nytt 10'' SUB element

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nytt 10'' SUB element

Har en Z5500 sub jeg tenkte og bytte ut elementet på, kun for og se om det har noe for seg. Noen tips til element? Forsterkeren til Z5500 leverer vel rett i underkant av 200W, og prisen på elementet må ikke være for mye. Men helst noe som slår logitech elementet jeg har nå, men det skal vel ikke så mye til?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med Peerless XXLS 10”, hvis ikke så er det noe som heter shiva eller et eller annet, sikkert noen som kan rette på meg der.

Hvis ikke har sikkert dynabel noen gode alternativer

Skal nok ikke mye til for å ta logitechen nei :P hehe.

Lykke til

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Exodus sin Shiva er en 12", men om du har muligheter til å oppgradere, kan jeg varmt anbefale Exodus.
    Kjempebra service og bra produkter. Exodus er mye brukt i USA, ta ett søk på Google og sjekk selv!!

Her er en link til Exodus sine hjemmesider.

-Reddal

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke muligheten for og oppgradere, men til nå har jeg kun fått navn, lite hjelpsomt med mine dårlige google skills. Dere var ikke i det hjelpsommme hjørnet og kunne funnet link?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless fåes kjøpt hos både Ljudia.no og Dynabel.no

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om de fleste andre subelementer er bedre enn den som sitter i Z-5500 betyr det ikke at de vil spille bedre enn det elementet som allerede sitter der. Dog med noen forhåndsregler går det ann å bytte det ut. Ville funnet ut det indre volumet av kassa til Z-5500 og lengden på bassrefleksrøret. Siden vi ikke vet qts/vas for logitech elementet må man heller regne ut hvilke elementer som passer til kassa den sitter i.

Slenger man bare inn en hvilken som helst sub i den kassa har man enten griseflaks og det funker knall, men mest sannsynlig vil det spille verre pga mismatch mellom kasse og element

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke ord fra Revox.
    Skal du først investere i et nytt element vil det være best å bygge en ny kasse, men det skader heller ikke å prøve, så hvis du kjøper et nytt element, og det ikke blir bedre lyd i subben så har du et spennende DIY-prosjekt foran deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassen til Z5500 er 46.5 liter, jeg sjekka ut det første 10'' elementet fra peerless når jeg bladde nedover her:
    Basser/Subwoofere - dynaBel AS

Havnet da på ''Peerless SLS263 - 830668'' med andre ord dette:
    Peerless SLS263SWR-830668 - dynaBel AS

Står at det spiller best i kasser på, 35-45 liter, så jeg tror nok jeg var ekstremt heldig der, ettersomm kassen jeg har bare er 1.5 liter mere Tror nok det går bra?

Men er ca 200W forsterker noe egentlig? Forsterkeren skal kunne dra unna 190W ifølge logitech og andre test sider, er det eventuelt nok til og faktisk få en OK sub?

Bruker suben på min onkyo TX-SR608 lamme fronthøyttalerne, jeg trengte en sub og fant ut at tror ikke det er noen sub som spiller like bra som den til den prisen, ettersom jeg fikk den for 500.-

men vil 190W klare og dra elementet nok til at jeg faktisk får skikkelig bass? Og vil lyden fra suben bli mer ''hifivenlig'' med ett nytt element? Kan ikke akkurat si den ''psser inn'' med mine jamo S606

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fremdeles ikke sikkert det vil fungere optimalt pga lengde på bassrefleks, tykkelsen på den osv. Når du regnet ut volumet på kassa, trakk du fra den plassen forsterkeren tar opp? 200watt er plenty for en lettdreven 10". Jeg regner med st du har gått for en lettdreven en om det skal være noe særlig vits?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Er fremdeles ikke sikkert det vil fungere optimalt pga lengde på bassrefleks, tykkelsen på den osv. Når du regnet ut volumet på kassa, trakk du fra den plassen forsterkeren tar opp? 200watt er plenty for en lettdreven 10". Jeg regner med st du har gått for en lettdreven en om det skal være noe særlig vits?
    Et annet problem er hvordan dette fungerer sammen med satelittene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox

Sånn ca ihvertfall, vet ikke hvor stor forsterkeren tar men regna så godt jeg kunne

Om det er lettdrevent eller ikke kan jeg ikke si, ettersom jeg har relativt lite peiling og det ikke sto noe om watt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Et annet problem er hvordan dette fungerer sammen med satelittene.
    Som nevnt lengre opp bruker jeg ikke satelittene, jeg har suben koblet til en Onkyo TX-SR 608 og bruker suben med mine jamo S606, og derfor vil ha nytt element i håp om at det vil bli litt mer hifivenlig lyd, + litt mer bass

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den peerlessen har vel en relativt lav følsomhet, så den vil nok spise godt av den forsterkeren, men når det koster så lite så er det begrenset på hva du kan tape på å prøve. Blir det for ille så bytter du bare tilbake, og peerlessen får du sikkert solgt for minst halv pris brukt. Så det er snakk om noen hundrelapper du taper.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Den peerlessen har vel en relativt lav følsomhet, så den vil nok spise godt av den forsterkeren, men når det koster så lite så er det begrenset på hva du kan tape på å prøve. Blir det for ille så bytter du bare tilbake, og peerlessen får du sikkert solgt for minst halv pris brukt. Så det er snakk om noen hundrelapper du taper.
    Veel, er man 17 med null intekt er det jo litt og tape, menmen. Om det blir ett dårlig resultat blir nok suben brukt før eller siden uansett, ettersom jeg har godt over 20 elementer liggende, ikke sub altså. men basselementer, mellomtoner og diskanter så ser jeg for meg en del byggeprosjekt på fritiden til sommeren

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Celestion Green L. BN10-200X - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Denne er ihvertfall lettdreven og ikke for dyr. Har ikke regnet på hvordan kasse den er optimal i, men alt du trenger for å finne det ut står i pdf fila på sida.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta en titt på den