så og si null peiling på slikt, og har ganske nylig kjøpt Jamo s606 og Onkyo 608, og kan si meg ekstremt fornøyd, spesielt etter jeg bi-ampet dem.

Har en subwoofer ja, men det er Logitech Z5500 subben, med andre ord ikke en vanlig subforsterker på baksiden. Bruker RCA-3.5minijack fra sub utgangene til den, men har 2 utganger. kan koble den fra på den ene.

Hva er en OK subforsterker til og drive denne pakken? Sinus Live BassPump III 4-pack - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Helst ikke noe som er ekstremt ''overkill'' i forhold til resten av systemet. Er mulig jeg bare går for 2 slike butshakers først / bruker elementene jeg har liggende.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofer forsterker - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

3 der, vet ikke hvilken som er mest ideel

("Ninja")
    og hva er best mellom 4 eller 8 ohm?
    Trenger nok bare en jeg da...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dubious
    Subwoofer forsterker - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

3 der, vet ikke hvilken som er mest ideel

("Ninja")
    og hva er best mellom 4 eller 8 ohm?
    Trenger nok bare en jeg da...
    Det er vel ikke en slik/slike jeg skal ha? De der er jo for innbygging i sub, for og gjøre den aktiv?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bare bygge dem inn i en liten kasse, evt gå for D-250, har selv brukt en slik til elementer i sofaen.

Ang. elementer i seng, så har vi her montert tre 15" i en rammemadrass, brukte to brede bord som vi satte elementene fast i , og festet så disse i madrassen. Lagde etterpå en rygg med en 15"i, og dette fungerer rimelig greit med en gammel NAD forsterker til å dra det hele.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lyDgutten
    Det er vel ikke en slik/slike jeg skal ha? De der er jo for innbygging i sub, for og gjøre den aktiv?
    1)Du må ha en forsterker til elementene eller basshakeren. Den kobler du i preout til sub(på hovedreciveren din).
    2) Dersom du har flere subber da. Så kan du bruke Y-ledd.
    3) Eller så kan du se om den basshaker-forsterkeren har preout(eller annet "out"). Da kan du koble subwooferen din til forsterkeren som driver basselementene/basshakerene. Og videre til reciver/forsterker.

8ohm er greit. Da kan du parallellkoble elementene for å få 4ohm.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selv bruker 2 stk av de bassshakerene te ljudia, de funker kjempe bra å gir en vanvittig opplevelse av at det er mye mer trøkk en det faktisk er. Disse er bare koblet i front på min hk preamp da jeg bruker egen effekt forsterker til frontene. Vel verdt pengene å brukte ca 10 min på montering...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •