høydekanaler eller ekstra surround høytalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

høydekanaler eller ekstra surround høytalere.

Har denon 1911 og tenkte jeg skulle benytte meg av 7.1, men lurer på hva jeg henter mest på, å fikse et par bakhøytalere til eller høydekanaler i front?

Har dali 808 og sc7 i front fra før og dali 202 bak. Har fått tak i et par dali ss5 surround høytalere nå som jeg tenkte å installere.

En annen ting er om disse er bedre å bruke som surround høytalere sammenlignet med 202?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at dette kommer an på rommet ditt og plassering av de surroundhøyttalerene du allerede har.
    Har du et stort rom med surroundkanaler på sidevegger synes jeg surround back kanaler gir best uttelling, mens i et lite rom med surroundkanaler på bakvegg ville jeg heller gått for høyde front
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv et rom på ca 17m2 og synes det ble bedre med bak en høyde kanaler. Men dette tror jeg også har litt med at front ht mine er ganske høye i forhold til lytteposisjon.
    Høyde kanalene løftet selvfølgelig lydbildet litt, men ikke nok til at dette overgår bak kanaler.
    Rommet mitt er 3,7*5,4m bare for å nevne det.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en liten kino med et fåtall sitteplasser: 5.1 + høyde.
    I en litt større kino med flere sitteplasser: 7.1

Nå er det slik at vi oppfatter bedre lyden forfra enn bakfra, så leser en om litt av det som er skrevet om ekstra høyde/bredde kanaler i front (bl.a. fra Audessey) så prioriteres faktisk bredde fremfor høyde i tillegg (dvs ekstra sidekanaler i front).

I et større rom med flere sitteplasser kan det bli vanskelig å sette sidekanaler slik at alle får samme nytte-effekt. Da kan 7.1 være det rette svaret.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg ser på "stuen" min så tror jeg det blir trangt om jeg skal ha bakkanaler også. Har Surround høytalerne stående på skrå inn mot lytteposisjon fra ca en meter bak på 80cm høye stativ.

Men er det noen som kan fortelle meg om det blir bedre med de ss5 høytalerne som surround høytalere, de er litt skrå å kan veggmonteres. Slik at jeg tenkte jeg kunne montere de litt lenger opp på vegg litt bak lytteposisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min korte erfaring med front høyde tilsier også at typen av høytlere har mye å si! Er en bitte liten forskjell med front hight hos meg men ikke så stor som jeg håpet.Surrond back var uansett ikke aktuelt pga plass.

Jeg tror min erfaring kommer av at Mirage høytalerne sprer lyden i alle retninger pga konstruksjon.

Har en høytalere som er mere retnings bestemte så hører en nok lettere forskjell på front hight.

Rommet mitt er ca 3X5,5 m.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå montert høydehøytalere, kan ikke si jeg merket noen særlig forskjell. Lurer på om dem rett å slett ikke er høyt nok oppe.

Noen som vet om en filmsnutt som jeg kan teste de på?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Yamaha kan du justere effekten av disse fra "0" (ingen effekt) til maks.

Har du justert dette ditto på din Denon?

Jeg synes som en del andre i denne tråden at høydekanalene gir god uttelling, men er lydsignaturen / forskjellen mellom de høyttalerne og senter veldig ulik, så blir lydbildet i front litt snodig. Her er det viktig å matche. Kanskje like viktig som front og senter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne justere 3 forskjellige low med high, den står på medium nå så.

Høytalerne matcher perfekt tror jeg, er samme mellomtone ellement i både senter fronthøytalere og de jeg bruker som høydehøytalere og de er fra samme produsent, ikke helt fra samme seri, men er samme diskant i senter og høyde høytalerne ser det ut som og.

kanskje jeg har plassert de litt for lavt, de står 60-70cm over fronthøytalerne, ikke rett over, men litt ut på siden i forhold til front.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom din plassering av dem er ihht. Denons brukermanual så er det forsåvidt ikke så mye mer å tenke på.

Typisk gulvstående er 100 cm. Mange henger høydekanalene 180cm over gulvet. Så kanskje de er plassert litt snaut?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reyerd
    Har nå montert høydehøytalere, kan ikke si jeg merket noen særlig forskjell. Lurer på om dem rett å slett ikke er høyt nok oppe.

Noen som vet om en filmsnutt som jeg kan teste de på?

Min erfaring med høydehøytalere/presence er at dette varierer veldig fra fil til film.
    Iron Man 1 syns jeg det var bedre lyd med eller uten.
    Merker også at det gir en veldig bra effekt på flere Xbox spill.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I manualen står det at de skal minimum en meter over fronthøytalerne, men har 2stk liggende vinduer dær som jeg har lagt de i slik at de nå ligger 1,7m over gulvet(har målt nå). Om jeg ikke lar de ligge der må jeg montere de over vinduet oppunder taket og det igjenn innbiller jeg meg blir for høyt oppe.

Skal ta å teste med et spill å se, kanskje jeg får litt effekt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •