Electrocompaniet ECI-2 og B&W 610.

Jeg får ikke dette til å fungere.

Kobler jeg suben til høyttalerutgangene på forsterkeren, får jeg omtrent ikke lyd, selv med volum på maks.

Med signalkabel fra pre-out til line in på suben kommer lyden. Med low pass filter-bryteren satt til "in", blir lyden fra subwooferen grøtete, som om frekvenser den egentlig ikke burde håndtere blir håndtert. Skruen for low-pass freq har ingen effekt, noe som er riktig ifølge manualen, når lyden kommer via line in. De andre bryterne på baksida av suben, bass extension, eq og phase, har liten innvirkning.

Skrur jeg low pass filter-brytener til "out" forsvinner lyden omtrent helt. Unntaket er hvis jeg skrur volumet på maks, og vrir low pass freq-skruen helt mot toppen. Da merker jeg at suben lever når skruen kommer til 50 Hz, på 80 Hz gir den fra seg alminnelig hørbar mengde lyd, og fra 120 Hz og opp blir den litt bråkete - men ikke veldig, og dette er med volumskruen på maks. Lyden som kommer er grøtete og tilfører ikke det jeg vil ha. Musikk - Sepultura, akkurat nå, we who are not as others. Burde ha lav bass?

B&W 685 som hovedhøyttalere, de funker bra.

Suben kom nettopp hjem fra Hifi-klubben, jeg leverte den til sjekk der siden garantien gjelder ennå, og de fant ingen feil.

Jeg har bare en signalkabel fra forsterkeren til suben, altså får suben bare det venstre signalet. Det burde være uvesentlig, ikke sant?

ECI-2 skal visstnok ikke være veldig sterk når det gjelder bass, sies det. En kamerat har kjøpt seg ECI-1, og her kjempefornøyd, unntatt når det kommer til dollartrommemusikk, de er bare ikke der og han er forvirra. Kan dette handle om at ECI-2 ikke leverer signal på frekvenser under 50 Hz?

Slik jeg har hørt det hos andre, skal suben ligge i bunn og tydelig levere de lave frekvensene - og ikke noe annet. Hva gjør jeg galt?